recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Ændre en højtaler med 1 ekstra bas ?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Ændre en højtaler med 1 ekstra bas ?

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
mbm1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 15-Januar-2005
Status: Offline
Point: 2037
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mbm1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Ændre en højtaler med 1 ekstra bas ?
    Sendt: 01-Maj-2014 kl. 23:29
Har købte nogle cerwin Vega v12f. Jeg synes der er alt for meget diskant i forhold til bas.
Tænkte på at bygge et nyt kabinet i MDF og så sætte en 12" bas yderligere i. Kan jeg det og hvordan skal det gøres?
Der er tit andre cv højtalere til salg på DBA som jeg kunne nappe 12" fra. Eller kan jeg evt købe nogle enheder som kunne passes ind sammen med ?
Til top
Bruger udmeldt 17 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 01-September-2013
Status: Offline
Point: 302
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 17 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Maj-2014 kl. 00:09
Så skal du lave et kabinet der er præcis dobbelt så stort og have samme antal porte i i samme længde, eller i hvert fald beregne nyt portareal udfra dem der sidder i dem du har.
Og basenehden skal selvfølgelig være fra en v12f.

Der til skal du lave et delefilter (lavpas) og så skal du have en forstærker der godt kan li at spille i lave impedanser, som meget nemt kommer i nærheden af 2-3 ohm med 2 Cerwin Vega basenheder i parallel Wink
Til top
FLarsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 31-Maj-2006
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 1472
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér FLarsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Maj-2014 kl. 01:41
Hvis du alligevel skal ud i at købe en hel højtaler, så kunne du jo bare pille diskenten fra i den.

Nu er "for meget diskant" et vidt begreb. Har du tænkt på at dæmpe diskanten istedet for. Det kan eventuelt gøres med et stykke elektronik foran.

Hvad har du foran af elektronik og har du prøvet at flytte højtaleren over i et hjørne.

Inden at du kaster dig ud i det helt store højtaler bygge projekt, burde du undersøge nærmer hvad du vil ændre frekvenskrurven til. Prøv med en surround receiver foran, de kan som regel ændre på fregvensgangen.
Hvad er forskellen på en musikelsker og en audiofil?

En musikelsker har et anlæg for at hører på sin musik.
En audiofil har musik for at hører på sit anlæg.
Til top
mbm1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 15-Januar-2005
Status: Offline
Point: 2037
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mbm1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Maj-2014 kl. 08:07
Jamen jeg købte CV i håb om jeg fik bas.
Måske er jeg farvet i min opfattelse hvordan det skal lyse, da jeg i mit stue-anlæg har nogle reol højtalere og en sub på (se nederst).
Synes mit stue-anlæg spiller overlegent de CVér.. Der er en præcis og dyb bas og blødt og behagelig i de øvre frekvenser. Jeg føler det spiller langt højere end CVérne, men det er nok fordi jeg ikke h´kan holde ud at spille så højt på vegaerne fordi de spiller alt for skingert. Det gør næsten ondt i ørerne når der spilles højt uden man mærker bassen. 

Så først tænkte jeg på sub til vegarne, men tænker så måske at ombygge højtaleren til at have 2x12" basser. Det ville måske være den billigeste/bedste løsning.

Jeg har haft min surround reciever på, men hvad mener du den kunne gøre ved lyden?
Normalt piller jeg slet ikke ved sådan noget. Har aldrig synes det var nødvendigt. 

p.t. har jeg intet foran til at justere lyden. Kun effekt (t.amp e800) 


Redigeret af mbm1 - 02-Maj-2014 kl. 08:09
Til top
whazz Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 03-Februar-2014
Sted: Aalbor, Danmark
Status: Offline
Point: 115
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér whazz Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Maj-2014 kl. 08:36
Jeg tror ikke problemet er højtaleren, men din effkt, for d jeg hørte et sæt v12f med en t.amp ta2400, var der ikke en skinger diskant, og der var satme hug på bassen.. tror simpelthen ikk du har nok power bag, så prøv da en anden effekt.. for med lille forstærker bliver bassen meget udret og upræcis og dkanten iriterende
Til top
Bruger udmeldt 17 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 01-September-2013
Status: Offline
Point: 302
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 17 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Maj-2014 kl. 09:02
Oprindeligt skrevet af whazz whazz skrev:

Jeg tror ikke problemet er højtaleren, men din effkt, for d jeg hørte et sæt v12f med en t.amp ta2400, var der ikke en skinger diskant, og der var satme hug på bassen.. tror simpelthen ikk du har nok power bag, så prøv da en anden effekt.. for med lille forstærker bliver bassen meget udret og upræcis og dkanten iriterende

350 watt i 8 ohm  500 watt i 4 ohm bør være mere end rigeligt til de C/V.


t.amp ta2400 er kendt for at være lukket i lyden i toppen, måske derfor spiller netop den rimeligt på de C/V.

Jeg ville uden tvivl sælge de C/V og købe et sæt der opfylder ønskerne i stedet for at ombygge eller bygge på dem (Med subwoofere osv)

Til top
mbm1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 15-Januar-2005
Status: Offline
Point: 2037
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mbm1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Maj-2014 kl. 09:39
Oprindeligt skrevet af Bastianboxer Bastianboxer skrev:

Oprindeligt skrevet af whazz whazz skrev:

Jeg tror ikke problemet er højtaleren, men din effkt, for d jeg hørte et sæt v12f med en t.amp ta2400, var der ikke en skinger diskant, og der var satme hug på bassen.. tror simpelthen ikk du har nok power bag, så prøv da en anden effekt.. for med lille forstærker bliver bassen meget udret og upræcis og dkanten iriterende

350 watt i 8 ohm  500 watt i 4 ohm bør være mere end rigeligt til de C/V.


t.amp ta2400 er kendt for at være lukket i lyden i toppen, måske derfor spiller netop den rimeligt på de C/V.

Jeg ville uden tvivl sælge de C/V og købe et sæt der opfylder ønskerne i stedet for at ombygge eller bygge på dem (Med subwoofere osv)


Ja for lidt power. den tror jeg ikke på-- altså det er jo nogle billige pap-højtalere til hjemmebrug. at de skulle fodres med mere en vildere PA amp. end 2x350W 8 ohm. No way. Forstærkeren kommer aldrig over 60% volumen.

Ja jeg tror også jeg kigger videre på andre højtalere måske. Men også svært når det ikke skal koste noget. Det var derfor jeg tænkte på noget om-/udbygning.

Men spørgsmålet er jo om en anden højtaler går mig tilfreds. Måske er jeg blevet vant til lyd med subwoofer.

eks. fås CV højtalere jo også med 2 basser i.. De må vel være helt anderledes afstemt mht top og bund. De giver vel væsentlig mere bas?


Redigeret af mbm1 - 02-Maj-2014 kl. 09:44
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19226
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Maj-2014 kl. 13:16
Den subwoofer du er vant til at spille med, hvor stort et rum står den i og hvor stort et rum står dine CV'er i?

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
mbm1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 15-Januar-2005
Status: Offline
Point: 2037
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mbm1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Maj-2014 kl. 13:52
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Den subwoofer du er vant til at spille med, hvor stort et rum står den i og hvor stort et rum står dine CV'er i?

Klaus

samme størrelse rum.

Men det der undrer mig at at diskant og bas ikke virker afstemt (Til min smag).

Eks. ved alm musik hvor der er vokal og høje toner, kan bassen slet ikke høres/mærkes pga jeg ikke kan skrue højt nok op fordi det bliver ekstremt højt i diskanten.

Det er kun ved house-musik hvor der er en hård, tung basgang uden højfrekvente toner jeg virkelig kan give den gas/volumen, og så er der da også mærkbar bund :)
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19226
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Maj-2014 kl. 14:07
Du har vidst bare brug foren equalizer.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Bruger udmeldt 17 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 01-September-2013
Status: Offline
Point: 302
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 17 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Maj-2014 kl. 14:08
Du har ikke fået lavet den lille fejl, at + og - vender modsat af hinanden på højttalerne ?

Altså at + går til + og minus til minus på den ene højttaler, men modsat på den anden ?

For så udligner basserne hinanden og resultatet er næsten ingen bas i forhold til mellemtone og diskant.

Prøv at dreje balancen helt til den ene side og hør om der så kommer mere bas........ Gør der det, så vender + & - sikkert forkert på den ene højttaler

Hvis der er mere bas når du drejer balancen helt til den ene side, men kablerne sidder som de skal, så tjek at "Bridge/stereo/parallel" står på stereo


Redigeret af Bastianboxer - 02-Maj-2014 kl. 14:31
Til top
mbm1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 15-Januar-2005
Status: Offline
Point: 2037
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mbm1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Maj-2014 kl. 20:02
Alt står som det skal
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu