|
1080p Vs. 1080i?? |
Besvar ![]() |
Side 123 5> |
Forfatter | |
Jacob_Bentzen ![]() Bruger ![]() ![]() Oprettet: 30-Maj-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 107 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 22-Marts-2016 kl. 13:24 |
Hej
Jeg har min computer tilsluttet mit TV og kan ikke helt finde ud af om jeg skal vælge 1080p eller 1080i. Har engang hørt at det bedste til et TV var 1080i, men det kan jo være at jeg husker forkert. Jeg bruger den til se film og tv over Youseeplay. Hvad ville være bedst?? |
|
FORZA FCK
|
|
![]() |
|
Bruger udmeldt 43 ![]() -- ![]() Oprettet: 18-April-2007 Status: Offline Point: 0 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det afhænger af om dit grafikkort eller dit TV er bedst til at de-interlace.
|
|
![]() |
|
Rasmus Larsen ![]() Guld medlem ![]() ![]() FlatpanelsDK Oprettet: 23-Januar-2010 Sted: Danmark Status: Offline Point: 4676 |
Altså har du videoer på PC'en liggende i 1080i? Hvis det bare er til generel PC-tilslutning så skal du vælge 1080p.
Alt i PC-økosystemet kører progressivt og RGB så der er ingen grund til at først at degradere PC-signalet fra progressivt til interlaced for derefter at omdanne det til progressivt igen.
Der kan være visse situationer med tv-bokse, hvor det kan være at foretrække at vælge 1080i, men på PC'en skal du køre 1080p. |
|
TV-databasen - Sammenlign TV - Flatpanels
|
|
![]() |
|
Jacob_Bentzen ![]() Bruger ![]() ![]() Oprettet: 30-Maj-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 107 |
Ok mange tak for hjælpen :)
|
|
FORZA FCK
|
|
![]() |
|
strandvasker ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 30-September-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2417 |
i'et står for interlaced, at hver linie gentages to gange.
1080i er 540 linier der hver gentages to gange. 1080p er 1080 individuelle liner.
|
|
![]() |
|
KlausDM ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 12-Marts-2010 Sted: Hammel, Jylland Status: Offline Point: 19681 |
1080i er 540 "hver anden linjer" skiftende ved hvert billede. Det er ikke de samme 540 linjer der sendes to gange. http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.php?subaction=showfull&id=1183765992 Klaus |
|
![]() |
|
Bruger udmeldt 43 ![]() -- ![]() Oprettet: 18-April-2007 Status: Offline Point: 0 |
Og derfor "flimmeriet" på billedrør, som nærmest forsvandt med refreshrate på 100 Hz
|
|
![]() |
|
Mufti ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 25-Marts-2010 Sted: Taastrup Status: Offline Point: 4909 |
Det bedste er at vise materialet i det format det er optaget i.
I er billedrørets måde at vise billeder på. Her skyder en elektron kanon ind på et stykke glas med fosfor der lyser op. Kanonen skyder en linie af gangen. Hver billede består af to halve billeder hvor kanonen skyder halvdelen af linierne på det ene og den anden halvdel på det andet. Det gav det som Kampus beskriver som flimmer. Nogle lavede så et 100hz tv hvor man bare fordoblede antallet af halvbilleder. Det lå ikke i optagelsen men blev genereret i selve tv'et. Flimmeret forsvandt på denne måde. Til gengæld fik man tilført billedet en del uhensigtsmæssigheder. P eller progressive er filmens måde hvor der vises hele billeder. Med 24 eller 25 billede pr. Sekund opfattes dette en smule hakkeende af øjet. Mange tv folk optager i progressive for at få filmlooket. |
|
![]() |
|
HenrikStevn ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 16-Februar-2014 Status: Offline Point: 913 |
Det er ikke progressive scan som sådan der skaber filmlooket, det har meget mere med antallet af billeder per sekund at gøre.
Forskellen på 24/25 og 30 billeder i sekundet er det der får TV-drama til at se "billigt" ud, fordi folk forbinder med lavbudget-produktioner. Se bare den kæmpe negative reaktion der var på The Hobbit da den kom i 48fps-udgaven. Jeg synes det så vildt godt ud, men man skulle godt nok lige vænne sig til det, for i starten så det helt seriøst ud som om alting foregik med 125% hastighed. Derfor er det et godt trick brugt af serier som f.eks. Dexter, Sherlock, Game of Thrones og andre store produktioner at filme i 24/25fps, så de ser mere ud som film. Kontrasten til serier som Friends og andre sitcoms der generelt filmes i 30fps er slående. GoT ser jo stadig filmisk ud på et TV der kører interlaced, lige så vel som på et der kører progressive. Og i dag hvor TVerne er så gode til at deinterlace er der reelt ingen forskel på 1080i og 1080p. |
|
![]() |
|
Synes nu ikke der var uhensigtsmæssigheder på mit Sony Trinitron 100 Hz. Tværtimod stod det bedre end fladskærme i 2005. |
|
![]() |
|
Supergris ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 10-December-2006 Sted: Esbjerg Status: Offline Point: 1474 |
Det PERFEKTE tv, er endnu IKKE opfundet, så uhensigtsmæssigheder vil der altid være!
|
|
![]() |
|
Mufti ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 25-Marts-2010 Sted: Taastrup Status: Offline Point: 4909 |
Progressive er helbilleder, modsat interlace der er halvbilleder. Derfor for man filmlook med progressive fordi det ligesom film består af helbilleder. Det har intet med billedkvalitet at gøre. Ej heller colourgrade. Tv består af 25 billeder pr sek, mens film består af 24 billeder pr sek. Friends er produceret til det amerikanske marked med ntsc standard der består af 30 billeder pr sek. |
|
![]() |
Besvar ![]() |
Side 123 5> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |