recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > IP TV og WebTV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - 2 netværk, til samme maskine?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

2 netværk, til samme maskine?

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Nicoolai Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 10-Februar-2011
Status: Offline
Point: 16
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nicoolai Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: 2 netværk, til samme maskine?
    Sendt: 10-Juli-2011 kl. 20:13
Hej,
Efter at have læst en del i http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=94803&title=waoo-forstyrrer-mit-lan har jeg lidt spørgsmål til hvordan det bedste setup er.

Jeg venter selv på delene til min htpc, og jeg har SydEnergi IP-TV og internet.
Det kommer på 2 forskellige porte på fiberboksen, og når jeg "blander" netværket (med en standard switch bare), bliver det ret ustabilt.
Om det er dhcp der gør det, eller at routeren simpelthen ikke ved hvilket netværk den skal kigge på, det ved jeg ikke.
IP-TV'et oplever ingen problemer når jeg gør det (heller ikke når det køres fra computeren), men mit internet browsing gør.

Hvad er den smarteste løsning på det, når jeg får mit medie center op?
Kan jeg køre de 2 netværk fuldstændig seperat, og så smide 2 netkort i mediecenteret, eller skal jeg ud i vlans, som der er snak om i den anden tråd?

Det eneste der er vigtigt, er at mediecenteret har internet adgang, samt ip-tv adgang. Ingen andre enheder skal have ip-tv adgang, og jeg har ingen sonos enheder (eller lignende).
Til top
ridderdk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 29-September-2006
Sted: Køge, Denmark
Status: Offline
Point: 985
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ridderdk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Juli-2011 kl. 22:59
Prøv at checke denne også:
Det er formentlig nødvendigt med to netkort i din htpc hvis den samtidig skal have snuden nede i fiberboksen, eller hvis du vil nøjes med et netkort, så skal det nok have en ip adresse på begge netværk...
Til top
confused Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-August-2006
Status: Offline
Point: 2686
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér confused Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juli-2011 kl. 13:18
Umiddelbart tror jeg det er betydeligt nemmere at få det til at fungere i et mediecenter, end med tvboksen. Dette set i lyset af ridderdk's og egne erfaringer med vlans de sidste mange dage Wink
 
I mit mediecenter har jeg kun et enkelt netkort, og har kun delt mit net op i vlans for at der ikke skal opstå konflikt mellem 2 dhcp servere, samt for at undgå for meget unødig multicast trafik.
 
Men hvis du på nogen måde kan få det til at hænge sammen, vil det helt sikkert være bedst med 2 netkort i maskinen. Jeg har dog ikke styr på om sofwaren kan tackle det. Jeg overvejer dog selv at prøve i nærmeste fremtid.
 
Min "videobåndoptager" kan optage mere end 10 tv kanaler samtidigt, men jeg når jo aldrig at se alle programmerne....
Til top
Nicoolai Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 10-Februar-2011
Status: Offline
Point: 16
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nicoolai Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juli-2011 kl. 16:37
Jeg prøver at smide et ekstra netkort i, og se om jeg kan få det til at fungere.
Jeg er bare lidt usikker på, hvordan computeren skal vide, hvilket netkort der skal bruges til hvad?
Men det kan være route kommandoen i Win7 har noget med det at gøre :P
Til top
ridderdk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 29-September-2006
Sted: Køge, Denmark
Status: Offline
Point: 985
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ridderdk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juli-2011 kl. 21:41
Oprindeligt skrevet af Nicoolai Nicoolai skrev:

Jeg prøver at smide et ekstra netkort i, og se om jeg kan få det til at fungere.
Jeg er bare lidt usikker på, hvordan computeren skal vide, hvilket netkort der skal bruges til hvad?
Men det kan være route kommandoen i Win7 har noget med det at gøre :P
Angående routning så kan du kun have en gateway, så hvis du bare sørger for den hører til din router skulle det ikke give problemer. Og hvis routeren og tv boksen sidder på to forskellige ip net burde det umiddelbart virke.
 


Redigeret af ridderdk - 11-Juli-2011 kl. 21:41
Til top
Nicoolai Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 10-Februar-2011
Status: Offline
Point: 16
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nicoolai Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juli-2011 kl. 22:13
Oprindeligt skrevet af ridderdk ridderdk skrev:

Angående routning så kan du kun have en gateway, så hvis du bare sørger for den hører til din router skulle det ikke give problemer. Og hvis routeren og tv boksen sidder på to forskellige ip net burde det umiddelbart virke.
 
Det er jeg ikke helt sikker på jeg forstår.
Hvis min gateway er routeren (som ikke har adgang til TV nettet), så burde det virke med de 2 netkort?
Hvordan ved den så at TV ip'erne skal hentes på det andet netkort? De findes jo (mest sandsynligvis) også på routerens net.

MEN, det skal lige siges, at jeg jo endnu ikke har forsøgt det, så det kan godt være jeg bekymrer mig for meget :).
Til top
bruger udmeldt 5 Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 15-April-2006
Sted: lolland
Status: Offline
Point: 3584
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bruger udmeldt 5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juli-2011 kl. 22:45
Oprindeligt skrevet af ridderdk ridderdk skrev:

Oprindeligt skrevet af Nicoolai Nicoolai skrev:

Jeg prøver at smide et ekstra netkort i, og se om jeg kan få det til at fungere.
Jeg er bare lidt usikker på, hvordan computeren skal vide, hvilket netkort der skal bruges til hvad?
Men det kan være route kommandoen i Win7 har noget med det at gøre :P
Angående routning så kan du kun have en gateway, så hvis du bare sørger for den hører til din router skulle det ikke give problemer. Og hvis routeren og tv boksen sidder på to forskellige ip net burde det umiddelbart virke.
 
ikke helt korrekt. Man har normalt kun 1 DEFAULT gateway, men man kan have mange router eller prioritet, så 1ste DEFAULT tager dem som ikke falder ind under dem som er dirigeret andetsteds hen.
 
som Nicoolai spørger som vil han nok få brug for at route spefikke netværk over det interface som ikke har default gateway sat op.. disse net konfigureres på interface i windows. meget enklere end at bruge "route add".
 
Til top
ridderdk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 29-September-2006
Sted: Køge, Denmark
Status: Offline
Point: 985
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ridderdk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juli-2011 kl. 23:34
Ja, det er korrekt, men som udgangspunkt findes der kun en default gateway, og uden at have afprøvet det tror jeg du vil modtage alt iptv trafik fra det samme netværk som dhcp serveren sidder på, på tv portens interface på fiberboksen. Men lad os endelig høre erfaringer, jeg kan godt selv finde på at prøve og ved confused også roder med det. 
Til top
Ozzy Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 03-December-2009
Sted: Andst, Denmark
Status: Offline
Point: 698
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ozzy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juli-2011 kl. 08:11
Nu køre SydEnergi jo deres trafik i VLAN så det netkort som du sætter til din tv port i din fiberboks vil automatisk få en ip derfra, samt det netkort som du smider til din internet port vil få en ip derfra, så kan du sætte en routning op på din via af en route.dat file hvor du skiver hvad for noget trafik som skal ud på hvad netkort så er du sikker på at du ikke få routening eller ip konflikt på nogen måder. 
| Samsung 55" D8005 | Samsung 40" C6715 Hvid | Samsung 40" M87 | Samsung 26" R87 | Samsung 22" T220HD |
Til top
Benjamin7 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-Marts-2007
Sted: 8740,Denmark
Status: Offline
Point: 1755
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Benjamin7 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Juli-2011 kl. 18:35
Du sotere bare i port trafik via firewall, på den måde har du styr på hvad der skal til hvad.... det med Vlan.. nix, ikke løsningen
Hilsen

Benjamin D. Simonsen
8740 - Brædstrup
Til top
ridderdk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 29-September-2006
Sted: Køge, Denmark
Status: Offline
Point: 985
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ridderdk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Juli-2011 kl. 22:05
Oprindeligt skrevet af Benjamin7 Benjamin7 skrev:

Du sotere bare i port trafik via firewall, på den måde har du styr på hvad der skal til hvad.... det med Vlan.. nix, ikke løsningen
selvfølgelig, genialt!
Til top
Nicoolai Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 10-Februar-2011
Status: Offline
Point: 16
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nicoolai Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Juli-2011 kl. 09:32
Oprindeligt skrevet af Benjamin7 Benjamin7 skrev:

Du sotere bare i port trafik via firewall, på den måde har du styr på hvad der skal til hvad.... det med Vlan.. nix, ikke løsningen
Det lyder da fantastisk, men hvordan?
Jeg har prøvet at lege lidt med custom regler i Windows firewall, men kan ikke helt gennemskue det.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu