recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - 2 sub's, samme størrelse?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

2 sub's, samme størrelse?

Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
osbech Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 25-December-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 889
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér osbech Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-November-2014 kl. 09:56

Tanken går på om jeg skal købe endnu en SPL 1200 ultra.  Den har noget EQ indbygget, men ville en DSP kunne gøre det bedre? Jeg har helt afgjort tænkt mig at få det kalibreret når setuppet er færdigt. Det er planen at jeg skal ende op med en 5.2.4 atmos opstilling.

Vi kommer også til at have udfordringer med at hele den ene side i stuen er vinduer, så der skal nok noget kalibrering til.

Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-November-2014 kl. 11:09
Oprindeligt skrevet af osbech osbech skrev:

Tanken går på om jeg skal købe endnu en SPL 1200 ultra.  Den har noget EQ indbygget, men ville en DSP kunne gøre det bedre?

Der er delte meninger om det, men efter MIN mening er der ikke nogen gevinst i at EQ'e hver enkelt subwoofer optimalt hver for sig først. Jeg ville undlade at bruge EQ per sub, og bruge en fælles EQ i stedet for.

Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 11-Marts-2011
Point: 4464
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-November-2014 kl. 11:14
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Tanken går på om jeg skal købe endnu en SPL 1200 ultra.  Den har noget EQ indbygget, men ville en DSP kunne gøre det bedre?

Der er delte meninger om det, men efter MIN mening er der ikke nogen gevinst i at EQ'e hver enkelt subwoofer optimalt hver for sig først. Jeg ville undlade at bruge EQ per sub, og bruge en fælles EQ i stedet for.

Auto-EQ på hver sub enkeltvis giver ingen mening - forhåbentligt er der ikke delte meninger om dette. :)
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-November-2014 kl. 21:11
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Auto-EQ på hver sub enkeltvis giver ingen mening - forhåbentligt er der ikke delte meninger om dette. :)

Det er hifi, der er ALTID delte meninger Wink Hvis der ikke var nogle der mente det var vigtigt, så ville der nok ikke være så meget snak om f.eks. hvorvidt Audyssey kan korrigere to subs individuelt eller ej. Men vi to er helt sikkert enige.
Til top
Notfast Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 28-April-2008
Sted: Øst Jylland
Point: 2875
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Notfast Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-November-2014 kl. 22:41

Oprindeligt skrevet af Notfast Notfast skrev:

Jeg vil personligt mene, at to subs altid vil være bedre end en enkelt selvom man ikke har individuel kalibrering på dem. Med individuel kalibrering kan man bare forbedre det endnu mere

Uden DSP kan du få en bedre end en subwoofer, hvis du leger frit med placeringerne.

Det er surt at ende med en dobbelt ud fasning pga. 2 subwoofer og rum.
Jeg ved ikke om det er dig der har fumlet i formuleringen eller mig der bare ikke opfatter så godt her om morgenen, men kan slet ikke læse mig til hvad du mener.
Jeg skriver at 2 er ikke altid bedre, men har du tid, lyst og frit slag på placeringen, så kommer man langt uden dsp.

Man skal jo helst have det bedste af begge 2 (hvertfald i forhold til sammen spil), og ikke det dårligste fra dem.
Rummet og placering spiller rigtig meget ind, og er der frit slag med dem, så justere man på et sæt højt vejende parameter, og man kan komme langt.

Altså kort fortalt mere ikke nødvendigvis bedre, men der er kæmpe potentiale.

Gav det mere mening? 
.....
Til top
Notfast Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 28-April-2008
Sted: Øst Jylland
Point: 2875
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Notfast Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-November-2014 kl. 22:51
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Hvis man har mulighed for det så ville jeg matche dem op tidsmæssigt (hvis der er stor forskel), og bag efter tage dem hver for sig, for at se om der en nogle udfordringer at tage hensyn til, er der f.eks. kæmpe dyk som det ikke giver mening at hælde energi i.
Når nu så, at man kender begge 2, og de er ret ens, så har du ret, så skal de justeres ind som een enhed  (med hensyn til det svage led).

Er subwooferne meget forskellige, så vil jeg tage dem hver for sig først, så deres maks. formående er kendt, og bagefter tage dem som en enhed.

@alle
Men en minidsp har man EQ på indgangs signal og bagefter på udgangs signalet.
Man kan altså have 2 gange eq lige efter hinanden.
Jeg har brugt det til først at justere sub's ind hver for sig på udgangs signalet, og bagefter lavet fælles eq på indgangs signalet for at justere dem som en enhed.
Det virker meget godt.

.....
Til top

Besvar Besvar Side  <12

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu