recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - 720p og 1080p
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukket720p og 1080p

Besvar Besvar Side  <1 10111213>
Forfatter
Besked
BrianJVC Se dropdown menu
--
--
Brian er stoppet hos JVC

Oprettet: 26-Maj-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1188
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Oktober-2006 kl. 10:07
Oprindeligt skrevet af CleoA CleoA skrev:

Oprindeligt skrevet af BrianJVC BrianJVC skrev:

Til CleoA:

Ja og alle andre interesserede, kom til weekendens Hifi/High-End messe i Odense, det er nu tid til den traditionsrige messe på Fyn, hvor producenter har deres nyeste gejl med.

Hej BrianJVC,

Tusinde tak for the "heads-up". Jeg skal prøve at overtale kæresten, da det faktisk lyder helt ok... prøver at "se" om det kan "ske"

Kom forbi JVC standen og oplev vores to mutanter, 56" og 70" og se hvilken tæthed du oplever i pixelene, det er fantastisk. Jeg vil sige disse to skærme er det tætteste du kommer på en rigtig god Front projektor.

Og med hensyn til den nye Sony model, er det jo fantastisk med en opløsning på 1920 x 1080, men skærmen kan kun hådntere de almindelige 720P og 1080i, ikke noget 1080P signal ind. Så det er selvfølgelig ved selvsyn man skal vurdere hvad der er bedst.

Kan du fortælle mig om JVC 56" (og  70" for den sags skyld) kan håndtere et 1080p signal ind? Jeg mener det er vigtig (læs for mig) da jeg VIL køre min pc uden skalering... ved (sammenlignet med mine tidl. pc skærme) at det giver knivskarpe billeder, selvom man sidder tæt/og når skærmen er stor! Det bliver nok umuligt, at overbevise mig andet... nå, vi må se.

Dertil, kan du sige mig om I kommer til at have LT-46Z70 LCD'en med, som den står i messeavisen fra KT-radio? Den ser faktisk rimelig lækker ud, men jeg kan godt se pointen i at betale kr. 5.000,- mere for et 70" bagprojektions-monster-tv. Hvad koster 56"'eren?

Ja, jeg havde nu kig på Sony KDS-55A2000, men jo du kan have ret i at det tilsyneladende ikke kan klare 1080p, samt siges at være "mørkere" en den tidligere xbr1 model. Men derfor er jeg blevet meget interesseret i den nye Sony XBR2, som efter sigende skulle kunne leve op til mine forventninger.

Nå, men det var en hel del spørgsmål fra min side, i en tråd der nu er blevet til så meget andet/mere

Tarkin-> Du er inde på noget af det rigtige! Plasma og LCD har brug for lidt konkurrence! "SED-tv"... det vil vi også gerne "se"... sorry, jeg er bare i godt rime humør i dag.

Håber at se dig (samt alle jer andre) der!

Nej vores kan ikke klare et 1080P signal. Vores skærme har en opløsningpå 1280 x 720, men jeg er spændt på at se forskellen på vores og de nye Sony.

Når nu du siger din PC, så vil du kører 1920 x 1080i fra denne og ikke 1080P, det vil kun være enkelte videoklip på nettet der ligger i denne opløsning.

JVC Dynapix HD - Picture processing without comprimize

Til top
pilehave Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 01-Marts-2006
Point: 1271
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Oktober-2006 kl. 10:14
1080p bliver da meget aktuelt med HD-DVD og Bluray. Der findes allerede grafikkort med DHCP så man kan køre 1080p fra PC -> skærm.

Umiddelbart ville jeg mene at Sony er bedre end JVC hvis den har et display på 1920x1080. Så kan man jo bare outputte 720p fra kilden og lade Sony'en opskalere til 1080p.

720p opskaleret til 1080p må tros alt være bedre end 720p når vi snakker så store displays.
Til top
--
--
Brian er stoppet hos JVC

Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Oktober-2006 kl. 10:18

Oprindeligt skrevet af pilehave pilehave skrev:

1080p bliver da meget aktuelt med HD-DVD og Bluray. Der findes allerede grafikkort med DHCP så man kan køre 1080p fra PC -> skærm.

Umiddelbart ville jeg mene at Sony er bedre end JVC hvis den har et display på 1920x1080. Så kan man jo bare outputte 720p fra kilden og lade Sony'en opskalere til 1080p.

720p opskaleret til 1080p må tros alt være bedre end 720p når vi snakker så store displays.

Det bliver meget et spørgsmål om pixeltætheden i skærmen. Projektions T  baseret på LCD-teknologien har aldrig været særlig imponerende i deres pixeltæthed. Her er HD-ILA teknologien helt uovertruffen. Men jeg glædser mig selv til at se Sony modellerne på Fyn.

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Oktober-2006 kl. 10:24
Altså...pixeltætheden er da vigtig, men antallet af pixels er jo nærmest eksponetiel ift. pixeltætheden.

Lad os nu tage 70" som eksempel.

Det siger sig selv et af de følgende problemer nødvendigvis må forekomme på en skærm med et lavere antal pixel end en skærm med højere antal pixel:

1. Dine pixels bliver for store
2. Afstanden mellem de enkelte pixels er for stor

På en 70" skærm med 1280x720 opløsning vil jeg mene at punkt 1 gør sig gældende. Screendoor problemet er på moderne projektorer i den høje prisklasse (+30K) stort set ikke eksisterende.
Til top
nextgeneration Se dropdown menu
Pause fra forummet
Pause fra forummet

Oprettet: 16-September-2006
Point: 1052
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Oktober-2006 kl. 10:48

Altså...pixeltætheden er da vigtig, men antallet af pixels er jo nærmest eksponetiel ift. pixeltætheden.

Det siger sig selv et af de følgende problemer nødvendigvis må forekomme på en skærm med et lavere antal pixel end en skærm med højere antal pixel:

På en 70" skærm med 1280x720 opløsning vil jeg mene at punkt 1 gør sig gældende. Screendoor problemet er på moderne projektorer i den høje prisklasse (+30K) stort set ikke eksisterende.

Måske "cleoA" ´s henvisning til dette link kan give lidt input, og besvare dine spørgsmål.

http://www.soundandvisionmag.com/features/1137/maxing-out-re solution.html

Redigeret af nextgeneration - 18-Oktober-2006 kl. 11:26
Til top
Tape Connection Se dropdown menu
Branche Medlem
Branche Medlem

Oprettet: 21-November-2003
Point: 1758
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Oktober-2006 kl. 23:09

Der er forskel på teknologier. Med DILA er der reelt ingen screen-door overhovedet.

Jeg gentager min kæphest: På et billede af den størrelse, har du mange andre, langt mere væsentlige problemer at bruge energien på end om opløsningen er 720P eller 1080P. Ikke at man ikke ville kunne se forskel, men det er minimalt i forhold til hvor store forringelser der ellers kan forekomme. Hvis 1080P skærmen så rent faktisk ER den bedste generelt, så er det selvfølgelig bare et plus at den er 1080P.

Mvh, Otto
www.tapeconnection.dk
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Oktober-2006 kl. 23:57
Oprindeligt skrevet af Otto, TC Otto, TC skrev:

Der er forskel på teknologier. Med DILA er der reelt ingen screen-door overhovedet.

Jeg gentager min kæphest: På et billede af den størrelse, har du mange andre, langt mere væsentlige problemer at bruge energien på end om opløsningen er 720P eller 1080P. Ikke at man ikke ville kunne se forskel, men det er minimalt i forhold til hvor store forringelser der ellers kan forekomme. Hvis 1080P skærmen så rent faktisk ER den bedste generelt, så er det selvfølgelig bare et plus at den er 1080P.

Otto...som jeg skriver Screendoor problemet er på moderne projektorer i den høje prisklasse (+30K) stort set ikke eksisterende.

Og grunden til at jeg overhovedet kommenterede pixelstørrelse/afstand var at en anden bruger nævnte det.
Til top
Branche Medlem
Branche Medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Oktober-2006 kl. 08:48

Otto...som jeg skriver Screendoor problemet er på moderne projektorer i den høje prisklasse (+30K) stort set ikke eksisterende.

Jeg er enig i at det fra normal kigge-afstand ikke er et problem, men der er dog forskel. Brian fra JVC fremhævede det som en fordel (på et bagprojektions-tv vel at mærke). Ligegyldigt, det er bare ordkløveri...

Mvh, Otto
www.tapeconnection.dk
Til top
--
--
Brian er stoppet hos JVC

Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Oktober-2006 kl. 13:50
Oprindeligt skrevet af Otto, TC Otto, TC skrev:

Jeg er enig i at det fra normal kigge-afstand ikke er et problem, men der er dog forskel. Brian fra JVC fremhævede det som en fordel (på et bagprojektions-tv vel at mærke). Ligegyldigt, det er bare ordkløveri...

Det er jo et spørgsmål om kendskab til den enkelte type teknologi. Jeg tror ikke du har set vores HD-ILA eller D-ILA projektorer, fordi så ville du ikke tvivle. Jeg hævder ikke at det er en fordel med lavere opløsning, den ved jeg ikke hvor du får fra. Jeg siger bare at der er forskel på de projektions teknologier du kan bruge, og at LCD-teknologien ikke er i nærheden af D-ILA.

Derudover er det ikke et bagprojektions TV, lyset projekteres i siden af skærmen. Og kan overhovedet ikke samlignes med bagprojektering.

Til top
onuu Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 27-Juni-2006
Point: 12
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Oktober-2006 kl. 19:56
Oprindeligt skrevet af nextgeneration nextgeneration skrev:

De kloge siger, at jo tættere skærmens opløsning er på signalets format, desto bedre står billedet, i denne sammenhæng siger mange at et standard definition signal ( SD ) står bedre på et 720P end 1080p panel, og at det er  vanskeligt at se forskel på et 1080P signal ( HD ) vist på et 720P henholdsvis 1080P panel. Dette er hvad jeg har læst, og er ikke noget jeg selv har konstateret live. Det nye Pioneer 1080p 50" til 70.000 har iøvrigt fået kritik for gengivelse af netop SD signaler.

Da vi flere år frem primært vil se SD signaler, er det spørgsmålet om det er en god idé at købe et 1080p panel idag, og om det er pengene værd.

Til top
onuu Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 27-Juni-2006
Point: 12
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Oktober-2006 kl. 20:01

Se der er jo flere ting der skal være på plads inden en 1080p panel kan vise et ordentlig billede! hvis man sammenligner det med et spedeometer i en bil der går til 250 km/t skal der jo også være en motor i bilen der kan drive den til de 250 km/t.

Det samme er der med et panel, hvis der ikke er datakraft nok til at drive panelet bliver der jo ikke et ret godt billede. og en datakraft der kan håndtere et 1080p signal er pt. ikke tilgængelig....

derfor er der mange tv der giver et bedre billede ved 720p da der findes datakraft der kan håntere dette signal.

Til top
Branche Medlem
Branche Medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Oktober-2006 kl. 20:35

Det er jo et spørgsmål om kendskab til den enkelte type teknologi. Jeg tror ikke du har set vores HD-ILA eller D-ILA projektorer, fordi så ville du ikke tvivle.

Det har jeg jo, jeg har bare svært ved at se hvorfor JVC's DILA skulle være foran Sony's SXRD - slet ikke hvad screen-door angår. Om der er fordele ved en JVC DILA bagprojektion i forhold til en SONY SXRD bagprojektion, det skal jeg ikke kunne sige - jeg bliver aldrig fan af bagprojektion...

Jeg hævder ikke at det er en fordel med lavere opløsning, den ved jeg ikke hvor du får fra.

Det mener jeg nu heller ikke at have påstået at du har sagt, så der har vi nok bare snakket forbi hinanden...

Jeg siger bare at der er forskel på de projektions teknologier du kan bruge, og at LCD-teknologien ikke er i nærheden af D-ILA.

Helt enig - men det er SXRD.

Derudover er det ikke et bagprojektions TV, lyset projekteres i siden af skærmen. Og kan overhovedet ikke samlignes med bagprojektering.

Eh? Det vil jeg gerne lære mere om - hvor kan jeg læse noget om det? Men jeg går ud fra det stadig er projektion op på bagsiden af en flade? Ergo bagprojektion, hvadenten det er nedefra eller fra siden. Eller har jeg overset noget?

Redigeret af Otto, TC - 23-Oktober-2006 kl. 20:43
Mvh, Otto
www.tapeconnection.dk
Til top

Besvar Besvar Side  <1 10111213>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu