recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - 24p: Hvorfor og for hvem?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukket24p: Hvorfor og for hvem?

Besvar Besvar Side  <123
Forfatter
Besked
it johnni Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 01-November-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 900
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-November-2007 kl. 11:51
Oprindeligt skrevet af Yakken Yakken skrev:

èn ting er at modtage 1080p24 en anden er at gengive det korrekt. TVet skal kunne vise en frekvens der er et heltals multiplum af 24 ellers får du ikke nogen gevinst.

Hvilket TV er der tale om?

hej.

det nye lcd-tv fra samsung f8 ,ville det være godt til 24p med 100 hz til?

Til top
daddyd Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 06-April-2006
Point: 120
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-December-2007 kl. 02:28

Der er stadig noget jeg ikke forstår. På DVD'er i dag har filmselskaberne haft professionelle folk til at speede filmen op med cirka 4 procent. De har også leget lidt med lyden, så det hele er nogenlunde i orden.

Det jeg ikke forstår er, hvordan det kommer til at virke med HD afspillere. Er HD film i 24 hz? Og hvad sker der så hvis jeg afspiller de 24 hz på et 100 hz TV? Bliver stemmerne så alt for lyse?

Hvad sker der i øvrigt med de serier og tv-film vi får fra USA. Jeg går ud fra de er indspillet i 60 hz. Hvordan kommer de til at passe på vores 50 hz?

Til top
kbh4 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-Oktober-2007
Point: 721
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-December-2007 kl. 09:09
Oprindeligt skrevet af daddyd daddyd skrev:

Det jeg ikke forstår er, hvordan det kommer til at virke med HD afspillere. Er HD film i 24 hz? Og hvad sker der så hvis jeg afspiller de 24 hz på et 100 hz TV? Bliver stemmerne så alt for lyse?

Hvis filmen ligger i 24p på disken og din skærm ikke understøtter 24p, går jeg ud fra at afspilleren kan finde ud af at lave konverteringen - enten ved en 4% speedup eller ved at gentage en frame hvert halve sekund - det er formodentligt specifikt for den enkelte afspiller hvilken metode de benytter...

Oprindeligt skrevet af daddyd daddyd skrev:

Hvad sker der i øvrigt med de serier og tv-film vi får fra USA. Jeg går ud fra de er indspillet i 60 hz. Hvordan kommer de til at passe på vores 50 hz?

NTSC->PAL konvertering foregår i grove træk ved at smide hver 6. frame væk og opskalere billedet fra 480 til 576 linier.

-Kent
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Point: 12348
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-December-2007 kl. 13:23
Udsendes der ikke 24 fps, er det ALTID 60Hz der kommer ud af HD-afspillerne, når de kører HD-film. Der er ingen 4% speedup eller NTSC->PAL konvertering.
Til top
kbh4 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-December-2007 kl. 14:01
Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Udsendes der ikke 24 fps, er det ALTID 60Hz der kommer ud af HD-afspillerne, når de kører HD-film.

Ifølge specifikationerne understøtter både Blu-ray og HD DVD 50Hz (f.eks 1920x1080i50) - så det tror jeg ikke du har ret i.

Se denne side under afsnittet "Video Highligts" for Blu-ray, samt side 2 i denne pdf fra HD DVD-forum.

-Kent

Redigeret af kbh4 - 04-December-2007 kl. 14:02
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-December-2007 kl. 15:01
Afspillerne understøtter muligvis 50Hz, men det betyder ikke, at filmene benytter PAL-speedup. For det gør de ikke! Filmene kører altid ved 60Hz, ligemeget hvor de er købt.
Til top
kbh4 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-December-2007 kl. 09:06
Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Afspillerne understøtter muligvis 50Hz, men det betyder ikke, at filmene benytter PAL-speedup. For det gør de ikke! Filmene kører altid ved 60Hz, ligemeget hvor de er købt.

Hvem siger det? Er det en fast vedtaget standard, eller er det bare noget du har set på den/de afspillere du har prøvet

Jeg kunne da godt forestille mig en afspiller hvor man selv kunne vælge om man ville have 50Hz output (4% speedup) eller 60Hz output (3:2 pulldown) - jeg syntes at have læst noget om at der kan være judder-problemer med 60Hz...

Jeg har hørt at Forbrydelsen er optaget i HD, så når DR frigiver den på Blu-ray/HD DVD, så kommer den sikkert i 720p50.

-Kent

Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-December-2007 kl. 12:16
Forbrydelsen er heller ikke FILM. Kommer Forbrydelsen i øvrigt på HD DVD eller Blu-ray, så bliver det med en eller anden form for 1080i eller p, ligesom alle andre udgivelser på de to formater.

Der findes ingen afspillere der kan lave 60Hz om til 4% speedup. At filmene altid kører ved 60Hz er simple fakta; sådan er det bare, ligemeget hvor de købes. Jeg kan ikke umiddelbart fortælle dig hvem der har bestemt det (Blu-ray koalitionen og DVD-Forum, måske?), men jeg kan fortælle dig, at sådan er det.
Til top
h_dk Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 16-Marts-2006
Point: 42
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Januar-2008 kl. 12:46

Oprindeligt skrevet af mortenkn mortenkn skrev:

Det er næsten til at græde over... Man tror man har sat sig ind i LCD vs. plasma, 1:1 pixelmapping, Full HD vs. HD ready osv., og så får man stadig et hakkende billede ved panoreringer på HD DVD, på ens nye 37" Panasonic PX70. Men så må jeg jo tilføje endnu en feature til mit ord/teknikforråd: 24P

Er det noget du lægger mærke til når du ser HD-dvd film? for er selv ved at købe en PX70 bare i 50"

Til top

Besvar Besvar Side  <123

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu