|
8x DIY 18" subs - Worklog |
Besvar ![]() |
Side <12345 7> |
Forfatter | |
Gargazol ![]() Junior bruger ![]() Oprettet: 11-Maj-2014 Sted: Fensmark Status: Offline Point: 48 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Så er der power
|
|
![]() |
|
Notfast ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 28-April-2008 Sted: Øst Jylland Status: Offline Point: 2875 |
En tråd kommer nok, når jeg engang er færdig. Det haster ikke, rejsen er lige så hyggelig som målet. Jeg mangler ikke bass til daglig (IB med 8 stk. 15"). Jeg ville gerne prøve noget andet end FP10000Q, og jeg snakkede med dem og de sagde selv at denne til subwoofer brug ville være bedst. Du får også fint med effekt
![]() Redigeret af Notfast - 05-November-2015 kl. 17:16 |
|
.....
|
|
![]() |
|
Notfast ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 28-April-2008 Sted: Øst Jylland Status: Offline Point: 2875 |
|
|
.....
|
|
![]() |
|
Grymok ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 09-Maj-2013 Sted: Frederikssund Status: Offline Point: 337 |
Et lille spørgsmål til DIY :D
Hvordan får i beregnet hvor mange kubik kabinettet skal ligge på, med både lukket og ported kabinetter?. |
|
![]() |
|
Gargazol ![]() Junior bruger ![]() Oprettet: 11-Maj-2014 Sted: Fensmark Status: Offline Point: 48 |
Jeg kan svare dig nogenlunde for det lukkede kabinet, da det er det jeg selv skal lave, og derfor undersøgt. Det skal lige siges jeg på ingen måde er expert inden for området, men det er sådan jeg har forstået det og går ud fra. Måden jeg beregner det på at at bruge programmet "WinISD" hvor jeg kan vælge sub enheden, og så giver den automatisk en ide om kabinettets størrelse. Herefter justerer jeg på størrelsen på kabinettet indtil jeg når x-max (hvor lang ind/ud enheden kan bevæge sig) ved det antal Watt som jeg ønsker/tør give enheden. Til en vis grænse, så kan man selv bestemme om man vil have et større kabine og bruge mindre Watt, eller omvendt. Man skal dog også designe det en smule alt efter hvad det skal bruges til. Musik kan være noget mere krævende, f.eks dubstep, så der skal man gerne designe det så man rammer xmax med mindre Watt, dvs. bygge et større kabinet, da man ellers kan risikere at den overopheder ved længere intens brug.
|
|
![]() |
|
Trumle ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 10-Februar-2015 Sted: kBH Status: Offline Point: 793 |
Ja. De fleste box beregningsprogrammer giver et bud på kabinettet ud fra højttalerenhedens egenskaber. F.eks UNIBOX som er et gratis excel regneark kommer der forslag til lukke, basrefleks og et par stykker andre. Selvom man ikke lige skal bygge noget kan det være lærerigt at sidde og lege lidt med.
|
|
![]() |
|
Så fik jeg designet nearfield sub'en. Bestiller træet senere i dag. Efter at have set hvor lidt ekstra Notfast skulle give for at få det skåret, har jeg valgt at få det skåret i Bauhaus, hvilket faktisk er billigere end hvis jeg selv skulle save det på grund af spild, så håber jeg bare de saver præcist nok. Det blever ca. 7,5kvm 22mm MDF Det blev til 509Liter inden intern forstærkning og enheder. ![]() ![]() |
|
![]() |
|
Så skete der lidt.
Udskæringen fra Bauhaus var heldigvis ok. De værste varierede 1mm, men de fleste kun ½mm. 2 ting jeg er lidt i tvivl om: Er fladerne forstærket godt nok? Der er 27cm mellem forstærkningerne, og de er 7cm dybe. Når kabinettet er samlet, så vil jeg forbinde hver forstærkning med den modsatte side. Da meningen med disse subs er at få bas følelsen ind i stolen, så er jeg lidt i tvivl om hvor jeg skal save ud til enhederne. Jeg skal skiftesvis have 3 og 4 stole foran, nok mest 3 for at kunne have en stol midt i når kun jeg selv ser film. Skal jeg save ud så de er spredt ens som vist på billedet, hvilket giver en lige bag hver stol når der er 4, og de så er mellem stolene når der kun er 3 stole, eller skal jeg save så de 2 i midten sider helt inde ved kanten så midter stolen får halvdelen fra hver af de 2 subs? Er lidt bange for at der måske så bliver for meget forskel på bassen mellem de forskellige stole. Håber det giver mening. Syntes det er lidt svært at beskrive. ![]() |
|
![]() |
|
Det ser godt ud! Jeg ville vælge :eller skal jeg save så de 2 i midten sider helt inde ved kanten så midter stolen får halvdelen fra hver af de 2 subs.
|
|
.....
|
|
![]() |
|
Så er der sket lidt... Den er færdig :)
Først gøres der klar til at fræse ud til sub enhederne Done. Gik OK for en første gang at være. Tror dog ikke mit fræserbit er noget værd mere da jeg brændte det varmt. Nå pyt. Harald skrald bit. Der tjekkes lige om den passer, og jo sørme ikke om den gør. Pyha :) Forstærker kanterne lidt hvor fronten skal limes på. Det møj er så tungt jeg ikke engang kan løfte den alene :o De 2 front plader limes sammen til en total tykkelse af 4,4cm Så er fronten limet på Lige en fra en vinkel mere Og fra siden Så blev der købt fyld. Der var et par ekspedienter der gloede lidt da der kom en vogn med 40 hovedpuder (20 til hver sub) :) Lidt ordentligt træ limet på ved skruehullerne så der er andet end MDT at bide ordentligt i. Front og bag bliver "sat sammen" og forstærket på den måde. Så er den ene side kommet på. Og den klods øverst er fordi jeg lavede fejl da jeg bestilte træ'et, og fik den lavet for kort, så der blev lige limet et ekstra stykke på. Er rettet i udskærings planen til den næste :) Så er den færdig og den ene enhed er monteret. Dem jeg sætter ind nu er ikke de endelige enheder, men de "kraftige" af dem jeg har, da de alligevel først skal bruges engang næste år. Det gør dog også at jeg må montere et 4 polet speakon stik, da disse enheder kan tage en forstærker kanal stykket (ca. 1800W*2), mod de andre kun kan tage 900W*2. Lille advarsel med enheder der vejer 32Kg stykket. PAS PÅ FINGRENE!. Ja i kan næsten gætte hvad der skete :) Her kan fyldet(puderne) ses. 20 styk Begge monteret Den midlertidige plads i min stue indtil bio rummet bliver klar. Og lyden... Jeg sætter den til mega træt om natten ca 1:30, og gider ikke sætte gain og alt sådan noget pjat, så jeg kører bare effekten på max, og det første jeg tænker bare bare, hvad har jeg dog bygget! Min havedør, selvom den er lukket, står og klaprer, og min ovn rasler. DAMN. Dagen efter ser jeg så nærmere på den, og ser jeg testede den 30db hot :D Redigeret af Gargazol - 19-December-2015 kl. 19:24 |
|
![]() |
|
Grymok ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 09-Maj-2013 Sted: Frederikssund Status: Offline Point: 337 |
Hvordan går det med projektet? :D
Hvor kan det høres når du endelig er færdig? ;P |
|
![]() |
|
Jeg må desværre indrømme at jeg ikke er nået meget videre.
Jeg har modtaget træ til sub #2, men jeg har ikke haft tid til at samle den endnu. Jeg har fået malet bio rummet sort, men der mangler meget endnu, som platform osv. Jammen du er da velkommen til en test, både nu og når det er færdigt :) syntes dog de fleste her er fra Jylland, så det er nok en lang tur da jeg bor i Fensmark på sjælland.
|
|
![]() |
Besvar ![]() |
Side <12345 7> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |