recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Det digitale sendenet
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - 16:9 signal på de nye DR kanaler
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukket16:9 signal på de nye DR kanaler

Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Status: Offline
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-November-2009 kl. 12:51
Oprindeligt skrevet af Vilhelm Vilhelm skrev:

Men måske kan det være oplysende at det analoge signal fra YouSee kabel-tv på flere udsendelser fra DR K har været med pillar-box i mit 4:3 billedrørs-tv. Det betød fx at billedet på filmen Paradisets Børn var kvadratisk! Det har jeg godt nok aldrig nogen sinde set tidligere.

Det er formentlig sendt analogt med 16:9 anamorph WSS signalering, hvorefter dit TV laver letterboxing. Da billedet i forvejen var pillarboxed, ser du sorte striber hele vejen rundt.

Det bedste råd man kan give til folk med 4:3 TV er: smid dem ud og køb et widescreen TV.
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
Vilhelm Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Marts-2009
Sted: København Ø
Point: 1508
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-November-2009 kl. 14:21
Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Men måske kan det være oplysende at det analoge signal fra YouSee kabel-tv på flere udsendelser fra DR K har været med pillar-box i mit 4:3 billedrørs-tv. Det betød fx at billedet på filmen Paradisets Børn var kvadratisk! Det har jeg godt nok aldrig nogen sinde set tidligere.

Det er formentlig sendt analogt med 16:9 anamorph WSS signalering, hvorefter dit TV laver letterboxing. Da billedet i forvejen var pillarboxed, ser du sorte striber hele vejen rundt.

Det bedste råd man kan give til folk med 4:3 TV er: smid dem ud og køb et widescreen TV.

Mit billede havde nu kun sorte bjælker i siden, ikke foroven. Det var sammentrængt så folk blev lange i hovederne. Formatet var, om man så må sige 3:3 i et 4:3 fjernsyn! Det er dog ikke alle udsendelser i DR K der er sådan.

I øvrigt skal mit gode gamle B&O ikke smides ud!
Venlig hilsen, Vilhelm
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-November-2009 kl. 14:31

Mit billede havde nu kun sorte bjælker i siden, ikke foroven. Det var sammentrængt så folk blev lange i hovederne. Formatet var, om man så må sige 3:3 i et 4:3 fjernsyn! Det er dog ikke alle udsendelser i DR K der er sådan.

Det er sådan set endnu værre, da det betyder at dit TV ikke kan håndtere 16:9 anamorph WSS signallering på analogt TV..
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Point: 8643
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-November-2009 kl. 08:51
Oprindeligt skrevet af Baum Baum skrev:

Hej.Jeg har fundet ud af at det er min boks der ikke håndterer signalet rigtigt.Jeg har et 4:3 fjernsyn, og boksen er instillet til 4:3 Letterbox.Dvs, hvis der sendes en 16:9 udsendelse skal boksen sætte sorte bjælker over og under billedet, og hvis der sendes en 4:3 udsendelse skal billedet fylde hele skærmen.Det virker også fint på de kanaler der sendes i MPEG2.Men på de nye kanaler, gør boksen noget andet. Her fylder en 16:9 udsendelse hele skærmen. Bevares, jeg kan trykke på TV'ets 16:9 knap, så sætter TVet selv de sorte bjælker på, og alt er som det skal være.Problemet er hvis der sendes en 4:3 udsendelse. Så sætter boksen sorte bjælker i siderne, altså pillarbox. Det var også fint hvis jeg havde et 16:9 TV. Men pillarbox på et 4:3 TV??? Og hvis jeg trykker på TV'ets 16:9 knap, så har jeg sorte bjælker hele vejen rundt om billedet.Lidt skod at det virker på den måde. Prøv at gætte hvor stort billede der er på skærmen når der sendes en film i 4:3 Letterbox, som min boks så laver om til pillarbox, og jeg skal yderligere trykke 16:9 på TVet for at få det rigtige format.. Ikke så stort.

Jeg tror problemet ligger i at DR sender kanalerne udelukkende i 16:9 og derfor pillarboxer 4:3 udsendelser.
Til top
Baum Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 25-April-2006
Sted: Denmark
Point: 96
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-November-2009 kl. 12:00
Ja, men boksen letterboxer ikke en 16:9 udsendelse, selvom den er instillet til 4:3 letterbox.. Det skal man manuelt gøre på TVet.

Og så er det da også træls at en 4:3 udsendelse både skal pillarboxes og letterboxes. Specielt når kanalerne sender så meget materiale i 4:3.
Til top
individuel Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 04-Marts-2006
Point: 41
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-November-2009 kl. 22:17
Jeg har samme problem. Gammel 4:3 billedrørs-TV. Extern digitalbox (Maximum T-102 FTA med MPEG-4 fra Føtex).
Og JA: Gamle 4:3-TV-film står med sorte bjælker i siderne, dvs. billedet fremstår nærmest kvadratisk på min skræm - vel cirka i 3:3.
Det var vel næppe meningen.
Har forsøgt at tvinge boxen over til 16:9, men det ændrede ikke på billedet (og jeg kan jo se at DRs logo går ud over det sorte felt, så signalet fylder jo mere end det jeg ser)...Ser det virkeligt fornuftigt ud på en 16:9-skærm???
Kan jeg gøre noget for at afhjælpe problemet...så vidt jeg kan se er det kun på DR Ramasjang og DR-K, men ikke på de andre kanaler (eller også har jeg bare ikke set gamle udsendelser hér :-))......
Mvh.

Martin
Til top
Junior bruger
Junior bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-November-2009 kl. 22:20

Nå, Jeg læser lige på digi-TV at der måske er fundet en løsning: 

Løsning på formatskift

6. november 2009 

DR-K og DR Ramasjang har haft problemer med formatskift mellem 4:3 og 16:9, men der er nu fundet en løsning.

Mvh.

Martin
Til top
jtcrec Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 31-Oktober-2009
Point: 24
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-November-2009 kl. 15:08

Problemet med formatskift på DR-K og DR Ramasjang var udstyrsrelateret på senderne og derfor blev der sendt konstant 16:9 med pillar-box (bjælker i siderne) ved 4:3. Dette har bl.a givet "frimærkestørrelse" på 4:3 skærme. Når alt kører normalt bør bokse, i 4:3 letterbox-mode, levere et billede i letterbox, når der udsendes 16:9 og fullscreen når der sendes 4:3.

Til top
Junior bruger
Junior bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-November-2009 kl. 16:20
Tak for svaret...lyder jo som om problemet bliver løst, så....
Jeg synes nu godt de kunne skrive det på fx. digi-TV.dk - der må da være en del frustreredeseere i DK...
Mvh.

Martin
Til top
Baum Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 25-April-2006
Sted: Denmark
Point: 96
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-November-2009 kl. 20:52
Nu virker 4:3 udsendelserne også fint, men jeg skal stadig selv trykke 16:9 på TVet for at få letterbox ved 16:9 udsendeler.

Men det er da en stor forbedring.
Til top
Junior bruger
Junior bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-November-2009 kl. 07:38
Aha...for da jeg kiggede i går, så var 4:3 udsendelserne på DR-K og Ramasjang da stadivæk i 3:3...men jeg vil da prøve at tvinge dem over i 16:9, og se om de så kommer op i 4:3 - det er da bedre end det nuværende (tak for tippet, Baum)!
Mvh.

Martin
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-November-2009 kl. 13:04
Undrer mig også over Ramasjang er i 4:3. Har gennem længere tid optaget Oggy og Kakerlakkerne fra DR1. Og her sendes de i korrekt 16:9. Men på Ramasjang er de kun i 4:3. Skærmen kan godt nok strække dem ud til 16:9, men det ser forfærdeligt ud.Dead
Til top

Besvar Besvar Side  <123>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu