recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - 1080p Vs. 1080i??
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

1080p Vs. 1080i??

Besvar Besvar Side  <12345>
Forfatter
Besked
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 21-Maj-2006
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Marts-2016 kl. 19:44
Oprindeligt skrevet af HenrikStevn HenrikStevn skrev:

Oprindeligt skrevet af Mufti Mufti skrev:

I teorien ja.

Det har taget mig 25 år at finde ud af forskel på teori og praksis.

Jeg hopper ud af tråden.

Det kunne tyde på at 25 år ikke var nok.

Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Oprindeligt skrevet af HenrikStevn HenrikStevn skrev:

Hilsen fra en tidligere B&O-lærlig :-)

Ok, hvad var det nu lige for en type lærling du var hos Bang & Olufsen? IT!!!!

Så lad nu være med at bruge det som et forsøg på, at lade andre tro, at du rent faktisk arbejdede med dét!!!

Og at du helt seriøst kan påstå at en god interlacer kan (gen)skabe et 1080p billede, ud fra et 1080i billede!? Muuuahahahahaa.....

M.v.h.

Jeg håber ikke du tror at man sidder i en osteklokke, kun sætter servere op, og slet ingen berøring har med produktsiden af forretningen, når man arbejder med IT.

Jeg tilbragte en god del af min læretid i produktudviklingen blandt ingeniører og andre eksperter, og en meget stor del af min fritid sammen med de øvrige lærlinge, også fra elektronik- og radio/TV-uddannelserne. I den tid lærte jeg mange ting gennem praktisk erfaring, noget jeg senere har sat meget stor pris på.

Se også Flash!'s indlæg ovenfor. Det er absolut muligt at genskabe 1080p ud fra 1080i, så det ikke er til at se forskel. Enhver der siger andet ved ganske enkelt ikke hvad de snakker om, mange års erfaring i branchen eller ej.

M.v.h.
Til top
--
--

Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Marts-2016 kl. 19:51
Læs nu op på, hvad (inverse) telecine kan! Igen, man kan sgutte (gen)skabe et 1080p billede, ud fra et 1080i billede - ikke som originalt.
Så Henrik - tag nu igen den viden du tror du har, og hop tilbage i serverrummet...

M.v.h.
Til top
Flash! Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 03-Februar-2016
Point: 444
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Flash! Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Marts-2016 kl. 19:55

Læs nu op på, hvad (inverse) telecine kan! Igen, man kan sgutte (gen)skabe et 1080p billede, ud fra et 1080i billede - ikke som originalt.
Så Henrik - tag nu igen den viden du tror du har, og hop tilbage i serverrummet...

M.v.h.

Det var heller ikke det der var præmisset. Du laver forudsætningerne om for at lade som om du har ret. Du skrev:

"Og at du helt seriøst kan påstå at en god interlacer kan (gen)skabe et 1080p billede, ud fra et 1080i billede!? Muuuahahahahaa....."

Det er forkert!
Til top
--
--

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Marts-2016 kl. 20:07
Oprindeligt skrevet af Flash! Flash! skrev:

M.v.h.

Det var heller ikke det der var præmisset. Du laver forudsætningerne om for at lade som om du har ret. Du skrev:

"Og
at du helt seriøst kan påstå at en god interlacer kan (gen)skabe et
1080p billede, ud fra et 1080i billede!? Muuuahahahahaa....."

Det er forkert!

Hvor er det forkert? Du kan ikke tage 1080p, lave det om til 1080i, og så ud fra det 1080i billede, genskabe det originale 1080p billede. Det kan ganske enkelt ikke lade sig gøre, da du har fjernet billedinformation, som ikke vil kunne genskabes 100%!

M.v.h.
Til top
mrjocs Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 19-Marts-2016
Point: 41
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mrjocs Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Marts-2016 kl. 21:44
Tjoe. hvis du laver 1080p/30 om til 1080i/60. Så er det muligt :) 
mvh
Til top
--
--

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Marts-2016 kl. 22:08
Oprindeligt skrevet af mrjocs mrjocs skrev:

Tjoe. hvis du laver 1080p/30 om til 1080i/60. Så er det muligt :) 

M.v.h.
Til top
Flash! Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Flash! Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Marts-2016 kl. 22:13

M.v.h.

"Og
at du helt seriøst kan påstå at en god interlacer kan (gen)skabe et
1080p billede, ud fra et 1080i billede!? Muuuahahahahaa....."

Det er forkert!

Hvor er det forkert? Du kan ikke tage 1080p, lave det om til 1080i, og så ud fra det 1080i billede, genskabe det originale 1080p billede. Det kan ganske enkelt ikke lade sig gøre, da du har fjernet billedinformation, som ikke vil kunne genskabes 100%!

M.v.h.

LOL!

Du ved jo ganske enkelt ikke hvad du taler om hr. forhenværende radio-TV sælger.
Til top
--
--

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Marts-2016 kl. 22:39

Ok, kloge-åge...

M.v.h.

P.S.: Og i øvrigt så aner du intet om, hverken hvilken uddannelse jeg har, eller hvad jeg tidligere har arbejdet med...

Redigeret af Henrik B. - 24-Marts-2016 kl. 22:42
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Online
Point: 19815
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Marts-2016 kl. 22:57

Det kan man godt under visse omstændigheder. Inverse telecine er et eksempel på dette.

Selvfølgelig kan man lave 1080i om til 1080p.
Desværre bliver det lidt af noget "gætværk".
Tager man et 1080p, lave det om til 1080i og tilbage til 1080p igen er der kvalitetstab, uanset hvilken scaler man bruger.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
--
--

Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Marts-2016 kl. 23:05
Lige nøjagtig!

M.v.h.
Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Februar-2009
Point: 2037
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér TBC1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Marts-2016 kl. 23:06
Der er flere gode grunde til at man laver speed up til 25 fps på film og serier i Europa på TV udsendelser og DVD (Det er først med Blu-ray at man stoppede med det, da det gav forbrugerne mulighed for at køre 1080p/24fps direkte uden omveje). Ud over det oplagte med hensyn til judder giver det europæiske speed-up også den fordel at en serie/films progressive billede kan genskabet nemt og perfekt i forbindelse med 576i/1080i 50Hz signaler ...Det europæiske forhold er efter speed-up faktisk det mest simple: Det eneste der skal til er at man lægger odd og even frames sammen, da de så at sige har samme tid (og man dermed ikke har nogle interlace artifacts). I USA benytter man sig af pull-down, da det er mere komplekst af få de 24 fps ud af 60Hz transmissionen. Med med det rette modtager udstyr er det også der muligt at få genskabt de originale 24 fps.

Så jo, inverse telecine kan både med og uden brug af pull-down genskabe et perfekt progressivt billede, SÅLÆNGE frameraten på materialet er det halve (eller derunder) af den interlacede frekvens. Er frameraten højere vil man få interlace artifacts som man kender det fra f.eks. live-tv og sportstransmissioner.

...Det største tab i forbindelse med transmission af film og serier @24-25 fps via en 1080i transmission, handler i øvrigt om at encodingen af interlaced materiale ikke er lige så effektivt som encodingen af progressivt materiale.

Ps. Skal vi påkalde ethos på basis af hvad vi har lavet tidligere, så har jeg været continuity-afvikler på en TV-station.

Redigeret af TBC1 - 25-Marts-2016 kl. 01:31
Til top
Flash! Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Flash! Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Marts-2016 kl. 23:09
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Det kan man godt under visse omstændigheder. Inverse telecine er et eksempel på dette.

Selvfølgelig kan man lave 1080i om til 1080p.
Desværre bliver det lidt af noget "gætværk".
Tager man et 1080p, lave det om til 1080i og tilbage til 1080p igen er der kvalitetstab, uanset hvilken scaler man bruger.

Klaus

Nej. Det behøver der ikke være. Hvis i gad læse lidt op på det ville i se hvorfor. Læs nu lidt op på det.
Til top

Besvar Besvar Side  <12345>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu