recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Distribution og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - 2 VLANS kan det lade sig gøre
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

2 VLANS kan det lade sig gøre

 Besvar Besvar Side  <12345 7>
Forfatter
Besked
bruger udmeldt 5 Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 15-April-2006
Sted: lolland
Status: Offline
Point: 3584
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bruger udmeldt 5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Juli-2011 kl. 20:29
Oprindeligt skrevet af ridderdk ridderdk skrev:

MEN, min skærm er sort :-(
EPG info kan vises og bliver opdateret så der er hul, og jeg er sikker på den får ip fra fiberboks, fordi hvis jeg hiver kablet ud af tv porten på fiberboks vil den ikke starte og stopper ved "Henter IP adresse"
Så nu er det formentlig noget med Multicast, IGMP snooping der mangler :-(
hmm.. hvis du har lavet det som jeg forklaret, så må det være switchen som også gør noget der den ikke nødvendigvis skal.. men du har nok ret...
 
hvis et kabel udenom virker fint med flere  pc'r på en non-intel. switch., så er det klart din switch som her laver fejlen.
 
Til top
ridderdk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 29-September-2006
Sted: Køge, Denmark
Status: Offline
Point: 985
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ridderdk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Juli-2011 kl. 21:06
tjaee, jeg har lavet det udfra dine og confused's kommentarer og hvad jeg har kunnet læse mig til på diverse sider.
Jeg har ikke kunnet forklare dig ordentligt hvordan netværket er sat op tilsyneladende, beklager
Til top
bruger udmeldt 5 Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 15-April-2006
Sted: lolland
Status: Offline
Point: 3584
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bruger udmeldt 5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Juli-2011 kl. 22:30
måske en hjælp:
Giv din router på WAN siden en fast ip.. ie. 192.168.1.100 (udenfor dhcp rækken), så vil den altid komme på via gateway til fibernetboks, men fibernetboks kender så kun et dhcp tilsluttet id på tv boks, som måske også løser multicast problemet..
 
det er måske værd at prøve?
Til top
ridderdk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 29-September-2006
Sted: Køge, Denmark
Status: Offline
Point: 985
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ridderdk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Juli-2011 kl. 22:39
Oprindeligt skrevet af pendec pendec skrev:

måske en hjælp:
Giv din router på WAN siden en fast ip.. ie. 192.168.1.100 (udenfor dhcp rækken), så vil den altid komme på via gateway til fibernetboks, men fibernetboks kender så kun et dhcp tilsluttet id på tv boks, som måske også løser multicast problemet..
 
det er måske værd at prøve?
Tror du man kan bruge tv linien til både tv og det almindelige internet brug???
Og hvad skal routerens gateway adresse så være??? , jeg kan ikke i tv boksen se hvilken ip konfiguration den er tildelt
 
Iøvrigt, jeg pillede tv boksen af og satte den direkte til tv port og så kom billedet med det samme, bare for at være sikker på det mit lan den er gal med.
Da jeg satte den tilbage i switch og tændte for den kom der sgu billede i 10 sekunder og forsvandt igen :-(


Redigeret af ridderdk - 07-Juli-2011 kl. 22:41
Til top
bruger udmeldt 5 Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 15-April-2006
Sted: lolland
Status: Offline
Point: 3584
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bruger udmeldt 5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Juli-2011 kl. 22:47
Oprindeligt skrevet af ridderdk ridderdk skrev:

Tror du man kan bruge tv linien til både tv og det almindelige internet brug???
Og hvad skal routerens gateway adresse så være??? , jeg kan ikke i tv boksen se hvilken ip konfiguration den er tildelt
 
Iøvrigt, jeg pillede tv boksen af og satte den direkte til tv port og så kom billedet med det samme, bare for at være sikker på det mit lan den er gal med.
Da jeg satte den tilbage i switch og tændte for den kom der sgu billede i 10 sekunder og forsvandt igen :-(
ups, den gik jeg forkert på.. så du HAR 2 separate udgange til tv og internet :) så er det på plads nu..
 
så må du jo sidde reelt med 3 netværk?
 
1 TV netværket
2 fiberboks
3 router LAN
 
? så er løsningen nemlig også forkert.. så skal du dele op i 3 VLAN og ikke kun 2, sorry..
 
edit:
hele formålet med 3 vlan's bliver jo så bare at du kan føre dem videre med switchene, ikke meget mere men måske nok til at få det igennem på forskellige lokationer?


Redigeret af pendec - 07-Juli-2011 kl. 22:49
Til top
ridderdk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 29-September-2006
Sted: Køge, Denmark
Status: Offline
Point: 985
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ridderdk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Juli-2011 kl. 23:03
Tak for tålmodigheden o hjælpsomheden :-)
Jeg fatter simpelthen ikke hvordan de 3 vlans isåfald skal deles?
1 til "tv linien", indeholdende 2 porte i "hovedswitch" og 2 porte i "tv switch"
1 til alle pc'ere m.m
1 til hvad?????
Til top
bruger udmeldt 5 Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 15-April-2006
Sted: lolland
Status: Offline
Point: 3584
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bruger udmeldt 5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Juli-2011 kl. 23:26
Sagt som kravs spec  :)
1. at transportere "signalet" videre igennem switch, som jeg formoder er et krav?
2. at få router på separat net mellem fiber og router ? hvorfor ? det ønsker du
3. at få fjernet trafik på fiberboks LAN net, så denne kun ses på router LAN
4. sidst, at kunne flytte rundt på trafik/signal som du ønsker.
 
altså
VLAN1: router <-> fiber net (internet gateway)
Hvorfor:  separat net, intet andet som jeg forstår nu, for du mener at tvboks og fiber LAN ikke kører på samme segment.
VLAN2: tv net
Så det kan flyttes mellem forskellige lokationer og boks rykkes hvorhen man lyster.
VLAN3: pc net
så du har lokal trafik og pc netværk separat.. vel nok intet andet?
beskyttelse/firewall ligger vel på din router?
 
Til top
bruger udmeldt 5 Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 15-April-2006
Sted: lolland
Status: Offline
Point: 3584
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bruger udmeldt 5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Juli-2011 kl. 23:30
btw,
omkring billed der er der i 10sek.
 
der har vist været andre tråde omkring IPTV, hvor folk sniffede trafik til pc, og der skulle noget MAC fusk til så fiber boksen kunne sende trafik korrekt til pc , elles skete der vist præcis hvad du har oplevet, at når både router og tvboks er på samme lan, så kan fiberboks ikke sende billed videre.. (kan ikke huske den videre forklaring)
 
Til top
Bschmidt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Sted: Virtual-utopia
Status: Offline
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bschmidt Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juli-2011 kl. 06:42
Jeg vil ikke blande mig i jeres opsætning af VLAN bare komme med et input. Vil du prøve at tage trunk'en ud af ligningen? Altså prøve at trække et løst kabel mere mellem switch 1 og switch 2 sådan at det eksisterende kabel kommer til at køre på det ene VLAN (pc'er) og det nye løse kabel kommer til at køre på det andet VLAN (IPTV) begge VLAN skal køre som untagged. Inputtet er kun ment som fejlsøgning da du dermed kan udelukke eller inkludere fejl i trunk opsætningen.
 
Et andet bud kunne være at switchene ikke kan finde ud af at lave IGMP snooping der er kompatibel med IPTV, et forsøg kunne være at slå dette fra (i den oprindelige opstilling med trunk). Teoretisk skulle der ikke blive flood'et multicat pakker på andet en det VLAN IPTV kører på og derfor er IGMP snooping ikke livsnødvendigt.
 
Håber i kommer løsningen lidt nærmere med mine >forsigtige< bud. VLAN kan sagtens lade sig gøre som du ønsker.
 
BS
Til top
ridderdk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 29-September-2006
Sted: Køge, Denmark
Status: Offline
Point: 985
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ridderdk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juli-2011 kl. 08:58
Oprindeligt skrevet af Bschmidt Bschmidt skrev:

Jeg vil ikke blande mig i jeres opsætning af VLAN bare komme med et input. Vil du prøve at tage trunk'en ud af ligningen? Altså prøve at trække et løst kabel mere mellem switch 1 og switch 2 sådan at det eksisterende kabel kommer til at køre på det ene VLAN (pc'er) og det nye løse kabel kommer til at køre på det andet VLAN (IPTV) begge VLAN skal køre som untagged. Inputtet er kun ment som fejlsøgning da du dermed kan udelukke eller inkludere fejl i trunk opsætningen.
 
Et andet bud kunne være at switchene ikke kan finde ud af at lave IGMP snooping der er kompatibel med IPTV, et forsøg kunne være at slå dette fra (i den oprindelige opstilling med trunk). Teoretisk skulle der ikke blive flood'et multicat pakker på andet en det VLAN IPTV kører på og derfor er IGMP snooping ikke livsnødvendigt.
 
Håber i kommer løsningen lidt nærmere med mine >forsigtige< bud. VLAN kan sagtens lade sig gøre som du ønsker.
 
BS
et ekstra kabel kan jeg godt prøve, men det bliver kun som en test henover gulvet :-)
du vil kunne se hvorfor hvis du ser min "stue bio" -- http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=93685&PN=1&title=ridderdk-stue-bio
Jeg gider ikke skrue højtaler ud af væggen og tage fjernsyn ned af væg......
 
Jeg har hertil morgen slået snooping fra på både dgs-1210 og netgear switch en ad gangen uden nogen forskel.
Jeg er tæt på at give op nu , men jeg vedlægger nogle billeder i næste trår af opsætningen på de 2 switche, måske nogen falder over noget?
Til top
bruger udmeldt 5 Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 15-April-2006
Sted: lolland
Status: Offline
Point: 3584
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bruger udmeldt 5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juli-2011 kl. 09:03
har du prøvet dette på switchene når de ikke sættes i VLAN mode? (direct access?)
 
Har du så forbindelse mellem fiber og tvboks (med tvsignal?)
Til top
ridderdk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 29-September-2006
Sted: Køge, Denmark
Status: Offline
Point: 985
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ridderdk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juli-2011 kl. 09:11
Switch ved tv vlan
pvid konfiguration switch ved fjernsyn
 
 
membership og snooping switch ved fjernsyn
 
dgs 1210-16 switch
 
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12345 7>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu