recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Netværk
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - 1 opkobling - 2 wifi´s
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

1 opkobling - 2 wifi´s

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Bromberg5 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-November-2012
Sted: Høng
Status: Offline
Point: 3783
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bromberg5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: 1 opkobling - 2 wifi´s
    Sendt: 24-Juni-2019 kl. 17:43
Kan jeg eks med fibia fibernet og vha google wifi oprette 2 fuldt dygtige wifi?
Jeg kan oprette et gæstenetværk, men er ikke klar over begrænsningerne her - men dem kan jeg måske styre.?

Vi er 2 familier der skal flytte sammen og vil bare have en opkobling på den fiberforbindelser der er. Det vil blive en 1000/1000 linje der skal deles, hvor mine svigerforældre ikke vil belaste i samme grad som i vores del.
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Status: Offline
Point: 4901
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juni-2019 kl. 20:02
Hvorfor ikke bare nøjes med et wifi?

Til top
Bromberg5 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-November-2012
Sted: Høng
Status: Offline
Point: 3783
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bromberg5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juni-2019 kl. 20:07
Oprindeligt skrevet af Mufti Mufti skrev:

Hvorfor ikke bare nøjes med et wifi?


Fordi begge familier er Sonos brugere og jeg Philips hue og ikea trådløs. Det vil jeg helst have adskilt
Til top
Flippo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 04-Januar-2018
Status: Offline
Point: 1308
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Flippo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juni-2019 kl. 21:41
Køb en router som kan køre gæstenetværk, f.eks. ASUS, problem løst 
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juni-2019 kl. 22:37
Kan stort set alle routere ikke der i dag?
Selv den jeg har fra yousee kan.

Anybow, skulle jeg dele hus og internetforbindelse med mine forældre, kørte vi også på samme wifi. Sonos kan i køre i separate grupper, det samme med IKEA lamper, selvom de deler wifi.


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Status: Offline
Point: 4901
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Juni-2019 kl. 08:12
Google wifi kan også køre gæstenetværk.

Til top
ZkiiFreak Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 10-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 485
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ZkiiFreak Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Juni-2019 kl. 09:06
Med det, OP beskriver, så kræves der, at routeren understøtter at oprette 2 VLANS. Medmindre gæstenetværket (wifi) bare lukker af til LAN'et og KUN åbner for internet...
Jeg bruger Ubiquiti, det er satme smart! Men selvfølgelig også noget besværligt for menigmand og omkostningsbetonet Men det virker! Det er klippestabilt = høj WAF og KAF (Kids' Acceptance Factor)
EDIT:
Du vil jo ikke kunne køre to gange Sonos på et standard og et gæstenetværk, det kræver 2 VLANs med næsten vandtætte skoder imellem. Ellers vil controlleren (app'en blive forvirret).
OG, hvis du skal kunne styre, hvor meget båndbredde, hvert access point / VLAN skal have, så er det altså en mere avanceret løsning, du skal ud i...

Redigeret af ZkiiFreak - 25-Juni-2019 kl. 09:09
Til top
Flippo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 04-Januar-2018
Status: Offline
Point: 1308
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Flippo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Juni-2019 kl. 09:45
På ASUS fungerer det problemløst og er mega let at sætte op.
Og der er LAN-adskillede, så de to netværk (selvfølgelig) ikke kan se enhederne på det andet netværk. Det er jo ligesom pointen! Gæstenetværket er ren internetadgang.
Til top
Brian E Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 01-Februar-2006
Status: Offline
Point: 232
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brian E Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Juni-2019 kl. 10:51
Oprindeligt skrevet af Flippo Flippo skrev:

På ASUS fungerer det problemløst og er mega let at sætte op.
Og der er LAN-adskillede, så de to netværk (selvfølgelig) ikke kan se enhederne på det andet netværk. Det er jo ligesom pointen! Gæstenetværket er ren internetadgang.

Men kan man sætte én Sonos-løsning på hovednetværket og en anden på gæstenetværket?
Til top
Flippo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 04-Januar-2018
Status: Offline
Point: 1308
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Flippo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Juni-2019 kl. 11:06
I og med at der er separat adgang til internettet, for de to netværk, så ja.
Til top
Clemen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 05-Februar-2006
Status: Offline
Point: 605
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Clemen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Juni-2019 kl. 11:46
Gæstenetværk blokerer ofte for trafik imellem enhederne, så det gør at sonos eller andet der er afhængig af device til device trafik eller mdns, broasdcast eller lign ikke vil fungere.
Til top
hedberg Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2911
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hedberg Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Juni-2019 kl. 11:50
Jeg var i en lign. situation, bortset fra at det var lejere der skulle have adgang til mit netværk.

Jeg forsøgte med mine eksisterende Asus routere, men separationen i gæste netværket virkede ikke ordenligt når Asus routeren var sat i access punkt mode.

Derfor valgte jeg Ubiquiti udstyr som er langt bedre til at skille netværk ad via VLAN's og det valg har jeg bestemt ikke fortrudt.

EDIT: Jeg vil gerne lige påpege en ekstra bonus ved en løsning som denne med udstyr der har flere "firma funktioner" og der er, at man f.eks. godt kan skille netværk ad, men stadig deles om nogle enheder som f.eks. en printer.




Redigeret af hedberg - 25-Juni-2019 kl. 12:26
Med venlig hilsen,
Thomas
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu