recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - 6.1 system?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

6.1 system?

 Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-September-2012 kl. 14:26
Oprindeligt skrevet af Sven Palvig Sven Palvig skrev:

Man kan ihvertfald selv prøve sig frem. Det har jeg gjort efter først at have baghøjtalerne (side) monteret 60 cm. - 80 over ørehøjde. Det difuse kan ligge i optagelsen.
Prøv at se, hvad Dolby skriver:
 


De skriver "just above ear level", uden nærmere specifikation... Dvs. ikke ørehøjde.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-September-2012 kl. 14:28
Oprindeligt skrevet af Sven Palvig Sven Palvig skrev:

Jeg er bare blevet så begejstret for det norske pladeselskabs Pure Music Blue-Ray fra lindberg Lyd 2L
http://www.mamut.net/lindberglyd/shop/ at jeg vil have dem gengivet så godt som muligt, da det er fremragende.


Det synes jeg er helt fint, og det skal du bare blive ved med. Men jeg synes du skal lade være med at sprede det som et generelt råd, for det er ikke dén placering der vil fungere bedst i de fleste sammenhænge.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-September-2012 kl. 14:29
Oprindeligt skrevet af Sven Palvig Sven Palvig skrev:


"Bemærk, at diskanthøjttalere i de bageste surround-højttalere også skal være i ørehøjde. Nogle mennesker anbefaler at placere surroundhøjttalerne højt oppe på siden eller bagvægge, efterligne opsætningen af nogle kommercielle biografer. Men det er en tilbagevenden til de forløbne år, når en enkelt bagkanal indeholdt surround oplysninger snarere end separate kanaler som i dagens 5,1 lydspor. Dengang nogle biografer placeret en eller flere højttalere højt oppe på bagvæggen til at øge stemningen ved at inkludere rummets naturlige rumklang. Men det var længe siden, og i teatre meget større end nogens dagligstue." Kilde: RealTraps.  Mvh. Sven



Link tak.
Til top
tvkartoffel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-Juni-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1998
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tvkartoffel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-September-2012 kl. 14:41
Det er denne her. Ca. 1/3 nede på siden:
 
http://www.realtraps.com/art_room-setup.htm
 
MVH
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-September-2012 kl. 15:14
Oprindeligt skrevet af tvkartoffel tvkartoffel skrev:

Det er denne her. Ca. 1/3 nede på siden:
 
http://www.realtraps.com/art_room-setup.htm
 
MVH


OK. Jeg har stor respekt for Ethan Winer's viden om akustik, men han bliver ikke betragtet som en nævneværdig kapacitet på surround-siden (hvad film angår). Jeg kender ingen af dem der gør, som anbefaler ørehøjde.

Én af dem der ER en kapacitet på surround-siden, er som nævnt Anders Uggelberg, der har designet DTS' demo-biograf i London (og da Sven Palvig omtalte DTS-HD MA som et argument, mener jeg det har en vis betydning). I forhandler-guiden til hans Procella højttalere, som jeg ikke ved hvor meget jeg må klippe-klistre fra, omtaler han blandt andet forskellen på et setup til multikanals musik, og et setup til film (samt forskelligheder i film-standarderne). Han giver også sine egne anbefalinger af hvad man bør prioritere, og konklusionen er den "klassiske", 60 cm eller mere over ørehøjde.

ITU standarden for multikanals musik kan ses her. Den siger placering _minimum_ i ørehøjde, uden nærmere specifikation af et maksimum (såvidt jeg har skimmet mig til). Hvis jeg kan finde nogle konkrete white papers mht placeringen af surround-højttalerne til film-brug, så skal jeg nok poste dem, men det er alment kendt at Dolby, DTS og THX anbefaler en placering over ørehøjde. De præcise vinkler og afstande varierer lidt, og derfor må man som sagt tage en beslutning om hvilket materiale man vil prioritere.

Med andre ord, så behøver det ikke som sådan være _forkert_ at placere højttalerne i ørehøjde, i et setup med fokus på multikanals musik. Men i et setup med fokus på film, er det efter min mening en dårlig idé.




Redigeret af Otto J - 17-September-2012 kl. 15:14
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-September-2012 kl. 15:25
Et interessant link: Her er setup-guiden til Dolby Atmos, der er et bud på fremtidens surround-system efter 7.1. Se specifikt side 11, der omhandler højden på baghøjttalerne. Jeg ved godt det ikke ligefrem er hjemmebio, men jeg har svært ved at se argumentet for at hjemmebio optimalt set skal placeres anderledes end kommerciel bio.
Til top
tvkartoffel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-Juni-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1998
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tvkartoffel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-September-2012 kl. 16:29
Ja det synes at svæve lidt i vinden hvad der er dét rigtige, andet end at det i hvert fald generelt er "over" ørehøjde der nævnes. Jeg er helt enig i at mr. Winer måske ikke lige er den helt rigtige at spørge i den forbindelse. Det må være mere relevant at kigge efter hvad der der anbefales af de tunge drenge i filmindustrien. Altså Dolby, THX ect.. Evt Procella.
 
Det dokument du henviser til skulle vel aldrig være dette som Procella har på deres hjemmeside?
 
http://www.procella.citymax.com/f/Procella_System_Design_&_Installation_v2.4_web.pdf
 
Jeg læser ITUs anbefalinger lidt anderledes end du kommer frem til. Jeg får det til at der konkret anbefales en vinkel mellem 0 og 15 grader over ørehøjde. Det lyder også timeligt i forhold til at de så vil have en passende højde uanset hvor lang væk de er.
 
MVH
Til top
Sven Palvig Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 27-Marts-2012
Status: Offline
Point: 376
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Sven Palvig Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-September-2012 kl. 21:29
Jeg havde også læst:
http://www.aes.org/technical/documents/AESTD1001.pdf
hvor der på side 4 står at : LS, RS skal placeres 1,2 meter eller mere og højtalerne max. må vinkles 15 grader. Det er (næsten) det samme som ITU standarden for multikanals musik som Otto henviste til.
Til top
Sven Palvig Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 27-Marts-2012
Status: Offline
Point: 376
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Sven Palvig Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-September-2012 kl. 21:35
Det kan da godt være, jeg skal lade være med at fortælle placeringen af baghøjtalere til film fremover; men lad os lige gøre dette her færdigt.
På Dolbys hjemmeside kan man læse om sidehøjtalernes placering:
"These speakers should be placed directly to the sides of your seating position. These speakers are designed to just above ear level to maximize ambience."
Der er så vist et billede af B&W 805.
Så det er ikke noget, der kommer ud af den blå luft. Smile 


Redigeret af Sven Palvig - 17-September-2012 kl. 21:36
Til top
Sven Palvig Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 27-Marts-2012
Status: Offline
Point: 376
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Sven Palvig Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-September-2012 kl. 22:07

Kommentarer til:

AES Technical Document AESTD1001.1.01-10

Multichannel surround sound systemer og drift

Bemærkningerne til § 5:

Full-range højttalere og LFE

"Det skal fremgå klart, at seks identiske, full-range højttalere bør anvendes, for at realisere det fulde potentiale af det højopløselige surround sound format. Full-range betyder i denne sammenhæng en frekvensgang fra 20 Hz til 20 kHz"......
Et alternativ er " seks højttalere med frekvens dækning over 80 Hz "...
Fuldrange er ikke sådan at hænge op på væggen...
 
Interessant papir der iøvrigt bestemt foreslår to subwoofere samt "Eliminer den midterste højttaler krav"
Mvh. Sven Smile 


Redigeret af Sven Palvig - 17-September-2012 kl. 22:09
Til top
tvkartoffel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-Juni-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1998
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tvkartoffel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-September-2012 kl. 23:35
Kunne du ikke lige sætte en reference på dine oversættelser. Der er unødigt besværligt at google hvor du har det fra. Kunne du ikke også copy paste den originale tekst så man kan finde passagen i det dokument man lige har fundet via google.
 
MVH
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-September-2012 kl. 11:19
Ja det er ikke en pind værd i en diskussion med løsrevne citater uden kilde angivelse. Og når citaterne så går på at overbevise os om at det er lodret forkert hvad vi har rettet os efter hidtil, så kræver det virkelig noget kvalificeret dokumentation.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu