recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - 16:9 optagelse på DVD
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukket16:9 optagelse på DVD

Besvar Besvar Side  <1234 10>
Forfatter
Besked
HeartWare Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 22-Oktober-2003
Sted: Bagsværd, DK
Status: Offline
Point: 4804
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-November-2005 kl. 00:18
Oprindeligt skrevet af bcman bcman skrev:

Jeg havde tidligere en DVDR-80 Philips der kun kunne optage på +medier. Den gjorde præcist det samme som min nuværende Sony.

At Philips har den samme fejl gør ikke fejlen på Sony mindre.

Når man optog 16:9 og gengav det skulle man selv sætte TV'et i 16:9. Det bliver det sku ikke mindre 16:9 af - END OF STORY !

Der er vi så totalt uenige. Optagelsen er i 4:3 - det vil ethvert analyse-program du sætter på den fortælle dig. Det er indiskutabelt.

Der er en grund til, at en DVD har et flag i .IFO filen, som fortæller om optagelsen er i 4:3 eller 16:9. Det er fordi afspilere, projektorer, fladskærms-TV og analoge TV kan justere sig ind. Visse af disse apparater kan ikke fungere korrekt uden denne information, og det betyder, at DVD+R diske optaget på en Sony (og tilsyneladende også på en Philips) vil være om ikke ubrugelige, så i hvert fald kun begrænset brugbare når ejeren får et sådant fjernsyn eller andet fremvisningsudstyr.

For optagelsen ER i 4:3, lige meget hvor meget du måtte ønske andet. Det er et anamorft billede, der gengives i 4:3 aspect ratio. At du så - på visse TV - manuelt kan kompensere for denne fejl gør ikke, at optagelsen pludselig bliver 16:9. Den er stadig 4:3, men du har bare fortalt dit TV, at den skal strække dette anamorfe 4:3 billede, og dermed kompenseret for den fejl din Sony recorder har introduceret.

Tråden omhandler om man kan optage 16:9 på +medier med en Sony.

Og det kan man ikke - i hvert fald ikke på DVD+R diske.

Det er helt uinteressant at høre om fladskærme, TV & PowerDVD i den forbindelse.

Måske uinteressant for dig, men så sandelig ikke uinteressant for andre. Hvis jeg havde haft en Sony recorder, og jeg havde optaget en masse udsendelser på DVD+R diske i 16:9 (jeg optager meget i 16:9), så ville disse optagelser være på det nærmeste ubrugelige, idet jeg ikke ville kunne få dem vist i korrekt aspect ratio på mit splinternye 16:9 LCD TV via den digitale indgang. Jeg ville altså være nødt til ikke blot at forbinde den analoge indgang, men også bruge den til at vise disse optagelser, hvis jeg ville se dem i korrekt aspect ratio.

og det var så mit sidste indlæg i denne tråd.

Promises, promises...
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-November-2005 kl. 00:25
Oprindeligt skrevet af HeartWare HeartWare skrev:

Det er en 4:3 optagelse med forkert aspect ratio - som tilfældigvis matcher en 16:9 aspect ratio.

Oprindeligt skrevet af Carser Carser skrev:

Ikke enig. Signalerer kilden korrekt er alt geometrisk i orden. Dækket i mit 13:46 indlæg og naturligvis afprøvet.

Men det er jo netop det, den ikke gør, hvis jeg forstår det hele korrekt. Som jeg forstår det, så:

Optager du en 16:9 udsendelse på din Sony HDD og viser den på dit TV, så sender Sony korrekt nok 16:9 information til dit TV (enten via Line 23 WSS eller via SCART). Kører du en HighSpeed kopiering til DVD+R Video disk (kan den det med en 16:9 optagelse?), så kopieres optagelsen ud på DVD-skiven råt, dvs. billedet er anamorft. Men informationen om, at optagelsen er i 16:9 går tabt, og derfor lagres optagelsen på disken som en 4:3 optagelse.

Når denne afspilles, så sendes dermed ikke 16:9 information til dit TV, og du skal derfor manuelt skifte til 16:9 Wide mode på dit TV - HVIS DU ELLERS KAN.

Mange fladskærme og en del ældre 4:3 TV kan IKKE skifte mode manuelt, og lige meget om du fortæller din afspiller, at du har et 4:3 fjernsyn eller ej, så vil du altid få afspillet optagelsen i forkert aspect ratio på disse gamle 4:3 fjernsyn, hvor en korrekt 16:9 optagelse vil få afspilleren til at LetterBoxe optagelsen før signalet sendes til TV'et.

Derfor er og bliver optagelsen en 4:3 optagelse, men med forkert aspect ratio.

Redigeret af HeartWare
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
PopCorn Hour A-500
Yamaha RX-V771 Receiver
Til top
Carser Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 11-Juli-2005
Sted: Denmark
Point: 4805
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-November-2005 kl. 03:09

en korrekt 16:9 optagelse vil få afspilleren til at LetterBoxe optagelsen før signalet sendes til TV'et.

Ja - og præcist det præsterer Sony på +R og det kan alle 4:3 TV gengive uden ukorrekt H/B forhold. Så resten af dit indlæg er ikke relevant, der er intet problem (kun at manualen og du - no offence - ikke har gjort sig specielt umage eller forståelige) og ingen Sony-brugere har omtalt fejl, bugs e.l. hvad det her angår.

Var der et problem er jeg sikker på, at det ville være dukket op forlængst også uden dit indspark fra sidelinien.

M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-November-2005 kl. 08:47

Det eneste du selv skal gøre ved afspilning er at sætte TV'et i 16:9 (Wide) mode.

en korrekt 16:9 optagelse vil få afspilleren til at LetterBoxe optagelsen før signalet sendes til TV'et.

Ja - og præcist det præsterer Sony på +R og det kan alle 4:3 TV gengive uden ukorrekt H/B forhold.

Så er forvirringen total... Du siger ét, og bcman siger noget andet.

Kan en Sony HighSpeed overføre en anamorf 16:9 optagelse fra HDD til DVD+R diske i Video mode? Hvis den kan, så bliver det med garanti ikke fysisk lagret som LetterBox på disken, og hvis den så samtidig "glemmer" at sætte 16:9 flaget i .IFO filerne på disken, så har vi det problem jeg har snakket om - en 4:3 optagelse med et anamorft billede, og ikke en 16:9 optagelse.

Så vidt jeg kan se ud fra det bcman skriver, så har han overført "Le Grand Bleu" til en DVD+R DL, hvor han manuelt skal sætte den i Wide mode - ikke Zoom mode. Altså må den på disken være lagret i anamorft format, og ikke i LetterBoxed format.

Nu siger du så, at den ved overførsel til DVD+R disk bliver konverteret til LetterBox. Det forstår jeg som, at den lagrer det med sorte bjælker rent fysisk på disken, og altså dermed spilder en del scan linier på information det ikke er menníngen vi skal se (og dermed skal bruge Zoom mode på et 16:9 TV). Hvis det er korrekt, så overføres optagelsen med 99.99% sikkerhed ikke i HighSpeed (det ville være lidt af en præstation at re-encode et anamorft billede til et LetterBoxet billede i op til 16x RealTime). Denne metode vil være omend ikke særlig smart, så i det mindste i fuld overensstemmelse med standarden, idet billedet så konverteres til 4:3 LetterBox mode, og derfor selvfølgelig skal indikeres som 4:3 mode i .IFO filerne.

Hvem af jer har ret? Dig eller bcman?

Redigeret af HeartWare
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
PopCorn Hour A-500
Yamaha RX-V771 Receiver
Til top
ole post Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 22-Januar-2004
Point: 565
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-November-2005 kl. 09:01

hej lars

syntes at have læst det i manuelen til 710.

det er da lidt ærgeligt for de film man kører over på dual disk er vel nok i

de fleste tilfælde i 16 : 9

nå men sådan er der så meget.

mvh   ole post

Ole Hansen
Til top
Carser Se dropdown menu
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-November-2005 kl. 10:15

Mig. Og jeg bruger også -R skiver til anamorf 16:9. 

M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
Til top
Carser Se dropdown menu
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-November-2005 kl. 10:21

Før nogen så beskylder bcman for at have forvirret Keld eller have uret, vil jeg referere til mit medmindre-afsnit i dette:

16:9 kan optages*, men det ender på alle +medie versioner som letterbox, og der skal ved afspilning skiftes til zoom e.l. på 16:9 TV'et.

Dette gælder medmindre ens 16:9 kilde ikke sender WIDE-signal til Sony'en (og videre til TV'et), der så vil "tro", at det, der optages (hhv. ses) er i 4:3.

Og så kan det optages anamorft og afspilles med manuelt valg af WIDE. Det ser bedre ud end letterbox+zoom.

*Dog ikke kopi-beskyttet materiale.

Det skulle forklare alt og også, at vi begge kan have ret og ærligt gengivet, hvad der sker med anamorf 16:9 på + skiver.

M.v.h. Carser

Til top
Carser Se dropdown menu
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-November-2005 kl. 10:28

Endelig kan jeg ikke se, at Sonys teknikere skulle have kløjst i noget eller opført sig som idioter. Eller nogen god grund til mere propaganda mod Sony fra Kelds side.

Vi ejere af en Sony kan købe de disks, vi vil og jo, der er forhold at være opmærksom på ved ægte 16:9.

M.v.h. Carser

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-November-2005 kl. 10:30

Mig. Og jeg bruger også -R skiver til anamorf 16:9.

Bare lige for at få afsluttet denne tråd, så mener du altså, at bcman i sin optagelse har optaget et 16:9 TV-signal, men uden på nogen måde at få det registreret som værende 16:9 (enten via Line 23 WSS eller SCART), så det er lagret på hans HDD som en anamorf 4:3 optagelse?

Og at han, hvis han havde optaget det med 16:9 indikation ved den originale optagelse (og altså fået det lagret på HDD med korrekt 16:9 indikation), så ville han ikke kunne HighSpeed kopiere det til DVD+R disk, men måtte nøjes med en RealTime overførsel, hvor Sony'en så konverterer den anamorfe 16:9 optagelse på HDD til en 4:3 LetterBox optagelse på DVD+R disken?

Og til sidst, at hvis bcman havde optaget det som beskrevet i første afsnit, så havde han - selv på DVD-R diske - ikke kunnet få det ud på disken med korrekt 16:9 flag (eller har Sony en "override" funktion, så man kan angive 16:9 tilstanden på DVD-R diske uafhængigt af hvad optagelsen på HDD rent faktisk er optaget som)?

Redigeret af HeartWare
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
PopCorn Hour A-500
Yamaha RX-V771 Receiver
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-November-2005 kl. 10:32

Endelig kan jeg ikke se, at Sonys teknikere skulle have kløjst i noget eller opført sig som idioter.

Du vil da ikke i ramme alvor påstå, at det giver mening, at den på DVD-R diske kan overføre anamorf 16:9 uden problemer, men at det samme ikke kan foregå på DVD+R diske.

Det er da det rene idioti, at have denne forskel - det må du da give mig ret i...
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
PopCorn Hour A-500
Yamaha RX-V771 Receiver
Til top
Carser Se dropdown menu
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-November-2005 kl. 10:51

Ja, lad os afslutte tråden. Jeg er lidt ked af at omtale bcman i 3. person, men han har (forståeligt nok) trukket sig.

Afsnit 1: Det vil jeg antage, ja.

Afsnit 2: Korrekt.

Afsnit 3: Det har hele tiden fremgået, at flaget mistes og TV-skærmformatet ved +R(W) brug fast er sat til 4:3. Der er ingen override, kun TV'ets zoom/wide (eller evt. mangel på samme) at gøre godt med og den kan i øvrigt også betjenes med Sonys recorder remote.

På -R(W)diske følger formatet ved overførsel til kvaliteterne LSP, SP, HSP og HQ formatet på HD'en og kan ikke overrides.

Så efter min bedste overbevisning sætter Sony flag korrekt på alle de medier, den kan optage på, men kan dog ikke gøre noget ved input, hvor format ikke er flaget korrekt - meget kan man forlange af "Product of the Year", men ikke, at det kan genkende lange hoveder v.h.a. kunstig intelligens.

Håber, der nu er tjek på bollen og snor i rouladen.

Redigeret af Carser
M.v.h. Carser

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-November-2005 kl. 11:38

Så efter min bedste overbevisning sætter Sony flag korrekt på alle de medier, den kan optage på,

Det er jeg så enig i, at den gør, og selvfølgelig kan en recorder ikke "auto-detecte" om en optagelse er anamorf eller ej. Den må stole på det signal den får ind udefra.

Og du har helt ret, så, i, at Sony'em opfører sig korrekt på dette punkt. Men at den ikke kan overføre en 16:9 optagelse til DVD+R(W) diske er da en tåbelig begrænsning. Men i det mindste kan en normal bruger (der altså HAR fået optaget korrekt 16:9 signal på HDD'en) ikke producere en "aspect ratio challenged" disk, hvad enten der bruges DVD+R eller DVD-R diske. På DVD+R bliver overførslen foretaget i RealTime med en re-encode til følge, der konverterer anamorf 16:9 til 4:3 LetterBox, og på DVD-R disk kan overførslen foregå i HighSpeed (forudsat, at den er optaget i den rette kvalitet og der er plads på disken), og med korrekt angivelse på disken af, at det er en 16:9 optagelse.

Har jeg forstået det hele korrekt nu?

Redigeret af HeartWare
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
PopCorn Hour A-500
Yamaha RX-V771 Receiver
Til top

Besvar Besvar Side  <1234 10>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu