|
15" DIY passiv subwoofer projekt |
Besvar | Side <1 101112 |
Forfatter | ||
Steen6400
Guld medlem Oprettet: 27-December-2010 Sted: Sønderborg Status: Offline Point: 2116 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Jeg har ikke selv erfaring med DIY subs men dette her virker også interessant:
|
||
LG OLED77CX, Oppo UDP-203, Marantz SR6011/AMP150.4, 7.2.4 Jamo D500 LCR/MiniMe P12, miniDSP 2x4HD
ATV 4K, Nvidia Shield TV, Stofa, IPhone SE, Garmin Vivoactive 3 Music |
||
submaniac
Super bruger Oprettet: 13-Oktober-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 471 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Genialt sideport ide haha.
Mht tuning, du skal bare sikre portstøjen er under kontrol og frekvensresponsen ikke er ujævn. Du kan vælge -3 og -6 db tuning i winisd så giver den kabinetvolume og så kan du tune videre derfra. Min PC blev lige reinstalleret så alle mine winisd filer er væk, har du en komplet liste WDR filer med alle drivere så kan jeg kigge på det?
|
||
Notfast
Guld medlem Oprettet: 28-April-2008 Sted: Øst Jylland Status: Offline Point: 2875 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Du skal ikke gå ned i 2 stk 75mm porte - det vil give port støj når du spille med stor effekt og dybt samtidig. 2 stk 110mm er faktisk ok. Du vil vinde omkring 5 db ved omkring 30-35hz. her er et billede ved maksimum output med filter for at begrænse Xmax (kørt lige til grænse af Xmax). |
||
.....
|
||
Berdel
Guld medlem Oprettet: 02-Januar-2012 Sted: Bramming Status: Online Point: 1153 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Jeg tror nu alligevel at jeg går efter rør - er bange for at den smalle port vil give støj
Her er WDR af ultimax 15" Jeg ved godt at det ikke er optimalt, men jeg har ikke tænkt mig at bygge nye kasser - bare tilføje porte til de eksisterende. Så måske lave nye optimale kasser engang i fremtiden hvis det bliver en success. @Notfast Tak fordi du gav dig til det at teste! Vil det sige at 1300W er det maksimale enheden kan holde til i sådan en konstruktion? Lige nu tænker jeg 2 rør på 75 cm - det giver en tuning på 23hz. De kommer godt nok til at rage lidt ud af kabinettet men det tænker jeg ikke gør noget? De bliver gemt i screenwall alligevel så de kan ikke ses |
||
Notfast
Guld medlem Oprettet: 28-April-2008 Sted: Øst Jylland Status: Offline Point: 2875 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Ja, 1300 watt ved 20hz (var det ikke din tuning?). Jeg ville være ked af 75mm rør, du kan få port støj, men det sker ikke noget ved at prøve, bare du ved at du måske kommer til at gå en nummer op i størrelse. |
||
.....
|
||
Berdel
Guld medlem Oprettet: 02-Januar-2012 Sted: Bramming Status: Online Point: 1153 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Fedt, jeg går også op i 110mm - der er ingen grund til at risikere portstøj. For 20hz tuning skal jeg op i 1m rør. Det er heller ikke umuligt. Mange tak for hjælpen Edit: Lige en ting mere. Jeg får en "1st port resonance ved 170hz" Subben er rullet godt af i det område men vil det have betydning? Og er der nogen regel for hvor tæt man må komme til delefrekvensen?
Redigeret af Berdel - 18-Juli-2016 kl. 11:44 |
||
Notfast
Funktioner
Tak(0)
|
|
En finger regl er 1 oktav fra dele frekvens. Dvs. det dobbelte af dele frekvensen og her er 24db/okt. at anbefale. Jeg er ikke lige i nærheden af min PC ned winisd, så jeg kan ikke lige køre flere tal. |
||
.....
|
||
Dannisemperfi
Ny bruger Oprettet: 24-April-2016 Sted: Viborg Status: Offline Point: 18 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Hej jeg stiller lige dig det same spørgsmål som til Vejrup.
Pga renovering af hus og lidt WAF er jeg nød til at bygge min kasse til en 15" ultimax om. Den skal fylde ca det samme som et unnu 221 møbel. altså 40 x 103 x 45. Det får jeg til ca 182 liter. Er det for meget til den enhed. Det bliver en lukket konstruktion. Kan jeg få dig til at måle højden på din enhed? Er lidt nervøs for at min kasse er for lav. Har malt på min d6 15" enhed, og den ville lige kunne fastgøres I en kasse med 40 cm I højden. På forhånd tak. Redigeret af Dannisemperfi - 03-August-2016 kl. 03:29 |
||
vasen
Bruger Oprettet: 12-April-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 185 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
En hurtig beregning i WinISD siger 177,6 liter for et Qtc på 0,71. Så 182 liter er nok ikke ved siden af. Parts-Express anbefaler godt nok knap 90liter med fyld. Hvad der lyder bedst skal jeg ikke kunne sige
|
||
Notfast
Funktioner
Tak(0)
|
|
Ved at gøre kassen større får du bedre følsomhed, og en blødere afrulning. Kasse opgivelserne er ofte mindst "normal anvendelige størrelse". Det sælger bedre hvis det kan være mindre. |
||
.....
|
||
Besvar | Side <1 101112 |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |