recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - 50/60 HZ versus 100 HZ
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukket50/60 HZ versus 100 HZ

 Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
Carser Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 11-Juli-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4805
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Maj-2006 kl. 15:47
Oprindeligt skrevet af Otto, TC Otto, TC skrev:

Oprindeligt skrevet af claes claes skrev:

Ved billedrørs 100Hz er der ofte hakken i rulleteksterne, især ved kravl (fra højre mod venstre) er det osse et problem på LCD ??

Nej, hakkeriet på et 100 Hz CRT skyldes den tidsforskel der er mellem de to halvbilleder i interlace systemet. På et 100 Hz LCD er det 50 progressive billeder der vises to gange hver, det giver ingen panorerings-problemer - overhovedet. 

Kan du uddybe det?

Hvis billedet er fra materiale/kamera/tekstgenerator med interlace, kan jeg ikke se, at LCD og CRT skulle give nogen forskel overhovedet medmindre de udover 100 Hz har en eller anden "motion-teknologi" til forskel (A-B-A-B vs. A-B-C-D). 



Redigeret af Carser - 24-Maj-2006 kl. 15:49
M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
Til top
Tape Connection Se dropdown menu
Branche Medlem
Branche Medlem
Avatar

Oprettet: 21-November-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1758
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Maj-2006 kl. 00:52
 
Oprindeligt skrevet af Carser Carser skrev:

Og hvis denne combing skyldes dårlig konvertering fra interlace til progressiv, hvad er det så lige, der går galt?

Hvis materialet er indspillet som film, dvs. 24 billeder i sekundet (der bliver speedet op til 25 ved overførsel til PAL), så foretages konvertering fra interlace til progressive ved at lægge field A og field B sammen til én frame, hvilket giver 25 hele billeder ud fra de 50 halve. De 25 hele billeder vises så to gange hver, hvilket giver 50 hele billeder. Hvis materialet er indspillet som TV, kan man ikke gøre dette da der kan være bevægelse mellem de to fields. Gør man det alligevel, får man combing som vist på billedet - hver anden linie er forskudt. Sådan ser det ud hvis TV de-interlaces som om det er film. TV-billedet skal i stedet konverteres til progressive ved at interpolere de 288 linier i et field til 576 linier. Hver enkelt interlace field konverteres dermed til en progressive frame. Hvis film-materiale konverteres på denne måde, halveres opløsningen og man får interlace-artifacts - "trappe-effekter".

Oprindeligt skrevet af Carser Carser skrev:

Og kan det fikses i service-menuen?

Eller er det bare sådan, at mit TV er?

Som udgangspunkt er det bare sådan det er. Som du kan se af ovenstående er det ikke nok bare at vælge mellem film eller TV i de-interlaceren, for så går det galt når du viser den anden type materiale. Evnen til at "kigge" på signalet og vælge den rigtige de-interlacing er netop forskellen på en god og en dårlig de-interlacer (og så har vi endda slet ikke været inde på 2-3 pulldown, bad edits, bad cadence og alskens andre "herligheder" der kan gøre en de-interlacers arbejde surt...)

Oprindeligt skrevet af Carser Carser skrev:

Umiddelbart tror jeg nemlig ikke, at der er andet galt, end at billedet (der er to sammenlagte halvbilleder) er optaget med et TV-kamera med interlace!

Det er også slemt nok...

  

Oprindeligt skrevet af Carser Carser skrev:

 Jeg har ikke selv oplevet hakken frem og tilbage på mit 100 Hz TV medmindre vi taler om A-B-A-B hakken med f=50 Hz - og det er nok det, du gør (tak for link i øvrigt) og muligvis også det, Claes gør.

Jeg tænkte da jeg svarede mere på større hak, nærmest frysninger, der opstod knapt så hyppigt og af andre grunde end "100 Hz billedgenbrug".

Men i det hele taget hakker TV jo i det, også film i biografen. 

Det kan skyldes mange ting, f.eks. 2-3 pulldown eller konverteringer mellem 50 og 60 Hz. Jeg  tror ikke på forklaringen om for lidt/for langsom ram, medmindre nogen kan give en mere præcis teknisk forklaring på hvad der sker.

Mvh, Otto
www.tapeconnection.dk
Til top
Tape Connection Se dropdown menu
Branche Medlem
Branche Medlem
Avatar

Oprettet: 21-November-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1758
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Maj-2006 kl. 00:56
Oprindeligt skrevet af Carser Carser skrev:

Oprindeligt skrevet af Otto, TC Otto, TC skrev:

Nej, hakkeriet på et 100 Hz CRT skyldes den tidsforskel der er mellem de to halvbilleder i interlace systemet. På et 100 Hz LCD er det 50 progressive billeder der vises to gange hver, det giver ingen panorerings-problemer - overhovedet. 

Kan du uddybe det?

Hvis billedet er fra materiale/kamera/tekstgenerator med interlace, kan jeg ikke se, at LCD og CRT skulle give nogen forskel overhovedet medmindre de udover 100 Hz har en eller anden "motion-teknologi" til forskel (A-B-A-B vs. A-B-C-D). 

Et 100 Hz CRT arbejder med 100 interlace fields. En sekvens med fire fields A-B-C-D vises som 8 fields i samme tidsrum: A-B-A-B-C-D-C-D (såfremt der er tale om Digital Scan). Dette giver potentielt set hakkeri. Et 100 Hz LCD arbejder med 100 progressive frames. Samme fire interlace fields vises i samme tidsrum som 8 progressive frames: A-A-B-B-C-C-D-D. Ingen hakkeri. Et gammeldags 100 Hz tv uden digital scan viser de fire fields som 8 fields: A-A-B-B-C-C-D-D - ingen hakken (medmindre det skyldes andre fænomener), men til gengæld line flicker fordi det er et interlace format.

Mvh, Otto
www.tapeconnection.dk
Til top
Carser Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 11-Juli-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4805
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Maj-2006 kl. 01:47

Hej Otto,

1.000 tak for udførlige svar.

Nu er jeg blevet lidt klogere på mit eget TV og på, at der er forskelle, jeg ikke helt forstod på 100 Hz CRT og LCD. Og så er jeg blevet meget klogere på de-interlace.

Og lur mig, om der ikke også sendes film på TV og er fremstillet en del VHS-kopier og nogle DVD'er, der har alt for synlige trappe-effekter - også set på 50 Hz gammeldaws flimreflasker.

M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
Til top
Tape Connection Se dropdown menu
Branche Medlem
Branche Medlem
Avatar

Oprettet: 21-November-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1758
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Maj-2006 kl. 12:05
Oprindeligt skrevet af Carser Carser skrev:

Nu er jeg blevet lidt klogere på mit eget TV og på, at der er forskelle, jeg ikke helt forstod på 100 Hz CRT og LCD. Og så er jeg blevet meget klogere på de-interlace.

Hvis du vil være endnu klogere, så læs "bibelen":

http://www.hometheaterhifi.com/volume_7_4/dvd-benchmark-part -5-progressive-10-2000.html

 

Oprindeligt skrevet af Carser Carser skrev:

Og lur mig, om der ikke også sendes film på TV og er fremstillet en del VHS-kopier og nogle DVD'er, der har alt for synlige trappe-effekter - også set på 50 Hz gammeldaws flimreflasker.

På et 50 Hz tv har du _per definition_ trappe-effekter på film. Det eneste rigtige princip til gengivelse af film er et progressivt display - problemet er at langt de fleste signalkilder er interlaced, og konverteringen tilbage til progressive er ikke uproblematisk. Man kunne have håbet at HDTV ville løse dét problem, men desværre tror flertallet at 1080i er bedre end 720P. Det er det I PRINCIPPET også til film, men det stiller igen krav til udstyrets evne til at de-interlace - hvilket er endnu sværere/mere krævende ved 1080i end ved 576i. Heldigvis er udgangspunktet i så høj kvalitet at slutresultatet selv ved en dårlig de-interlacing opleves som bedre end DVD - men når det nu kunne have været endnu bedre... Det glæder mig overordentligt meget at det ser ud til at HD-DVD og Blu-Ray har valgt den eneste rigtige løsning og lagrer filmene i 1080P/24. 

Mvh, Otto
www.tapeconnection.dk
Til top
Carser Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 11-Juli-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4805
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Maj-2006 kl. 13:14

Tak for link Otto - det er tilføjet til foretrukne, og jeg vil bestemt læse mere - og så er der også bedre illustrationer, end dem jeg lidt tilfældigt fik indsat i min lille artikel.

Ja, film bør lagres progressivt, det er også ekstra tydeligt for mig nu.

M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
Til top
Maxburner Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 04-Juni-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 180
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Maj-2006 kl. 17:00

Nu er TV udsendelser og Videokamera ikke porgress 25 hz optagelser der blvier konverteret til 50 hz interlace.

 

TV udsendelser og Videokamera optager 50 FORSKELLIGE billeder i sekundet, i interlace. Det er noget helt andet end film.

Derfor på en 100 hz ser det forkert ud. har selv 100hz tv og de bliver lageret som 2 halve billeder der gentages 2 gange.

Jeg vil stadig foretrækker 50hz frem for 25 hz uanset interlace eller ej. Det er jo det samme med spil, jo højere fps jo bedre.

For at få et godt afspilning på PC skal softwaren indstilles på BLOB ved interlace optagelser, så istedet for den viser 25 sammenpresset interlace billeder, viser den 50 billeder dobbeltscannet interlace som ser mere flydende ud.

Til top
Tape Connection Se dropdown menu
Branche Medlem
Branche Medlem
Avatar

Oprettet: 21-November-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1758
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Maj-2006 kl. 21:16
Oprindeligt skrevet af Maxburner Maxburner skrev:

Nu er TV udsendelser og Videokamera ikke porgress 25 hz optagelser der blvier konverteret til 50 hz interlace.

 

TV udsendelser og Videokamera optager 50 FORSKELLIGE billeder i sekundet, i interlace. Det er noget helt andet end film.

Derfor på en 100 hz ser det forkert ud. har selv 100hz tv og de bliver lageret som 2 halve billeder der gentages 2 gange.

Jeg vil stadig foretrækker 50hz frem for 25 hz uanset interlace eller ej. Det er jo det samme med spil, jo højere fps jo bedre.

For at få et godt afspilning på PC skal softwaren indstilles på BLOB ved interlace optagelser, så istedet for den viser 25 sammenpresset interlace billeder, viser den 50 billeder dobbeltscannet interlace som ser mere flydende ud.

Det er vi da fuldstændigt enige i, det er jo netop det vi lige har brugt to sider på at diskutere?

Mvh, Otto
www.tapeconnection.dk
Til top
moho Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 27-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3069
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Juli-2008 kl. 12:16

De der 100Hz

Jagtede tallet 100Hz og huskede en side fra EBU (European Broadcasting Union). Det var fra samme institution fænomenerne direkte var beskrevne (beskrevet).

Ved HDTV skærmene viste det sig der var problemer med ligesom nøjes med 50Hz [opdatering hedder det vist], især udenfor det felt hvor man nu aktuelt Fokuserede (måske dårlig til oversætte meningen, om områder udenfor ens fokuseringsfelt). Og herfra skulle det blive en stor fordel med 100Hz.

Dog kom jeg ikke længere ind i dette, hvad man mener i USA om 60Hz var nok eller man her også skulle højere op, for undgå (minimere) det observerede fænomen, eller om man her skulle op på 120Hz.



Redigeret af moho - 10-Juli-2008 kl. 16:08
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu