recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Satellit TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - 13, 19 og 28 øst.
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

13, 19 og 28 øst.

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
holmholm Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 12-August-2006
Status: Offline
Point: 15
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér holmholm Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: 13, 19 og 28 øst.
    Sendt: 23-Maj-2012 kl. 22:56
Hej.
Jeg skal bruge en parabol og 3-4 lnb'er til 13, 19 og 28 grader øst.
Men kan ikke rigtig finde et færdigt beslag som dækker disse satelitter.
Er der en venlig sjæl som vil linke til noget jeg kan bruge ?
Til top
Elmand Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 06-April-2012
Sted: 2730 Herlev
Status: Offline
Point: 100
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Elmand Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Maj-2012 kl. 00:05
Det er et af de tilfælde, hvor det ifølge min mening er bedst med 2 paraboler:
 
Skal man have alle programmer fra hotbird 13 grader øst skal der bruges en 85 cm parabol
og på den ville jeg så montere et 6 grader sidebeslag, hvilket giver signal nok til Astra.
 
Lidt afghængi af, hvilke kanaler og hvilke position, du har i DK ville jeg så bruge en 85 til denne.
 
En parabol til alle 3 kunne være en multifeed parabol med reflektorskærm . Toroidal  90 cm.
 
De alm. multifokus paraboler er bedst til de 4 centrale positioner 1w-5ø-13ø-19ø
 
Du kan google -multifokus- så er der masser af forhandlere.
 
Med venlig hilsen
ESPERSEN El & Antenne
2730 Herlev
Til top
Elmand Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 06-April-2012
Sted: 2730 Herlev
Status: Offline
Point: 100
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Elmand Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Maj-2012 kl. 00:08
Til nr 2 parabol mente jeg en 85 cm til 28 grader øst alene.
Medvenlig hilsen
ESPERSEN El & Antenne
 
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Maj-2012 kl. 04:11

Hej Holmholm.

Du kan se min tidligere post for en mulig løsning:

http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=110586&title=mine-erfaringer-med-holdere-til-2-eller-4-lnb

Jeg anbefaler at vælge en skål ca 10 cm større end hvis du kun har et LNB.

Jeg har dog aldrig prøvet fra 13Ø til 28Ø på samme Triax multiblok, den skal vinkles endnu mere end min på billed 3, men det mener jeg godt man kan gøre.

Der er intet officielt, men alle regner med at satelliten 1N på 28 grader øst er midlertidig og
at BBC, ITV med flere kun kan modtages indtil slutningen af dette eller begyndelsen af næste år.
Så Elmands ide om en separat parabol til 28Ø er måske værd at overveje sammen
med en Triax multiblok til 13 og 19 Øst og evt. fremtidige udvidelser.

Hilsen Carsten.

Til top
holmholm Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 12-August-2006
Status: Offline
Point: 15
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér holmholm Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Maj-2012 kl. 22:28
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Maj-2012 kl. 07:27

Hej igen Holmholm.

Nej, De 55 i model mummeret siger at det ville svare til at du satte 3 separate 55 cm paraboler op. Du skal op i denne T90:

http://lavprisparabol.dk/parabol-til-4-lnb-5/maximum-t90-toroidal-parabol-p259

Men, hvis det er for at modtage 13, 19 og 28 øst syntes jeg at du lige så godt kan købe en Triax parabol på 88 eller 110 cm
sammen med den Triax multiblok jeg linkede til i min forrige post. Jeg tror enda den vil være nemmere at justere.

Jeg ved ikke hvor klart jeg skrev det, men jeg har svært ved at anbefale at bruge penge og tid på en multi LNB løsning hvor
jeg forventer at TV stationerne forsvinder fra 28Ø sidst i dette eller i begyndelsen af næste år.
I en multiløsning vil det nuværende ønske om 28Ø begrænse de fremtidige muligheder, hvis du ikke skal pille det hele ned
og starte helt forfra med igen at skulle justere 3-4 satellitter. Men hvis du er klar til det, ser jeg ingen problemer.

Som jeg skrev 'har jeg dog aldrig prøvet fra 13Ø til 28Ø på samme Triax multiblok, den skal vinkles endnu mere end min på billed 3, men det mener jeg godt man kan gøre', særligt hvis man som jeg vender alu profilen således at monterings hullet vender nedad.

Hilsen Carsten.

 



Redigeret af csell - 31-Maj-2012 kl. 07:27
Til top
holmholm Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 12-August-2006
Status: Offline
Point: 15
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér holmholm Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Juni-2012 kl. 10:05
Hej igen.
Og tak til Elmand og csell for hurtige svar.
Grunden til at jeg har lidt svært ved at sætte parabol(er) op er mit udsyn mod de satellitter som jeg er interesseret i at modtage fra.
Hvis jeg sætter parabolen på vores hus er vores nabos carport lidt i vejen.
Hvis jeg sætter den i haven kommer naboens flagstang med vimpel i vejen. (hvor meget betyder dette egentlig ? )
Jeg har dog et rimeligt udsyn over naboens carport, men så må parabolen ikke være så høj(jeg har også et stort udhæng på mit eget hus at holde øje med). Så jeg har set på denne mutiparabol http://www.kjaerulff1.com/da-dk/p/479_maximum_e-85_multifokus_48_parabolskl
Den er kun 75 cm høj (og 90 bred). Ville den ikke kunne tage alle kanaler 13 grader øst selvom jeg pegede center mod 19,2 grader ? Og er den stor nok ?
Mange bruger den i stedet for Toroidal 90.
Og med de tre positioner som jeg ønsker så skal midten af parabolen da pege mod 19,2 grader øst ?
 
 
He-he mange spørgsmål. Håber i har tid.
 
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Juni-2012 kl. 13:11

Hej.

Jeg overvejede selv MAXIMUM E-85/T-85 Multifokus en gang, lige til jeg fandt ud af at standard LNB beslaget var udforment således at den minste afstand mellem 2 sattellitter er 6°. Det kan man måske leve med i dag, men den begrænsning  vil jeg ikke kunne leve med i fremtiden.

Jeg tror at den svarer til en alm. 75 cm som er gjort bred for at kunne dække op til de 48° i bredden.


Der findes den originale Toroidal 90 og så 2-3 gode efterligninger. Jeg mener at Wavefrontier er den originale og de andre er magen til. Der findes et regneark som letter opsætningen betydeligt, hvis du ender med at købe en Toroidal bør du sikre dig at dette regneark også kan bruges til din.


I Danmark skal elevationen være knap 30° og sinus til 30°er lig med 0,5 Det vil sige at hvis underkanten af parabolen er 4 meter fra naboens carport paserer den del af strålen du modtager i din parabol skål naboens carport 2 meter oppe.

Jeg havde selv en 80cm parabol med en Triax multiblock siddende på en altan bag et gelænder. Jeg vil tro at gelænderet dækkede de nederste 15-20 cm af skålen. Det virkede udmærket lige indtil kommunen lavede en lokalplan der sagde at paraboler skulle være helt usynlige og kunne placeres nede i haverne.

Jeg ved ikke hvilke frekvenser Elmand har problemer med at modtage fra hotbird 13 grader øst uden at bruge en 85 cm parabol, eller om problemerne kun er der på visse tidspunkter?
Der kan modtages så mange kanaler på en multi LNB løsning, så måske kan du leve uden eller måske akseptere hvis du ikke kan modtage dem døgnet rundt?

Her er et link hvor du kan finde de 3 dækningskort for Hotbird 13A, 13B og 13C:

http://www.eutelsat.com/satellites/EUTELSAT-HB13B-coverage.html


Jeg tænker på om du allerede har en parabol som du kan starte med. Hvis den er stor nok vil du kunne prøve den sammen med et eller to af de sidebeslag på billede 1:

http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=110586&title=mine-erfaringer-med-holdere-til-2-eller-4-lnb

Men regn med at højden skal være forskellig.
 
Hilsen Carsten.


Redigeret af csell - 04-Juni-2012 kl. 14:08
Til top
holmholm Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 12-August-2006
Status: Offline
Point: 15
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér holmholm Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Juni-2012 kl. 21:33
Jeg har for sjov uploadet min udsigt til satellitterne fra hvor jeg evt. kan opsætte parabolen.
Der er ca. 3 meter til naboens carport som er ca. 2,5 meter høj. Er denne placering så dødfødt selvom jeg har et godt kig til satellitterne ?
Jeg kunne også godt tænke mig at vide hvor meget en flagstang med vimpel ca. 8 meter fra parabol vil forstyrre modtagelsen ?
 
spørgsmål til Elmand : kan man trække thai tv (TGN) på 13 grader øst med denne Maximum e85 ?
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Juni-2012 kl. 12:25

Hej Holmholm.

Nej den placering er ikke dødfødt.

Satellitten sender signal ud over hele området.
Den del af signalet der skal nå uhindret frem til dig er det signal der rammer hele din parabol skål.

Det er ikke det der sker, men kan du billedligt forestille dig 3 stråler hver på størelse og med form
som parabolskålen gående fra parabolen og op mod de 3 forskellige satellitter. Disse 3 billedlige stråler skal være fri for forhindringer. Det var så den billedlige visualisering. Det der sker er, at alt sinal der rammer skålen bruges, mere areal vil give kraftigere signal.

Så skal vi til regnestykket.
Hvis du satte parabolen med beslag op på din væg vil der måske være 270 cm fra parabolskålen og over til naboens carport. Hvis jeg for nemheds skyld må regne med en elevation på 30°, ved godt den er 26-27°, men sinus til 30° er 0,5. dvs. 2 til 1. Så vil den billedlige stråle være 135 cm højere når den passerer naboen carport. Dette gælder så både underkanten af strålen og overkanten af strålen. Hvis naboens carport er 250 cm høj skal underkanten af din parabol skål monteres mindst 115 cm ( 250 - 135 ) over jorden, gerne mere, for at underkanten af strålen passerer hen over din nabos carport. Dette gælder så for alle 3 billedlige stråler.

Du får måske bedre muligheder for montering, hvis du vælger at bruge et beslag der er længere i dybden?
Og husk at en større skål vil have mere areal, selv om en af kanterne vil blive lidt skjult af en forhindring.


Du beskriver altid naboens flagstang med en vimpel, flager han aldrig?
Vi havde en tørresnor over og lidt til siden, men parallel med bommen på den parabol der vises i mit ovenstående link. Den bruges ikke mere da det våde vasketøj dæmpede signalerne for meget.

Jeg ved ikke hvilke ideer du har med fremtidige LNB'er, men hvis du allerede nu beslutter du aldrig vil bruge enten 23,5° eller 16° vil jeg tro at du kan montere parabolen i haven med en satellit på den ene side af flagstangen og de andre på den anden side? dvs. finde det sideværts rigtige monterings sted. Det kan nok gøres ved hjælp af:

http://www.satpointer.com/

Foreslår du prøver at klikke på feltet 'Show Obstructions' og se om du kan se naboens carport og flagstang?


Jeg fandt Thai Global Network fra Provider RRSat på Hotbird 13A ( den der før hed Hotbird 6 ) 10814H 27500. Den er på en af de horisontale transpondere, Dem som altid er svagere end de vertikale. Så jeg håber du får svar fra til Elmand.

Men indtil Elmans indlæg ville jeg tro at den svageste af dine satellitter ville blive Astra 1N på 28Ø.

Den ville jeg aldrig selv prøve at modtage på en parabol som kun måler 75 cm på den mindste led.

Hilsen Carsten.



Redigeret af csell - 05-Juni-2012 kl. 12:26
Til top
holmholm Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 12-August-2006
Status: Offline
Point: 15
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér holmholm Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juli-2012 kl. 12:01
Nå, men så fik jeg sat parabolen op. Den måtte ud i haven for at få signal.
Først havde jeg sat den så flagstangen med vimplen stod i satellittens retning. (på grund af at så var parabolen skjult i haven)
Så fik jeg ellers et fint signal, men jeg kunne ikke modtage de horisontale transpondere på 13 grader øst og så fik jeg ikke Thai tv igennem.
Flyttede den til en anden placering og så gik alt igennem på 13 og 19,2 grader øst.
Købte en hd modtager og en lnb med 2 hoveder. incl. 80cm parabol, kabel, stik og satelitfinder kostede det hele lige over 1000 kr. Så der er ingen grund til at ofre en bondegård. Jeg får et fantastisk billede på hd kanalerne.
Men tak for jeres hjælp.


Redigeret af holmholm - 08-Juli-2012 kl. 12:03
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juli-2012 kl. 18:35
Oprindeligt skrevet af holmholm holmholm skrev:

Men tak for jeres hjælp.
 
Selvtak, rart at høre at det lykkedes.
 
Carsten.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu