|
720/1080p Afstand (hurtigt spørgsmål) |
Besvar |
Forfatter | |
andershede
Super bruger Oprettet: 23-Januar-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 291 |
Emne: 720/1080p Afstand (hurtigt spørgsmål) Sendt: 19-Juli-2010 kl. 14:22 |
TommyBoy
Guld medlem Oprettet: 06-Maj-2010 Sted: Denmark Balleru Status: Offline Point: 722 |
Sendt: 19-Juli-2010 kl. 14:48 |
regn selv på det:
billedet 82” diagonal
billede højde 40.5”
og billede bredde 72”.
dvs højden er 102cm
720/102 = 7 pixels pr cm
eller 1.4mm pr pixel, det kan du sikkert ikke se, om det så var 1080p
med mindre du bruger en god kikkert :-)
MEN, du skal nok ikke kun se DVD på denne vel ?
i fremtiden sikkert blueray, og så skal du skalere ned, og dette kræver en del regnekraft
og afrunding af grafik, sådan noget kan ikke gøres ude at det forringer billedet lidt,
hvis man er lidt vild med gode billeder, så bør man køre 1080 ind til en 1080 projektor,
så skal du bare se løjer. Redigeret af TommyBoy - 19-Juli-2010 kl. 14:50 |
|
AE4000 Onkyo TX-SR608 BD390 SA Mantra 60 + Mantra 10AV 7:4
Lissau Truecolor ISF 100" fastramme Plano Film skal ses i biografen - derhjemme :-) |
|
andershede
Super bruger Oprettet: 23-Januar-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 291 |
Sendt: 19-Juli-2010 kl. 19:03 |
tak for svaret :)
|
|
Aim
Guld medlem Oprettet: 30-Juni-2010 Sted: Danmark Status: Offline Point: 1135 |
Sendt: 19-Juli-2010 kl. 20:54 |
Så hvis det er fordi du har et godt tilbud på en 720p projektor, så køb den endelig, man skal op på rimlig stort lærred eller afstand for rigtigt at få noget ud af det.
|
|
Herreklubben Hæng ikke med hovedet, hvis du står i lort til halsen.
|
|
TommyBoy
Guld medlem Oprettet: 06-Maj-2010 Sted: Denmark Balleru Status: Offline Point: 722 |
Sendt: 20-Juli-2010 kl. 12:48 |
i full HD 1080 og 100" diagonalt lærred som jeg har,
er billedet 2m bredt, dvs hver pixel er 1 x 1 mm
det kan man ikke se fra 3-4m afstand,
jeg har flere 720 film og de ser oftest lige så godt ud som 1080 materiale,
jeg har endda flere gange når vi ser gamle DVD'er som jo er langt lavere opløsning,
blevet godt imponeret over billed kvaliteten, jeg bruger også frame interpolation,
som gør at lavere opløsning input kommer ud 2-3 gange så mange frames pr sek,
samt bliver flyttet (interpoleret) i den fulde opløsning, derfor bliver man snydt til at tro et en DVD er HD :-) hvilket jo er meget fedt..
|
|
Lissau Truecolor ISF 100" fastramme Plano Film skal ses i biografen - derhjemme :-) |
|
bQvle
Bruger Oprettet: 27-November-2009 Sted: Danmark Status: Offline Point: 150 |
Sendt: 20-Juli-2010 kl. 21:41 |
Jeg ser et 106" lærred fra 4 m afstand.
Jeg vil påstå at råmaterialet betyder væsentligt mere end selve opløsningen. Jeg har mange 1080p film som er grynet og uskarpt at se på, og så har jeg mange 720p film hvor billedet bare står kniv skarpt. Derudover viser projekteren jo heller ikke billedet KNIV-skarpt pixel for pixel, idet det kommer op på et lærred tvære lyset jo lidt ud, og det skaber en form for "naturlig antialiasing", så de 1 - 1.4 mm pixels vil jo tvære ud i hinanden, og billedet vil være mere glidende. Men på den anden side vil jeg nok selv vælge en full-hd projekter igen, Så er man da lidt bedre fremtidssikret. Derudover vil jeg også vente lidt, da der nok snart kommer nogle 3d projektere fra de seriøse udbydere, hvis det altså siger dig noget.
Redigeret af bQvle - 20-Juli-2010 kl. 21:45 |
|
TommyBoy
Sendt: 21-Juli-2010 kl. 09:53 |
og når alle de nye fancy 3D projektore kommer,
så sælger alle folk deres brugte 1080 projektore billigt :-)
hey endnu en med en AE4000 ! ja det med pixels der udtvære lidt er meget normalt for 3LCD
men på den anden side så er der så mange andre foredele ved den !
|
|
|
bQvle
Bruger Oprettet: 27-November-2009 Sted: Danmark Status: Offline Point: 150 |
Sendt: 21-Juli-2010 kl. 14:20 |
Okay :) det var jeg ikke klar over, jeg er nu meget glad for min projekter, og når du ser film virker billedet meget skart, men når man skal stille focus på den, så kan man ikke få den lille tekst til at stå helt skarpt.
Ja, når PT-AE5000 eller en anden fornuftig 3d projekter dukker op, så kan det da godt ske at den gamle ryger. Men det kommer an på hvor meget materiale der tilgængeligt til den tid.
|
|
Kasper_J
Guld medlem Oprettet: 30-Marts-2007 Status: Offline Point: 2813 |
Sendt: 21-Juli-2010 kl. 14:40 |
Hvorfor bliver billedet bedre af det? Jeg ville tro at kvaliteten faldt jo flere kunstige frames der bliver sat ind.
|
|
TommyBoy
Sendt: 22-Juli-2010 kl. 11:13 |
>Hvorfor bliver billedet bedre af det?
>Jeg ville tro at kvaliteten faldt jo flere kunstige frames der bliver sat ind
en AE4000 og mange andre af de nye projektore kan lave frame interpolation
det er ikke helt nyt.
i blueray mode er det 24 fps ind og 2-3 gange up, dvs ting der flytter sig, holder HELT op med at hakke i mode 3 (det er nyt) alle disse interpoleringer sker i full hd opløsning,
så selv om du levere et DVD dignal, så skaler den det op først og tilføre motion interpolering bagefter, derfor opnår man en oplevelse af højere opløsning, ting der bevæger sig står også markant skarpere i mode 3, lav testen i split mode, på en end scroll tekst.
mere her:
----------------------------------------------
• Improved Frame Interpolation. Panasonic uses the marketing term Frame Creation for its frame interpolation system. The AE3000 had three options for Frame Creation: Off, Mode 1 and Mode 2. Mode 1 buffered two frames and created one or more interim frames from those. Mode 2 buffered three frames and created one or more interim frames. Mode 2 was more comprehensive, but created more video delay. The AE4000 incorporates the second generation of this system, and is thus called Frame Creation 2. It has the same Mode 1 and 2 as the original, but it has a new Mode 3. This also buffers three frames for analysis, but it performs much more processing to achieve a better result. Video delay in Mode 1 is modest, more noticeable in Mode 2, and more visible yet in Mode 3. Modes 2 and 3 put the picture visibly out of synch with the audio. Thus an audio delay is required to keep the picture and sound in synch when using the Frame Creation system. The Frame Creation system reduces motion judder in increments-it is somewhat reduced in Mode 1, more so in Mode 2, and virtually non-existent in Mode 3. It accomplishes this with only occasional subtle artifacts. Depending on the material being viewed, Frame Creation can impart a hyper-reality to the image, making a movie look as it if were made with an HD videocam rather than a film camera. Some people like this effect, and others find it quite objectionable. Either way, this effect on the AE3000 and AE4000 is subtle when compared to competing models from last year on which the effect is more pronounced. One demo that is quite interesting, if you ever have the chance to stage it, is to run a projector without frame interpolation side by side with the AE4000. When the pictures are adjacent to one another and the AE4000's clean, stable image is used as a reference, it is startling to see just how much judder and instability there is in the picture that is not being processed with frame interpolation. The bottom line is that some users will want to use Frame Creation on everything they watch. Some will prefer to use it selectively, on material like animated films and sports broadcasts. Some won't use it at all. But it is nice to have the option. Redigeret af TommyBoy - 22-Juli-2010 kl. 11:14 |
|
|
Rasmusdc
Guld medlem Oprettet: 09-December-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1756 |
Sendt: 22-Juli-2010 kl. 12:07 |
personlig er jeg ikke positiv over alt det bearbejdning giver et falsk billede.
angående 720p og 1080p, og afstand..
min personlige mening og ydmyge hifi enthusiast ikke expert, er at .
JA 720p er måske fint nok.. men det kommer godt nok an på materialet.. og tv´et / projektors skalering.
smider du 1080p kilde materiale i noget 720p, og den er dårlig til at omskalere, så kan det godt virke blødt.... hvor imod en 1080p 1:1 pixelmapping projektor bare er en smule skarpere, selvom det er på afstanden hvor man ikke burde se forskel.
|
|
Rasmusdc
Guld medlem Oprettet: 09-December-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1756 |
Sendt: 22-Juli-2010 kl. 12:16 |
som tillæg lavede nogle forsøg med Mediecenteret hvor jeg legede med ATI skalering, og lod den bare overscanne en smule, selv på afstand kunne de ses i film, at skarpheden røg, med en smule overscan. |
|
Besvar | |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |