recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - 15" DIY passiv subwoofer projekt
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

15" DIY passiv subwoofer projekt

 Besvar Besvar Side  <1 9101112>
Forfatter
Besked
Ole_M Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 12-Juli-2014
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 416
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ole_M Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Januar-2015 kl. 16:39
LÆkker finish Clap
Til top
Berdel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 02-Januar-2012
Sted: Bramming
Status: Offline
Point: 1153
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Berdel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Januar-2015 kl. 17:04
Tak for det Ole Thumbs Up

Inuken lyser op som et diskotek med det display, gain lys osv og det duer ikke når det er tæt på nultollerence for uønsket lys

Men med lidt isolerbånd og nogle o-ringe, så passer den alligevel fint ind i bat caven 







Til top
submaniac Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 13-Oktober-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 471
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér submaniac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Januar-2015 kl. 17:39
Smart løsning! Jeg har pap foran!

Jeg har tuned bunden lidt dybere på mine fusion efter samtale med designeren. Burde være fullrange in room til stereo uden subs. Til film bliver de delt 60-100hz. Det vil tiden vise.
Til top
mx jelle Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 13-September-2012
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 6
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mx jelle Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Januar-2015 kl. 18:06
Har netop modtaget min Inuke 3000DSP idag og ja, den puster lidt. Fedt at se det gik nemt med dit fan-mod, det kan være jeg også skal tage Noctua NF A8, når jeg skal skifte min. Bliver spændende at se hvad den siger til det, når den får nogle tæsk og du samtidig har fjernet skjoldet Smile 

Fedt projekt! 
Til top
submaniac Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 13-Oktober-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 471
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér submaniac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Januar-2015 kl. 19:20
Ja stock fan larmer helt vildt meget!
Til top
Berdel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 02-Januar-2012
Sted: Bramming
Status: Offline
Point: 1153
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Berdel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Januar-2015 kl. 13:40
Jeg har set en del film nu med godt med gang i bassen og det kører bare som smurt. Når den skal arbejde lidt så får blæseren flere omdrejninger og kommer til at lyde som en turbine.

Var du også heldig at få den til en god pris? Jeg kan se at de lige er steget i pris. 3000dsp med 500kr og 6000DSP med 1000kr!
Til top
mx jelle Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 13-September-2012
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 6
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mx jelle Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Januar-2015 kl. 18:19
Jeps, de er steget, men fik en inden, den er bare først lige kommer grundet restordre, hvilket den har været ved rigtig mange forhandlere Smile Selv med de nye priser synes jeg dog det er en rimelig pris for den effekt og så med den lækre DSP Tongue

Har du så prøvet et montere skjoldet igen, siden den larmer når den bliver varm. Der sidder jo nok en temperaturmåler som styrer hastigheden, så selvom skjoldet måske larmer lidt mere, kan det måske i sidste ende betale sig, da den måske ikke behøves at skrue så langt op ? 
Til top
Berdel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 02-Januar-2012
Sted: Bramming
Status: Offline
Point: 1153
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Berdel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Januar-2015 kl. 20:41
Det fik jeg måske formuleret forkert. Den lyder som en turbine når den bliver varm med original blæser og cover på. Med noctua har jeg overhovedet ikke hørt den på noget tidspunkt. Og jeg har ingen planer om at sætte cover på igen. Jeg tror på at det er fint med de eftermonterede køleplader.
Til top
mx jelle Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 13-September-2012
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 6
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mx jelle Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Januar-2015 kl. 12:35
Ahh. Javel ja! Wink Det var godt at høre Smile
Til top
Berdel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 02-Januar-2012
Sted: Bramming
Status: Offline
Point: 1153
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Berdel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Juli-2015 kl. 11:57
Her kommer lige en opdatering.

Så endte jeg alligevel med at købe en inuke 6000DSP og jeg har oplevet at den er et noget andet dyr end 3000'eren.

I modsætning til 3000DSP så laver denne et øredøvende "pop" hvis man hiver strømmen på den. Jeg tænder alt grej vha en logitech harmony fjernbetjening og effekt til subwoofers blev tændt via en strømspareskinne og det har fungeret rigtig godt. Men efter at 6000DSP er kommet på så skal jeg forlade rummet med syngen i ørene grundet et gevaldigt smæld fra subwooferne eller (gud forbyde) slukke den manuel på afbryderen (det giver ingen pop). Det var for mig en dealbreaker....

Men heldigvis er jeg ikke den eneste med dette problem og jeg fandt nogle guides på nettet til at løse problemet ved at indbygge et relæ som bliver triggeret af 12v f.eks fra receiveren. Det er nu lykkedes for mig at installere denne og pop lydene er væk. Dog var min anthem, af ukendt grund, ikke i stand til at aktivere relæ'et, så jeg fandt en 12v strømforsyning i gemmeren, som er monteret på strømspareskinnen.

Her kommer lige lidt info hvis andre skulle have lyst til at lave samme nummer.

Relæ'et er en Omron G7L-2A-t 12VDC

Oversigt af inuke



Jeg vil lige for god ordens skyld nævne at min viden om strøm er meget begrænset, så benævnelser vil sandsynligvis være forkerte. Håber at i bærer over med mig.

1. Svagstrøm? forbindelse til bundkort
2. Svagstrøm forbindelse til afbryder på front
3. Stærkstrøm? forbindelse til strømforsyning
4. Stærkstrøm forbindelse til afbryder front

Opgaven er så at få relæ'et ind imellem, de røde kabler til henholdsvis svag og stærk strøms forbindelserne til afbryderen.

relæ



Her har jeg prøvet at skitsere hvordan kablerne skal forbindes



Her kommer billeder af installationen

svagstrøm kablet kappet og afbryder er tilsluttet relæ



Begge svagstrøm kabler er tilkoblet relæ og stærkstrøm kablet er klippet


Stærkstrømkablet ved strømforsyningen er forlænget



Forlængeren er trukket frem til relæ og tilsluttet. Stærkstrømkabel imellem relæ og afbryder er også forbundet



12v trigger kabel tilsluttet


Done!



Trigger kablet har jeg trukket igennem et huld til blæseren montering. Jeg har skiftet begge stock blæsere til noctua A8 og da de skulle sættes i kunne jeg ikke komme til hullet i bunden. Så det blev udnyttet her.



Det lader til at mange med pro effektforstærkere, også fra andre fabrikanter, oplever samme problem, så det kan være at andre også kan have gavn af denne modifikation.


Redigeret af Berdel - 10-Juli-2015 kl. 12:01
Til top
submaniac Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 13-Oktober-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 471
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér submaniac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juli-2015 kl. 01:22
Fed guide tak.
Til top
Berdel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 02-Januar-2012
Sted: Bramming
Status: Offline
Point: 1153
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Berdel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Juli-2016 kl. 16:53
Jeg vækker lige denne tråd til live igen.

Jeg har nu haft mine subs i et års tid og er fuld ud tilfreds men jeg kunne alligevel godt tænke mig at eksperimentere lidt og overvejer derfor at prøve at lave dem portede.

Men jeg kan se at der er en del nye parametre at tage højde for nu. Der er portstørrelser, længder og tuningsfrekvenser hvilket jeg har 0 erfaring med.

Jeg har ikke planer om at lave helt store ombygninger, der skal enten bores 2 huller og sættes rør i eller der skal laves en firkantet åbning i siden, og det skal være muligt at lukke hullerne af igen i tilfælde af at det ikke lyder godt.

Jeg har prøvet at lege lidt med WinISD, men eftersom det også er første gang jeg leger med det er jeg også i tvivl om jeg gør det rigtige.

Tuningsfrekvensen har jeg sat til 20hz og jeg ved ikke om det er det optimale. Hvordan finder man ud af det? Jeg ligger lidt under den anbefalede volumen så har sat tuning lidt højere end hvad de skriver hos forhandleren

De skriver følgende på parts express:

Cabinet recommendations:
• Sealed 3.1 cubic ft. (net internal) with 3 lbs. of Acousta-Stuf polyfill, f3 of 35 Hz with a 0.707 Qtc alignment
• Vented 6.0 cubic ft. (net internal, not including driver or port volume) with 6 lbs. of Acousta-Stuf tuned to 18 Hz with two 4" diameter by 26" long flared ports for an f3 of 22 Hz. Larger cabinets and lower tuning frequencies are possible.




Først kommer min ide til slotted løsning. Jeg har ikke plads til at gøre subben højere men den må godt blive lidt bredere og derfor har jeg placeret porten i siden





Her er min portede løsning. Jeg tænker på at bruge 110mm pvc rør. Kan det passe at længden i WinISD er den samlede længde eller skal hvert rør være 93,5 cm? For så skal jeg vist ned i et 75mm rør hvis jeg skal undgå bøjninger





Jeg vil sætte stor pris på input

Ultimax driver filen til WinISD har jeg fundet online og den ligger her hvis der skulle være nogen der har lyst til at hjælpe med den del :-)  http://www.dropbox.com/s/i4mtk4cdpqs9q8a/DAYTON%20AUDIO%2015%20ULTIMAX.wdr?dl=0

På forhånd tak
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 9101112>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu