recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV > LED TV - LCD TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - 4K (Ultra HD materiale)
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

4K (Ultra HD materiale)

Besvar Besvar Side  <1 3456>
Forfatter
Besked
hummelmose Se dropdown menu
Administrator
Administrator
Skribent, udvikler

Oprettet: 25-Juli-2004
Sted: København, DK
Status: Offline
Point: 4006
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hummelmose Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-November-2013 kl. 12:04
Undskyld mig.

Har jeg nogen som helst steder skrevet at F8005 var et dårligt TV. Jeg var rigtigt glad for mit F8005. Det er klart et af de bedste HDTV. Dual Tuner og et godt panel. Fantastisk design, og rigtigt gode Smart TV features.

Du får præcis det samme i F9005, med et UltraHD panel oven i. Feature wise er der slet ingen forskel på de to, hvis man ser bort fra UltraHD.

Og det er det jeg kan lide ved Samsung TV. Jeg tager min USB stick og backer mine kanaler op, tager TV'et ned af væggen, sætter det nye op, og restorer mine kaneler, og så er jeg "hjemme igen".

Den største skuffelse på F9005, er dog at de ikke kan spille f.eks. mp4 UltraHD materiale. Derfor jeg efterlyser noget jeg kan teste med.

Jeg har købt mig den nye Panasonic Blu-ray hdd optager med 4K upscaler. Og der kan jeg også se en bedre kvalitet, men igen. Det er bare upscaling. :-)

Jens E. Hummelmose, Administrator / Skribent / Udvikler - recordere.dk
Til top
Mathias9000 Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 04-Oktober-2013
Point: 80
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mathias9000 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-November-2013 kl. 12:14
Du er undskyldt.

Nej det eneste du har skrevet er bare at du synes billedet er meget bedre allround, og det er bare lidt det modsatte af hvad anmeldelserne konkluderer.

men denne diskussion er vist ikke værd at spilde mere af weekenden på, for vi er stort set enige. Smile Jeg hopper ind foran min strømsluger af et plasma tv. Wink
Til top
Masterbrew Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 19-September-2009
Point: 92
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Masterbrew Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-November-2013 kl. 14:09
Hvad med 720p materiale? Når der nu skal opskaleres må det alt andet lige være bedre at opskalere til 4k end til 1080p.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-November-2013 kl. 08:15
720p>1080p er i forvejen en ret nem opskalering, så det er en meget teoretisk fordel. Desuden findes der ikke særligt meget ægte 720p materiale alligevel.
Til top
thomnico Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 06-November-2007
Sted: Albertslund
Point: 494
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér thomnico Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-November-2013 kl. 20:06
Her er det noget interessant materiale på vej Wink

Redigeret af thomnico - 26-November-2013 kl. 20:06
Til top
Masterbrew Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 19-September-2009
Point: 92
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Masterbrew Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-December-2013 kl. 01:04
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

720p>1080p er i forvejen en ret nem opskalering, så det er en meget teoretisk fordel. Desuden findes der ikke særligt meget ægte 720p materiale alligevel.

Hvordan er den nem?
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-December-2013 kl. 10:34
Alt er jo relativt, og det er naturligvis ikke så nem en skalering som en ren fordobling, men det er nemmere end feks SD til 1080p, for det første fordi der ikke er deinterlacing involveret, for det andet fordi det er nemmere at lave en algoritme der skalerer 1,5 gange på hver led, end feks fra 576 til 720. I praksis er der ikke de store synlige problemer ved opskalering fra 720p til 1080p, selv på ret billige scalere, mens der kan være meget synlige artifakter ved mere skæve skaleringer, og altså især fra interlace kilder.

(Jeg er klar over at det kan diskuteres om det er reelt at inddrage deinterlacing i en teoretisk debat om skalering, men ude i virkeligheden hænger det sammen).
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-December-2013 kl. 10:40
Sagt på en anden måde: Det løser et problem der i virkeligheden ikke er særligt stort. Ikke dermed sagt at det ikke kan betale sig at løse små problemer, det er bare lidt synd at det stjæler fokus fra de store problemer.
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Point: 4676
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-December-2013 kl. 11:50
Otto: Rigtig mange konsolspil er i 720p - og hvis PS4/Xbox1 spiltrenden forstætter, så vil det også være tilfældet i kommende år.

Man kan så sige, at man faktisk med fordel kan købe et 4K-tv da 720p->4K skalering er nem.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-December-2013 kl. 12:03
Godtaget, jeg havde ikke spil i tankerne - men jeg mener stadig at 720p>1080p artifacts ikke er særligt synlige i praksis. Det er en gevinst, men en meget lille én af slagsen. Derfor kalder jeg det en teoretisk fordel. Det er en af de ting der er nemme at forstå, og derfor får for meget fokus i forhold til den reelle impact på billedet, kontra emner som gamma, eller billedbehandling der "gemmer" sig, dvs. Feks støjreduktion eller sharpness der stadig er aktivt selv om alt er slået fra.

Det der er problemet er hvis folk vælger et 4k tv ud fra den slags teoretiske slutninger, og dermedmåske fravælger et 1080p display som er bedre på mere væsentlige punkter. Det så vi i 720/768/1080 diskussionerne (1080p LCD var i starten MEGET ringere end 768p plasma, slev med 1080p materiale). Pessimisten i mig forventer at det sker igen. F.eks. Ved at man vælger 4k LCD frem for 1080p OLED (som hvis begge udføres ordentligt vil være bedre). Derfor synes jeg det er vigtigt at alle fordele og ulemper ved en given teknologi ikke bare bliver stillet op på en liste og vægtet ens.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-December-2013 kl. 12:11
En anden problematik som jeg gætter på gør sig gældende uden at jeg har noget konkret at bygge det på, er at hver gang der kommer en ny høj opløsning, kommer der skærme der "snyder" med signalbehandlingen internt, dvs feks foretager al signalbehandling ved 1080p og opskalerer til sidst, i stedet for at have ægte 4k signalbehandling. Hvis skærmen f.eks. Opskalerer 720p til 1080p først, fordi dele af signalbehandlingen ikke understøtter 4k, så er gevinsten væk. En god sladrehank på det punkt er hvis der findes funktioner der ikke kan slås til når skærmen fodres med max opløsning - så er det formentligt fordi de kredsløb arbejder ved en lavere opløsning. Og så bliver lavere opløsninger ofte udsat for to skaleringer undervejs. Med deraf følgende risiko for yderligere problemer under konverteringerne, f.eks. Farvedekodningsfejl.
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Point: 12378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-December-2013 kl. 14:12
Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

Otto: Rigtig mange konsolspil er i 720p - og hvis PS4/Xbox1 spiltrenden forstætter, så vil det også være tilfældet i kommende år.

Kun få PS4-spil kører ikke 1080p internt. Det er kun boneren der for det meste kører 720p, og som så i øvrigt har en ELENDIG scaler, der tilføjer en helt forfærdelig omgang EE, hvis man kører 1080p ud af maskinen.
Til top

Besvar Besvar Side  <1 3456>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu