recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Bærbare medie afspillere
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Så kom ipad'n på markedet, og hvad så nu..
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketSå kom ipad'n på markedet, og hvad så nu..

 Besvar Besvar Side  <12345 28>
Forfatter
Besked
jonaskp Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Juli-2006
Sted: Brønshøj
Status: Offline
Point: 2272
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-April-2010 kl. 11:41
Oprindeligt skrevet af petrucci petrucci skrev:

Glad for at høre at jeg ikke er alene med min holdning.  Er desværre bange for at mange iPad købere ikke har decideret behov for en iPad men skaber/opfinder selv nogen behov for at kunne købe produktet.  Trend, prestige og ens måde at vise man er "cool" på...er desværre blevet moderne.
Hvorfor er det altid standard argumentet når Apple lancerer noget nyt eller der diskuteres Apple produkter? Bare fordi du ikke forstår det, betyder det ikke at der ikke kan være masser af mennesker som kan have et reelt behov for den.
Klart, der er sikkert folk der køber Apple pga. design og fordi de føler sig cool, men der er også rigtigt mange af os som gør det fordi vi rent faktisk føler at vi får et bedre produkt end tilsvarende fra andre producenter.
Jeg har nogle helt konkrete behov, som iPad opfylder til fulde og gør det på en usandsynligt brugervenlig måde - derfor skal jeg have en iPad.

Oprindeligt skrevet af petrucci petrucci skrev:

Tror det er Iphone all over again. Masser af mangler på den første Iphone som folk påstod man aldrig brugte alligevel eller ikke var nødvendige...så blev mange af disse mangler inkluderet i Iphone version 2/3 og så var der pludselig ingen grænser for hvor nyttige de funktioner var alligevel osv.   Med den logik bør den kloge vente til iPad 2/3.0 selvom jeg dog ikke tror på at Apple giver sig og begynder at understøtte Flash/Java.
Jeg synes ikke man på den måde kan sammenligne iPad og iPhones første-udgaver. iPad er jo i bund og grund en videreudvikling af konceptet og kører også med samme OS. Mange af de mangler som der var på iPhone var jo i softwaren (App Store var en af de helt store senere tilføjelser) og de er jo blevet rettet ud.
Man kan på den måde godt betragte iPhone 1.gen som et betaprodukt (som dog fungerede rigtigt godt med de funktioner som den var solgt på at skulle kunne), iPhone 3G var final-release og iPad er version 2 (groft sagt).
Der er sandsynligvis ting som Apple har holdt tilbage, enten pga. en deadline eller for at have noget at proppe i iPad v.2, men det her er stadig et produkt der er langt længere fremme end iPhone 1.gen var da den udkom.

Flash kommer aldrig nogensinde til iPad eller iPhone. Apple har gjort deres holdning til denne lukkede "standard" helt klart. Jeg har aldrig savnet det på min iPhone, og tvivler på at jeg komme til at savne det på min iPad. Hvad er det lige jeg går glip af? Reklamer: åh nej dog. Spil: Har jeg masser af i App Store, og de er endda 100% optimeret til enten touch eller accelerometer styring. Websider: Det er efterhånden meget sjældent at jeg støder på hjemmesider jeg slet ikke kan bruge pga. manglende Flash. Der findes desuden også åbne standarder som alternativer til hjemmeside programmering (som vi også har diskuteret tidligere). Online video: Her kan jeg se at der måske mangler noget. Den absolut største online videotjeneste, Youtube, har dog sin egen dedikeret App, som jeg vil vove at påstå fungerer langt bedre end en hjemmeside, da den (ligesom spillene) er fuldstændigt optimeret til iPad både i størrelse og inputmetoder.
Jeg kommer ikke til at savne Flash. Java måske, men nu må vi se. Jeg har ikke browset i samme stil på min iPhone som jeg kommer til med min iPad, så jeg er ikke fuldt ud klar over "problemets" størrelse endnu.
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 19-Juni-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6627
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-April-2010 kl. 11:44
Oprindeligt skrevet af petrucci petrucci skrev:

Hypen er enorm som altid når Apple sender nye produkter på gaden. Og endnu engang forstår jeg ikke al den hype.  Ipad'en ser designmæssigt fantastisk ud men desværre ser jeg svagheder og begrænsninger i næsten alle dens features:
 
- Du kan læse ebooks med den (ja, på en ikke e-ink skærm = fail for dine øjne + at tage den med udenfor)


At det er en almindelig LCD skærm, tror jeg ikke er et problem. Jeg har arbejdet 8 timer om dagen på LCD skærm, og det synes jeg er OK, når jeg selv kan justere skriftstørrelsen.

Oprindeligt skrevet af petrucci petrucci skrev:

- Fotos (der kan jeg se noget potentiale - men desværre er der hverken usb eller sd indgange på iPad, så man bliver nødt til at uploade ens billede til en cloud-tjeneste eller iPad'en hjemmefra ens alm. computer)
- Videoer/film  (1024x768 skærm = letterbox bars på alle hd-film..booo)
- Itunes (oh no...)


iTunes er en fordel, synes jeg. Mon ikke foto og video også kan synkroniseres via iTunes.

Oprindeligt skrevet af petrucci petrucci skrev:

- Notes/tegneprogrammer (helt ærligt...en stor 10 tommer tablet..og så skal man skrive/tegne med ens finger eller med et virtuelt tastatur?)


Jeg har set nogle af de billeder folk har tegnet på en iPhone - der er nogen der kan få noget flot ud af det. Jeg kan ikke tegne så godt. Når folk kan tegne på en iPhone, må en iPad da være bedre.


Oprindeligt skrevet af petrucci petrucci skrev:

Set ud fra ovenstående er jeg bestemt ikke imponeret. Jeg forstår simpelthen ikke hvorfor folk er begyndt at NØJES med en masse begrænset og kontrolleret funktionalitet. Er folk blevet dovne designmennesker hvis mening og behov er blevet så nem at manipulere med fra Apples side? 


Det er det begrænsede, der er fordelen. Det skal jo netop ikke være en ny netbook med fuldt Mac OS X.

Jeg har også en Palm, og den er næsten ikke til at bruge uden stylus. Jeg prøver nogle gange med neglene, men det er ikke godt nok. Dér tror jeg iPad vil være bedre.

Der er i hvert fald flere ting, hvor jeg tror en iPad vil være bedre for mig end min Palm.



Venlig hilsen
KB
Til top
bruger udmeldt 5 Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 15-April-2006
Sted: lolland
Status: Offline
Point: 3584
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-April-2010 kl. 11:45
Oprindeligt skrevet af jonaskp jonaskp skrev:


Flash kommer aldrig nogensinde til iPad eller iPhone. Apple har gjort deres holdning til denne lukkede "standard" helt klart. Jeg har aldrig savnet det på min iPhone,
se det vidste jeg ikke.. det er sgu da noget suckx.. så må jeg allerede hoppe fra igen..
 
Med facebook kravene og de ønsker om Java emus som jeg bruger og vil have på den, så kan jeg slet ikke bruge ipad til meget alligevel..
 
Det var en sørgelig nyhed..
 
Til top
Louring Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 02-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 133
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-April-2010 kl. 11:49
Oprindeligt skrevet af petrucci petrucci skrev:

Oprindeligt skrevet af Louring Louring skrev:

Først og fremmest syntes jeg den egner sig perfekt som e-Bogs læser. Andre fremhæver at skærmen ikke er optimal da det ikke er e-Ink, men til gengæld er den i farver og der er mulighed for at putte videoklip (med mere) ind i det man læser. Prøv f.eks. at forestille jer en opskriftsbog med videoklip af hvordan man skal lave de forskellige ting. Derudover er jeg også spændt på at se hvad der kommer af forskellige magasiner og tegneserier til den.
 
Da det ikke er en E-ink skærm vil det uden tvivl være et begrænset tidsrum man vil sidde foran en iPad og læse bøger. Øjnene blir simpelthen trætte og hovedpine er nært forekommende. Det er rigtigt at til hurtig casual læsning er den fine farveskærm perfekt.


Hvorfor? Jeg sidder foran en computerskærm hele dagen på arbejde og jeg bruger da også tid foran mine private computere. Jeg har også været vant til at læse bøger på min telefon. Jeg har endnu ikke oplevet nogle nævneværdige problemer med dette.

Oprindeligt skrevet af petrucci petrucci skrev:

Oprindeligt skrevet af Louring Louring skrev:

En anden ting som jeg ser som rigtigt brugbart for mig er at bruge den som et fotoalbum. Jeg tager mange billeder, men jeg får dem sjældent fremkaldt. Og det med at vise sine billeder frem på fjernsynet eller en bærbar, syntes jeg ikke virker særlig godt. Der tror jeg at det vil virke bedre på iPad'en.
 
Jep, også en af de få ting jeg kunne finde frem som værende brugbar.  Men...hvordan vil du få billederne fra dit kamera over på Ipad?



Tja. Måske er jeg tvunget til at bruge iTunes. Jeg er ikke specielt godt inde i Apple verdenen, men mon ikke der findes en eller anden app, så jeg kan hente data fra min NAS?
Til top
jonaskp Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Juli-2006
Sted: Brønshøj
Status: Offline
Point: 2272
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-April-2010 kl. 11:59
Oprindeligt skrevet af tupac85 tupac85 skrev:

Venter nu til HP Slate kommer i butikerne. Skuller også gerne komme i år.Thumbs Up
 
Dem som ikke ved hvad det er. Så er det en trykfølsom skræm med windows 7. Dermed også flash Wink
Der er IMO en gigantisk fejl ved HP Slate (som du også selv nævner): Windows 7. Det er ikke et OS der er beregnet til Touch input og det tror jeg kommer til at kunne mærkes i meget høj grad (lidt ala når man prøvede at bruge en Windows Mobile phone med fingrene, selvom den tydeligvis var beregnet til at blive brugt med stylus). Touch skulle være blevet bedre i Windows 7 end tidligere, men det er stadigvæk kun en erstatning for musen - ikke den primære måde at betjene enheden på.

Jeg så for  nyligt en video med HP Slate hvor en fyr fra Adobe netop fremviste den og fortalte om hvor fantastisk den var fordi den også kunne afspille Flash. Det kan godt være at jeg er farvet af at have iPhone og skal have en iPad, men hele den video lignede for meget i langt højere grad en fremvisning af hvorfor Windows 7 ikke er specielt velegnet til Touch, end det modsatte som jo egentligt var meningen.
Når han scrollede en webside, skulle han have fat i scrollbaren. Onscreen keyboardet er det vi kender fra Windows (grimt og ikke videre effektivt) og der blev ikke nævnt om der var auto-fejlretning og intelligent ordbog i. Da han bladrede igennem billeder, var det heller ikke som vi kender det fra andre Touch enheder. Vi er blevet vant til at et billede "skubbes" til side af vores finger, og følger fingerens bevægelser, så det føles som om vi rent faktisk interagerer med det der er på skærmen.
På HP Slate lavede han et swipe med fingeren hvorefter det virkede som om det i softwaren blev opfattet som en Gesture som så blev oversat til det samme som at trykke på "højre piletast" hvorefter at billede skiftede med det samme - ingen interaktion med det billedet.

Det kan virke som småting, men det er de ting som vi efterhånden forventer os af en Touch enhed, når de er lavet ordentligt og med Touch som den primære input-metode.
Fra hvad jeg har set, så er HP Slate absolut ikke en enhed jeg ville kunne holde ud at bruge særligt længe ad gangen.
Jeg har prøvet deres store Touch-pc'er og hvis det er samme oplevelse med windows 7, så vil jeg helst være fri (dog med det forbehold at HP Slate forhåbentligt har en capacitive Touch skærm, hvilket hjælper en hel del på oplevelsen).

Hvis man skal kigge mod Microsoft i forhold til denne type enheder, så synes jeg at deres Courier projekt ser langt mere spændende ud. Det er rent faktisk også bygget på et nyt OS som er beregnet til Touch.
At jeg så har lidt svært ved at tro på de videoer vi har set endnu som andet en mock-ups og tech-demoer er en anden ting. Hvis de virkeligt har lavet et system der fungerer som de har vist i diverse videoer, så bliver det et fantastisk redskab for folk der har brug for en notesbog med alle de ekstra muligheder som det giver at den i virkeligheden er virtuel og online.
Jeg forholder mig dog skeptisk indtil vi har set en fysisk prototype som rent faktisk virker som de har vist os.


Der er altid 2 måder at se tingene på: Positiv og negativ. Jeg vil derfor mene at valget mellem iPad eller en Windows 7 Slate er et spørgsmål om personlige præferencer og at vælge imellem en række kompromisser. Jeg har klart valgt iPad, men det skal ikke forhindre mig i sagtens at kunne se at der er nogen som sikkert hellere vil have en HP Slate - at sige jeg forstår dem, vil dog være en overdrivelse af dimensioner Wink
Til top
jonaskp Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Juli-2006
Sted: Brønshøj
Status: Offline
Point: 2272
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-April-2010 kl. 12:04
Oprindeligt skrevet af pendec pendec skrev:

Oprindeligt skrevet af jonaskp jonaskp skrev:


Flash kommer aldrig nogensinde til iPad eller iPhone. Apple har gjort deres holdning til denne lukkede "standard" helt klart. Jeg har aldrig savnet det på min iPhone,
se det vidste jeg ikke.. det er sgu da noget suckx.. så må jeg allerede hoppe fra igen..
 
Med facebook kravene og de ønsker om Java emus som jeg bruger og vil have på den, så kan jeg slet ikke bruge ipad til meget alligevel..
 
Det var en sørgelig nyhed..
 
Det er nu ikke fordi det er en enhed, det har Apple aldrig lagt skjul på. Men derfor kan det selvfølgeligt godt være nyt for dig Smile.
Med Facebook, mener du så alle de spil der er? For så har du ret, de kommer ikke til at virke. Der er dog en native Facebook App til iPhone (som 110% sikkert vil blive opgraderet til at understøtte iPad og den større skærm) som jeg 9 ud af 10 gange kan nøjes med i forhold til mit Facebook forbrug - og så slipper man for alle reklamerne Wink.

Java "emus" forstår jeg ikke helt. Mener du emulatorer af spil? Så er det igen rigtigt, intet håb der. Tilgengæld findes der tonsvis af spil til iPhone i forvejen og masser af dem er remakes eller ny udgaver af alle de populære spil man kender fra nettet.

Min pointe er, at det kan godt være at lige præcis det som du bruger idag og føler at du har brug for, måske ikke kan lade sig gøre på en iPad, men der findes masser alternativer, som måske/måske ikke fungerer lige så godt. Derfor, lad være med at dømme iPad før du har set om der findes alternativer til de ting den ikke kan, som du kan benytte.


Redigeret af jonaskp - 04-April-2010 kl. 12:06
Til top
petrucci Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Brugeranmelder

Oprettet: 09-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 822
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-April-2010 kl. 12:24
Oprindeligt skrevet af jonaskp jonaskp skrev:

Hvorfor er det altid standard argumentet når Apple lancerer noget nyt eller der diskuteres Apple produkter? Bare fordi du ikke forstår det, betyder det ikke at der ikke kan være masser af mennesker som kan have et reelt behov for den.
 
Jeg har nogle helt konkrete behov, som iPad opfylder til fulde og gør det på en usandsynligt brugervenlig måde - derfor skal jeg have en iPad.
 
Tjaa..hvilket behov får du dækket af en iPad som du ikke kan få dækket af en Iphone og en Macbook?  
 
Det eneste "behov" som jeg umiddelbart kan se og som vil erstatte brugen af ens Iphone og Macbook i sofaen er:   App Store.  Den findes ikke til Macbooks og på en Iphone er skærmen mindre.
 
Oprindeligt skrevet af jonaskp jonaskp skrev:

Jeg synes ikke man på den måde kan sammenligne iPad og iPhones første-udgaver. iPad er jo i bund og grund en videreudvikling af konceptet og kører også med samme OS. Mange af de mangler som der var på iPhone var jo i softwaren (App Store var en af de helt store senere tilføjelser) og de er jo blevet rettet ud.
 
Men det de har tilfælles er at 1. version af produktet har en masse mangler som folk havde forventet/håbet på ville være der.  Bare se på alle de mockups af Ipad som magasiner, analytikere og fans lavede i Photoshop - 90% af dem figurerede OSX styresystemet.
 
Jeg vil ikke mene at Ipad er nogen decideret "videreudvikling af konceptet". Den er IMO helt identisk med Iphone konceptet, bare i 10 tommer størrelse.
 
Oprindeligt skrevet af jonaskp jonaskp skrev:

Flash kommer aldrig nogensinde til iPad eller iPhone. Apple har gjort deres holdning til denne lukkede "standard" helt klart. Jeg har aldrig savnet det på min iPhone, og tvivler på at jeg komme til at savne det på min iPad. Hvad er det lige jeg går glip af?
 
100% weboplevelse går man glip af.  Reklamerne kunne løses med en adblocker App. Spil er IMO Apples primære grund til at droppe flash pga. truende faldende App Store indtægt. Websider og videosites er stadig i høj grad præget af Flash elementer, så IMO bliver man frataget den "ultimative" weboplevelse.  Desuden har flere benchmarks og tests vist at HTML5/Canvas er mindst ligeså ressourcekrævende og langsomt som Flash.   Java er endnu en kæmpe bét der mangler.
 
Det er ret tragikomisk at mange nylige videotutorials omkring iPad bliver postet som flashvideo. Det er ikke bare sådan lige at udskifte et så udbredt embedded videoformat.
 
Til top
petrucci Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Brugeranmelder

Oprettet: 09-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 822
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-April-2010 kl. 12:29
Oprindeligt skrevet af Louring Louring skrev:


Hvorfor? Jeg sidder foran en computerskærm hele dagen på arbejde og jeg bruger da også tid foran mine private computere. Jeg har også været vant til at læse bøger på min telefon. Jeg har endnu ikke oplevet nogle nævneværdige problemer med dette.
 
Fordi man koncentrerer sig meget mere når man læser en bog end når man laver forskellige blandede ting på ens computerskærm. Derved belaster det øjnene mere.

Oprindeligt skrevet af Louring Louring skrev:


Tja. Måske er jeg tvunget til at bruge iTunes. Jeg er ikke specielt godt inde i Apple verdenen, men mon ikke der findes en eller anden app, så jeg kan hente data fra min NAS?
 
Men du skal stadig have SD-kortet ud og sat i din bærbar/stationær og overføre filerne først - hvorefter du så skal igennem endnu en filkopiering (Itunes sync) så de ender på din iPad.  Det havde da været noget nemmere hvis Ipad havde haft en sd-kortlæser (dog kan du bruge 29 dollars for at få en adapter til den som du så skal huske).  Det er IMO unødvendigt og usmart.
Til top
petrucci Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Brugeranmelder

Oprettet: 09-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 822
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-April-2010 kl. 12:35
Citér Min pointe er, at det kan godt være at lige præcis det som du bruger idag og føler at du har brug for, måske ikke kan lade sig gøre på en iPad, men der findes masser alternativer, som måske/måske ikke fungerer lige så godt. Derfor, lad være med at dømme iPad før du har set om der findes alternativer til de ting den ikke kan, som du kan benytte.
 
Og lige præcis her finder man min nok primære grund til hvorfor jeg normalt holder mig fra Apple produkter. Man bliver tvunget til at finde alternativer programmer/måder/spil/osv. som Apple suverænt kontrollerer.  Det ka seføli indimellem være godt at prøve noget nyt men at blive påtvungen dem...nej tak
Til top
Sionic Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 27-Juni-2009
Status: Offline
Point: 165
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-April-2010 kl. 12:42
Tja. Måske er jeg tvunget til at bruge iTunes. Jeg er ikke specielt godt inde i Apple verdenen, men mon ikke der findes en eller anden app, så jeg kan hente data fra min NAS?

Sync via iTunes og iPad Camera Connection Kit (USB og SD Card)
http://www.apple.com/ipad/features/photos.html

Tjek Photos App. : http://www.apple.com/ipad/guided-tours/ 

Der er sikkert en iPad App på trapperne ala Air Sharing hvor du kan overføre docs og photos via bla. wifi.
http://avatron.com/apps/air-sharing-pro/



Til top
Slettet_120331 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 10-Maj-2009
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 1123
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-April-2010 kl. 12:57
Synes ikke der er noget overraskende ved ipad som sådan. Den har mange af de samme positive ting fra andre apple produkter, brugerfladen, design og brugervenlighed. Apple hardware virker også rigtigt godt sammen i forhold til sync osv. Tilgengæld er der også de sadvanelige faldgrupper, f.eks. at man er bundet til specielt software og det at apple vil have uendeligt meget kontrol over hvilke programmer der skal kører på deres hardware. 

Nogle elsker det andre hader det. Selv er jeg for stor en nørd til at kunne leve med de rammer apple har sat op. Angående flash synes jeg det er fint at alle ikke følger sig tvunget til at understøtte adobes lukkede platform. 
Til top
zulfo Se dropdown menu
Moderator gruppe
Moderator gruppe
Avatar
Branchemedlem

Oprettet: 05-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3699
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-April-2010 kl. 13:23
Jeg er fuldstændig enig med de der benoves over Apples brugerinterface - ingen tvivl om at de har fat i den lange ende med gestures og deres touchskærme , og jeg forstår også sagtens at man med Appstore virkelig får adgang til mange lækre ting, men problemet er at man skal nøjes med disse, det er ikke en åben platform. "Alt" er under Appels kontrol (Jailbreak, jowjow), og hvis jeg køber en iPad, så SKAL jeg faktisk også have adgang til en PC eller en MAC med iTunes for at kunne synkronisere mit indhold, jeg kan ikke smide billeder fra kamera eller mobil direkte over på den, og det er i mine øjne en stor fejl!
 
Hvis nu jeg vitterlig ikke har behov for andet end en iPad, hvad gør jeg så med billeder, musik osv?!
 
Jeg går ud fra at man sagtens kan downloade musik og billeder direkte ned på iPad'en, uden at skulle omkring noget iTunes?
Lars B

DENON AVR-2200W, XTZ99.36, XTZ 99.26, XTZ 99.26 Center, XTZ W12.16, SONY AF8 & TH42PV60, Panasonic BDT 300, PS3 160Gb, Xbox 360, PS4, Synology DS414
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12345 28>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu