recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Let eller svær trukket højtaler?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketLet eller svær trukket højtaler?

 Besvar Besvar Side  <123
Forfatter
Besked
Notfast Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 28-April-2008
Sted: Øst Jylland
Status: Offline
Point: 2875
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Maj-2011 kl. 20:31
Oprindeligt skrevet af Mr. Claude Mr. Claude skrev:

 
Man kan ALDRIG få motor nok! Wink 

You said it Big smile
.....
Til top
Allan Olesen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 08-Juli-2008
Status: Offline
Point: 3249
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Maj-2011 kl. 21:25
Oprindeligt skrevet af Toebs Toebs skrev:

Hej Anima. en forøgning af lydtryk (SPL) på 3 dB er ikke en fordobling af lydstyrken, men en forøgelse på 1.4 (kvadratrod 2). Der skal 6dB til for en fordobling af SPL og altså en forøgelse af effekten leveret af forstærkeren på 4 gange. 
Rent psykoakustisk tyder mange undersøgelser dog på, at der skal en forøgelse på 9-10-10½ dB af SPL for, at vi opfatter det, som en fordobling af lydstyrken (dvs. forstærkeren skal lever 10x så meget effekt).

6 dB svarer til en fordobling af amplituden. Dvs. en fordobling af spændingen. Da effekten ved samme impedans følger spændingen i anden potens, giver det en 4-dobling af effekten. Og dermed er det jo ganske nemt at regne sig frem til, at 3 dB svarer til en fordobling af effekten.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Maj-2011 kl. 08:31
Oprindeligt skrevet af Mr. Claude Mr. Claude skrev:

 
 
Nu er det jo også en 25-30 år gammel 3020 så den er færdig(udtørret lytter osv.) og har ikke styr på bassen mere. Den er den fylde du hører. ALLE højttalere vil altid lyde bedre med en større forstærker. Man kan ALDRIG få motor nok! Wink 


De sidste to sætninger er efter min mening to forskellige udsagn. Man kan aldrig få motor nok - det er jeg sådan set enig i, i princippet kan en forstærker aldrig blive for stor. Men at sige at alle højttalere altid vil lyde bedre med en større forstærker, det er jeg MEGET uenig i. Det vil _alt andet lige_ være en fordel med en større forstærker, men "alt andet" er meget sjældent lige. Du kan _sagtens_ få en stor, strømstærk forstærker, der lyder elendigt, og der er masser af små forstærkere der lyder fantastisk. Det er IKKE en  fordel med en større forstærker, hvis råstyrken kommer på bekostning af generel lydkvalitet.

Derfor synes jeg måske lige vi skal definere hvad det vil sige at en forstærker kan "trække" en højttaler. Taler vi om at kunne spille højt nok uden nævneværdig klipning fra forstærkeren, eller taler vi om at levere en god lydkvalitet ved de niveauer man reelt bruger? Og hvor højt er dét egentlig? Det er jo individuelt. Du kan sagtens finde en situation hvor den lille forstærker lyder bedst så længe vi holder os inden for dens råderum, mens den store forstærker lyder ringere, men har mere at give af "på toppen" - og spiller man så højt at den lille klipper, så er der jo ingen diskussion om at den store lyder bedst. Men jeg tror de fleste bliver overraskede over hvor højt en 50w forstærker kan spille. Så spørgsmålet er altså, hvordan definerer vi at forstærkeren ikke kan "trække" højttalerne. Hvis det "bare" er fordi det lyder ringere, uden at vi rammer loftet, så har det ikke en pind med råstyrke at gøre.
Til top
Toebs Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 23-December-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 221
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Maj-2011 kl. 11:10
Oprindeligt skrevet af Allan Olesen Allan Olesen skrev:

Oprindeligt skrevet af Toebs Toebs skrev:

Hej Anima. en forøgning af lydtryk (SPL) på 3 dB er ikke en fordobling af lydstyrken, men en forøgelse på 1.4 (kvadratrod 2). Der skal 6dB til for en fordobling af SPL og altså en forøgelse af effekten leveret af forstærkeren på 4 gange. 
Rent psykoakustisk tyder mange undersøgelser dog på, at der skal en forøgelse på 9-10-10½ dB af SPL for, at vi opfatter det, som en fordobling af lydstyrken (dvs. forstærkeren skal lever 10x så meget effekt).

6 dB svarer til en fordobling af amplituden. Dvs. en fordobling af spændingen. Da effekten ved samme impedans følger spændingen i anden potens, giver det en 4-dobling af effekten. Og dermed er det jo ganske nemt at regne sig frem til, at 3 dB svarer til en fordobling af effekten.

Ja det er vi enige om, jeg påpegede blot, at der skal en forøgelse på 6dB af SPL til, for at det er en fordobling lydtrykket og altså ikke 3dB, som der tidligere blev skrevet.
Til top
dreamz Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Februar-2008
Status: Offline
Point: 857
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Maj-2011 kl. 11:24
Oprindeligt skrevet af Mr. Claude Mr. Claude skrev:

  ALLE højttalere vil altid lyde bedre med en større forstærker. Man kan ALDRIG få motor nok! Wink 

Det er en sandhed med modifikationer. En bus har eksempelvis 400 hestekræfter, men jeg foretrækker at køre i min egen bil, selv om den har langt under det halve. PA-forstækere har også masser af 'motorkraft,' uden at de af den grund nødvendigvis spiller godt ved normal lydstyrke.

Så lad være med at tro, at hvis bare strømforsyning og ladelytter er store nok, så lyder forstærkeren også fantastisk. 
Til top
Allan Olesen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 08-Juli-2008
Status: Offline
Point: 3249
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Maj-2011 kl. 18:56
Oprindeligt skrevet af Toebs Toebs skrev:

Oprindeligt skrevet af Allan Olesen Allan Olesen skrev:

Oprindeligt skrevet af Toebs Toebs skrev:

Hej Anima. en forøgning af lydtryk (SPL) på 3 dB er ikke en fordobling af lydstyrken, men en forøgelse på 1.4 (kvadratrod 2). Der skal 6dB til for en fordobling af SPL og altså en forøgelse af effekten leveret af forstærkeren på 4 gange. 
Rent psykoakustisk tyder mange undersøgelser dog på, at der skal en forøgelse på 9-10-10½ dB af SPL for, at vi opfatter det, som en fordobling af lydstyrken (dvs. forstærkeren skal lever 10x så meget effekt).

6 dB svarer til en fordobling af amplituden. Dvs. en fordobling af spændingen. Da effekten ved samme impedans følger spændingen i anden potens, giver det en 4-dobling af effekten. Og dermed er det jo ganske nemt at regne sig frem til, at 3 dB svarer til en fordobling af effekten.

Ja det er vi enige om, jeg påpegede blot, at der skal en forøgelse på 6dB af SPL til, for at det er en fordobling lydtrykket og altså ikke 3dB, som der tidligere blev skrevet.

Det var dig, der brugte ordet "lydtryk". Det indlæg, du opponerede mod, brugte ordet "lydstyrke".
Til top
Mr. Claude Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 09-Marts-2010
Sted: DK
Status: Offline
Point: 1128
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Maj-2011 kl. 19:36
 .... jeg skrev "motor"... intet om lydkvalitet.
Men som sædvanlig er alt herinde bla bla og man kan også men på den anden side og jeg syntes osv....
og en bus!?!??!?
 
Til top
Toebs Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 23-December-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 221
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Maj-2011 kl. 19:55
Oprindeligt skrevet af Allan Olesen Allan Olesen skrev:

Oprindeligt skrevet af Toebs Toebs skrev:

Oprindeligt skrevet af Allan Olesen Allan Olesen skrev:

Oprindeligt skrevet af Toebs Toebs skrev:

Hej Anima. en forøgning af lydtryk (SPL) på 3 dB er ikke en fordobling af lydstyrken, men en forøgelse på 1.4 (kvadratrod 2). Der skal 6dB til for en fordobling af SPL og altså en forøgelse af effekten leveret af forstærkeren på 4 gange. 
Rent psykoakustisk tyder mange undersøgelser dog på, at der skal en forøgelse på 9-10-10½ dB af SPL for, at vi opfatter det, som en fordobling af lydstyrken (dvs. forstærkeren skal lever 10x så meget effekt).

6 dB svarer til en fordobling af amplituden. Dvs. en fordobling af spændingen. Da effekten ved samme impedans følger spændingen i anden potens, giver det en 4-dobling af effekten. Og dermed er det jo ganske nemt at regne sig frem til, at 3 dB svarer til en fordobling af effekten.

Ja det er vi enige om, jeg påpegede blot, at der skal en forøgelse på 6dB af SPL til, for at det er en fordobling lydtrykket og altså ikke 3dB, som der tidligere blev skrevet.

Det var dig, der brugte ordet "lydtryk". Det indlæg, du opponerede mod, brugte ordet "lydstyrke".

Nu er jeg ikke længere helt sikker på, hvad det er vi er uenige om Wink. Hvad dækker "lydstyrke" over? Nu har jeg lige slået lydstyrke op http://www.denstoredanske.dk/It,_teknik_og_naturvidenskab/Fysik/Optik/lydstyrke?highlight=lydstyrke og kan godt se at det er ækvivalent til sound intensity, så ja, 3 dB er en fordobling af lydstyrken.

Men når man opgiver følsomheden på en højttaler til f.eks. 96dB/1w(2.9v i 8 ohm)/1meter så er det vel 96dB SPL målt man opgiver, ok ikke lydstyrke, eller hvad?

Anima skrev: "For hver 3 dB som man vil spille højere (hvilket vil sige en fordobling at lydstyrken) skal man fordoble antallet af Watt (1, 2, 4, 8, 16...)" 

[Har redigeret det med rød skrift ind, som en rettelse efter jeg havde postet indlægget første gang.]


Redigeret af Toebs - 24-Maj-2011 kl. 20:11
Til top
Allan Olesen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 08-Juli-2008
Status: Offline
Point: 3249
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Maj-2011 kl. 23:43
Det er dig, der har bestemt dig til at være uenig. Så du må forklare os, hvad du er uenig i - ikke omvendt.

Jeg kan intet se i dit sidste indlæg, der modsiger noget, som Anima eller jeg har skrevet.
Til top
Toebs Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 23-December-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 221
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Maj-2011 kl. 14:48
Oprindeligt skrevet af Allan Olesen Allan Olesen skrev:

Det er dig, der har bestemt dig til at være uenig. Så du må forklare os, hvad du er uenig i - ikke omvendt.

Jeg kan intet se i dit sidste indlæg, der modsiger noget, som Anima eller jeg har skrevet.

Jeg tror sådan set bare, at jeg troede lydstyrke var det danske ord for loudness, men det kan jeg se at det ikke er. 

Jeg havde bare en ide f, at hvis Gut1 sagde til  Gut2 "Sku' lige op til dobbelt lydstyrke", så ville de skrue +10dB (eller 6 hvis der ses bort fra psykoakustik) og ikke 3 dB op.  
Men det var bare mig, der havde fået udtrykket lydstyrke galt i halsen.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <123
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu