recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Distribution og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - 15/15 Fiber vs 100/35 Adsl
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

15/15 Fiber vs 100/35 Adsl

 Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Status: Offline
Point: 6048
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Februar-2017 kl. 00:57
Selvfølgelig er den forældet, Klaus. De udvikler og udvikler hele tiden på den, som du siger. Men de bliver ved med at være mange skridt efter COAX og fiber. Det er tåleligt for pøblen, men det er stadig langt bagude. Teleselskaberne er bare for nærrige til at ville grave fiber.
Til top
bphhm Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 28-Marts-2006
Status: Offline
Point: 1143
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bphhm Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Februar-2017 kl. 05:23
Hvis man nu skulle svare på trådstarters spørgsmål, så ser det ud til at man får mere hastighed for pengene med ADSL forbindelsen. ADSL kan være rigeligt fint, men der er mange afhængigheder som afgør om du overhovedet kan få 100/35 mbit/s. Regn med mindre, hvis du da ikke lige bor ved siden af centralen.

Fiberen giver helt sikkert en mere stabil forbindelse hvor du kan regne med at få hvad du betaler for.

Priserne og deres betydning er helt op til din pengepung
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Februar-2017 kl. 06:07
Oprindeligt skrevet af Nagash Nagash skrev:

Teleselskaberne er bare for nærrige til at ville grave fiber.


Kunderne er for nærige til at ville betale for at få lagt fiber ind.

Langt størstedelen af fibers succes er fordi elselskaberne brugte af midler der skulle bruges til at forbedre elnettet til,at udrulle fiber.
Det var såmænd helt ude over kanten af lovgivningen, og mange af dem er helt holdt op med at drive nettet, fordi de ikke kunne tjene penge på det.
Alle teleselskaber vil gerne tilbyde fiber, hvis kunderne vil betale for det, men med så meget andet, må det intet koste, hverken i etablering, eller drift - hvilket denne tråd også beviser, idet den handler om at kunne få højere hastighed til samme pris.
Teleselskaberne kører en forretning der skal give overskud, derfor hælder de ikke ukritisk fiber i jorden ud til alle landets kunder. Det er simpelthen for dårlig en forretning i forhold til det de kan levere på eksisterende kobber.

Klaus

Redigeret af KlausDM - 07-Februar-2017 kl. 06:08
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
skandshus Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 01-November-2010
Status: Offline
Point: 262
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér skandshus Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Februar-2017 kl. 08:23
Oprindeligt skrevet af DiscomanDK DiscomanDK skrev:

Oprindeligt skrevet af jeje jeje skrev:

Jeg har en 50/50-fiber ved Bredbånd Nord og jeg skifter til telefonlinje hovedsageligt p.g.a. prisen.

Forsinkelsen på en hurtig telefonlinje kan måske være lavere end på Bredbånd Nords fiber, da Bredbånd Nord som standard benytter carrier grade NAT (CGN). En måling på en 70/20-telefonlinje viste en forsinkelse på kun 5 ms, se version2.dk.

EDIT: Lavet link klikbart.


Hvor stor er den prisforskel? Den må virkelig være stor, hvis der kan være nogen nævneværdig besparelse at hente ved at skifte til en forældet teknologi.

Af princip så syntes jeg man skal vælge fiber, hvis man kan få det. Det koster måske en smule mere, men du er jo også med til at investere i fremtidens infrastruktur. Hvis alle tænkte med pengepungen og ville spare 50,-, så var der ikke noget Bredbånd nord, også kan I jo hygge jer med jeres DSL forbindelser i fremtiden. 
aner ikke hvor fanden jeg lige fik 15/15 fra.. 50/50 gør bare situationen værre
Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Februar-2009
Status: Offline
Point: 1972
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TBC1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Februar-2017 kl. 11:25
Punkt 1: Skynd dig lige her ind og se hvad du REELT kan få af hastighed via kobberkablerne på DIN adresse: https://tjekditnet.dk/

I praksis er det de færreste der kan reelt kan få 100 Mbit/s via kobber.

For mig - på Nørrebro i København(!) - angives det at jeg skulle kunne få 25/2 (og fra praksis fra før jeg fik fiber husker jeg DSL som reelt som ca 17/1). Til gengæld kan jeg få 200+ fra mobilnettet og 1000 Mbit/s fra fiber (10000 hvis jeg havde erhverv)

Punkt 2: Med det forbrug du beskriver lyder det ikke til at det kan betale sig at skifte. Som du selv skriver, så virker det bare.

Punkt 3: Tænk også over følgende: Hvis du har fulgt med i prisudviklingen, så vi du have set at hastighederne er blevet billigere og billigere. Ofte opgraderer udbyderne pludselig deres kunder til den dobbelte hastighed til den samme pris i forbindelse med nye prisstrukturer. I den forbindelse er der meget meget højere til loftet med fiber (og Coax) end der er med kobber der som reglen presses til det yderste. Så også på den lange bane vil det være det tryggeste og mest fremtidssikrede sted at være på fiber.


Redigeret af TBC1 - 07-Februar-2017 kl. 11:47
Til top
JaAndersen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-November-2009
Status: Offline
Point: 802
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JaAndersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Februar-2017 kl. 14:48
Jeg tænker umiddelbart at 15/15 jo er væsentlig langsommere end de 100/35 jeg kan få ved kviknet - uanset teknologi

En hastighed er vel en hastighed?

Og læser man på diverse fiber/adsl sidder kan en 15/15 forbindelse jo nærmest kun bruges til surf og netbank idag??

Synes nu sagtens vi kan streame tv og høre musik samtidig uden problemer :-)
Til top
kennethbrdk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-August-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1192
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kennethbrdk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Februar-2017 kl. 15:08
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af Nagash Nagash skrev:

Teleselskaberne er bare for nærrige til at ville grave fiber.


Kunderne er for nærige til at ville betale for at få lagt fiber ind.

Langt størstedelen af fibers succes er fordi elselskaberne brugte af midler der skulle bruges til at forbedre elnettet til,at udrulle fiber.
Det var såmænd helt ude over kanten af lovgivningen, og mange af dem er helt holdt op med at drive nettet, fordi de ikke kunne tjene penge på det.
Alle teleselskaber vil gerne tilbyde fiber, hvis kunderne vil betale for det, men med så meget andet, må det intet koste, hverken i etablering, eller drift - hvilket denne tråd også beviser, idet den handler om at kunne få højere hastighed til samme pris.
Teleselskaberne kører en forretning der skal give overskud, derfor hælder de ikke ukritisk fiber i jorden ud til alle landets kunder. Det er simpelthen for dårlig en forretning i forhold til det de kan levere på eksisterende kobber.

Klaus
 
Rart at se, at der er en der har set sammenhængen i tingene Clap
Til top
quarkir Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 07-August-2006
Sted: København, DK
Status: Offline
Point: 1552
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér quarkir Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Februar-2017 kl. 15:15
Oprindeligt skrevet af JaAndersen JaAndersen skrev:

Jeg tænker umiddelbart at 15/15 jo er væsentlig langsommere end de 100/35 jeg kan få ved kviknet - uanset teknologi

En hastighed er vel en hastighed?

Og læser man på diverse fiber/adsl sidder kan en 15/15 forbindelse jo nærmest kun bruges til surf og netbank idag??

Synes nu sagtens vi kan streame tv og høre musik samtidig uden problemer :-)

Din internethastighed skal deles op i to dele:
(1) Reel hastighed, dvs. 15/15 eller 100/35
(2) Latency, dvs. den tid en datapakke er undervejs mellem dig og det sted du forbinder til, også kaldet ping tid.

(1) kan sammenlignes direkte, mens (2) som hovedregel er en hel del lavere (bedre) på fiber.
Hvis du ikke downloader større filer eller lignende, men "bare" surfer, påvirker (2) din hastighedsoplevelse betydeligt mere end (1).
Så med din beskrivelse af brugsmønster, vil jeg anbefale dig at blive på fiber Big smile
mvh
Jesper \

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't
- Douglas Adams
Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Februar-2009
Status: Offline
Point: 1972
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TBC1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Februar-2017 kl. 15:41
Oprindeligt skrevet af JaAndersen JaAndersen skrev:

Jeg tænker umiddelbart at 15/15 jo er væsentlig langsommere end de 100/35 jeg kan få ved kviknet - uanset teknologi

En hastighed er vel en hastighed?

Og læser man på diverse fiber/adsl sidder kan en 15/15 forbindelse jo nærmest kun bruges til surf og netbank idag??

Synes nu sagtens vi kan streame tv og høre musik samtidig uden problemer :-)


En hastiged er oftest en hastighed på fiber og Coax, men det er kobberets kvalitet ud til din bopæl der afgør hvad du reelt kan få af hastighed på linjen. Der til kommer at der er overhead på DSL og som Quarkir skriver er hastigheden kun ét ud af flere parametre for en forbindelses kvalitet. Der er også ping og jitter at tage i betragtning.

Med hensyn til hastighed:
15/15 kan sagtens bruges til 2-3 samtidige TV, YouTube og Netflix streaminger (sålænge vi ikke taler 4K), som du jo også selv oplever det. En Stream fra DRTV er på f.eks. på ca 2,5 Mbit/s og Netflix som det "bedste" eksempel er på 4-5 Mbit/s ved 1080p.

Med det forbrug du beskriver lyder det faktisk i praksis til at du ikke har noget at bruge en højere hastighed til (store filer) men at du vil have størst fordel af en klippestabil jitterfree og vel-pingene fiberforbindelse og så lade hastigheden komme til hen af vejen som du får brug for den (4K) på den lange bane (Jævnfør tidligere kommentar punkt 3)


Redigeret af TBC1 - 07-Februar-2017 kl. 16:44
Til top
quarkir Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 07-August-2006
Sted: København, DK
Status: Offline
Point: 1552
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér quarkir Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Februar-2017 kl. 15:42
Oprindeligt skrevet af TBC1 TBC1 skrev:

Punkt 1: Skynd dig lige her ind og se hvad du REELT kan få af hastighed via kobberkablerne på DIN adresse: https://tjekditnet.dk/
Den side er nu ikke meget bedre end udbydernes egne sider.
F.eks. er den temmelig skæv ift. mine muligheder og hastigheder.
Oprindeligt skrevet af TBC1 TBC1 skrev:

I praksis er det de færreste der kan reelt kan få 100 Mbit/s via kobber.
Enig, men de findes dog.
Oprindeligt skrevet af TBC1 TBC1 skrev:


For mig - på Nørrebro i København(!) - angives det at jeg skulle kunne få 25/2 (og fra praksis fra før jeg fik fiber husker jeg DSL som reelt som ca 17/1). Til gengæld kan jeg få 200+ fra mobilnettet og 1000 Mbit/s fra fiber (10000 hvis jeg havde erhverv)
Der er altså sket en hel del på ADSL/VDSL de sidste par år, så hvis du kunne få 17/1 den gang, er 25/2 nok ikke helt skævt.

mvh
Jesper \

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't
- Douglas Adams
Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Februar-2009
Status: Offline
Point: 1972
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TBC1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Februar-2017 kl. 15:57
Oprindeligt skrevet af quarkir quarkir skrev:

Der er altså sket en hel del på ADSL/VDSL de sidste par år, så hvis du kunne få 17/1 den gang, er 25/2 nok ikke helt skævt.

At kalde dét en hel del er vel lige voldsomt nok ;-)

Jeg kunne i øvrigt også godt forestille mig at grunden til at der ikke er sket den store udvikling i mit område på DSL området er at TDC/YouSee er opmærksomme på at hele området består af uddannelsesinstitutioner og en stor boligforening der har bolignet via fiber uden hastighedscap til 60 kr/md. til medlemmerne og der derfor ikke er noget komme efter i forbindelse med kobberopgraderinger i området? 


Redigeret af TBC1 - 07-Februar-2017 kl. 16:05
Til top
quarkir Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 07-August-2006
Sted: København, DK
Status: Offline
Point: 1552
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér quarkir Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Februar-2017 kl. 16:06
Oprindeligt skrevet af TBC1 TBC1 skrev:

Oprindeligt skrevet af quarkir quarkir skrev:

Der er altså sket en hel del på ADSL/VDSL de sidste par år, så hvis du kunne få 17/1 den gang, er 25/2 nok ikke helt skævt.

At kalde dét en hel del er vel lige voldsomt nok ;-)
Tjoh, jeg er enig i, at 25/2 ikke er det helt store, men det er trods alt en forøgelse på ca. 47%/100% ift tidligere Big smile

Oprindeligt skrevet af TBC1 TBC1 skrev:


Jeg kunne i øvrigt også godt forestille mig at grunden til at der ikke er sket den store udvikling i mit område på DSL området er at TDC/YouSee er opmærksomme på at hele området består af uddannelsesinstitutioner og en stor boligforening der har bolignet via fiber uden hastighedscap til 60 kr/md. til medlemmerne og der derfor ikke er det store at komme efter i forbindelse med kobberopgraderinger i området? 
Det kan sagtens tænkes.
mvh
Jesper \

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't
- Douglas Adams
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu