recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - 6.1 system?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

6.1 system?

 Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked
Sejrsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 27-April-2005
Status: Offline
Point: 813
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Sejrsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-September-2012 kl. 08:28
Oprindeligt skrevet af Tunfisken Tunfisken skrev:

jeg fik af vide i hifik det var i ørehøjde med sur højt, så nu er mine røget derned
 
Det er noget ævl. Få dem højere op, så de er sværere at retningsbestemme. Ellers kan du squ lige så godt droppe surround!
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-September-2012 kl. 08:57
Oprindeligt skrevet af Sven Palvig Sven Palvig skrev:

Alle højtaler skal have diskanten monteres i ørehøjde. Det gælder selvfølgelig ikke højdehøjtaler som monteres så højt op imod de 3 meter man kan.
Tidligere surroundsystemer var det rigtigt, at man sagde 60 - 100 cm. over ørehøjde.
Diskanten skal ikke placeres i ørehøjde, hvis det er i halvdelen af loftshøjden. Her kan man dispencere en 5 cm. over eller under. Men ellers skal den fordi det passer med  fremtiden.
Jeg sidder her og hører skøn musik optaget i 5.1 DTS HD MA 24 bit/192kHz. Det er det nye super-format. Fremragende!
Richard Hardesty er en af dem, der anbefaler i ørehøjde. Men der er flere. 

Musik i surround er desværre ikke særligt standardiseret, så her hersker der en del "lovløshed". Men det er ganske enkelt lodret forkert at det skulle være "forældet" at have baghøjttalerne placeret højt. Jeg aner ikke hvor du har dine informationer fra, men de er forkerte, og jeg synes du skal læse lidt op på det før du spreder mere misinformation.
Til top
tvkartoffel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-Juni-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1998
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tvkartoffel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-September-2012 kl. 09:55
Er det ikke både forkert at skrive at surround htt skal hænge højt eller at de skal hænge lavt. Hvis man ikke tager hensyn til afstanden kan begge dele vel være forkert? I hvert fald er det min erfaring at der er bedre at tænke i en "lodret" vinkel, fra den der lytter, frem for at anbefale en bestemt højde.
Jeg har selv måttet eksperimentere en del og har erfaret et en vinkel på omkring 20gr. lodret giver det bedste kompromis. Det giver en placering på ca 170cm over gulv med 220cm fra center af sofaen til hver surround htt.
 
EDIT: Kommer i tanke om at jeg fornylig var i HFK på Åbulevarden. I et af deres små demolokaler havde de placeret surround htt. næsten helt oppe i hjørnerne, men ret tæt på sofaen. Det lød mildt sagt ikke ret godt. Lydbilledet hang slet ikke sammen og surround effektene lød præcis som det de var: Effekter der kom ud af en højttaler oppe i hjørnet. Deres Ikon center lød i øvrigt lige sådan. Efter min smag er det ikke det man bør stræbe efter.
 
MVH



Redigeret af tvkartoffel - 14-September-2012 kl. 10:03
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-September-2012 kl. 10:38
Det er rigtigt, det er jo også derfor der nævnes et interval... Men medmindre du siddermed hovedet inde i højttaleren bliver "ørehøjde" aldrig korrekt.
Til top
Sven Palvig Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 27-Marts-2012
Status: Offline
Point: 376
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Sven Palvig Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-September-2012 kl. 10:38
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Oprindeligt skrevet af Sven Palvig Sven Palvig skrev:

Alle højtaler skal have diskanten monteres i ørehøjde. Det gælder selvfølgelig ikke højdehøjtaler som monteres så højt op imod de 3 meter man kan.
Tidligere surroundsystemer var det rigtigt, at man sagde 60 - 100 cm. over ørehøjde.
Diskanten skal ikke placeres i ørehøjde, hvis det er i halvdelen af loftshøjden. Her kan man dispencere en 5 cm. over eller under. Men ellers skal den fordi det passer med  fremtiden.
Jeg sidder her og hører skøn musik optaget i 5.1 DTS HD MA 24 bit/192kHz. Det er det nye super-format. Fremragende!
Richard Hardesty er en af dem, der anbefaler i ørehøjde. Men der er flere. 

Musik i surround er desværre ikke særligt standardiseret, så her hersker der en del "lovløshed". Men det er ganske enkelt lodret forkert at det skulle være "forældet" at have baghøjttalerne placeret højt. Jeg aner ikke hvor du har dine informationer fra, men de er forkerte, og jeg synes du skal læse lidt op på det før du spreder mere misinformation.
Ok forældet er måske et stærkt ord.
Jeg har selv haft sidehøjtalerne placeret over ørehøjde efter hvad jeg læste var godt. Men med det nye DTS HD MA, hvor der er optaget i fuld frekvensområde i de 5 kanaler. LFE kanalen har fra 0 - 120 hz.
Jeg har arrangeret iaften i Storkøbenhavns hi-fi klub, et arrangement, hvor der for første gang bliver spillet surround. Der vil også blive demostreret de nye medie, Pure Audio Blue-Ray, som bare er så sindsygt godt.
Jeg har i den forbindelse korrespondert med Morten Lindberg fra det norske 2L pladeselskab, og svaret fra ham var, alle 5 høyttalerne skal helst være identiske og kalibreres 1:1.
Lydstudier har idag monteret højtalerne i ørehøjde, så de ved hvad der sker i hver kanal. Det behøver vi ikke nødvendigvis. Ved film og der kommer en helikopter flyvende bagfra, er det en fordel at højtalerne er placeret højt. Her bliver det godt, når der kommer ekstra højtaler placeret som "High" i et Aero system.
Men når man optager med diskanterne i ørehøjde så bør det også afspilles sådan.
Vælger man så det nye lydformat, Pure Audio Blue-Ray, hvor man på 2L plader bliver omkranset af lyd, og man befinder sig på dirigentens plads. Det er faktisk godt.
 
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-September-2012 kl. 12:31
Oprindeligt skrevet af Sven Palvig Sven Palvig skrev:

Ok forældet er måske et stærkt ord.
Jeg har selv haft sidehøjtalerne placeret over ørehøjde efter hvad jeg læste var godt. Men med det nye DTS HD MA, hvor der er optaget i fuld frekvensområde i de 5 kanaler. LFE kanalen har fra 0 - 120 hz.
Jeg har arrangeret iaften i Storkøbenhavns hi-fi klub, et arrangement, hvor der for første gang bliver spillet surround. Der vil også blive demostreret de nye medie, Pure Audio Blue-Ray, som bare er så sindsygt godt.
Jeg har i den forbindelse korrespondert med Morten Lindberg fra det norske 2L pladeselskab, og svaret fra ham var, alle 5 høyttalerne skal helst være identiske og kalibreres 1:1.
Lydstudier har idag monteret højtalerne i ørehøjde, så de ved hvad der sker i hver kanal. Det behøver vi ikke nødvendigvis. Ved film og der kommer en helikopter flyvende bagfra, er det en fordel at højtalerne er placeret højt. Her bliver det godt, når der kommer ekstra højtaler placeret som "High" i et Aero system.
Men når man optager med diskanterne i ørehøjde så bør det også afspilles sådan.
Vælger man så det nye lydformat, Pure Audio Blue-Ray, hvor man på 2L plader bliver omkranset af lyd, og man befinder sig på dirigentens plads. Det er faktisk godt.
 
 
Jeg har været i en del studier, og set billeder fra mange flere, og jeg har til gode at se et surround-system i et studie med baghøjttalerne i ørehøjde. At højttalerne bør være ens er jeg principielt enig i, og det er de i de fleste studier, men normalt er baghøjttalerne placeret højt - inklusive i dét system Anders Uggelberg fra Procella har lavet for DTS i London, til netop at demonstrere DTS MA HD, så nye lydformater laver ikke om på dét.
 
Som sagt, musik i surround er ikke standardiseret, og jeg vil bestemt ikke afvise at der findes 5.1 musik-udgivelser der er mixet til at baghøjttalerne skal være i ørehøjde. Musik-branchen glemte desværre at spørge filmbranchen hvordan folks surround-højttalere typisk er placeret da de begyndte at producere 5.1 musik...
 
Der er et helt grundlæggende problem i at have baghøjttalerne i ørehøjde: Hvis du har nogen siddende i sofaen ved siden af dig, sidder de i vejen for højttalerne.
 
EDIT: Jeg siger ikke at det er dårligt at have baghøjttalerne i ørehøjde, hvis indspilningen er lavet til det og der kun er én lytter der sidder i sweet spot, så er jeg ikke i tvivl om at det kan være rigtigt godt. Men at anbefale at gøre det generelt, det er mis-information.


Redigeret af Otto J - 14-September-2012 kl. 12:32
Til top
Tunfisken Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 17-September-2007
Status: Offline
Point: 561
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Tunfisken Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-September-2012 kl. 18:55
Nu starter jeg lige med at ha surround og surround back i ørehøjde for at se hvordan det er, synes simpelthen ikke det var optimalt da mine surround hang en meters penge over mine ører, det er jo en smagssag, så nu får jeg se når det er afprøvet, men var ikke tilfreds med den anden placering, synes ikke man kunne fornemme surround
Optoma HD141X
TV: Samsung 65" LED 6-serie
AFSPILLER - PS4
mobilabonnement
FRONT HØJTALER - DALI CONCEPT 1
RECIEVER - ONKYO TX-NR616THX
SURROUND -
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-September-2012 kl. 19:14
Jeg har mine dipole surround HT hængende lige oven over hovedet, ca 125 cm til underkant fra gulv. Så er spredningen ret god, også med flere i sofaen. Og diskanten opfattes også helt klart.
Til top
Sven Palvig Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 27-Marts-2012
Status: Offline
Point: 376
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Sven Palvig Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-September-2012 kl. 19:23
Man kan ihvertfald selv prøve sig frem. Det har jeg gjort efter først at have baghøjtalerne (side) monteret 60 cm. - 80 over ørehøjde. Det difuse kan ligge i optagelsen.
Prøv at se, hvad Dolby skriver:
 
Til top
Sven Palvig Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 27-Marts-2012
Status: Offline
Point: 376
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Sven Palvig Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-September-2012 kl. 19:27

Højttaler diskanter skal være i ørehøjde, men du bør hæve eller sænke dem et par inches hvis det er nødvendigt for at undgå at woofer nøjagtig halvvejs mellem gulv og loft. Ligeledes mens venstre-højre symmetri er vigtigt for korrekt billeddannelse, kan du eventuelt udligne din lytteposition et par inches til hver side for at undgå at blive præcis halvvejs mellem venstre og højre sidevægge.

"Bemærk, at diskanthøjttalere i de bageste surround-højttalere også skal være i ørehøjde. Nogle mennesker anbefaler at placere surroundhøjttalerne højt oppe på siden eller bagvægge, efterligne opsætningen af nogle kommercielle biografer. Men det er en tilbagevenden til de forløbne år, når en enkelt bagkanal indeholdt surround oplysninger snarere end separate kanaler som i dagens 5,1 lydspor. Dengang nogle biografer placeret en eller flere højttalere højt oppe på bagvæggen til at øge stemningen ved at inkludere rummets naturlige rumklang. Men det var længe siden, og i teatre meget større end nogens dagligstue." Kilde: RealTraps.  Mvh. Sven

Til top
Sven Palvig Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 27-Marts-2012
Status: Offline
Point: 376
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Sven Palvig Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-September-2012 kl. 19:58

2000 Richard L. Hardesty

www.audioperfectionist.com

Han skriver dog på et af sine Bulletiner, "How to Choose Loudspeakers", at der vil være problemer med møbler samt afstand til sidevæge, da folks stuer er for smalle, at det er en fordel at hæve dem.
Så der er uenighed om det.
Jeg er bare blevet så begejstret for det norske pladeselskabs Pure Music Blue-Ray fra lindberg Lyd 2L
http://www.mamut.net/lindberglyd/shop/ at jeg vil have dem gengivet så godt som muligt, da det er fremragende.
Til top
Sven Palvig Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 27-Marts-2012
Status: Offline
Point: 376
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Sven Palvig Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-September-2012 kl. 20:00
Jeg sidder og lytter på lånte højtaler der lige nu bruges som baghøjtaler i 7.1 Det er bedre end 5.1 med bedre rum bagtil.
Har så lige prøvet 6.1, da det er nemt at omstille på en Onkyo TX-NR809 fra 6.1 til 7.1
6.1 er bedre end 5.1 Man har lyd lige bag sig. Med 7.1 er rummet bredere og virker større. Håber du kan bruge det.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu