|
2 VLANS kan det lade sig gøre |
Besvar | Side <12345 7> |
Forfatter | |
bruger udmeldt 5
-- Oprettet: 15-April-2006 Sted: lolland Status: Offline Point: 3584 |
Funktioner
Tak(0)
|
hmm.. hvis du har lavet det som jeg forklaret, så må det være switchen som også gør noget der den ikke nødvendigvis skal.. men du har nok ret... hvis et kabel udenom virker fint med flere pc'r på en non-intel. switch., så er det klart din switch som her laver fejlen. |
|
ridderdk
Guld medlem Oprettet: 29-September-2006 Sted: Køge, Denmark Status: Offline Point: 985 |
Funktioner
Tak(0)
|
tjaee, jeg har lavet det udfra dine og confused's kommentarer og hvad jeg har kunnet læse mig til på diverse sider.
Jeg har ikke kunnet forklare dig ordentligt hvordan netværket er sat op tilsyneladende, beklager
|
|
bruger udmeldt 5
Funktioner
Tak(0)
|
måske en hjælp:
Giv din router på WAN siden en fast ip.. ie. 192.168.1.100 (udenfor dhcp rækken), så vil den altid komme på via gateway til fibernetboks, men fibernetboks kender så kun et dhcp tilsluttet id på tv boks, som måske også løser multicast problemet.. det er måske værd at prøve?
|
|
ridderdk
Guld medlem Oprettet: 29-September-2006 Sted: Køge, Denmark Status: Offline Point: 985 |
Funktioner
Tak(0)
|
Tror du man kan bruge tv linien til både tv og det almindelige internet brug??? Og hvad skal routerens gateway adresse så være??? , jeg kan ikke i tv boksen se hvilken ip konfiguration den er tildelt Iøvrigt, jeg pillede tv boksen af og satte den direkte til tv port og så kom billedet med det samme, bare for at være sikker på det mit lan den er gal med. Da jeg satte den tilbage i switch og tændte for den kom der sgu billede i 10 sekunder og forsvandt igen :-(
Redigeret af ridderdk - 07-Juli-2011 kl. 22:41 |
|
bruger udmeldt 5
Funktioner
Tak(0)
|
ups, den gik jeg forkert på.. så du HAR 2 separate udgange til tv og internet :) så er det på plads nu.. så må du jo sidde reelt med 3 netværk? 1 TV netværket 2 fiberboks 3 router LAN ? så er løsningen nemlig også forkert.. så skal du dele op i 3 VLAN og ikke kun 2, sorry.. edit: hele formålet med 3 vlan's bliver jo så bare at du kan føre dem videre med switchene, ikke meget mere men måske nok til at få det igennem på forskellige lokationer?
Redigeret af pendec - 07-Juli-2011 kl. 22:49 |
|
ridderdk
Funktioner
Tak(0)
|
Tak for tålmodigheden o hjælpsomheden :-)
Jeg fatter simpelthen ikke hvordan de 3 vlans isåfald skal deles? 1 til "tv linien", indeholdende 2 porte i "hovedswitch" og 2 porte i "tv switch" 1 til alle pc'ere m.m 1 til hvad?????
|
|
bruger udmeldt 5
Funktioner
Tak(0)
|
Sagt som kravs spec :) 1. at transportere "signalet" videre igennem switch, som jeg formoder er et krav?2. at få router på separat net mellem fiber og router ? hvorfor ? det ønsker du 3. at få fjernet trafik på fiberboks LAN net, så denne kun ses på router LAN 4. sidst, at kunne flytte rundt på trafik/signal som du ønsker. altså VLAN1: router <-> fiber net (internet gateway) Hvorfor: separat net, intet andet som jeg forstår nu, for du mener at tvboks og fiber LAN ikke kører på samme segment. VLAN2: tv net Så det kan flyttes mellem forskellige lokationer og boks rykkes hvorhen man lyster. VLAN3: pc net så du har lokal trafik og pc netværk separat.. vel nok intet andet? beskyttelse/firewall ligger vel på din router? |
|
bruger udmeldt 5
Funktioner
Tak(0)
|
btw,
omkring billed der er der i 10sek. der har vist været andre tråde omkring IPTV, hvor folk sniffede trafik til pc, og der skulle noget MAC fusk til så fiber boksen kunne sende trafik korrekt til pc , elles skete der vist præcis hvad du har oplevet, at når både router og tvboks er på samme lan, så kan fiberboks ikke sende billed videre.. (kan ikke huske den videre forklaring) |
|
Bschmidt
Guld medlem Oprettet: 05-November-2009 Sted: Virtual-utopia Status: Offline Point: 3291 |
Funktioner
Tak(0)
|
Jeg vil ikke blande mig i jeres opsætning af VLAN bare komme med et input. Vil du prøve at tage trunk'en ud af ligningen? Altså prøve at trække et løst kabel mere mellem switch 1 og switch 2 sådan at det eksisterende kabel kommer til at køre på det ene VLAN (pc'er) og det nye løse kabel kommer til at køre på det andet VLAN (IPTV) begge VLAN skal køre som untagged. Inputtet er kun ment som fejlsøgning da du dermed kan udelukke eller inkludere fejl i trunk opsætningen.
Et andet bud kunne være at switchene ikke kan finde ud af at lave IGMP snooping der er kompatibel med IPTV, et forsøg kunne være at slå dette fra (i den oprindelige opstilling med trunk). Teoretisk skulle der ikke blive flood'et multicat pakker på andet en det VLAN IPTV kører på og derfor er IGMP snooping ikke livsnødvendigt.
Håber i kommer løsningen lidt nærmere med mine >forsigtige< bud. VLAN kan sagtens lade sig gøre som du ønsker.
BS
|
|
ridderdk
Funktioner
Tak(0)
|
et ekstra kabel kan jeg godt prøve, men det bliver kun som en test henover gulvet :-) du vil kunne se hvorfor hvis du ser min "stue bio" -- http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=93685&PN=1&title=ridderdk-stue-bio Jeg gider ikke skrue højtaler ud af væggen og tage fjernsyn ned af væg...... Jeg har hertil morgen slået snooping fra på både dgs-1210 og netgear switch en ad gangen uden nogen forskel. Jeg er tæt på at give op nu , men jeg vedlægger nogle billeder i næste trår af opsætningen på de 2 switche, måske nogen falder over noget?
|
|
bruger udmeldt 5
Funktioner
Tak(0)
|
har du prøvet dette på switchene når de ikke sættes i VLAN mode? (direct access?)
Har du så forbindelse mellem fiber og tvboks (med tvsignal?)
|
|
ridderdk
Funktioner
Tak(0)
|
Switch ved tv vlan
pvid konfiguration switch ved fjernsyn membership og snooping switch ved fjernsyn dgs 1210-16 switch |
|
Besvar | Side <12345 7> |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |