recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - 16:9 optagelse på DVD
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukket16:9 optagelse på DVD

Besvar Besvar Side  <12345 10>
Forfatter
Besked
Carser Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 11-Juli-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4805
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-November-2005 kl. 12:02

Jep.

EDIT: Pånær at "På DVD+R bliver overførslen foretaget i RealTime med en re-encode til følge, der konverterer anamorf 16:9 til 4:3 LetterBox" ikke er helt korrekt, mere om det 12/11.

Redigeret af Carser
M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
Til top
laursen Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen
recordere.dk teamet

Oprettet: 02-Januar-2004
Point: 4055
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-November-2005 kl. 12:16

Hej med jer!

Jeg forsøgte at finde en forklaring på Sony's (Philips m.fl.) håndtering af 16:9 optagelser og fejlagtig 4:3 flag på DVD+R/RW medier - og fandt et interessant indlæg i Stephen Dawsons Home Entertainment Blog (18/10-2004). 

Årsagen kan tilsyneladende tilskrives det faktum at DVD+VR formatet (benyttet på +R/RW medier) understøtter 4:3 og 16:9 skift midt i en optagelse. Da DVD-Video standarden ikke understøtter dette, er 16:9/4:3 signalet  implementeret proprietært i +VR standarden i optagelsen - i stedet for, som foreskrevet af DVD-Video standarden, i 'headeren' (IFO). Alle optagelser bliver i IFO'en angivet som 4:3 format (uheldigt at brugeren i det mindste ikke selv kan vælge flag-angivelsen på optageren).

Alle +VR kompatible optagere (afspillere) burde derfor signalere korrekt 16:9 format til TV'et under afspilning - MEN, det er desværre ikke kompatibelt med DVD-Video standarden og de færreste DVD-Video afspillere vil derfor gøre brug af informationen.

Jeg har ikke selv efterprøvet Stephen's information om at 16:9 gengives korrekt fra DVD+R/RW fra Sony optageren selv.

/Lars

Redaktør, recordere.dk
Til top
Carser Se dropdown menu
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-November-2005 kl. 13:25

Hej Lars,

Godt fundet. 

Følgende gælder alle "+optagere":

Consumer DVD+R/+RW recorders always record everything with the Title aspect ratio flag set to 4:3.

Så Keld og andre: Skyd skylden for denne kendsgerning (alternativt: fejl, tåbelighed eller idioti  ) på hele +RW Alliancen, ikke kun på Sonys ingeniører og teknikere, der blot har lavet en recorderserie, der også (mods. Pio) kan optage på +medier. 

Jeg kan stadig ikke se, at Sonys teknikere skulle have kløjst i noget eller opført sig som idioter. De kunne have lavet en lidt bedre manual til maskinen, de kunne have lavet en recorder uden +medie optagemulighed, de kunne have ignoreret bl.a. HP og Philips. Sådan er det ikke gået. HDMI og live-buffer er nok mere efterspurgt (jeg tænker her på i de kommende modeller). 

Når jeg skal optage ægte 16:9 på en DL, må jeg så vælge fra starten af at lade signalet gå gennem en device*, der ikke sender WSS info videre til min Sony.

Men heldigvis er der langt mellem film, der er så lange (over 2½ time), at de ikke på væsentligt billigere -R skiver kan brændes i 16:9 med alle linier og det omtalte WIDE-flag i behold. Og man kan jo vælge at dele lange film op og lægge dem på to skiver. Ikke DL, men til at betale og lægge i en dobbeltæske. I pausen mellem diskene kan man så lige se, om der er kommet nye indlæg her!

*en billig Lumatron recorder, jeg købte mens min Sony var på kursus. Måske kunne et intelligent amputeret SCART kabel også benyttes.

M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
Til top
HeartWare Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 22-Oktober-2003
Sted: Bagsværd, DK
Point: 4804
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-November-2005 kl. 13:40
Oprindeligt skrevet af Carser Carser skrev:

Så Keld og andre: Skyd skylden for denne kendsgerning (alternativt: fejl, tåbelighed eller idioti ) på hele +RW Alliancen, ikke kun på Sonys ingeniører og teknikere

Dette forhindrer da så vidt jeg kan se IKKE, at man OGSÅ angiver 16:9 i .IFO filen, så min mening om, at det er idioti, at recorderne ikke gør dette holder jeg stadig på.

Rent faktisk, så er jeg ret overbevist om, at jeg - ved at tage DVD+R DL disken og kopiere den ind på min PC - kan rette i .IFO filen og brænde den ud på en ny DVD+R DL disk, OG SÅ VIL DET VIRKE KORREKT.

Så hvorfor afspilleren ikke gør dette fra starten kan da kun tilskrives tankeløshed eller idioti hos implementørerne...
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver
Til top
Vendel Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 01-April-2004
Point: 423
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-November-2005 kl. 14:57

Men heldigvis er der langt mellem film, der er så lange (over 2½ time), at de ikke på væsentligt billigere -R skiver kan brændes i 16:9 med alle linier og det omtalte WIDE-flag i behold.

Er det ikke kun op til 2 timer i video-tilstand(den elektroniske s48)? Jeg kan godt tage fejl, da der efterhånden er så mange mange begreber at holde styr på.

PV
Til top
Carser Se dropdown menu
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-November-2005 kl. 15:39

Hej Vendel.

Du har set rigtigt på side 48. På side 9 har vi til gengæld LSP med under fodnote 3 - så manualen modsiger sig selv vedr. LSP/16:9.

Det må afprøves/tjekkes - jeg kan ikke netop nu, men mener umiddelbart, side 9 "har ret" og at jeg har nogle optagelser, der bekræfter det.

Andre kan måske afklare det?  

M.v.h. Carser

Til top
Carser Se dropdown menu
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-November-2005 kl. 15:41

Oprindeligt skrevet af HeartWare HeartWare skrev:

Så hvorfor afspilleren ikke gør dette fra starten kan da kun tilskrives tankeløshed eller idioti hos implementørerne...

Uden tvivl 110% korrekt. Og endnu mere, jo mere du insisterer på det!  

M.v.h. Carser

Til top
Carser Se dropdown menu
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-November-2005 kl. 19:54

INFO: Dette er mest en update til Vendel og handler ikke om DL.

Du har set rigtigt på side 48. På side 9 har vi til gengæld LSP med under fodnote 3 - så manualen modsiger sig selv vedr. LSP/16:9.

Det må afprøves/tjekkes - jeg kan ikke netop nu, men mener umiddelbart, side 9 "har ret" og at jeg har nogle optagelser, der bekræfter det.

Hej igen.

Nu er det lykkedes mig at blive forvirret .

For jeg kan i TOOLS > Indstil. for optagelse > Format for dvd-optag. godt have valgt LSP under Optagelsestilstand og indstille til 16:9 med en blank DVD -R i skuffen. Så langt, så godt og jeg huskede rigtigt. 

Men det kan jeg også i LP, EP, SLP og SEP. Så uden advarsler af nogen art og uden at ty til manualen ser det i menuen ud til, at man på DVD -R kan optage i 16:9 i alle 8 kvaliteter. Da overførselsmenuerne ikke overhovedet indeholder valg af format, er det her den eneste indstilling, jeg kan få øje på, der også gælder overførsel HHD > DVD. (Se min rettelse i næste indlæg)

Jeg afstår fra at prøve det af - livet er for kort til LP og derunder. Men skal vi stole på

1. Side 9,
  2. Side 48 eller
  3. Maskinens menu optagelsestilstand

Redigeret af Carser
M.v.h. Carser

Til top
Carser Se dropdown menu
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-November-2005 kl. 11:46

Hej igen.

RETTELSE

Efter en del overførsler, bl.a. af anamorf 16:9 uden WIDE-flag, må jeg konstatere, at jeg tog fejl på et punkt:

Selv på -R skiver kan man ikke ved overførsel fra HD ændre format v.h.a. Format for dvd-optag, som jeg nu ved kun gælder optagelse direkte på DVD og altså ikke påvirker overførsler.

M.v.h. Carser

Til top
HeartWare Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 22-Oktober-2003
Sted: Bagsværd, DK
Point: 4804
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-November-2005 kl. 15:05
Igen - bare for at få det slået fast:

Ovenstående (ang. overførsel af optaget materiale) er kun relevant for 16:9 udsendelser uden 16:9 flag på HDD.

Ved overførsel af en 16:9 udsendelse med 16:9 flag, så gælder det, at:
  • På DVD+R overføres den i RealTime og konverteres til 4:3 LetterBox
  • På DVD-R overføres den HighSpeed (forudsat, at der er plads til den), og i 16:9 Anamorphic med korrekt flag i .IFO filen
Er det korrekt opfattet?

Redigeret af HeartWare
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver
Til top
Carser Se dropdown menu
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-November-2005 kl. 16:17

Hej Keld.

Nu slår jeg det fast, så godt jeg kan.

Ovenstående (ang. overførsel af optaget materiale) er kun relevant for 16:9 udsendelser uden 16:9 flag på HDD.

Ja.

Det næste ...overføres den i RealTime og konverteres til 4:3 LetterBox er ikke helt korrekt opfattet. Mit uforbeholdne "jep" af den 6/11 har fået en tilføjelse, for jeg burde ikke have sagt ja til alt i et hug selvom der blev lagt op til det. 

Det er faktisk halvvejs forkert, og din brug af udtrykket konverteres må bygge på, at du tror, at der ændres på lagret billedinformation og at processen således må foregå i real time.

Der kan sagtens på en Sony overføres fra 16:9 indhold på HD til DVD +R(W) i High Speed! 

Selv i Rec Conversion Mode (den med real time), ændres der heller ikke på, at 720x576 pixels er det eneste format på en DVD i PAL.
At det afvikles som letterbox er korrekt, det har jeg også skrevet ret tydeligt, men de sorte bjælker er ikke en del af optagelsen*, de er en del af maskinens tilpasning til skærmstørrelsen under gengivelse. Og den er "medieflagsafhængig".

Prøv også at læse fra mit overraskelsesindlæg i http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=7340&P N=0&TPN=2 og frem om dette.

Det sidste er korrekt, men jeg kan dog ikke personligt tjekke detaljer i .IFO filen, da min pc desværre ikke læser fra brændte DVD'er.

*det er vigtigt at forstå og vigtigt at skelne, det ville de nemlig være ved en optagelse fra analogt 4:3 letterbox signal = alm. film vist sendt på TV, men det er de ikke på købefilm og ikke på egne overførsler fra anamorf 16:9 medmindre filmen er endnu bredere end 16:9, så vil der være "sorte fyldpixels" i top og bund med i selve billedinfo'en.

Redigeret af Carser
M.v.h. Carser

Til top
Carser Se dropdown menu
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-November-2005 kl. 20:16
Var dette svar brugbart?
M.v.h. Carser

Til top

Besvar Besvar Side  <12345 10>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu