recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - 2 Subwoofere - Hvordan
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

2 Subwoofere - Hvordan

Besvar Besvar Side  <1234 5>
Forfatter
Besked
Bromberg5 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 16-November-2012
Sted: Høng
Status: Offline
Point: 3792
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bromberg5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-November-2012 kl. 10:44
Sani: Du kommer lige til at forklare mig hvad Run EQ er:).

Jeg påtænker netop den nye sub at stå i den venstre side du påpeget og så tænker jeg selv at den højre for en liiiidt lavere volume.

Jeg tror nu heller ikke køb af nu subwoofer giver bunden jeg ønsker OG dybe eksplosioner også. Jeg må finde et kompromis, som også er det jeg søger.
Når det er sagt, så er min tanke at højre sub, skal give mig lidt dybde til talen, mens den venstre qua den har lidt mere luft, måske kan afvikle lidt mere bas.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bromberg5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-November-2012 kl. 10:47
Min forstærker arbejder i et parameter der hedder -10 til +10. Er det forsvarligt, at skrue godt op for bassen her i håb om at få lidt mere bas i højtalerne IKKE subwooferen da den har sin egen??
overall volumen har jeg aldrig over 50% ved film eller musik

Redigeret af Bromberg5 - 17-November-2012 kl. 10:47
Til top
Pony65 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-September-2008
Sted: Silkeborg
Point: 1840
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Pony65 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-November-2012 kl. 10:47
Oprindeligt skrevet af Bromberg5 Bromberg5 skrev:

Men for pokker jeg godt gad være så tæt på min skærm:)

Hvis du gerne vil tæt på skærm, så må du jo til at ommøblere som jeg foreslår.

Du kan derved muligvis spare en subwoofer, og "kun" udskifte sofabordet. 
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bromberg5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-November-2012 kl. 10:50
Tjaeeeeeehm:).. Kan ikke ommøblere kun for lyd desværre.. Har prøvet at sælge den så der kunne lande en 65 på væggen istedet, men så har jeg ingen plads til højtalere alligevel:)
Til top
Pony65 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Pony65 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-November-2012 kl. 10:52
NB. Hvis du vil bibeholde placering af indretning og gerne vil have 2 subwoofere, så tror jeg du skal investere i noget lidt bedre udstyr.

Tro mig, jeg har selv 2 subber og det har "kostet" mig nogle penge at få den lyd ( og lydtryk ) som jeg ønskede
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bromberg5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-November-2012 kl. 10:57
Jeg vil desværre ikke bruge flere penge pt. Dels er anlægget nyt og det er også få højtalere der kan accepteres derhjemme af fruen:)..

Kan sagtens se på din bio at vi taler passion:) Der er jeg ikke. Det hele er nok en bunke af kompromisser, som jeg vil have mest muligt ud af..

Måske jeg liiige skulle give møbleringen en ny vurdering igen:)

Til top
Pony65 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Pony65 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-November-2012 kl. 11:03
Ja, ny indretning af møbler eller acceptere det som det er.

eller bruge en masse tid ( og penge ) på en ekstra sub. som måske ikke engang lykkedes
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-November-2012 kl. 11:03

Otto J:
Lige præcis, tænker også en akoustisks helvede, men det er altså hvad jeg har at arbejde med:). Stor glad facade og mod et hjørne;)..

Det ligner et hus? Hvis det er eje, så er det op med nogle plader på loftet. Det forbedrer ikke kun lyden af dit anlæg, men også indemiljøet, det bliver mere behageligt at være i. Og det er ikke dyrere end en ny sub.

Spændende hvad du skriver om subwoofere, men vil du give et forslag til placering evt?
Som skrevet er min lytteposition ca hvor chaiselongen står (billed2) dog rettet lige mod tv. 
Hvis den placeres ved venstre front tænker jeg den skal spille med anden volume end den 1 subwoofer.
Jeg vil lige sige at jeg aldrig sidder i sofaen og ser film - kun almen tv-kigning. Så jeg tænker jeg ikke har det store behov for sub bagved medmindre det giver fyldighed i helhed

Der er mange forskellige mulige løsninger. Du skal mht. bas ikke tænke så meget i hvordan lyden bevæger sig fra subwooferen hen til dig, men hvordan lyden bevæger sig rundt i rummet. Lyden fra subwooferne skal i lyttepositionen være nogenlunde lige høj, men principielt er det mindre væsentligt, da du skal betragte subwoofer nummer to som en "balance-subwoofer". Dén i hjørnet leverer det meste af trykket, mens nummer to "fylder ud" dér hvor subwoofer 1 har et (eller flere) dyk pga rum-resonanser og placering. Det er meget muligt at den bedste placering for subwoofer nummer to er på sidevæggen lige ved siden af chaiselongen, og så justeret på gehør så bassen lyder naturlig. Det er muligt at det vil give en lidt "egoist-præget" opstilling, hvor det primært er dér det lyder ordentligt (men det er bedre end dårlig lyd over det hele Wink)

Jeg finder lige et par links du kan læse hvis du har mod på det, på to forskellige indgangsvinkler til at have flere subs. Lidt avanceret, men ikke mere end at man kan blive inspireret.

En placering som mange anbefaler, men som jeg aldrig selv har prøvet, er at placere dem i hvert sit modsatrettede hjørne, dvs sub nummer to bag sofaen, i modsatte side af den nuværende. En anden mulighed er at flytte begge subwoofere, og placere dem midt på den lange væg i hver side. Hvor godt det vil virke når du sidder foran subberne, det er jeg dog lidt i tvivl om.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bromberg5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-November-2012 kl. 11:03

Fandt sgu lige et billede af sidst jeg prøvede
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Online
Point: 19569
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-November-2012 kl. 11:09
Du har ikke overvejet at få indstilet det nuværende?

Subben op i lyttepositionen og dig rundt på gulvet, for at høre hvor den lyder "bedst". Måske den ikke skal stå i det hjørne?

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-November-2012 kl. 11:11
Oprindeligt skrevet af sani sani skrev:

akustik i din stue er mega hård , din sub betaler høj pris for den minimalistiske stil.. tingene bliver ikke bedere med subs pladsering i hjørne , 
du skal i gang med eksperimenering ang af pladsering af den , 
proøv at pladsere den til venstre for tv ( der ved vindue) og tjek hvordan ned lyder...
hvordan fungere din set op , har du nogen form for run EQ,

jeg tvivler på  køb af en extra sub løser dit problem ..

Jeg vil sige det sådan at en ekstra sub er langt bedre end nogen rum-EQ.  For det første, så kan rum-EQ ikke gøre _noget som helst_ ved for lang efterklang, dvs den hårde lyd i rummet. Det har ikke nødvendigvis noget direkte med bassen at gøre, men en lang efterklang kan ændre dramatisk på hvordan bassen opleves. Populært sagt: Hvis mellemtone og diskant bliver dominerende når du spiller højt, på grund af for lang efterklang, så er du nødt til at have mere bas for at opveje det. Når du så skruer ned, så er mellemtone og diskant ikke så påtrængende, og så har du for meget bas. Det lyder analogt med trådstarters problematik. Det virker bare "forkert" i manges ører, at de skal ændre på gengivelsen af mellemtone og diskant, for at få bedre bas.

Mht. bas, så er flere subwoofere den suverænt bedste rum-EQ man kan få, bedre end nogen elektronisk korrigering du kan lave. Det drejer sig netop om at ændre sin opfattelse af hvad flere subwoofere går ud på - det drejer sig ikke om at få MERE bas, men om at få mere jævn bas - sub nummer to ER rum-korrigering.

I den yderste teori, hvis alle seks flader i rummet var én stor bashøjttaler, så ville du have perfekt bas, uden nogen rum-resonanser. Jo længere du kommer fra dét - dvs jo færre steder du spiller bas fra - jo større problemer får du med rum-resonanser. "De kloge" siger så at alt over fire er overkill, og at forskellen på to og fire i et rektangulært rum er minimal. Nogle er fortalere for tre subwoofere (link følger om lidt Smile)
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bromberg5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-November-2012 kl. 11:13
Otto:

Puha jo det er ejer hus, men har lige sat lofter op -1 gang mere:)?

Ja kom gerne med links, som du siger kan man kun blive inspireret. Men som sagt handler det lidt om kompromiser, så en ombygning eller større indgreb blir først ved en egentlig hjemmebio:).
Til top

Besvar Besvar Side  <1234 5>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu