recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Distribution og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - 3's 4G router B593 bedste eksterne antenne?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

3's 4G router B593 bedste eksterne antenne?

 Besvar Besvar Side  <12345 6>
Forfatter
Besked
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Juni-2014 kl. 20:09
Hej KasperWod. 

Og velkommen til. Hvis du giver os nogle flere oplysninger kan vi se hvor meget vi kan hjælpe dig.

Så som hvem er din udbyder, har du 3G eller 4G og hvilket Router/Modem/Mobil har du?

Og vi skal nok også vide noget om hvor godt du i dag modtager signalet indendørs eller måske kun udendørs?

Og du kan på mastedatabasen se hvor langt der er til nærmeste sendermast?


Under Tjenestetyper, vælg: Mobiltelefoni

Og under Teknologier. vælg: UMTS for 3G eller LTE for 4G

Så hak af i enten Eksisterende positioner og/eller Planlagte positioner.
Og klik 'Vis'

Hilsen Carsten.


Redigeret af csell - 18-Juni-2014 kl. 20:21
Til top
KasperWod Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 18-Juni-2014
Status: Offline
Point: 20
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KasperWod Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Juni-2014 kl. 21:29
Hej Carsten og tak...

Jeg har læst tidligere svar.

I bund og Grund skal jeg ha fast i hele molivitten. Har kigget på mastedatabasen igennem flere år. Og det skal passe til forskellige teleselskaber, fremtidige master der er planlagt, helst alle gængse frekvenser.

Der er lokale bakker rundt om huset og har næsten intet signal. Oppe på bakken ved siden af huset er situation meget bedre.

Vi har 4 (dobbelte-)simkort i familien vi kan bruge hvert måned gennem sommeren, noget 3G noget 4G, men hvem ved hvilken udbyder og hvilke master der skal bruges i fremtiden.

Så jeg vil gerne købe et sted hvor jeg kan få noget service og en samlet pakke.

Med venlig hilsen
Kasper
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Juni-2014 kl. 22:23
Hej igen.

Jeg læser dit svar som at du godt vil have alle muligheder. Det kan jeg godt forstå, men sådan ser jeg desværre ikke situationen.

Radiobølger ved høje frekvenser som 3G på 2100 Mhz og 4G på både 1800 og 2600 Mhz skal helst have 'line of sight' ellers taber de meget i signal styrke. Så du bør satse på 4G på 800 Mhz som vil være meget bedre, ca lige så godt som TV signalerne. 2G's GSM frekvenser ville også kunne bruges men data mulighederne er her alt for langsommme. Jeg ved ikke om der allerede er nogle af de nye 800 Mhz LTE master i nærheden eller om der er planlagt nogle?

Jeg ved ikke hvor høj bakken med dækning er, men er det praktisk muligt at sætten en mast oven på sommerhuset således at toppen kommer op i samme højde som bakken?

Jeg ved heller ikke hvem der ejer jorden på toppen af bakken, vil det være muligt at sætte er 'fuglebur' eller lignende op med en MiFi enhed?
En MiFi enhed er en lille boks med et sim kort i og hvor op til 5 eller 10 enheder kan forbinde sig via WiFi.

Jeg tror ikke du finder en Mobil udbyder der vil montere det for dig. Mit forslag må være at du spørger f.eks lokale antenne montører om de kan montere udstyret, som er med lig det de er vant til at sætte op. Og at du så selv køber og tegner abonnemnet hos den udbyder med bedst LTE 800 dækning.

Hilsen Carsten.



Redigeret af csell - 18-Juni-2014 kl. 22:26
Til top
KasperWod Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 18-Juni-2014
Status: Offline
Point: 20
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KasperWod Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Juni-2014 kl. 22:44
Okay, intet er nemt

Ser ud til at toppen af skorstenen er nogenlunde i højde med bakketoppen. Havde forstille mig en retningsbestemt som kunne drejes på en eller anden måde når/hvis en af de planlagte bliver til noget.

Der går får på bakken samt mennesker på gåtur fra tid til anden.

Lige nu er vi på Yousee men man ved jo aldrig, og med parabol tv, kabeltv, fastnet, bredbånd etc. kan man jo ikke vide hvem man havner hos lidt hen ad vejen.

Vil kigge på det LTE 800 dækning. Hvilke teleudbydere kører 800Mhz.

Og den lokale radioforretning i Helsinge er jo vant til at sætte paraboler op i hele oplandet, det er en god ide at tage en snak med dem.

Tak
Mvh/Kasper
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Juni-2014 kl. 23:00
Oprindeligt skrevet af KasperWod KasperWod skrev:

 Hvilke teleudbydere kører 800Mhz.

Det gør de alle sammen. Du kan både få det hos de store selskaber og også hos nogle af deres mindre datterselskaber. Du kan se masterne på Mastedatabasen. Der står LTE 800.

Men hvis I har TV signal fra YouSee kunne i måske overveje også at få Internet med en trådløs router fra dem. Så vil alle jeres mobile enheder kunne forbinde via WiFi til Internettet.

Hilsen Carsten.

Til top
KasperWod Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 18-Juni-2014
Status: Offline
Point: 20
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KasperWod Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Juni-2014 kl. 23:05
I sommerhuset er der parabol tv 6 mdr om året fra Canal Digital

Mvh/Kasper
Til top
KasperWod Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 18-Juni-2014
Status: Offline
Point: 20
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KasperWod Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Juni-2014 kl. 23:13
Ser da ud til at 3 har og planlægger 2100?

Mvh/Kasper
Til top
reslfj Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 14-Maj-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2247
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér reslfj Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juni-2014 kl. 01:33
Oprindeligt skrevet af csell csell skrev:

Oprindeligt skrevet af KasperWod KasperWod skrev:

 Hvilke teleudbydere kører 800Mhz.

Det gør de alle sammen.


Nej det gør kun TDC og i et vist omfang TT (Telia+Telenor).

TT og '3' køre lidt 3G i 900MHz båndet (UTMS900),  Men anvender ellers 4G/LTE1800.

2100 MHz båndet er pt bundet til 3G/UTMS2100 pga. licenskrav.

4G/LTE2600 har en meget kortere rækkevidde end LTE800.

Hvis du vil have internet via 4G, så vil en 4G router og en (dobbelt-) antenne til 3G/4G monteret frit sikkert kunne løse dit problem.   Husk at tjekke priserne for data,   Fx har Fullrate (del af TDC) en bedre mobilpakke end TDC selv sælger lige nu.  LIgeledes er der forskel på Telias og Telenors  datapakker, selvom de anvender samme netværk.

Du kan følge TDCs  udrulning af deres nye (kinesiske) 4G net her  http://netvaerk.tdc.dk/  - de slutter i Skagen i  februar 2015.

Oprindeligt skrevet af csell csell skrev:

Men hvis I har TV signal fra YouSee kunne i måske overveje også at få Internet med en trådløs router fra dem. Så vil alle jeres mobile enheder kunne forbinde via WiFi til Internettet.


Det lyder nu som en indlysende fornuftige løsning at undersøge.

Lars  Smile


Redigeret af reslfj - 19-Juni-2014 kl. 01:44
Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.
Til top
KasperWod Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 18-Juni-2014
Status: Offline
Point: 20
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KasperWod Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juni-2014 kl. 10:52
Lars

Tak

Nej desværre er der ikke TV-signal fra Yousee eller andre.

Lyder som 800Mhz er vejen at gå - og hvis ingen forhandler det inkl. service må jeg prøve den lokale!


Kasper
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juni-2014 kl. 14:31
Oprindeligt skrevet af KasperWod KasperWod skrev:

 Lyder som 800Mhz er vejen at gå

Hej.

Jeg ved ikke hvor jeres sommerhus ligger, men du nævner selv den lokale radioforretning i Helsinge, og TDC har en del eksisterende og kommende LTE 800 master i det område.
Håber en af dem ligger i rimelig afstand fra jeres sommerhus

Men jeg kan IKKE på Fullrates hjemmeside se at de har fået 4G:


Så det kan være et spørgsmål om at ringe og høre.


Men et andet TDC ejet selskab der også bruger TDC LTE 800 masterne er Telmore og de har fået 4G:



Jeg ved ikke om du er typen der straks vil anskaffe sig det du tror der skal bruges eller om du ønsker at gå lidt langsomt frem. Du nævnte en 4G mobil, Den kan måske bruges til at finde ud af om man kan modtage TDC's LTE 800 signal enten på bakketoppen eller måske stående oven på sommerhusets tag. Hvis det er muligt vil en udendørs antenne placeret samme sted også kunne.

LTE arbejder bedst med en dobbelt eller 2 enkelte eksterne antenner. Og de fleste Routere kræver det. Der findes nogle antenner som virker bedst omkring 800 MHz og andre der kan bruges i et område fra 800 MHz og helt op til 2600 MHz. Jeg foretrækker personligt de første, men ved godt at andre på dette forum vil foreslå de sidste. Men da alle mener at du skal satse på en 800 MHz løsning kan jeg ikke se noge grund til ikke at bruge rene 800 MHz antenner.

Hilsen Carsten.


Redigeret af csell - 19-Juni-2014 kl. 14:32
Til top
KasperWod Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 18-Juni-2014
Status: Offline
Point: 20
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KasperWod Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juni-2014 kl. 15:50
Hej Carsten

Tak igen.

På dækningskortet ligger vi i udkanten af den bag bakken. Der er en anden planlagt i samme afstand men uden bakke, men TDC ved ikke hvornår den skal bygges (hvis den altså overhovedet skal bygges).

Derfor er det nok bedst at en retningsbestemt (de er de kraftigste eller hvad?) kan drejes hvis/når TDC udbygger den nye.

Har en iPhone 5S og kører 4G med yousee. Mener dog ikke at jeg får mere end 10 Mbps (3G) på toppen af bakken. Men det er så også væsentligt mere end de 0,2 nede ved huset. OK bare vi kan surfe, maile og ungerne kan være på de sociale medier.

Er en ekstern antenne ikke væsentligt kraftigere end antennen i f.eks. en iPhone 5S eller en donkey til en PC?

Hvilken antenne giver bedst forstærkning og hvilken router (til simkort) er bedst. Bør vel kunne lave et wifi-net der dækker både inde og ude for et gammelt træhus?

Har ikke helt forstået forskellen på en dobbelt eller 2 enkelte antenner. Ved der er nogle der skal virke hele vejen rundt, men at det skulle være ligegyldigt når man er stationær.

Hjælpen er værdsat, jeg har allerede lært en del.

Mvh/Kasper

Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juni-2014 kl. 16:41
Hej.

Ja, retnings bestemte antenner er de kraftigste, populært sagt samles al den energi som man ikke skal sende rundt i alle 360 grader i en retning og rækker derfor længere. Det samme gælder for modtagelse.

YouSee er ejet af TDC og bruger TDC mobil master. iPhone 5S Model A1457 dækker LTE båndet på 800 MHz i Danmark i følge denne side:


Jeg har aldrig haft en iPhone, men måske kan andre oplyste om hvordan man tvinger den til at bruge LTE 800?
for at teste det. Kan man vælge 3G fra og 4G evt kun 800 MHz til?

Med den kunne du også prøve at lave tethering. Det kalder man det hvis andre WiFi enheder forbinder trådløs til 5S'eren og så bruger dens dataforbindelse til at gå på internettet.

Der findes 2 slags eksterne antenner. Dem som sådan set kun flytter antennen uden for huset. De har så en mindre forstærkning , hvoraf noget dog mistes i de 5-10 meter lange antenne kabler. Det der giver bedre rækkevidde er hovedsageligt det at de kommer udendørs og at de kan komme højere op.

De andre antenner forstærker virkelig signalet. Her er nogle link til billeder til nogle jeg for nylig har set. De er begge tænkt som eksempler:


Og en hvor man har taget en skibs mast 4G antenne og monteret på en almindelig satellit parabol:


Grunden til at man skal bruge 2 eller en dobbelt antenne er at 4G lige som nogle routere kører med noget der hedder MIMO.

Jeg mener at en antenne type som det første eksempel er en god løsning. Den behøves dog ikke at være længere end nødvendigt for at give et godt signal til jeres sommerhus. Mange mobil operatører sælger 4G routere med rabat hvis du tegner et abonnement. Det bliver nok det mest økonomiske. Ellers er der mange 800 MHz ONLY LTE routere billigt til salg i Tyskland, men de er begrænset til 50 Mbit.

Jeg har selv to 3G dongles fra Huawei og har lige bestilt en MiFi enhed til ferien, også fra Huawei. Så det er det mærke jeg kender til og vil anbefale.
 
Hilsen Carsten.



Redigeret af csell - 19-Juni-2014 kl. 16:59
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12345 6>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu