recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV > Plasma TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - 1:1 pixelmapping på VT30?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukket1:1 pixelmapping på VT30?

 Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
tvkartoffel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-Juni-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1998
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-September-2011 kl. 23:28
Oprindeligt skrevet af Steen6400 Steen6400 skrev:

Oprindeligt skrevet af tvkartoffel tvkartoffel skrev:

Hvis du slår overscan fra i TVet, indstiller det til Auto og sender 1920 x 1080p til dit TV fra PCen får du 1:1 pixelmapping uanset refreshrate.
 
Er det noget du ved for VT30? For mange fjernsyn kan ikke. Det drejer sig om at gøre fjernsynet til en monitor, hvor hver eneste pixel bliver styret 1:1 og laves den mindste scalering ses det med det samme som en utværing af teksten. Jeg har så ikke købt fjernsynet som en 55" monitor, men det vil da bare være lidt ringe hvis de heller ikke har styr på det Confused Men inden jeg vil fælde en dom skal jeg lige selv ha styr på PC'en, for det funker heller ikke for mig.
 
Tak for hjælpen indtil videre, jeg melder tilbage med resultatet. Håber så at der i mellemtiden melder sig nogen, der har prøvet det på en nyere Panasonic plasma.
 
 
For lige at rede trådene ud, så er det ikke noget jeg ved med 112% sikkerhed for jeg har ikke et VT30. Mit er et Panasonic Plasma PZ85 (2008) og det virker uden problemer. Der er derfor i teorien muligt at det ikke er i stand til at vise 1080P/50Hz uden at scalere. Jeg opfatter det dog som usandsynligt.
Med fare for at gøre dig endnu mere usikker så kan jeg nævne at der har været flere panasonic plama TVmodeller der har haft fejl i firmwaren. De tidlige G10 kunne ikke vise 24Hz uden af konvertere til 60Hz, V10 havde fejl i farverne i Thx indstillingen, VT20 har en bug der laver fejl i billedet ved 50Hz. Men helt ærligt, disse fejl er der skrevet stolpe op og stolpe ned om. Jeg er sikker på at dem der følger med på diverse AVfora ville have hørt om den fejl du beskriver hvis det var TVet der var synderen.
Jeg har hørt om problemstillingen før og det har hver gang været en driverindstilling der var årsagen. Jeg siger ikke at det er PCen. Det kan jeg ikke med sikkerhed vide men jeg peger i den retning da jeg opfatter det som det mest sandsynlige. HTPCer er notorisk nogle drillepinde så det vil overraske mig hvis ikke fejlen skal findes der.
 
MVH
Til top
Steen6400 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 27-December-2010
Sted: Sønderborg
Status: Offline
Point: 2116
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-September-2011 kl. 23:44
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Det er nu ikke rigtigt at de fleste tv ikke kan, tværtimod. Det er faktisk et af kravene til "hd ready 1080p".
 
Ok, det er da altid noget at det er et krav, selvom det bare er træls hvis det kun virker 60Hz.
 
Og tvkartoffel, jeg er ved at kigge på PC'en for den har også et problem. Den lader ikke til at gemme ændring for overscan, og jeg har fundet mange med samme problem, bare ikke løsningen endnu. Men "Tilpasset 16:9" ved jeg nu er løsningen på tv'et og så håber jeg på at det også fungere ved 50Hz. Og hvis ikke er det nu heller ikke så stort et problem Wink
 
LG OLED77CX, Oppo UDP-203, Marantz SR6011/AMP150.4, 7.2.4 Jamo D500 LCR/MiniMe P12, miniDSP 2x4HD
ATV 4K, Nvidia Shield TV, Stofa, IPhone SE, Garmin Vivoactive 3 Music
Til top
tvkartoffel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-Juni-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1998
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Oktober-2011 kl. 00:51
Seriøst. Tager du gas på mig :-)
 
Tilpasset 16:9 er anti 1:1 pixelmapping. Hvis du vælger denne indstilling strækker TVet billedet uanset om du har valgt overscan i TVets menu eller ej og uanset om kilden viser 1080p/50Hz eller 24Hz. Sådan fungerer det i hvert fald på et PZ85.
 
På mit TV skal jeg for at få 1:1 sende 1080P til TVet og TVet skal være indstillet til "automatisk" eller "16:9" og overscan skal være slået fra i TVets menu. Der er ingen andre indstillinger der virker til 1:1.
 
Når du ser TV med den indbyggede tuner kan det godt være at du skal slå overscan til da nogle kanaler ellers ikke vil fylder hele skærmen ud. Jeg ved ikke om et VT30 kan gemme forskellige overscan indstillinger separat for de forskellige HDMI indgange og TVtuneren. Mit kan ikke så jeg skal vælge det manuelt i menuen når jeg skifter. Der er ingen grund til at vælge "tilpasset 16:9" da det forvrænger billedet. - Vælg auto.
 
tvkartoffel out Wink


Redigeret af tvkartoffel - 01-Oktober-2011 kl. 00:58
Til top
JordanDK Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 03-December-2009
Sted: Randers C
Status: Offline
Point: 2327
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Oktober-2011 kl. 01:07
Det er fordi på pc så skal du vælge sætte over/underscan til 0% ud hver enkelt hz. Da den gemmer for enkelt.

Så hvis du indstiller det for henholdsvis 24, 50 og 60hz så oplever du ikke problemet længere.


65" B9 OLED, 5.2.1 Dali Lektor højtalere og Monolith df+ sub

Mess with the best, die like the rest.
Til top
Steen6400 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 27-December-2010
Sted: Sønderborg
Status: Offline
Point: 2116
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Oktober-2011 kl. 16:33
Oprindeligt skrevet af tvkartoffel tvkartoffel skrev:

Seriøst. Tager du gas på mig :-)
 
Tilpasset 16:9 er anti 1:1 pixelmapping. Hvis du vælger denne indstilling strækker TVet billedet uanset om du har valgt overscan i TVets menu eller ej og uanset om kilden viser 1080p/50Hz eller 24Hz. Sådan fungerer det i hvert fald på et PZ85.
 
Jeg oplever også at "Just" strækker billedet, men har fundet ud af at det kun sker når man med aspekt skifter til "Just". Hvis jeg efterfølgende skifter til TV input og så tilbage til HDMI passer størrelsen igen.
 
Men den passer så alligevel ikke 100%, for de flest gange er der 3-5 pixels ud over kanten i enten højre eller venstre side, det ses tydelig hvis man har Windows standard bar for neden eller hvis man kører musen helt ud i siderne (den skal kun lige røre i venstre side, eller den forsvinder i højre side pånær en række pixels). Hvis jeg trykker på info for skærmen skriver den også "Wide". Jeg har en forventning om at den skriver "Just" når det er 1:1, hvilket den faktisk gør når PC'en booter og når den viser Windows splash screen, men når desktop kommer frem skifter info til "Wide".
 
Oprindeligt skrevet af JordanDK JordanDK skrev:

Det er fordi på pc så skal du vælge sætte over/underscan til 0% ud hver enkelt hz. Da den gemmer for enkelt.
 
Det virker Big smile. Jeg synes ellers jeg havde gemt dem flere gange, men her efter at jeg har gemt dem ved hver frekvens kan jeg nu skifte rundt mellem dem uden at den mister indstilling.
 
LG OLED77CX, Oppo UDP-203, Marantz SR6011/AMP150.4, 7.2.4 Jamo D500 LCR/MiniMe P12, miniDSP 2x4HD
ATV 4K, Nvidia Shield TV, Stofa, IPhone SE, Garmin Vivoactive 3 Music
Til top
JordanDK Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 03-December-2009
Sted: Randers C
Status: Offline
Point: 2327
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Oktober-2011 kl. 19:36
Oprindeligt skrevet af Steen6400 Steen6400 skrev:

 
Det virker Big smile. Jeg synes ellers jeg havde gemt dem flere gange, men her efter at jeg har gemt dem ved hver frekvens kan jeg nu skifte rundt mellem dem uden at den mister indstilling.
 


Super, kan nemlig huske det fra mit eget Samsung hvor det skulle gøres sådan. Har heller aldrig problemet længere.
65" B9 OLED, 5.2.1 Dali Lektor højtalere og Monolith df+ sub

Mess with the best, die like the rest.
Til top
Steen6400 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 27-December-2010
Sted: Sønderborg
Status: Offline
Point: 2116
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Oktober-2011 kl. 23:36
Oprindeligt skrevet af Steen6400 Steen6400 skrev:

Men den passer så alligevel ikke 100%, for de flest gange er der 3-5 pixels ud over kanten i enten højre eller venstre side....
 
Jeg har fundet ud af at det skyldes pixel orbiter, at billedet ikke passer, og at den faktisk flytter nogle pixels rundt ca. hvert minut for at beskytte mod burn-in. Sættes pixel orbiter til "auto" passer størrelsen og billedet ser ikke ud til at flytte rundt. Den skriver dog stadig "wide" og ikke "Just" som forventet, så det er spørgsmål om den kører 1:1 pixelmapping. Men da jeg har min skærm kær bliver pixel orbiter på "on" for at minimere risiko for burn-in og jeg tror det generelt er en god idé at holde sig væk fra THX profilen af samme grund (pixel orbiter er der "auto" og kan ikke ændres).
 
LG OLED77CX, Oppo UDP-203, Marantz SR6011/AMP150.4, 7.2.4 Jamo D500 LCR/MiniMe P12, miniDSP 2x4HD
ATV 4K, Nvidia Shield TV, Stofa, IPhone SE, Garmin Vivoactive 3 Music
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu