recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Det digitale sendenet
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - 5.1 lyd på DR HD
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukket5.1 lyd på DR HD

 Besvar Besvar Side  <1234 66>
Forfatter
Besked
filmfreak Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 27-April-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1362
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-December-2009 kl. 07:54
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Jamen nu ER der kommet DTS 5.1 i min modtager også. Og der er sågar også liv i LFEClap
 
Hmm...  Mit Sony TV kan åbenbart ikke omforme 5.1 HE-AAC til noget som min reciever opfatter som 5.1 lyd Cry
 
Hvorfor har DR mon valgt dette format, når ens TV-modtager ikke kan bruge det til noget ? Jeg kan fint modtage svensk TV i Dolby Digital 5.1 (MPEG2) !
 
Mon det kræver en firmware opdatering af mit TV ?
 
Nu venter vi bare på at Canal Digital (satellit) også sender DR HD med 5.1 lyd - dette bliver vel så i DD5.1 ?
 
/filmfreak
Til top
morten_b Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 17-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 184
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-December-2009 kl. 08:08
Oprindeligt skrevet af filmfreak filmfreak skrev:

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Jamen nu ER der kommet DTS 5.1 i min modtager også. Og der er sågar også liv i LFEClap
 
Hmm...  Mit Sony TV kan åbenbart ikke omforme 5.1 HE-AAC til noget som min reciever opfatter som 5.1 lyd Cry
 
Hvorfor har DR mon valgt dette format, når ens TV-modtager ikke kan bruge det til noget ?

Det har de fordi det er pladsbesparende i sendenettet. Men der er næppe meget udstyr der understøtter det.
Jeg kender ihvertfald ikke til surround receivere der understætter HE-AAC. Så ens modtager skal transkode til DD eller DTS og det er det næppe alle der gør.
Til top
kbh4 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 20-Oktober-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 721
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-December-2009 kl. 09:04
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Jamen nu ER der kommet DTS 5.1 i min modtager også. Og der er sågar også liv i LFEClap
Hvordan får du din Triax til at outputte andet end PCM?

På min Triax 409'er kan jeg vælge "Stereo" eller "Multikanal" men ligegyldigt hvad, så skriver min Onkyo reciever bare "PCM"...

Er det måske afhængigt af udsendelsen? Lige pt. får jeg kun stereo-(PCM)-signaler i højtalerne på alle kanaler (selvom Triax'en skriver "Dansk (HE-AAC)" på skærmen hvis jeg trykker på "Audio" mens jeg kigger på MUX2 kanalerne).

-Kent

Til top
Egelund1 Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 08-November-2009
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 132
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-December-2009 kl. 09:15
Hvis modtager overholder nordic standarten eller er Boxer godkendt, burde der enten komme AC3 eller DTS ud af setop boksen/TV. 
HE AAC er en ny en transportstrøm/kodnings type, men da der meget få SS forstærker som kan forstå HE AAC er det indført i standarten for modtagerne at de skal kunne afleverer DTS eller AC3 således at folk ikke skal skifte udstyr bare fordi udviklingen forsætter med fornyet kodnings algoritmer.  
Forskellen på Ddansk og Engelsk er blot en måde skelne mellem to lyd sæt, hvor Dansk på min modtager er 2 kanaler prologic , og Engelsk er 5.1 diskrete lydkanaler.
Det virker fint og lyder godt, desværre er min boks (Sagem) langsom til at skifte, hvilke gør det svært at sammenligne
Til top
filmfreak Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 27-April-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1362
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-December-2009 kl. 09:22
Oprindeligt skrevet af Egelund1 Egelund1 skrev:

Hvis modtager overholder nordic standarten eller er Boxer godkendt, burde der enten komme AC3 eller DTS ud af setop boksen/TV. 
 
Hmm.. mit Sony 40W4500 skulle ellers være Boxer godkendt, men aligevel får jeg kun 2 kanal PCM Cry
 
Håber det bliver løst med en softwareopdatering via DVB-T
Til top
MichaelA Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-August-2006
Status: Offline
Point: 901
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-December-2009 kl. 10:29
Hmm, kiggede på lydformatet i går på DR HD. Jeg har Stofa og de sender som jeg kan se stadig lyden i Mpeg 1 i 2 kanaler, og altså ikke ACC/DD 5.1.
 
Men måske det kom på senere..?
Beovision Avant 55"
Beolab 5, Beolab 8000, Apple TV4K, iMac, Macbook Pro, iPad m.v
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-December-2009 kl. 10:57
Oprindeligt skrevet af kbh4 kbh4 skrev:

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Jamen nu ER der kommet DTS 5.1 i min modtager også. Og der er sågar også liv i LFEClap
Hvordan får du din Triax til at outputte andet end PCM?

På min Triax 409'er kan jeg vælge "Stereo" eller "Multikanal" men ligegyldigt hvad, så skriver min Onkyo reciever bare "PCM"...

Er det måske afhængigt af udsendelsen? Lige pt. får jeg kun stereo-(PCM)-signaler i højtalerne på alle kanaler (selvom Triax'en skriver "Dansk (HE-AAC)" på skærmen hvis jeg trykker på "Audio" mens jeg kigger på MUX2 kanalerne).

-Kent

Triax'en står til MULTIKANAL. Og boxen understøtter jo HE-AAC, så bitstreamen bliver konverteret i boxen går jeg ud fra, og sendes til recieveren som et signal den genkender, enten DD eller DTS.
Har du lavet opsætningen i Onkyo'en rigtigt? Kan huske man skulle ind og vælge lydformat til hvert input.

Redigeret af Kampus - 01-December-2009 kl. 10:58
Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Februar-2009
Status: Offline
Point: 1972
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-December-2009 kl. 11:32
Oprindeligt skrevet af MichaelA MichaelA skrev:

Hmm, kiggede på lydformatet i går på DR HD. Jeg har Stofa og de sender som jeg kan se stadig lyden i Mpeg 1 i 2 kanaler, og altså ikke ACC/DD 5.1.
 
Men måske det kom på senere..?
Bitraten på DR-HD signalet i stofa's net tyder på at det meget vel kan være en direkte transparent videreformidling af signalet fra satelliten på 1W
 
Det skal du i så fald prise dig lykkelig for, da det er det absolut bedste DR-HD signal vi som slutbrugere kan modtages med en bitrate på ca 15,5 Mbit/s (det er bedre end signalet via DTT, Viasat, YouSee, TDC-tv m.fl)
 
Når Telenor (Canal Digital platformen) får omstillet deres uplink i DR-byen vil det efter alt at dømme blive 5.1 Dolby digital/AC3 der vil blive formidlet via denne transmission, da det er det signal der er kompatibelt med langt de fleste satellit recivere (og for den sags skyld DVB-c bokse) der står ude hos folk, og der jo er masser af plads på satelliterne i forhold til hvad der er på DTT nettet.
 
 


Redigeret af TBC1 - 01-December-2009 kl. 11:41
Til top
MichaelA Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-August-2006
Status: Offline
Point: 901
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-December-2009 kl. 12:07
Jep, fin billede kvalitet så bl.a det program kl. 20 i går aftes Ekspedition Guyana, som fik det samme program på DR1 til at ligne analogt ved sammenligning. Rigtigt flot billede.
 
Se iøvrigt deres program om kommende film m.m.
 
Beovision Avant 55"
Beolab 5, Beolab 8000, Apple TV4K, iMac, Macbook Pro, iPad m.v
Til top
Derre Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 02-November-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 85
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-December-2009 kl. 18:05
Jeg kan stadig ikke se nogen surround på DR HD. Jeg modtager via DTT og har en Sagem ITD 84 HD tilsluttet min Onkyo 875 med HDMI. Jeg har indstillet STB til at outputte "Multichannel" og har prøvet både det danske og engelske lydspor jeg kan se der følger med. Nogen ideer?
Til top
filmfreak Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 27-April-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1362
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-December-2009 kl. 18:15
Har nu prøvet med DVB-T modtagerdelen i min HD boks fra Canal Digital og får tilsyneladende et DTS spor både på dansk og engelsk lydspor fra DR HD. (men alt HE-AAC lyd fra de forskellige kanaler bliver omformet til DTS i denne boks!) Det er det engelske lydspor på DR HD der indeholder rigtig 5.1 lyd, men jeg synes det lyder en smule kunstigt - bla kommer dialogen både i front og center - havde forventet at dialogen kun kom i center ?
 
Håber snart at der også kommer DD 5.1 lyd på satellitten (Canal digital)
Til top
MichaelA Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-August-2006
Status: Offline
Point: 901
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-December-2009 kl. 18:22
Jeg kan ikke se der skulle være kommet DD 5.1 lyd her hos Stofa..?
Beovision Avant 55"
Beolab 5, Beolab 8000, Apple TV4K, iMac, Macbook Pro, iPad m.v
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234 66>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu