recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - 1024 x 768 på plasmaer?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukket1024 x 768 på plasmaer?

Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 8645
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-August-2006 kl. 10:16
Oprindeligt skrevet af Hancock Hancock skrev:

HD specs siger 16:9, derfor skal horisontal
opløsningen vel være min 1280 punkter ved 720 linier !

Der er ingen lov, der siger, at en pixel skal være kvadratisk.
Til top
pilehave Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 01-Marts-2006
Sted: Denmark
Point: 1269
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-August-2006 kl. 13:34
Og ja, 1px X 720px er i teorien nok til at blive HD mærket. Men mon ikke de fleste alligevel ville gå udenom?

Et HD Ready mærke siger jo heller ikke noget om kvaliteten af TV'et. Det kan meget vel være noget rigtigt lort og stadig bære HD Ready logoet.

På samme måde som ISO 9000 ikke siger noget om kvaliteten af det arbejde der er udført, men blot fortæller at det er målt på nogle bestemte måder.
Til top
Tape Connection Se dropdown menu
Branche Medlem
Branche Medlem

Oprettet: 21-November-2003
Point: 1758
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-August-2006 kl. 13:44

Jeg tror bare ikke det var meningen da specifikationerne blev lavet.

Du kan være stensikker på at specifikationerne for "HD Ready" er lavet så de inkluderer 1024x768 16:9 tv såvel som 1024x1024i 16:9 displays - alt andet ville være markedsføringsmæssig selvmord. Og eftersom 1024x768 p.t. er opløsningen på dét tv i 42" klassen der viser HDTV bedst, så synes jeg faktisk det er en meget fornuftig disposition, selv om jeg er klar over at andre er uenige...

Mvh, Otto
www.tapeconnection.dk
Til top
Hancock Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 25-Maj-2005
Sted: Valby
Point: 544
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-August-2006 kl. 14:32

Det undrer mig bare stadig at det er muligt at lave 16:9 med mindre end 1280 pixels, når HDTV specs. foreskriver pixel ratio 1:1, altså square pixel, jvf. ITU-R BT.709-5.
Men det er nok her min hovedregning kikser.

/Hancock
Livet er bare for kort til interlaced TV og lorteøl
Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-August-2006 kl. 15:15
ITU-R BT.709-5 omhandler jo produktion - ikke visning.
Til top
moho Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 27-April-2006
Point: 3069
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-August-2006 kl. 16:24

Hancock

Selv har jeg ikke økonomi til anskaffe en Plasmaskærm endnu, hvilket forhåbentlig ændrer sig, men Dette Forum er helt vidunderlig søge korrekte oplysninger. Det jeg selv overså var, man skal se og selv vurdere billedet, så kommer det med opløsningerne ligesom af sig selv.

Som andre skriver og MENER støt Dig til Otto TC

Med venlig hilsen

moho

Til top
Allan Tuxen Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 04-April-2006
Point: 2
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-August-2006 kl. 13:09

Selv om ITU og Smpte er produktions standarter så forventer producenterne vel at deres produktioner også bliver modtaget som de er produceret. Jeg vil da selv forventer at se en fodboldkamp med runde bolde frem for ovale.

Jeg tror at diverse grafiker og producer i TV/film branchen ville brokke sig hvis konsum modtagerne fik et letter forvrænget billedet.

Derfor tror jeg også at de skærme som har en anden vandret opløsning end 1080eller 720linier divideret med 9*16 nødvendigvis må interpolerer i billedet for af få en cirkel til at ligne en cirkel.

Det er noget høg at køre i andet en i nativ opløsning, men det ville jo i yderste konsekvens betyde at vi skal have 3 fjernsyn et til hver sin HD standart 720 og 1080 samt en til standart definition. :-(

Til moho så giver dig ret i at et forum er godt, men sandheden er jo ikke entydigt i et forum. At støtte sig til en leverandør kan være nyttigt men ikke nødvendigvis det rigtige, vi har jo alle hver især vores agenda.

Til Jesper Lund Jeg giver dig ret i at 720 burde være nok. 720P er langt at foretrække frem for 1080i. (efter min personlige smag) Begge formater må dog betragtes som en transit til 1080P eller 2K meen der går nok en hel del år endnu. EBU arbejder for at få indført 720p bl.a. fordi progressive signaler er væsentlig mere effektivt at komprimerer (= bedre kvalitet pr. mbit).

Til Otto: Hvis et billede strækkes 30% kan det godt ses. Så jeg formoder at der altid interpoleres i skærmene. Og interpolation giver vel per definition kvalitets tab, men hvis det forholder sig anderledes må du meget gerne forklare mig det, for jeg er da nysgerrig.

Til Hancock: Principielt giver jeg dig ret, men lige som med fotografier så var kodac film populærer fordi der var rigeligt med farvemætning, og det kunne hr. og fru. Hakkebøf godt lide når naboen skulle se feriebillederne, og så er det jo ligegyldigt hvordan virkeligheden var!

Redigeret af Allan Tuxen - 31-August-2006 kl. 13:24
MVH Allan Tuxen
Til top
Tape Connection Se dropdown menu
Branche Medlem
Branche Medlem

Oprettet: 21-November-2003
Point: 1758
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-August-2006 kl. 18:58
Oprindeligt skrevet af Allan Tuxen Allan Tuxen skrev:

Jeg tror at diverse grafiker og producer i TV/film branchen ville brokke sig hvis konsum modtagerne fik et letter forvrænget billedet.

Det kan vi kun være 100% enige om. Netop derfor har jeg også argumenteret i nogle tråde for at billedkvalitet er en del mindre subjektivt end det tit bliver gjort til. Det er kun subjektivt så længe man ikke ved nok om det...

Derfor tror jeg også at de skærme som har en anden vandret opløsning end 1080eller 720linier divideret med 9*16 nødvendigvis må interpolerer i billedet for af få en cirkel til at ligne en cirkel.

Det er noget høg at køre i andet en i nativ opløsning, men det ville jo i yderste konsekvens betyde at vi skal have 3 fjernsyn et til hver sin HD standart 720 og 1080 samt en til standart definition. :-(

Det er netop dét der er problemet - i praksis ender du som regel med at skalere på billedet alligevel, og så er det groft sagt ligegyldigt hvad du skalerer til, og om du skalerer ens i lodret og vandret plan. Om du skalerer til 1280 punkter per linie eller 1024 punkter per linie, det gør ingen væsentlig forskel. Selvfølgelig ville det være mere optimalt hvis plasma'erne var 1280x720 i stedet, og de tilbød at undgå overscan - men nu ER det bare ikke sådan, og så bør man ikke afskrive plasma alene fordi opløsningen er som den er.

Som Enzo Ferrari engang sagde: Det kan godt ske jeg ikke er god. Men  de andre er værre... Dét kompromis der er bedst, er ikke nødvendigvis dét kompromis som folk forstår baggrunden for.

Til Otto: Hvis et billede strækkes 30% kan det godt ses. Så jeg formoder at der altid interpoleres i skærmene. Og interpolation giver vel per definition kvalitets tab, men hvis det forholder sig anderledes må du meget gerne forklare mig det, for jeg er da nysgerrig.

Ja, der interpoleres, og ja det giver per definition kvalitetstab. Spørgsmålet er bare om dette kvalitetstab er væsentligt, i forhold til alle de andre tåbeligheder producenterne foretager sig, og dermed hvilken tåbelighed vi skal have fat i først. Jeg prøver ikke at sige at det ikke er en forringelse at opløsningen er som den er, i en perfekt verden var alle tv 1920x1080, hvadenten vi så kan se forskel eller ej - jeg siger bare at i _praksis_ er det ikke nødvendigvis dér man som køber skal lægge sin fokus, for at finde frem til det bedste - eller mindst ringe, alt efter temperament - tv.

Det er i mine øjne dét der er problemet, ikke så meget blandt kunder men i høj grad blandt producenter og sælgere som mig: Alt for få er i stand til at forholde sig til både teori og praksis. Rigtigt mange kender teorierne bag, også meget bedre end jeg gør - men hvor mange af dem er reelt i stand til at sammenholde dette med den virkelige verden, og dermed gennemskue hvilket tv der er bedst? Rigtigt mange har så travlt med at brokke sig over tekniske detaljer der burde være anderledes, at de glemmer at kigge på billedet og opdage at TV X tilfældigvis er det bedste (eller mindst ringe) tv på markedet, på trods af de ulemper der nu engang er. Andre har det omvendt - man foretager en subjektiv vurdering, men mangler den grundlæggende viden der skal til for at foretage en korrekt vurdering.

Jeg bryder ikke om at iscenesætte mig selv som bedre end nogen andre, men skal jeg nævne en styrke ved mig selv, så er det at jeg ikke lader min halv-sygelige interesse for teorierne overskygge dét der reelt betyder noget - hvordan billedkvaliteten er i praksis. Det er der også andre der er gode til - der er bare for få af dem.

Mvh, Otto
www.tapeconnection.dk
Til top
Christian Otte Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 30-November-2005
Point: 182
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-August-2006 kl. 19:01

Selv om ITU og Smpte er produktions standarter så forventer producenterne vel at deres produktioner også bliver modtaget som de er produceret. Jeg vil da selv forventer at se en fodboldkamp med runde bolde frem for ovale.

Bliver billedet forvrænget i 1024 x 720?
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Point: 12348
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-August-2006 kl. 19:12
Nej.
Til top
Hancock Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 25-Maj-2005
Sted: Valby
Point: 544
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-September-2006 kl. 14:26

Kære debattører i denne tråd.

Jeg tillader mig at tolke at vi er 100% enige om at specifikationerne ikke er til diskussion.
Altså at native resolution er wide aspect ratio (16:9), jvf EICTA.
Der benyttes pixel square ratio 1:1, dvs kvadratiske pixels både ved optagelse samt ved fremvisning, jvf Otto's svar til Allan Tuxen samt specs. fra ITU.

Lad os nu se bort fra den subjektive vurdering af billedet, som jo intet har med HD-Raedy at gøre.
Jeg er selvfølgelig 100% enig i at plasmateknologien i skrivende stund er KLASSER bedre end LCD, uanset om plasmaskærme overholder diverse HD standarder eller ej.

Med udgangspunkt i trådens oprindelige spørgsmål og diskussion, samt EICTA og ITU specs. er der så ikke nogen der kan forklare mig hvordan det alligevel er muligt at klassificere en 1024x768 skærm som HD-Ready ?

/Hancock
Livet er bare for kort til interlaced TV og lorteøl
Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-September-2006 kl. 17:58

Med udgangspunkt i trådens oprindelige spørgsmål
og diskussion, samt EICTA og ITU specs. er der så ikke nogen der kan
forklare mig hvordan det alligevel er muligt at klassificere en 1024x768
skærm som HD-Ready ?

Igen: Fordi EICTAs HD Ready specifikation kun omhandler antallet af linjer!!
Til top

Besvar Besvar Side  <1234>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu