recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - 16:9 optagelse på DVD
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukket16:9 optagelse på DVD

 Besvar Besvar Side  <1 78910>
Forfatter
Besked
HeartWare Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 22-Oktober-2003
Sted: Bagsværd, DK
Status: Offline
Point: 4796
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-November-2005 kl. 16:20
Okay... Forstået...
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver
Til top
bcman Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 19-November-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 90
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Januar-2006 kl. 00:37

Dette indlæg, samt efterfølgende debat om 16:9 på DVD+R/RW, er flyttet hertil fra tråden JVC MH-300 og 16:9, da emnet var udenfor emnet om JVC DR-MH300 - men derimod yderst relevant i forhold til emnet i denne tråd.

/Lars (redaktør, recordere.dk)

Oprindeligt skrevet af Pokerface Pokerface skrev:

Hej igen "Radiomand".

Okay, der har I alle ret så, 19:9 flaget vises ikke, nej.

Men altså, er det sådan set så ikke fuldstændig "ravende" ligegyldigt, når bare billedet er optaget i en "bredformat-type" som er identisk???
Eller når bare at TV'et kan justeres ind, så formatet passer.

Hvad er så egentlig fordelen ved det "rigtige" 16:9 format???

Jeg synes ihvertfald ikke jeg kan se nogen forskel, heller ikke med mine nye briller, som er 3 uger gamle.

Helt enig, der er flere herinde som også påstår at Sony HX910 ikke kan skrive 16:9 på DVD+R & +RW, det har jeg intet problem med. Det er korrekt at 16:9 flag bliver sat til 4:3, men så længe man selv kan sætte TV's til 16:9 er det "problem" jo løst. Billedet bliver ihvertfald IKKE lavet om til 4:3 letterbox ! (den kan jeg slet ikke genkende).

Ovennævnte gælder når ens Harddisk rec's TV-type er sat til 16:9, og alle autoformat settings på ens TV er i OFF. Sådan virker det bedst efter min mening.

KV-32FQ75, HX910, Selector Sagem 60

mvh



Redigeret af laursen
mvh

RDR-HXD1070, KDL-40X3500, PS3, Yousee Kabel-tv
Til top
laursen Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen
Avatar
recordere.dk teamet

Oprettet: 02-Januar-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4055
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Januar-2006 kl. 13:14

Hej bcman,

Oprindeligt skrevet af bcman bcman skrev:

Helt enig, der er flere herinde som også påstår at Sony HX910 ikke kan skrive 16:9 på DVD+R & +RW, det har jeg intet problem med. Det er korrekt at 16:9 flag bliver sat til 4:3, men så længe man selv kan sætte TV's til 16:9 er det "problem" jo løst. Billedet bliver ihvertfald IKKE lavet om til 4:3 letterbox ! (den kan jeg slet ikke genkende).

Hvis man ikke har digital modtager (Selector, Canal Digital etc.) vil man ikke opleve nogen forskel - og du har ret i at det 16:9 signal du modtager også kan ligges ud på DVD+R/RW uden tab eller ændring i format.

Modtages derimod anamorf 16:9 (som er den billedtype der betegnes som den ægte 16:9 i forhold til PAL formatet) vil du ikke kunne ligge dette format på DVD+R/RW på Sony optageren. Et sådan signal vil undergå en letterbox process, hvilket medfører at opløsning mistes. Propertionerne passer dog stadig til 16:9 format TV. Læs lidt mere om anamorf og letterbox her og her.

/Lars

Redaktør, recordere.dk
Til top
bcman Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 19-November-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 90
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Januar-2006 kl. 15:45
Oprindeligt skrevet af laursen laursen skrev:

Hej bcman,

Oprindeligt skrevet af bcman bcman skrev:

Helt enig, der er flere herinde som også påstår at Sony HX910 ikke kan skrive 16:9 på DVD+R & +RW, det har jeg intet problem med. Det er korrekt at 16:9 flag bliver sat til 4:3, men så længe man selv kan sætte TV's til 16:9 er det "problem" jo løst. Billedet bliver ihvertfald IKKE lavet om til 4:3 letterbox ! (den kan jeg slet ikke genkende).

Hvis man ikke har digital modtager (Selector, Canal Digital etc.) vil man ikke opleve nogen forskel - og du har ret i at det 16:9 signal du modtager også kan ligges ud på DVD+R/RW uden tab eller ændring i format.

Modtages derimod anamorf 16:9 (som er den billedtype der betegnes som den ægte 16:9 i forhold til PAL formatet) vil du ikke kunne ligge dette format på DVD+R/RW på Sony optageren. Et sådan signal vil undergå en letterbox process, hvilket medfører at opløsning mistes. Propertionerne passer dog stadig til 16:9 format TV. Læs lidt mere om anamorf og letterbox her og her.

/Lars

Hej, mit indtryk er at Selectoren udsender 16:9 anamorf, når ellers DR1, DR2 & Canal+ udsender i dette format. Det jeg derefter mener er at såfremt jeg optager lad os sige "Gladiator" fra DR1 igår som blev udsendt i 16:9 via Selectoren på HDD og overfører denne film til en DVD+RW bevares filmen i det org. format (ingen 4:3 letterbox her). Det er korrekt at på DVD+R/+RW sættes aspekt radio til 4:3, ihvertfald på Sony'en, således skal man selv sætte sit TV i 16:9 mode så højde og bredde passer. Så jeg kan ikke følge din forklaring med at Sony'en laver om på formatet, når der udsendes 16:9 anamorf ?

Jeg er godt klar over at min eneste kilde (udover leje & købe DVD'er) i ægte 16:9 anamorf er Selectoren. For mig er der kun 4:3 & 16:9, når vi taler om TV signaler. Jeg tror vi snakker forbi hinanden - hvis det du beskriver er at man ikke udnytter alle linierne når der udsendes en film i 1:1,85 fra f.eks. DR1 i 16:9 så er jeg helt enig......

 

mvh

RDR-HXD1070, KDL-40X3500, PS3, Yousee Kabel-tv
Til top
laursen Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen
Avatar
recordere.dk teamet

Oprettet: 02-Januar-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4055
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Januar-2006 kl. 17:50

Hej bcman,

Jeg ved ikke helt hvor det er vi går fejl af hinandens forklaringer, men jeg vil forsøge at forklare mig med illustrationer istedet. Prøv at kalde denne side fra TV2 Norge frem.

En bredformat optagelse (film eller TV), hvadenten størrelses-forholdet er 1.85:1 eller 2.35:1, vil aldrig kunne presses ind i et PAL signal (uanset det er til DVD eller TV distribution) og samtidig bevare proportionerne intakt, uden at noget skæres væk eller at nogle af billedelementerne i PAL formatet er u-udnyttede (så længe billed-formatet forsøges bevaret 1:1).

Da højde-bredde forholdet i PAL er 1,33:1 er bredformatet altså for bredt til PAL. I Anamorf 16:9 bevares højden intakt, mens bredden presses sammen til at passe til de '1,33' (ligesom spejlene i hurlumhej-huset, ved deres form, kan give dit spejlbillede i smallere eller bredere proportioner - gøg/gokke - fy/bi). I Anamorf 16:9 kommer PAL billedet derfor til at se ud som illustreret på figur 5 på web-siden fra TV2 Norge - altså, presset sammen i bredden.

Det der gerne skulle ske med en anamorf 16:9 udsendelse på et 16:9 format TV er, at billedet så at sige trækkes i siderne (modsatte spejl bruges nu i hurlumhej-huset - wide) så proportionerne igen bliver rigtige for beskueren (fig. 6).

For at få vist den anamorfe 16:9 udsendelse med de rette proportioner på et 4:3 format TV, skal billedet nødvendigvis presses fra top og bund. Resultatet her er letterbox 16:9 med sorte kanter indsat i top og bund af billedet - se figur 7 (faktisk den oprindelige 16:9 film skaleret ned til at bevare hele sin bredde i 4:3 billedet, og derved efterlade u-udnyttede billed-elementer i top og bund).

Det sidste billede (fig. 7) er også en anden måde at anskue 16:9 i et PAL signal på - letterbox 16:9 - men her udnyttes hele højden af PAL signalet altså ikke - og opløsningen må nødvendigvis være dårligere end for det anamorfe tilfælde (fig. 5). Både fig. 5 og fig. 7 vil kunne bruges til at vise billedet med korrekte proportioner på et 16:9 format TV (fig. 6 hhv. fig. 8), men det sidste (letterbox 16:9) er lidt mere sløret end det første (anamorf 16:9) da det både skal trækkes i bredde og højde (zoom).

Som nævnt udsendes kun anamorf 16:9 til digital modtagere (for de danske kanaler), da dette format skal undergå en letterbox process for 4:3 format TV ejere. Denne proces foretages som oftest af brugerens digital modtager inden det sendes til 4:3 TV'et (eller, måske fejlagtigt, til optageren). Nogle 4:3 TV kan også foretage processen, men det er langt fra alle - så for ikke at undgå gener for disse brugere udsendes kun 16:9 letterbox formatet til analog kunder (altså med undtagelse af f.eks. TV2 Norge).

Det jeg nu påstår er, at Sony optageren ikke vil bevare en anamorf 16:9 optagelse intakt når den forsøges lagret på DVD+R/RW. Den undegår først en 16:9 letterbox proces (hvilken f.eks. bemærkes ved at sådanne optagelser kun kan overføres i real-time). Derimod vil optageren godt overføre anamorf 16:9 i oprindelig opløsning til DVD-R/RW medier (her kan samtidig high-speed/kvik overføres). Ved letterbox 16:9 formatet sætter optageren ganske rigtigt formatet af titlen til 4:3 - hvilket i og for sig også er korrekt(!) Kun ved anamorf 16:9 angives 16:9 format - som får TV'et til at udføre træk af billedet i siderne (wide).

Håber at jeg med ovenstående har hjulpet til en bedre forståelse af forskellen mellem anamorf og letterbox 16:9 - samt at jeg har givet en bedre forsåelse af min påstand om manglende anamorf 16:9 lagring på DVD+R/RW (ellers spørg meget gerne - det kan jo også være at der er noget jeg har misforstået).

/Lars



Redigeret af laursen
Redaktør, recordere.dk
Til top
bcman Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 19-November-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 90
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Januar-2006 kl. 23:44

Hej Lars, tak for en længere forklaring  -  ærlig talt, men jeg tror vi taler forbi hinanden. Alt dette du har beskrevet om 4:3 & 16:9 samt billederne på den Norske site er jeg enig i.

Det der undrer mig er din bemærkning til sidst som jeg ikke kan genskabe overhovedet på mit udstyr. At ens HX7/910 ikke kan bevare en anamorf 16:9 optagelse på DVD+R/+RW. At en sådanne optagelse ikke kan overføres til DVD i high speed/Kvik mode - kan jeg heller ikke genkende.

Her til aften har jeg netop overført "Gladiator" (som jeg optog fredag aften fra DR1 - via min Selector. Den blev udsendt i ægte 16:9) til en DVD+R i kvik mode. Der er INGEN forskel på format - filmen er blevet glemt i 16:9 som da jeg så den i fredags - altså ingen letterbox (udover at selve film formatet er i 1:1,85) så er filmen foresat lagt i anamorf 16:9 på DVD+R'en, altså ser det ud som billede nr. 5, såfremt jeg sætter TV'et i 4:3 mode. Jeg overførte samme film til en DVD-R, akkurat samme resultat. Der er ingen forskel i opløsning mellem DVD+R og DVD-R.

Ovenstående er baseret på mit udstyr, altså et 16:9 TV, HX910 (TV type sat til 16:9) RGB kabel til TV'et og en Selector som source, en sammensætning som mange herinde sikkert har derhjemme i stuen.

Jeg håber vi snart taler samme "sprog"

mvh

mvh

RDR-HXD1070, KDL-40X3500, PS3, Yousee Kabel-tv
Til top
laursen Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen
Avatar
recordere.dk teamet

Oprettet: 02-Januar-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4055
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Januar-2006 kl. 12:24

Hej bcman,

Oprindeligt skrevet af bcman bcman skrev:

Jeg håber vi snart taler samme "sprog"

Forhåbentlig - og måske før du aner

Det er yderst interessant information du her bringer op. Min erfaring om 16:9 materiale på DVD+R/RW har jeg fra optagelser foretaget på Sony RDR-HX900 (altså forgængeren til HXx10 modellerne) - og min antagelse om at x00 og x10 modellerne opfører sig identisk på dette punkt ser altså ud til at være forkert.

Jeg vil selv lige foretage et par tests på HX910 med anamorf 16:9 materiale (for bl.a. at se IFO indstillingerne for 4:3/16:9 flag) - og vende tilbage med resultat hertil.

/Lars

Redaktør, recordere.dk
Til top
bcman Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 19-November-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 90
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Januar-2006 kl. 18:14

Hej Lars,

Fint, ser frem til at høre fra dig.

P.S. kan lige nævne at jeg blot vælger "overførsel" i HDD'ens TITLE LIST, her har HX910'eren allerede valgt "Kvik" og herefter er det blot at trykke OK.

D.v.s jeg har IKKE været i Tools og ændre på værdier der, blot til din info.

Både på DVD+R og DVD-R skiverne skal jeg ind og manualt ændre mit TV til 16:9, dette sker ikke automatisk, som det gør når man så filmen direkte fra Selectoren. Dette kunne tyde på at IFO er sat til 4:3 - men selve formatet er dog i ægte anamorf 16:9.

 

mvh

RDR-HXD1070, KDL-40X3500, PS3, Yousee Kabel-tv
Til top
HeartWare Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 22-Oktober-2003
Sted: Bagsværd, DK
Status: Offline
Point: 4796
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Januar-2006 kl. 10:12
Det lyder som om din recorder ikke har opfattet, at optagelsen er lavet i 16:9 mode.

Hvad sker der, når du afspiller optagelsen fra HDD - skal du stadig manuelt skifte format?
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver
Til top
laursen Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen
Avatar
recordere.dk teamet

Oprettet: 02-Januar-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4055
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Januar-2006 kl. 21:59

Hej bcman et.al.,

Så har jeg forsøgt at teste optagelse af anamorf 16:9 udsendelse på Sony HX910. Jeg optog et par korte udsnit af serien Hotel Cæsar fra TV2 Norge - og på mit 4:3 TV ses det anamorfe format (lange i hovedet) - indtil jeg aktiverer 16:9 indstillingen på mit TV.

Desværre kan jeg ikke efterfølgende 'Kvik' (high-speed) overføre disse 16:9 optagelser til DVD+RW(!) Optagelserne tvinges til re-encode med Letterbox til følge. Samme udsendelse overføres fint i high-speed til Video mode DVD-RW (optagelser foretaget med SP og HQ kvalitets-indstilling).

På PC ses, med PowerDVD/MPEG-VCR, at optagelsen på DVD+RW er i 16:9 Letterbox (sorte bjælker i top og bund samt kun ca. 430 aktive scanlinier), mens den på DVD-RW er i Anamorf 16:9 (vises i bredformat og næsten alle 576 scanlinier er i brug af billedet). Jeg forstår ikke at der skulle være forskel mellem min og bcman's optagelser (og oplevelser). Eneste forskel er øjensynligt at bcman benytter digital modtager (Selector) - den mulighed har jeg desværre ikke. Jeg kan altså ikke afkræfte min tidligere påstand om at kunne ligge 16:9 anamorf format på DVD+RW med Sony HX900/910

Kan der være nogle indstillinger på optageren i forhold til DVD+RW jeg har overset?

/Lars

Redaktør, recordere.dk
Til top
bcman Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 19-November-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 90
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Januar-2006 kl. 01:24

Hej Lars,

Ja, du har ret i, at der er den vigtige forskel, at mine optagelser er alle direkte fra Selectoren (via input L3) og dem du laver er igennem HX910'erens egen analog tuner del.

Jeg vil imorgen lave et par optagelser fra TV2 Norge via analog tuneren i HX910'eren, når de sender et eller andet i anamorf 16:9.

Jeg har netop købt 5 stk. Sony DVD+RW så jeg laver lige et tilsvarende forsøg, som du har gjort.

Umiddelbart kan jeg ikke se, hvorfor "kvik" mode ikke er muligt, men o.k. jeg brændte en DVD+R og ikke en DVD+RW.

Jeg kan sluttelig blot bekræfte, at jeg tidligere har overført mange film i anamorf 16:9 til DVD+RW's godt nok med min tidl. Philips DVDR-80'er. Min RX910 kan udemærket afspille dem - også i korrekt 16:9 anamorf, så 910'eren laver ikke om på afspilningsformatet i det mindste.

Men jeg vender retur her i tråden når jeg har resultatet..........

mvh

RDR-HXD1070, KDL-40X3500, PS3, Yousee Kabel-tv
Til top
HeartWare Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 22-Oktober-2003
Sted: Bagsværd, DK
Status: Offline
Point: 4796
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Januar-2006 kl. 07:30
Er Line 3 et SCART stik, eller et S-Video/Composite kabel?
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 78910>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu