recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - 15" DIY passiv subwoofer projekt
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

15" DIY passiv subwoofer projekt

 Besvar Besvar Side  <1234 12>
Forfatter
Besked
bruger udmeldt 27 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 26-September-2014
Status: Offline
Point: 351
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bruger udmeldt 27 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-November-2014 kl. 18:45
Oprindeligt skrevet af Notfast Notfast skrev:

Inuke med DSP er fint værktøj.Det er der ikke noget "nøjes" over.

De speakon chassis stik er med 2 sæt terminaler, så du kan nøjes med en. Jeg ville også fortrække at bruge forstærker brokoblet, så ens signal går til begge subwoofer.

Brokobling giver mere effekt men mindre styr over enheden (strøm)

Havde det været en 8 ohms enhed med en enkelt svingspole kunne det måske være en ide.

Brokoblet på 2 seriekoblede 2 ohms svingspoler giver det samme som stereokobling på de samme 2 ohms svingspoler

Og ved brokobling ser forstærkeren enhedens impedans som den halve, altså 4 ohm som 2 ohm

Det ville resultere i at forstærkeren ser ind i 1 ohm

Så jeg ville ikke brokoble på de enheder Wink


Redigeret af 8x100 - 17-November-2014 kl. 18:50
Til top
Baryton Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 31-Oktober-2014
Status: Offline
Point: 20
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Baryton Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-November-2014 kl. 19:33
Oprindeligt skrevet af 8x100 8x100 skrev:



Brokobling giver mere effekt men mindre styr over enheden (strøm)

Havde det været en 8 ohms enhed med en enkelt svingspole kunne det måske være en ide.

Brokoblet på 2 seriekoblede 2 ohms svingspoler giver det samme som stereokobling på de samme 2 ohms svingspoler

Og ved brokobling ser forstærkeren enhedens impedans som den halve, altså 4 ohm som 2 ohm

Det ville resultere i at forstærkeren ser ind i 1 ohm

Så jeg ville ikke brokoble på de enheder Wink

 
Jeg forstår ikke en pind af dit indlæg.
 
Hvordan kan man få mere effekt med mindre strøm? Strømmen er bestemt af enhedens impedans og forstærkerens udgangsspænding, og effekten er bestemt af udgangsspændingen og modstanden (P=U^2/R). Højere effekt må da så nødvendigvis også give en højere strøm?
 
Hvorfor skriver du at brokobling svarer til at se ind i den halve impedans. Den beskrivelse har jeg set før, men hvad er det for en impedans der bliver den halve? Højttalerens impedans er da den samme som den hele tiden har været, så hvis man spiller ved et bestemt lydtryk vil strømmen i kredsen da være den samme uanset om forstærkeren er brokoblet eller ej?
Hvis man skruer yderligere op og benytter den yderligere spænding der kan opnås ved at brokoble så bliver strømmen tilsvarende højere, men jeg kan ikke rigtig se hvordan det belaster strømforsyningen mere at brokoble forstærkeren og tilslutte én højttaler i forhold til at tilslutte to højttalere på normal vis?


Redigeret af Baryton - 17-November-2014 kl. 19:37
Til top
bruger udmeldt 27 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 26-September-2014
Status: Offline
Point: 351
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bruger udmeldt 27 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-November-2014 kl. 20:10
Oprindeligt skrevet af Baryton Baryton skrev:

Oprindeligt skrevet af 8x100 8x100 skrev:



Brokobling giver mere effekt men mindre styr over enheden (strøm)

Havde det været en 8 ohms enhed med en enkelt svingspole kunne det måske være en ide.

Brokoblet på 2 seriekoblede 2 ohms svingspoler giver det samme som stereokobling på de samme 2 ohms svingspoler

Og ved brokobling ser forstærkeren enhedens impedans som den halve, altså 4 ohm som 2 ohm

Det ville resultere i at forstærkeren ser ind i 1 ohm

Så jeg ville ikke brokoble på de enheder Wink

 
Jeg forstår ikke en pind af dit indlæg.
 
Hvordan kan man få mere effekt med mindre strøm? Strømmen er bestemt af enhedens impedans og forstærkerens udgangsspænding, og effekten er bestemt af udgangsspændingen og modstanden (P=U^2/R). Højere effekt må da så nødvendigvis også give en højere strøm?
 
Hvorfor skriver du at brokobling svarer til at se ind i den halve impedans. Den beskrivelse har jeg set før, men hvad er det for en impedans der bliver den halve? Højttalerens impedans er da den samme som den hele tiden har været, så hvis man spiller ved et bestemt lydtryk vil strømmen i kredsen da være den samme uanset om forstærkeren er brokoblet eller ej?
Hvis man skruer yderligere op og benytter den yderligere spænding der kan opnås ved at brokoble så bliver strømmen tilsvarende højere, men jeg kan ikke rigtig se hvordan det belaster strømforsyningen mere at brokoble forstærkeren og tilslutte én højttaler i forhold til at tilslutte to højttalere på normal vis?

Enhedens impedans ændrer sig selvfølgelig ikke, men forstærkeren ser impedansen som den halve da de 2 forstærkergrene i stereoforstærkeren er seriekoblet i en brokobling (Den ene fasevendt)

Strømmen er den samme, men forstærkerne sidder i serie og ser impedansen som den halve, svarende til ½ strøm i stereomode

En 8 ohms enhed belaster en brokoblet forstærker som 2 x 4 ohms enheder gør i almindelig stereomode.





Redigeret af 8x100 - 17-November-2014 kl. 20:10
Til top
Baryton Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 31-Oktober-2014
Status: Offline
Point: 20
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Baryton Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-November-2014 kl. 20:38
Oprindeligt skrevet af 8x100 8x100 skrev:


Enhedens impedans ændrer sig selvfølgelig ikke, men forstærkeren ser impedansen som den halve da de 2 forstærkergrene i stereoforstærkeren er seriekoblet i en brokobling (Den ene fasevendt)

Strømmen er den samme, men forstærkerne sidder i serie og ser impedansen som den halve, svarende til ½ strøm i stereomode

En 8 ohms enhed belaster en brokoblet forstærker som 2 x 4 ohms enheder gør i almindelig stereomode.




 
Forstærkerne er da ikke "i serie" i en brokoblet forstærker. De to kanaler sidder i parallel med den ene kanal i modfase. Derved kan man fordoble udgangsspændingen. Det er derfor jeg ikke rigtig kan se hvorfor der altid gøres et nummer ud af impedansen. Jeg går da ud fra at ohms lov stadig gælder så det bliver da det samme om man f.eks leverer 1 x 100 volt ind i 1 x 4 ohm eller 2 x 50 volt ind i 2 x 4 ohm.
 
U=R x I > U/R=I
 
F.eks.:

Brokobling: 100V/4Ohm=25A
 
Stereo: 2x (50V/4Ohm)=2x12,5A=25A
 
Jeg kan simpelthen ikke se hvordan brokoblingen belaster strømforsyningen mere end stereokoblingen? Jeg er udmærket klar over at der er skrevet stolpe op og stolpe ned om det, men intet af det synes at give nogen særlig mening og jeg er ude af stand til at se rigtigheden i at en 8 ohms enhed belaster en brokoblet forstærker på samme måde som 2 x 4 ohms enheder gør i almindelig stereomode.



Redigeret af Baryton - 17-November-2014 kl. 20:45
Til top
bruger udmeldt 27 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 26-September-2014
Status: Offline
Point: 351
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bruger udmeldt 27 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-November-2014 kl. 20:45
Oprindeligt skrevet af Baryton Baryton skrev:

Oprindeligt skrevet af 8x100 8x100 skrev:


Enhedens impedans ændrer sig selvfølgelig ikke, men forstærkeren ser impedansen som den halve da de 2 forstærkergrene i stereoforstærkeren er seriekoblet i en brokobling (Den ene fasevendt)

Strømmen er den samme, men forstærkerne sidder i serie og ser impedansen som den halve, svarende til ½ strøm i stereomode

En 8 ohms enhed belaster en brokoblet forstærker som 2 x 4 ohms enheder gør i almindelig stereomode.




 
Forstærkerne er da ikke "i serie" i en brokoblet forstærker. De to kanaler sidder i parallel med den ene kanal i modfase. Derved kan man fordoble udgangsspændingen. Det og  er derfor jeg ikke rigtig kan se hvorfor der altid gøres et nummer ud af impedansen. Jeg går da ud fra at ohms lov stadig gælder så det bliver da det samme om man f.eks leverer 1 x 100 volt ind i 1 x 4 ohm eller 2 x 50 volt ind i 2x 4 ohm.
 
U=R x I > U/R=I
 
Brokobling: 100V/4Ohm=25A
 
Stereo: 2x (50V/4Ohm)=2x12,5A=25A
 
Jeg kan simpelthen ikke se hvordan brokoblingen belaster strømforsyningen mere end stereokoblingen? Jeg er udmærket klar over at der er skrevet stolpe op og stolpe ned om det, men intet af det synes at give nogen særlig mening og jeg er ude af stand til at se hvordan nn 8 ohms enhed belaster en brokoblet forstærker som 2 x 4 ohms enheder gør i almindelig stereomode.
 

 

Nå ok, de sidder ikke i serie ?

Jamen så vil jeg ikke skrive mere om det LOL

Berdel, god fornøjelse med projektet, glæder mig til at se det færdigt - Det ser lovende ud Wink

Til top
Baryton Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 31-Oktober-2014
Status: Offline
Point: 20
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Baryton Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-November-2014 kl. 20:47
Du er da en bedrevidende narrehat Dead
 
Du tager også fejl:
 
http://en.wikipedia.org/wiki/Bridged_and_paralleled_amplifiers


Redigeret af Baryton - 17-November-2014 kl. 20:49
Til top
bruger udmeldt 27 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 26-September-2014
Status: Offline
Point: 351
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bruger udmeldt 27 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-November-2014 kl. 20:50
Oprindeligt skrevet af Baryton Baryton skrev:

Du er da en bedrevidende narrehat Dead



Tjae det kan man mene, men det er ikke mig der har opfundet ohms lov eller brokobling.

Jeg forstår det bare modsat dig, sorry - det var ikke min mening at gøre dig mopset men at hjælpe trådstarter til bedste løsning.

Et lille udklip fra en NAD manual




Redigeret af 8x100 - 17-November-2014 kl. 21:02
Til top
Baryton Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 31-Oktober-2014
Status: Offline
Point: 20
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Baryton Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-November-2014 kl. 21:03
Du viser jo ikke at du har forstået noget som helst. Du lirede bare det første og bedste link af du kunne finde og det bidrager netop ikke til forståelsen af problemstillingen eller svarer på det jeg har spurgt om.
 
I øvrigt er jeg ikke "mopset", men dit svar var pænt flabet og virker nærmest som et dække over at du nok reelt ikke selv har fattet hvad du taler om.
Til top
bruger udmeldt 27 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 26-September-2014
Status: Offline
Point: 351
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bruger udmeldt 27 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-November-2014 kl. 21:21
Jamen jeg kan ikke forklare dig det bedre

Du linker til parallel og brokobling som er 2 vidt forskellige ting

Parallel kører sjovt nok de 2 kanaler parallelt med samme fase, så der kan trækkes større strømme men samme spænding.
Brokobling er en seriekobling af de 2 kanaler hvor den ene er fase vendt og giver dobbelt spænding men samme strøm

Og så var det vist dig der startede med at kalde mig en bedrevidende narrehat, fordi du ikke selv forstår det.

Det er jeg da ked af, men jeg vil da lade andre prøve at forklare dig det hvis de har lyst.

Du kan også kigge på denne side (et stykke nede) 


Det hele er fint beskrevet der og så behøver vi ikke overplastre Berdels tråd om dette længere.

Jeg vil ikke skrive mere i Berdels tråd ang brokobling med mindre han selv ønsker det 




Redigeret af 8x100 - 17-November-2014 kl. 21:23
Til top
Baryton Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 31-Oktober-2014
Status: Offline
Point: 20
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Baryton Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-November-2014 kl. 21:48
Hey. Det var sku dig selv der startede med at provokere ved ikke at ville svare på mine spørgsmål og ved at understrege provokationen med en LOL emoticon. Det var derfor jeg kaldte dig for en bedrevidende narrehat. Ikke fordi jeg ikke kender svaret på det jeg selv spurgte om..
Lad i øvrigt være med at påstår at du ikke kan forklare mig hvordan det hænger sammen. Du har end ikke forsøgt. Du har ikke gjort andet end end linke til til en hel masse tekst der heller ikke svarer på det jeg har spurgt om. Jeg går ud fra at du ikke kan svare siden du ikke allerede har gjort det, så lad være med lade som om det er mig der er den dumme.


Redigeret af Baryton - 17-November-2014 kl. 22:06
Til top
bruger udmeldt 27 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 26-September-2014
Status: Offline
Point: 351
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bruger udmeldt 27 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-November-2014 kl. 22:14
Oprindeligt skrevet af Baryton Baryton skrev:

Hey. Det var sku dig selv der startede med at provokere ved ikke at ville svare på mine spørgsmål og ved at understrege provokationen med en LOL emoticon. Lad i øvrigt være med at påstår at du ikke kan forklare mig hvordan det hænger sammen. Du har end ikke forsøgt. Du har ikke gjort andet end end linke til til en hel masse tekst der heller ikke svarer på det jeg har spurgt om. Jeg går ud fra at du ikke kan svare siden du ikke allerede har gjort det, så lad være med lade som om det er mig der er den dumme.

Jeg har prøvet at forklare dig at brokobling er en seriekobling af forstærkertrinnene hvor det ene trin er fasevendt - Der skrev du ordret: Forstærkerne er da ikke "i serie" i en brokoblet forstærker. De to kanaler sidder i parallel med den ene kanal i modfase Altså du tror ikke på det jeg skriver og derfor linker jeg til skriveri der beskriver det jeg skriver.

Iøvrigt, hvis to forstærkere sidder i parallel og i modfase, så modarbejder de hinanden og brænder af.

2 bilbatterier i parallel og modfase vil ganske enkelt springe i luften

Så jo jeg antager at du enten ikke kan eller vil forstå det - Iøvrigt står alt i det sidste link jeg sendte - Hvad mangler du svar på der ?

Men engang mere: Så sidder indgangene i parallel hvor den ene indgang er fasevendt - Udgangene sidder i serie idet begge minusser er koblet sammen (meget tit internt på midtpunktet af strømforsyningen) og man bruger de 2 plusser hvor den plus der sidder på den fasevendte gren, så er minus (negativ)

Billedet igen.



Eller her:



Eller her (En lille video): https://www.youtube.com/watch?v=ni_IM_wcfao



Forstår du ikke hvad jeg skrive nu, så kald det bare for at jeg ikke ved hvad jeg snakker om - Jeg kan i hvert fald ikke forklare dig det bedre end det jeg gør og gider ikke gøre flere forsøg Smile




Redigeret af 8x100 - 17-November-2014 kl. 22:26
Til top
Baryton Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 31-Oktober-2014
Status: Offline
Point: 20
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Baryton Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-November-2014 kl. 22:29
Oprindeligt skrevet af 8x100 8x100 skrev:



Jeg har prøvet at forklare dig at brokobling er en seriekobling af forstærkertrinnene hvor det ene trin er fasevendt - Der skrev du ordret: Forstærkerne er da ikke "i serie" i en brokoblet forstærker. De to kanaler sidder i parallel med den ene kanal i modfase Altså du tror ikke på det jeg skriver og derfor linker jeg til skriveri der beskriver det jeg skriver.

Iøvrigt, hvis to forstærkere sidder i parallel og i modfase, så modarbejder de hinanden og brænder af.

2 bilbatterier i parallel og modfase vil ganske enkelt springe i luften

Så jo jeg antager at du enten ikke kan eller vil forstå det - Iøvrigt står alt i det sidste link jeg sendte - Hvad mangler du svar på der ?

Men engang mere: Så sidder indgangene i parallel hvor den ene indgang er fasevendt - Udgangene sidder i serie idet begge minusser er koblet sammen (meget tit internt på midtpunktet af strømforsyningen) og man bruger de 2 plusser hvor den plus der sidder på den fasevendte gren, så er minus (negativ)

Billedet igen.



Eller her:



Eller her (En lille video): https://www.youtube.com/watch?v=ni_IM_wcfao


Forstår du ikke hvad jeg skrive nu, så kald det bare for at jeg ikke ved hvad jeg snakker om - Jeg kan i hvert fald ikke forklare dig det bedre end det jeg gør og gider ikke gøre flere forsøg Smile


 
Du er den eneste jeg nogen sinde har set kalde en brokobling for en seriekobling. Fred være med det. Jeg er udmærket klar over hvordan den virker og Vi kan nok godt blive enige om at formålet et at fordoble den maksimale udgangsspænding. Det er heller ikke det jeg spørger om.  Det jeg spurgte om står i andet og fjerde indlæg på side 2 i tråden. Det du har svaret i tredje indlæg på side 2 lyder som rent volapyk. Hvis det er rigtigt kan du så ikke vise det med en formel eller noget?
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234 12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu