recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Tablets og telefoner > Android udstyr
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Tastaturtoner ved MitID.
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Tastaturtoner ved MitID.

 Besvar Besvar Side  <12345>
Forfatter
Besked
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4936
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-August-2023 kl. 11:39
Der er jo mange forskellige måder at sikre sit udstyr på.

De fleste mobiler kan benytte fingeraftryk eller ansigtsgenkendelse, som de også nævnes i denne tråd. Men man kan jo også bruge "Mønster/Pattern" på Android eller de besværlige koder på alle telefoner.

At du ikke har nogen form for beskyttelse på dit udstyr svarer til at du ikke låser din hoveddør eller bil.
Det kan godt være at du aldrig oplever at nogen stjæler nogen af delene, men den dag det går galt står du i en dårlig situation.

Specielt mange services som ikke benytter mitID stiller dig dårligt.

Din e-mail kan sikkert overtages, fordi den benytter din telefon med SMS til 2-faktor. Gennem din mail kan man få adgang til resten af dine services på nettet.
Det er ret svært at komme tilbage igen på sine konti, da e-mail jo væk. Du kunne sikkert på Recordere, fordi man ville kunne genkende dig. Men sådan er det jo ikke med linkedIn eller Facebook etc.

Så se nu at få kode på dit udstyr, der er en grund til at de forsøger at gøre det så nemt og at alle mobiler er krypteret som standard.
Husk også at krypteret din bærbare computer, som minimum. De har gjort det supernemt på både Windows og Apple og man lægger ikke mærke til det.


Redigeret af Cyberguyen - 19-August-2023 kl. 11:41
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
Til top
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7870
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thorvald Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-August-2023 kl. 11:46
Well ok. Tak for indlægget. Jeg bruger ikke min mobil til e-mail. Jeg bruger den stort set kun til sms, tale, lidt facebook og messenger og lidt regneark (pointscorer i bueskydning), som jeg med jævne mellemrum også kopierer over på min computer. Og nogle gange til at tage billeder med, når jeg ikke har mit kamera med. Og så MitId og nogle ganske få andre ting også.
Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
kaizer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 08-Maj-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2322
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kaizer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-August-2023 kl. 16:09
Nu har jeg sat ansigtsgenkendelse til på min telefon. Mest for at kunne godkende MitID på denne måde. Hvis det da er muligt…

“Godkend med biometri” er stadig gråt, og dermed ikke valgbart i MitID applikationen.

Hvad har jeg overset?



Til top
Erik K Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 29-November-2020
Status: Offline
Point: 264
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Erik K Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-August-2023 kl. 12:25
Du skal aktivere biometrigodkendelse i appen.
Du åbner appen MitID og trykker derefter på det lille tandhjul øverst til venstre.
På den side, der så åbner, finder du under sikkerhed en skyder ud for Godkend med biometri - den skubber du til højre.
Når du næste gang skal bruge MitID-appen, kan du bruge ansigtsgenkendelse eller fingeraftryk, alt efter, hvad du har valgt af løsning på din telefon.
Til top
kaizer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 08-Maj-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2322
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kaizer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-August-2023 kl. 12:47
Oprindeligt skrevet af Erik K Erik K skrev:

Du skal aktivere biometrigodkendelse i appen.
Du åbner appen MitID og trykker derefter på det lille tandhjul øverst til venstre.
På den side, der så åbner, finder du under sikkerhed en skyder ud for Godkend med biometri - den skubber du til højre.
Når du næste gang skal bruge MitID-appen, kan du bruge ansigtsgenkendelse eller fingeraftryk, alt efter, hvad du har valgt af løsning på din telefon.

Ja, og det er Godkend med biometri der er grå ved mig. Der kan ikke vælges noget.
Til top
Erik K Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 29-November-2020
Status: Offline
Point: 264
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Erik K Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-August-2023 kl. 12:53
Har du fået din telefon til at åbne, når du bruger ansigtsgenkendelse?
Når du tester åbning af telefon og det virker, så burde du kunne slå det til i MitID.

Jeg ville prøve at genstarte telefonen - det vil ofte løse problemet.

Hvilken telefon har du? Model og OS-version?


Redigeret af Erik K - 20-August-2023 kl. 12:57
Til top
kaizer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 08-Maj-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2322
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kaizer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-August-2023 kl. 12:57
Oprindeligt skrevet af Erik K Erik K skrev:

Har du fået din telefon til at åbne, når du bruger ansigtsgenkendelse?
Når du tester åbning af telefon og det virker, så burde du kunne slå det til i MitID.

Jeg ville prøve at genstarte telefonen - det vil ofte løse problemet.

Hvilken telefon har du? Model og Androidversion?

Ansigtsgenkendelse virker som det skal, og telefonen har været genstartet. Det gør ingen forskel.

OnePlus Nord 2 5g, Android 13.


Redigeret af kaizer - 20-August-2023 kl. 12:58
Til top
Erik K Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 29-November-2020
Status: Offline
Point: 264
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Erik K Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-August-2023 kl. 13:13
Er I flere, der bruger appen på samme telefon?
Er det tilfældet, kan biometri, svjv ikke bruges.

Hvis ikke, så undrer det mig, at det ikke kan aktiveres.

Prøv at åbne en side, hvor du skal bruge MitID for at logge på - f.eks. netbank eller Skat, evt. på en PC. Her indtaster du brugernavn og åbner så MitID-appen på telefonen. Så vidt jeg husker, får man første gang man vil bruge biometri en valgmulighed i dette trin, hvor man kan vælge biometri. Sådan husker jeg det, men er ikke sikker.


Redigeret af Erik K - 20-August-2023 kl. 13:25
Til top
kaizer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 08-Maj-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2322
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kaizer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-August-2023 kl. 13:22
Oprindeligt skrevet af Erik K Erik K skrev:

Er I flere, der bruger appen på samme telefon?
Er det tilfældet, kan biometri, svjv ikke bruges.

Hvis ikke, så undrer det mig, at det ikke kan aktiveres og jeg har ikke flere forslag.

Nej, jeg er eneste bruger. Min hustru har selvfølgelig sit eget. Jeg har heller ikke fået MitID spærret eller lign.
Til top
Erik K Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 29-November-2020
Status: Offline
Point: 264
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Erik K Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-August-2023 kl. 13:42
Du kom mig i forkøbet..
Prøv at åbne en side, hvor du skal bruge MitID for at logge på - f.eks. netbank eller Skat, evt. på en PC. Her indtaster du brugernavn og åbner så MitID-appen på telefonen. Så vidt jeg husker, får man første gang man vil bruge biometri en valgmulighed i dette trin, hvor man kan vælge biometri. Sådan husker jeg det, men er ikke sikker.
Til top
kaizer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 08-Maj-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2322
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kaizer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-August-2023 kl. 13:59
Oprindeligt skrevet af Erik K Erik K skrev:

Du kom mig i forkøbet..
Prøv at åbne en side, hvor du skal bruge MitID for at logge på - f.eks. netbank eller Skat, evt. på en PC. Her indtaster du brugernavn og åbner så MitID-appen på telefonen. Så vidt jeg husker, får man første gang man vil bruge biometri en valgmulighed i dette trin, hvor man kan vælge biometri. Sådan husker jeg det, men er ikke sikker.

Skal man gøre det på en PC? Jeg har ikke haft eller brugt en PC i over 10 år. Vil det sige at logger jeg ind på en PC så sendes godkendelsen til min telefon? Hvordan ændrer det på at jeg får mulighed på at vælge biometri?

Som et kuriosum var jeg netop inde på borger.dk på telefonen. Jeg ville logge ind og fik besked på at jeg skulle scanne QR koden på skærmen…. Det er sket før, og jeg har gjort opmærksom på det overfor MitID support. Det er dog ved at være et stykke tid siden det sidst er sket.
Til top
Erik K Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 29-November-2020
Status: Offline
Point: 264
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Erik K Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-August-2023 kl. 14:15
Nej, PC er ikke nødvendig - du kan fint gøre det på din telefon. Jeg bruger efterhånden næsten også kun telefonen.

Jeg kan godt se, at det vil være vanskeligt at scanne en QR-kode, der bliver vist på telefonen....jeg kan ikke bøje min telefon, så kameraet kan scanne skærmbilledet. Det er jo helt vanvittigt.

Jeg kommer fint ind på borger.dk på telefonen med biometri i MitID-appen.



Redigeret af Erik K - 20-August-2023 kl. 14:17
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12345>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu