Print side | Luk vindue

USG 3 får ingen WAN IP

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Modtagelse og distribution
Forumnavn: Distribution og udstyr generelt
Forumbeskrivelse: Trådløs, WiFi, modulator mm.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=152798
Udskrevet den: 28-April-2024 kl. 07:08


Emne: USG 3 får ingen WAN IP
Skrevet af: koden
Emne: USG 3 får ingen WAN IP
Skrevet den: 02-Oktober-2017 kl. 20:32
Kom hjem i dag. Ingen net.
jeg har fiber.
Ringer til min udbyder som siger det nok er min router der har tabt config.

Jeg logger på controller og kan se på USG 3 i details faneblad at den ikke har en WAN ip.

Den kan sagtens uddele ip'er til mine enheder.

Burde jeg ikke have en IP under WAN?

Alt har været bootet uden held.

Kan jeg evt. teste på den RJ45 ledning der kommer fra udbyders boks og som sidder i WAN port på min USG3.
Evt. med laptop direkte på den forbindelse?


-------------
Ubiquity Unifi
USG3 router/firewall
Switch8 150W
2 x AP lite
1 x AP LR



Svar:
Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 02-Oktober-2017 kl. 22:11
Oprindeligt skrevet af koden koden skrev:

Kom hjem i dag. Ingen net.
jeg har fiber.
Ringer til min udbyder som siger det nok er min router der har tabt config.

Jeg logger på controller og kan se på USG 3 i details faneblad at den ikke har en WAN ip.

Den kan sagtens uddele ip'er til mine enheder.

Burde jeg ikke have en IP under WAN?

Alt har været bootet uden held.

Kan jeg evt. teste på den RJ45 ledning der kommer fra udbyders boks og som sidder i WAN port på min USG3.
Evt. med laptop direkte på den forbindelse?

Jeg kan heller ikke se min WAN IP i controlleren. For at se den skal du logge direkte på USGén, altså på din USG´s IP nummer.


-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: koden
Skrevet den: 02-Oktober-2017 kl. 22:20
ok tak

i en browser logger jeg på 192.168.1.1 og får en "setup my unify gateway"

her kan jeg taste ip adresse, router, primary/secondary dns, subnet.

jeg kan klikke "edit configuration"

hvilket giver mig en ekstra boks med muligheden for at vælge 
DHCP, static eller PPoe

Står til DHCP hvilket jeg også mener den skal.

hvad gør jeg forkert?

har i øvrigt resat router siden jeg skrev indlæg.
Så jeg starter forfra.



-------------
Ubiquity Unifi
USG3 router/firewall
Switch8 150W
2 x AP lite
1 x AP LR


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 02-Oktober-2017 kl. 23:43
Den skal også stå til DHCP.


-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: koden
Skrevet den: 03-Oktober-2017 kl. 22:23
min udbyder har fejlmeldt fiberen til TDC da de har lejet sig ind.

TDC er jo ikke kendt for at rykke hurtigt.

Nogen der ved hvilke regler der gælder for fejlretning?
Hvis der findes nogen :-)

Eller skal man bare finde sig i dagevis uden der sker noget?


-------------
Ubiquity Unifi
USG3 router/firewall
Switch8 150W
2 x AP lite
1 x AP LR


Skrevet af: affer
Skrevet den: 03-Oktober-2017 kl. 22:53
du kan sagtens se din wan ip i controller softwaren
devices -- usg -- details -- wan

dre kan du se hvilken ip du har fra din isp. 


-------------
Don't argue with stupid people. They'll drag you down to their level and beat you with experience.


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 03-Oktober-2017 kl. 23:43
Oprindeligt skrevet af koden koden skrev:

min udbyder har fejlmeldt fiberen til TDC da de har lejet sig ind.

TDC er jo ikke kendt for at rykke hurtigt.

Nogen der ved hvilke regler der gælder for fejlretning?
Hvis der findes nogen :-)

Eller skal man bare finde sig i dagevis uden der sker noget?


Din udbyder har lejet sig ind på en linje der tilhører TDC.
Hvor hurtigt TDC rykker ud, afhænger af den aftale din udbyder har med TDC.
Reglerne for fejlretning er beskrevet i den kontrakt du har tegnet med din udbyder.

TDC rykker hurtigt - hvis man har en aftale med dem om det. Dem der betaler for sådan en aftale kommer forrest i køen.

Klaus

-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: koden
Skrevet den: 04-Oktober-2017 kl. 09:42
jeg er ikke helt sikker på at der er forskel på de aftaler der laves, når andre selskaber lejer sig ind på TDC's linjer.

Selv mit firma som bruger telenor kæmper med TDC hver gang der er noget galt.

Så om det er en 3000 ansatte stor vikrsomhed eller lille mig, så er servicen fra TDC's rimelig ringe.

Som "telemanden" i mit firma siger... skjult chikane :-)

Ja TDC rykker hurtigt, hvis man er kunde direkte hos dem.
Sådan var det da mit firma brugte TDC


-------------
Ubiquity Unifi
USG3 router/firewall
Switch8 150W
2 x AP lite
1 x AP LR


Skrevet af: truntemus
Skrevet den: 04-Oktober-2017 kl. 16:31
Jeg er ked af og sige det Koden, men din udbyder køber sig til service hos TDC og det er kun op til dem hvilken grad af service de vil bruge på dig, og ikke op til til TDC. Hvis din udbyder mener der skal Onsite tekniker på inden for 4 timer eksempelvis jamen så køber de sig til den service hos TDC og der kommer en tekniker ud og begynder fejlretning inden for 4 timer. bare et eksempel. Så det er altså ikke TDC's skyld ked af og sige det. men det lyder da fint at din udbyder beskylder TDC for ikke at levere servicen, han glemmer bare at fortælle så at han er for nærig til og betale... 


Skrevet af: koden
Skrevet den: 04-Oktober-2017 kl. 19:49
Jeg ved det ikke.. kender ikke betingelser og kan ikke læse dem nogen steder.

Jeg har intet at klage over vedr. min udbyder dansknet.dk
De har en support jeg sjældent har oplevet og fejlmeldte også hurtigt videre til TDC.
Men når fejlen ligger på den anden side af deres "boks" så har de jo ikke en chance.

I dag ringede dansknet så og spurgte om jeg havde hørt fra TDC.
Det måtte jeg svare nej til.
De sagde jeg burde være blevet ringet op og inf. om at TDC ville kontakte mig torsdag 12-16 og jeg skulle være hjemme.

Det samme skete i sidste uge vedr. min ADSL forbindelse fra telenor.
Helt tilfældigt ringer jeg ind til telenor om onsdag for at høre om DE havde hørt tilbage fra TDC vedr. flytning af min boks til kobberledninger.
De kunne oplyse at TDC tekniker ville komme dagen efter 7.30 til 16 og ringe 30 min før.
Men at TDC burde have ringet til mig.

da jeg bor tæt på arb. kan jeg hurtigt være hjemme.
Hørte intet fra TDC før de ringede 30 min før???

Da jeg skulle have lagt fiberen ind i mit hus var der heller ikke andet end bøvl med TDC.
dengang troede jeg det var dansknet der var skyld i at jeg måtte være hjemme 4 gange.
men igen var det TDC og manglende info og misforståelser.

desværre har jeg oplevet det før dette.
Det præger nok min opfattelse af TDC :-)

det har så ikke noget at gøre med hvilke aftaler min udbyder har med TDC.
Ved godt det er en anden sag.
Men kender ikke TDC betingelser for hverken telenor eller dansknet.


Jeg bruger min 4G og klarer mig indtil videre.


-------------
Ubiquity Unifi
USG3 router/firewall
Switch8 150W
2 x AP lite
1 x AP LR


Skrevet af: Mufti
Skrevet den: 04-Oktober-2017 kl. 20:47
Jeg forstår ikke hvorfor du forsvarer dansknet.

Det er deres ansvar at det spiller.

De må sørge for at TDC makker ret.


Skrevet af: koden
Skrevet den: 04-Oktober-2017 kl. 20:52
Ja det har du sådan set ret i.

men om dete r telenor eller dansknet, så har svaret altid været
"vi kan ikke gøre noget da det ligger hos TDC"

men hvis du har en god ide til hvordan jeg får dansknet til at skrue bissen på, så hører jeg det gerne :-)

Jeg klarer mig... det kommer nok op igen.

Mine unger har godt af at prøve nogle dage uden netværk..




-------------
Ubiquity Unifi
USG3 router/firewall
Switch8 150W
2 x AP lite
1 x AP LR


Skrevet af: Mufti
Skrevet den: 04-Oktober-2017 kl. 21:14
Man kan jo altid opsige abonnement.

Mon ikke det løser sig.

Og ungerne har godt af en periode uden internet.


Skrevet af: koden
Skrevet den: 04-Oktober-2017 kl. 21:26
Opsige og købe det hos TDC til 1800 mdr. :-)

Naa.. så lever jeg hellere nogle dage uden.

kan håbe der en da bliver gravet "ikke TDC ejet" fiber ned.

Ellers må man jo vente på 5G og droppe alle de kabler.


-------------
Ubiquity Unifi
USG3 router/firewall
Switch8 150W
2 x AP lite
1 x AP LR


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 04-Oktober-2017 kl. 22:08
Oprindeligt skrevet af koden koden skrev:

men om dete r telenor eller dansknet, så har svaret altid været
"vi kan ikke gøre noget da det ligger hos TDC"


Det er jo også det lette svar for dem. De sviner deres leverandør til, selvom de selv har købt "dårlige betingelser" og sælger dem videre til dig.


Klaus


-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: koden
Skrevet den: 04-Oktober-2017 kl. 22:34
Der er ingen af de 2 nævnte selskaber der har svinet TDC til.
De siger bare at de har fejlmeldt det til TDC og ikke kan gøre noget før TDC vender tilbage.

Jeg kender ikke betingelserne de har forhandlet sig frem til med TDC.
Men de er garanteret ret ens.
Vil prøve at finde ud af det og skrive det ind her.

Når man bestiller fiber tænker de færreste på hvad aftalen er om fejlretning.
Men det vil jeg da tage med i overvejelserne hvis jeg skal skifte en dag.

Men jeg tror så nok jeg stadig vil satse på den billige pris og leve med en uges fejlretning.


https://dk.trustpilot.com/review/privat.tdc.dk" rel="nofollow - https://dk.trustpilot.com/review/privat.tdc.dk

https://dk.trustpilot.com/review/www.dansknet.dk" rel="nofollow - https://dk.trustpilot.com/review/www.dansknet.dk

Lidt som jeg har oplevet det gennem årene.

Tror TDC er blevet ødelagt af alle de kapitalfonds tømninger





-------------
Ubiquity Unifi
USG3 router/firewall
Switch8 150W
2 x AP lite
1 x AP LR


Skrevet af: koden
Skrevet den: 06-Oktober-2017 kl. 12:10
Så har jeg efter 4 dages nedetid internet forbindelse igen.

Ordret fra TDC tekniker der var ude ved mig:

Dit kabel var flyttet i centralen.
En af mine kollegaer har nok ikke vist hvor det skulle sidde efter udtagning!!!!


da jeg oprettede fiberen i sin tid havde vi faktisk samme problem.
da var kabel i central også placeret forkert..

Hurra for TDC ...  godt man ikke har en virksomhed kørende over den fiber..


-------------
Ubiquity Unifi
USG3 router/firewall
Switch8 150W
2 x AP lite
1 x AP LR


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 06-Oktober-2017 kl. 13:02
Hvis man kører en virksomhed over en fiber, vælger man forhåbentligt ikke at bruge et billigselskab med ringe responstid på service til sin linje.

Klaus


-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: koden
Skrevet den: 06-Oktober-2017 kl. 13:20
Nej man vælger et selskab der er fuldstændig uafhængig af TDC

Selvom man nok aldrig helt kan blive det, da de jo står for nogle af de yderste routere.
Men forhåbentlig har de folk der er bedre til at styre dem end de alm. kunder.


-------------
Ubiquity Unifi
USG3 router/firewall
Switch8 150W
2 x AP lite
1 x AP LR


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 06-Oktober-2017 kl. 13:23
Oprindeligt skrevet af koden koden skrev:

Nej man vælger et selskab der er fuldstændig uafhængig af TDC


Næh, man vælger TDC erhverv. Tro mig, de har styr på deres shit.


Klaus


-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: koden
Skrevet den: 06-Oktober-2017 kl. 13:32
OK... 
jeg skal nok skåne jer for hvorfor jeg for 2 år siden flyttede fra min firma betalte TDC erhverv ADSL til min kones firmabetalte ADSL som bruger telenor.

men tilfreds var jeg ikke.
Telenor har jeg ikke haft noget at klage over ud over det kobber TDC leverer er for langsomt :-)

Nå case lukket... jeg er videre og dansknet siger de tager det op med TDC i deres månedlige samataler.
Jeg må acceptere at jeg er en lille fisk hvor TDC mener at 4 dages nedetid er acceptabelt.


-------------
Ubiquity Unifi
USG3 router/firewall
Switch8 150W
2 x AP lite
1 x AP LR


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 06-Oktober-2017 kl. 13:46
Det er jo netop IKKE TDC der vælger at 4 dage er acceptabelt.

Mine oplevelser med TDC, både privat og erhverv er langt bedre end Telenor og tidligere Sonofon, som skiftede til at være Telenor.
Eksempelvis har jeg i dag modtaget SMS fra Telenor der fortæller at 80% af mit dataforbug for denne periode er opnået. Det har de udsendt regelmæssit i de sidste 4 måneder også selvom jeg har masser af data tilbage.


Klaus


-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 06-Oktober-2017 kl. 13:48
Dengang jeg havde TDC erhverv, der spillede det..
Apropos nedetid. Man kan/kunne betale sig for en straks påbegyndt fejlretning (inde for 3 timer). Jeg formoder det stadigvæk er sådan. en nedetid på 4 dage er efter min mening helt uacceptabelt. 

-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12



Print side | Luk vindue