recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Smart TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Mac mini vs. NAS, iPad, Apple TV, WD TV
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Mac mini vs. NAS, iPad, Apple TV, WD TV

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
JensJ200 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 09-September-2012
Status: Offline
Point: 316
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JensJ200 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Mac mini vs. NAS, iPad, Apple TV, WD TV
    Sendt: 06-Januar-2013 kl. 17:16
Jeg er meget i tvivl om hvilket setup jeg skal købe:

Setup 1:
Mac mini, som står for alt dvs.
Harddisk til film mm
Netflix
Torrent download
Optage tv via eyetv
Se programmer på nettet fx via dr.dk og tv2 play

Setup 2:
NAS: Torrent download, gemme film mm
WD TV: Afspille film fra NAS
Apple TV: Netflix og Airplay
iPad mini: Afspille prorammer fra nettet via Airplay fx via dr.dk og tv2 play

Hvilket setup ville I vælge?
Til top
Berdel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 02-Januar-2012
Sted: Bramming
Status: Offline
Point: 1153
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Berdel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Januar-2013 kl. 11:02
Jeg har selv setup 2 med apple tv 2 og det fungerer rigtig godt. Dog har jeg mange gange overvejet at skifte til setup 1 men det der holder mig lidt tilbage er min usikkerhed mht betjeningen.

Apple TV er så lækkert fordi det kun kræver en lille fjernbetjening med 3 knapper og skal man skrive hiver man bare sin iPhone/iPad frem og bruger remote app.

Jeg har selv prøvet at koble min macbook pro til tv'et men jeg gider bare ikke tastatur og mus. Har også prøvet med div ipad apps som simulerer touchpad og tastatur men det er for bøvlet.

Man kan vist også få den lille fjernbetjening til at virke med en mac men så kræver det vel en mediacenter løsning som er beregnet til at blive navigeret med fjerbetjeningen. Apple har også deres egen Frontrow mediacenter løsning men kan det afspille alle formater osv?

Ellers er der XBMC og Plex mediacenter. XBMC synes jeg personligt er besværligt at vedligeholde på apple tv og plex har jeg ingen erfaringer med


Redigeret af Berdel - 08-Januar-2013 kl. 11:04
Til top
JensJ200 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 09-September-2012
Status: Offline
Point: 316
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JensJ200 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Januar-2013 kl. 11:04
Oprindeligt skrevet af Berdel Berdel skrev:

Jeg har selv setup 2 med apple tv 2 og det fungerer rigtig godt. Dog har jeg mange gange overvejet at skifte til setup 1 men det der holder mig lidt tilbage er min usikkerhed mht betjeningen.

Apple TV er så lækkert fordi det kun kræver en lille fjernbetjening med 3 knapper og skal man skrive hiver man bare sin iPhone/iPad frem og bruger remote app.

Jeg har selv prøvet at koble min macbook pro til tv'et men jeg gider bare ikke tastatur og mus. Har også prøvet med div ipad apps som simulerer touchpad og tastatur men det er for bøvlet.

Man kan vist også få den lille fjernbetjening til at virke med en mac men så kræver det vel en mediacenter løsning som er beregnet til at blive navigeret med fjerbetjeningen. Apple har også deres egen Frontrow mediacenter løsning men kan det afspille alle formater osv?
Ellers prøv at tjek Remote Buddy ud http://www.iospirit.com/products/remotebuddy/
Til top
Berdel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 02-Januar-2012
Sted: Bramming
Status: Offline
Point: 1153
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Berdel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Januar-2013 kl. 11:17
Det ser også smart ud, men vil du udelukkende bruge din iPhone/iPad til at navigerer?

Jeg er selv mere glad for den apple tv fjernbetjening end remote ios app til alm dagligt brug
Til top
JensJ200 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 09-September-2012
Status: Offline
Point: 316
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JensJ200 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Januar-2013 kl. 11:20
Havde tænkt mig udelukkende at bruge en Logitech Harmony fjernbetjening
Til top
Skalle06 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-November-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1116
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Skalle06 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Januar-2013 kl. 11:28
Vælg setup 2, hvis det ikke skal være for bøvlet. Betjeningsmæssigt er setup 1 besværligt og bestemt ikke kone/børn venligt - hvis du har nogen af den slags.
 
Jeg er så gået all-in på Apple, og har en computer kørende iTunes i stedet for at have en NAS. Har så udelukkende et par Apple TV's i huset til al media og styrer det med en blanding af Logitech fjernbetjening, Apple Remote eller iPad/iPhone - an på, hvad der lige ligger fremme eller hvad der skal laves.
Til top
LBA75 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 17-September-2006
Status: Offline
Point: 484
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér LBA75 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Januar-2013 kl. 18:28
Oprindeligt skrevet af Skalle06 Skalle06 skrev:

Vælg setup 2, hvis det ikke skal være for bøvlet. Betjeningsmæssigt er setup 1 besværligt og bestemt ikke kone/børn venligt - hvis du har nogen af den slags.
 
Jeg er så gået all-in på Apple, og har en computer kørende iTunes i stedet for at have en NAS. Har så udelukkende et par Apple TV's i huset til al media og styrer det med en blanding af Logitech fjernbetjening, Apple Remote eller iPad/iPhone - an på, hvad der lige ligger fremme eller hvad der skal laves.

Hej

Jeg er også lun på "all-in" løsningen.... men det piner mig at rippe mine blu-ray til Itunes og må gå på kompromis med kvaliteten.... både hvad angår billede og ikke mindst lyd....



Hvordan klarer du det? - hvilket program bruger du til at rippe med til din computers itunes, format og kvalitet?

Hvordan er din Itunes computer udstyret...specc?

Hvor mange streams kan den klare af gangen?


Har ATV på alle skærme og ellers Sonos i hytten, så alt er fint integreret... men mangler lige det sidste "kvalitets check"


Mvh
LBA75


Redigeret af LBA75 - 08-Januar-2013 kl. 18:35
Til top
Skalle06 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-November-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1116
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Skalle06 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Januar-2013 kl. 20:42
Jeg ripper ikke blu-ray, hvis det er film som er visuelt flotte, og ikke ønsker at gå på kompromis med kvaliteten. Så ser jeg dem kun via blu-ray afspiller. 

Ellers ripper jeg med MakeMKV (tager en krig) og derefter omdanner til .mv4 med Subler (tager kun et øjeblik). Til sidst kører jeg .m4v filen igennem iDentify for at få metadata, covers m.v. på. Så er den klar til iTunes. Kan dog kun se en mindre kvalitetsforskel - kommer an på dit set-up, din skærmstørrelse osv.

DVD ripper jeg som regel med Handbrake. Kører dem også igennem iDentify bagefter.

Som computer bruger jeg en 2010 Mac Mini. Støjsvag og strømbesparende. Udover til Apple TV streamer iTunes jo så også til iPad/iPhone.

Det maksimale jeg har prøvet er, at Mac Mini streamede film til to Apple TV og musik til en iPhone samtidig. Det gik uden fnidder. 
Til top
Sool Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 22-Oktober-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 123
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Sool Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Januar-2013 kl. 21:03
Jeg har setup 1, har do ikke længere eyetv, da vi helt stoppede med at bruge det efter at en nyere fjernsyn fik PVR.

Jeg kører også med remote buddy, og bruger den lille apple remote, som fungere fantastisk, sammen med remote buddy og plex.

Til web (dr, tv2, netflix osv) bruger jeg mus + tastatur, og konen ligeså, ingen problemer her.

Vil du kunne optage kommer du ikke uden om setup 1, ellers vil jeg gå efter en jailbreaked atv2 evt.
Til top
htpcdude Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 06-September-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 300
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér htpcdude Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Januar-2013 kl. 21:33
Hvad med den 'frække':

Nas, der kan køre tvheadend / dvblogic og evt. xbmc.
Raspberry Pi med raspbmc

Burde dække det du skrev om.

Jeg ville selv kigge efter en fornuftig nas som det første, og så udbygge efter behov.

Skal du streame til et tv? Eller er der flere i spil?
Til top
LBA75 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 17-September-2006
Status: Offline
Point: 484
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér LBA75 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Januar-2013 kl. 10:37
Oprindeligt skrevet af Skalle06 Skalle06 skrev:

Jeg ripper ikke blu-ray, hvis det er film som er visuelt flotte, og ikke ønsker at gå på kompromis med kvaliteten. Så ser jeg dem kun via blu-ray afspiller. 

Ellers ripper jeg med MakeMKV (tager en krig) og derefter omdanner til .mv4 med Subler (tager kun et øjeblik). Til sidst kører jeg .m4v filen igennem iDentify for at få metadata, covers m.v. på. Så er den klar til iTunes. Kan dog kun se en mindre kvalitetsforskel - kommer an på dit set-up, din skærmstørrelse osv.

DVD ripper jeg som regel med Handbrake. Kører dem også igennem iDentify bagefter.

Som computer bruger jeg en 2010 Mac Mini. Støjsvag og strømbesparende. Udover til Apple TV streamer iTunes jo så også til iPad/iPhone.

Det maksimale jeg har prøvet er, at Mac Mini streamede film til to Apple TV og musik til en iPhone samtidig. Det gik uden fnidder. 

Hej


Tak for svaret....... Kan godt forstå det med at de visuelt flottefilm bliver afspillet direkte fra skive. Der har jeg jo så en Dune HD max, som kan spille 1:1 BD i 1080, men hvis jeg så vil se samme film i feks stuen eller for den sags skyld soveværelset, så bliver det over appleTV og derfor må jeg nu have alt liggende i 2 formater - og det er sgu tumpet Confused

Kunne godt tænke mig kun at bruge ATV og Itunes, men det med kvaliteten og ikke mindst lyden irriterer mig.....

Tror det bliver en MacMini, der summer i baggrunden og så streame fra min NAS.


Kan du venligst forklare hvorfor du først ripper med MKV... derefter omdanner til .m4v med subler.... og til sidst igennem iDentify - er det ikke en tidskrævende process? 
Hvad vinder du med den process sammenlignet med feks bare at bruge Pavtube og rippe til 1080BD ATV format??


Hvordan ripper man sine film (DVD/BD) og samtidigt får aller bedste mulige film og lyd kvalitet i itunes - fil størrelse er underordnet.... synes allerede de "føles" små sammelignet med mkv??


Mvh
LBA75




Redigeret af LBA75 - 12-Januar-2013 kl. 10:44
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Januar-2013 kl. 13:58
Oprindeligt skrevet af LBA75 LBA75 skrev:

Oprindeligt skrevet af Skalle06 Skalle06 skrev:

Jeg ripper ikke blu-ray, hvis det er film som er visuelt flotte, og ikke ønsker at gå på kompromis med kvaliteten. Så ser jeg dem kun via blu-ray afspiller. 

Ellers ripper jeg med MakeMKV (tager en krig) og derefter omdanner til .mv4 med Subler (tager kun et øjeblik). Til sidst kører jeg .m4v filen igennem iDentify for at få metadata, covers m.v. på. Så er den klar til iTunes. Kan dog kun se en mindre kvalitetsforskel - kommer an på dit set-up, din skærmstørrelse osv.

DVD ripper jeg som regel med Handbrake. Kører dem også igennem iDentify bagefter.

Som computer bruger jeg en 2010 Mac Mini. Støjsvag og strømbesparende. Udover til Apple TV streamer iTunes jo så også til iPad/iPhone.

Det maksimale jeg har prøvet er, at Mac Mini streamede film til to Apple TV og musik til en iPhone samtidig. Det gik uden fnidder. 

Hej


Tak for svaret....... Kan godt forstå det med at de visuelt flottefilm bliver afspillet direkte fra skive. Der har jeg jo så en Dune HD max, som kan spille 1:1 BD i 1080, men hvis jeg så vil se samme film i feks stuen eller for den sags skyld soveværelset, så bliver det over appleTV og derfor må jeg nu have alt liggende i 2 formater - og det er sgu tumpet Confused

Kunne godt tænke mig kun at bruge ATV og Itunes, men det med kvaliteten og ikke mindst lyden irriterer mig.....

Tror det bliver en MacMini, der summer i baggrunden og så streame fra min NAS.


Kan du venligst forklare hvorfor du først ripper med MKV... derefter omdanner til .m4v med subler.... og til sidst igennem iDentify - er det ikke en tidskrævende process? 
Hvad vinder du med den process sammenlignet med feks bare at bruge Pavtube og rippe til 1080BD ATV format??


Hvordan ripper man sine film (DVD/BD) og samtidigt får aller bedste mulige film og lyd kvalitet i itunes - fil størrelse er underordnet.... synes allerede de "føles" små sammelignet med mkv??


Mvh
LBA75


Jeg har prøvet PAVTUBE som er et udmærket stykke software, Pavtube er klart det hurtigeste program til at ripper og konvertere BD til ATV etc. Men billede kvaliteten er ikke så god som den bliver med f.eks. Handbrake, pavtube har en toggle preset til ATV med 2 lydspor hvor det ene er AC3 5.1 og det andet er et stereo spor, selve AC3 sporet er låst, man kan ikke se og ændre på dennes indstillinger, kun spor 2 kan man ændre indstillinger på, som jo her er stereosporet.

Med Handbrake derimod, kan man lægge flere lydspor som kunne være 2stk. AC3 Dolby Digital 5.1 og et enkel stereo spor, flere film har idag både et Dansk og Engelsk AC3 Dolby Digital 5.1 som der kan skiftes i mellem på ATV, men iPad/ iPod/ iPhones spiller ikke AC3, derfor er et stereospor nødvendig hvis man vil se sine film på disse gadgets. Tekster har jeg valgt at være forced, da jeg ikke kender til nogen mulighed hvor man kan slå tekster fra og til på sine iGadgets, som man kan på ATV.

Jeg ripper med MAKEMKV og konvertere med Handbrake hvor film bliver lagt i en kø så det passer sig selv, begge er gratis programmer, MAKEMKV er vist stadig i Beta version og derfor stadig gratis. Kvaliteten med Handbrake er bare i orden, man skal godt nok tæt på skærmen "60" hvis man skal se forskel i forhold til originalen. Lyd sporerne kan man sende pass-through med Handbrake, eller konvertere dem til andre formater. Da ATV pt. kun kan sende pass-through på AC3 5.1 benyttes denne, ellers konvertere jeg Core Audio eller DTSHD MA til AC3 Dolby Digital 5.1 640Kbit i Handbrake. Jeg har endnu ikke prøvet om CoreAudio sporet på en BD som jo er på 1.5Mbit, at sende det pass-through via handbrake, og så se om det ryger i gennem ATV så det kan dekodes på sin amp, det må jeg lige have tested på et tidspunkt
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu