recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - 15" DIY passiv subwoofer projekt
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

15" DIY passiv subwoofer projekt

 Besvar Besvar Side  <12345 12>
Forfatter
Besked
bruger udmeldt 27 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 26-September-2014
Status: Offline
Point: 351
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bruger udmeldt 27 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-November-2014 kl. 22:36
Du viste en fin udregning ,mht ohms lov tidligere, den skal du bare bruge igen og så har du ikke brug for den formel du efterspørger 

Jeg har ingen mulighed for at forklare dig det bedre end jeg gør.

Andre må komme til 



Iøvrigt kalder jeg ikke en brokobling for en seriekobling --- Det er en seriekobling 

Jeg kalder en brokobling en brokobling med mindre jeg skal prøve at forklare princippet i det Wink


Redigeret af 8x100 - 17-November-2014 kl. 22:42
Til top
Baryton Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 31-Oktober-2014
Status: Offline
Point: 20
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Baryton Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-November-2014 kl. 22:52
Bahhh! Du aner jo ikke hvad du taler om. Du copy/paster bare en hel masse skidt og kanel som jeg kan sidde og spilde tiden med. Der er intet af det der svarer på det jeg spørger om ud over at gentage det samme og det samme, som jeg har læst 100 andre steder. Du behøver ikke gøre dig yderligere anstrengelser. Jeg kan sagtens selv søge i google.
Til top
bruger udmeldt 27 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 26-September-2014
Status: Offline
Point: 351
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bruger udmeldt 27 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-November-2014 kl. 23:01
Oprindeligt skrevet af Baryton Baryton skrev:

Bahhh! Du aner jo ikke hvad du taler om. Du copy/paster bare en hel masse skidt og kanel som jeg kan sidde og spilde tiden med. Der er intet af det der svarer på det jeg spørger om ud over at gentage det samme og det samme, som jeg har læst 100 andre steder. Du behøver ikke gøre dig yderligere anstrengelser. Jeg kan sagtens selv søge i google.

Fedt for jeg har bestemt opgivet overfor en der ikke kan erkende at han har taget fejl.

Og når du er så dygtig til at søge på google, kan du nok finde frem til hvem der egentlig var narrehatten Wink

Der er selvfølgelig den risiko, at alle på google tager fejl og du har ret 

God nat Big smile


Redigeret af 8x100 - 17-November-2014 kl. 23:02
Til top
Baryton Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 31-Oktober-2014
Status: Offline
Point: 20
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Baryton Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-November-2014 kl. 23:07
Oprindeligt skrevet af 8x100 8x100 skrev:

Oprindeligt skrevet af Baryton Baryton skrev:

Bahhh! Du aner jo ikke hvad du taler om. Du copy/paster bare en hel masse skidt og kanel som jeg kan sidde og spilde tiden med. Der er intet af det der svarer på det jeg spørger om ud over at gentage det samme og det samme, som jeg har læst 100 andre steder. Du behøver ikke gøre dig yderligere anstrengelser. Jeg kan sagtens selv søge i google.

Fedt for jeg har bestemt opgivet overfor en der ikke kan erkende at han har taget fejl.

Og når du er så dygtig til at søge på google, kan du nok finde frem til hvem der egentlig var narrehatten Wink

God nat Big smile

 
Det er ikke mig der har taget fejl. Jeg har stillet dig et spørgsmål, som du på alle mulige måde har demonstreret at du ikke kan svare på, selvom du bliver ved med at lade som om du har fattet det hele. Det har du tydeligvis ikke, når du blive ved med at tale uden om og bliver ved med at forsøge at finde fejl i det jeg har skrevet, i stedet for at svare på det der bliver spurgt om. Om jeg fatter at du gider blive ved med at lade som om, når du bare kunne have logget af, i stedet for at spilde både min og din egen tid.


Til top
Berdel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 02-Januar-2012
Sted: Bramming
Status: Offline
Point: 1153
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Berdel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-November-2014 kl. 23:18
Øv øv.... Sikke en masse fnidder.

Jeg forstår ikke en brøkdel af det, men jeg tror da at jeg holder mig fra at brokoble :-)

Jeg har været forbi den nærmeste silvan og fik et tilbud på 900kr for alt mdf opskåret i 19mm eller 1100kr i 22mm

Så jeg tror at det ender med 22mm
Til top
bruger udmeldt 27 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 26-September-2014
Status: Offline
Point: 351
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bruger udmeldt 27 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-November-2014 kl. 23:24
Kan du ikke bare kigge lidt mere på ohms lov og forstærkeropbygning, så har du svaret på hvorfor 2 x 4 ohm i stereomode belaster på samme måde som 1 x 8 ohm brokoblet ?

Og så skriver du at du ikke kan forstå hvorfor strømforsyningen skulle blive mere belastet ? Den er der ikke en eneste der har snakket om.

Det er udgangstrinnet der bliver belastet forskelligt.

Jeg håber da at andre får noget ud af skriveriet, for det er da åbenlyst at du intet vil forstå af det.

Men du er altså uenig i at en brokobling er en seriekobling af de 2 forstærkertrin hvor det ene er fasevendt, javel ja, men sådan laves brokobling altså.

Og du kan ikke forstå at en 8 ohms enhed belaster en brokoblet forstærker på samme måde som 2 x 4 ohm gør i stereomode, men sådan er det altså.

Det står alle vegne, man lærer det i elektroniksammenhæng, men du nægter at tro på det selvom det står alle vegne


Jeg vil meget gerne rettes og lære nyt, men ikke af dig 

Jeg skal komme med det ene og det andet for at overbevise dig om helt almindelig viden - Du skal ikke komme med noget modbevis, men bare håne, er det sådan det skal forstås ?

Et billed af et (eller flere) brokoblet forstærkerkredsløb, en video osv osv er ikke nok til dig - hvad forventer du ?

Dit eget eks med fasevendt parallelkobling vil få forstærkerne til at brænde af - Prøv det med bilbatterier (Som er samme princip, bare DC)

Det fortæller mig en del om din viden

Parallel og fasevendt =



Slut herfra Big smile


Redigeret af 8x100 - 17-November-2014 kl. 23:30
Til top
bruger udmeldt 27 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 26-September-2014
Status: Offline
Point: 351
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bruger udmeldt 27 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-November-2014 kl. 23:26
Oprindeligt skrevet af Berdel Berdel skrev:

Øv øv.... Sikke en masse fnidder.

Jeg forstår ikke en brøkdel af det, men jeg tror da at jeg holder mig fra at brokoble :-)

Jeg har været forbi den nærmeste silvan og fik et tilbud på 900kr for alt mdf opskåret i 19mm eller 1100kr i 22mm

Så jeg tror at det ender med 22mm

Jeg garanterer dig der ikke kommer mere Wink Udover dit projekt - Og glæder mig stadig til at se det færdigt Smile

Til top
Baryton Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 31-Oktober-2014
Status: Offline
Point: 20
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Baryton Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-November-2014 kl. 23:34
Oprindeligt skrevet af 8x100 8x100 skrev:

Kan du ikke bare kigge lidt mere på ohms lov og forstærkeropbygning, så har du svaret på hvorfor 2 x 4 ohm i stereomode belaster på samme måde som 1 x 8 ohm brokoblet ?

Og så skriver du at du ikke kan forstå hvorfor strømforsyningen skulle blive mere belastet ? Den er der ikke en eneste der har snakket om.

Det er udgangstrinnet der bliver belastet forskelligt.

Jeg håber da at andre får noget ud af skriveriet, for det er da åbenlyst at du intet vil forstå af det.

Men du er altså uenig i at en brokobling er en seriekobling af de 2 forstærkertrin hvor det ene er fasevendt, javel ja, men sådan laves brokobling altså.

Og du kan ikke forstå at en 8 ohms enhed belaster en brokoblet forstærker på samme måde som 2 x 4 ohm gør i stereomode, men sådan er det altså.

Det står alle vegne, man lærer det i elektroniksammenhæng, men du nægter at tro på det selvom det står alle vegne


Jeg vil meget gerne rettes og lære nyt, men ikke af dig 

Jeg skal komme med det ene og det andet for at overbevise dig om helt almindelig viden - Du skal ikke komme med noget modbevis, men bare håne, er det sådan det skal forstås ?

Et billed af et (eller flere) brokoblet forstærkerkredsløb, en video osv osv er ikke nok til dig - hvad forventer du ?

Dit eget eks med fasevendt parallelkobling vil få forstærkerne til at brænde af - Prøv det med bilbatterier (Som er samme princip, bare DC)

Det fortæller mig en del om din viden

Parallel og fasevendt =



Slut herfra Big smile

 
Hold da k. hvor er du nedtur Dead
Til top
bruger udmeldt 27 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 26-September-2014
Status: Offline
Point: 351
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bruger udmeldt 27 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-November-2014 kl. 23:40
Oprindeligt skrevet af Berdel Berdel skrev:

Øv øv.... Sikke en masse fnidder.

Jeg forstår ikke en brøkdel af det, men jeg tror da at jeg holder mig fra at brokoble :-)

Jeg har været forbi den nærmeste silvan og fik et tilbud på 900kr for alt mdf opskåret i 19mm eller 1100kr i 22mm

Så jeg tror at det ender med 22mm

Hvilken finish tror du du ender på med ?


Til top
Notfast Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 28-April-2008
Sted: Øst Jylland
Status: Offline
Point: 2875
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Notfast Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-November-2014 kl. 23:44
Oprindeligt skrevet af 8x100 8x100 skrev:

Oprindeligt skrevet af Notfast Notfast skrev:

Inuke med DSP er fint værktøj.Det er der ikke noget "nøjes" over.

De speakon chassis stik er med 2 sæt terminaler, så du kan nøjes med en. Jeg ville også fortrække at bruge forstærker brokoblet, så ens signal går til begge subwoofer.

Brokobling giver mere effekt men mindre styr over enheden (strøm)

Havde det været en 8 ohms enhed med en enkelt svingspole kunne det måske være en ide.

Brokoblet på 2 seriekoblede 2 ohms svingspoler giver det samme som stereokobling på de samme 2 ohms svingspoler

Og ved brokobling ser forstærkeren enhedens impedans som den halve, altså 4 ohm som 2 ohm

Det ville resultere i at forstærkeren ser ind i 1 ohm

Så jeg ville ikke brokoble på de enheder Wink

Øh, 
2ohm + 2 ohm (1. enhed) serie koblet = 4 ohm
2ohm + 2 ohm (2. enhed) serie koblet = 4 ohm
2ohm + 2 ohm (3. enhed) serie koblet = 4 ohm
2ohm + 2 ohm (4. enhed) serie koblet = 4 ohm

1/(1/4 ohm + 1/4 ohm) = 2 ohm + 1/(1/4 ohm + 1/4 ohm) = 2 ohm
Altså serie og parallel kobling.

Det var skrevet i kontekst med 4 enheder.


Inuke 3000 (med og uden dsp) trækker fint 2 ohm brokoblet - jeg satte faktisk en 3000dsp og til at trække 6stk lab12 horn, og forstærkeren var brokoblet og så 2 ohm (akustisk laveste målte impedans var 2,6 ohm)

Her har vi så ikke med, at i det meste af brugsområdet, der vil impedans stige som en funktion af enhedens parameter (og funktionen af en højtalere) og boksens design.

Hvis du er i tvivl om en Inuke kan tage det, så google det - de klare fint at blive brugt hårdt inde for spec.

Brokobling for dummys



Husk at højttalere er spændings følsomme ! 
Brokobling fordobler udgangs spændingen.


Redigeret af Notfast - 17-November-2014 kl. 23:56
.....
Til top
bruger udmeldt 27 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 26-September-2014
Status: Offline
Point: 351
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bruger udmeldt 27 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-November-2014 kl. 23:58
Oprindeligt skrevet af Notfast Notfast skrev:

Oprindeligt skrevet af 8x100 8x100 skrev:

Oprindeligt skrevet af Notfast Notfast skrev:

Inuke med DSP er fint værktøj.Det er der ikke noget "nøjes" over.

De speakon chassis stik er med 2 sæt terminaler, så du kan nøjes med en. Jeg ville også fortrække at bruge forstærker brokoblet, så ens signal går til begge subwoofer.

Brokobling giver mere effekt men mindre styr over enheden (strøm)

Havde det været en 8 ohms enhed med en enkelt svingspole kunne det måske være en ide.

Brokoblet på 2 seriekoblede 2 ohms svingspoler giver det samme som stereokobling på de samme 2 ohms svingspoler

Og ved brokobling ser forstærkeren enhedens impedans som den halve, altså 4 ohm som 2 ohm

Det ville resultere i at forstærkeren ser ind i 1 ohm

Så jeg ville ikke brokoble på de enheder Wink

Øh, 
2ohm + 2 ohm (1. enhed) serie koblet = 4 ohm
2ohm + 2 ohm (2. enhed) serie koblet = 4 ohm
2ohm + 2 ohm (3. enhed) serie koblet = 4 ohm
2ohm + 2 ohm (4. enhed) serie koblet = 4 ohm

1/(1/4 ohm + 1/4 ohm) = 2 ohm + 1/(1/4 ohm + 1/4 ohm) = 2 ohm
Altså serie og parallel kobling.

Det var skrevet i kontekst med 4 enheder.


Inuke 3000 (med og uden dsp) trækker fint 2 ohm brokoblet - jeg satte faktisk en 3000dsp og til at trække 6stk lab12 horn, og forstærkeren var brokoblet og så 2 ohm (akustisk laveste målte impedans var 2,6 ohm)

Her har vi så ikke med, at i det meste af brugsområdet, der vil impedans stige som en funktion af enhedens parameter (og funktionen af en højtalere) og boksens design.

Hvis du er i tvivl om en Inuke kan tage det, så google det - de klare fint at blive brugt hårdt inde for spec.

Brokobling for dummys



Husk at højttalere er spændings følsomme ! 
Brokobling fordobler udgangs spændingen.

Ja ok, jeg så det som med de 2 enheder der er tale om (altså den halve impedans), men helt rigtigt så ville det fint gå med 4 enheder i serie/parallel.

Den video sendte jeg selv tidligere

Jeg tror bare jeg hopper af her Big smile For ellers kunne diskussionen jo udvikle sig til dæmpningsfaktor (Stereo vs brokoblet) og om den spillede bedst i 4, 2 eller 1 ohm Smile



Redigeret af 8x100 - 18-November-2014 kl. 00:07
Til top
Berdel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 02-Januar-2012
Sted: Bramming
Status: Offline
Point: 1153
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Berdel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-November-2014 kl. 08:45
Oprindeligt skrevet af 8x100 8x100 skrev:


Hvilken finish tror du du ender på med ?



De bliver malet matsort og den bliver spartlet og slebet så godt som jeg nu kan.

Men ellers bliver der ikke stillet høje krav til finish da de alligevel bliver gemt væk bag en screen wall


Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12345 12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu