recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Netværk
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Access Point til udendørs WIFI modtagelse?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Access Point til udendørs WIFI modtagelse?

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
ThomasP Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 26-Februar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 472
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ThomasP Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Access Point til udendørs WIFI modtagelse?
    Sendt: 24-August-2019 kl. 23:08
Hej

Vi bor på en forholdsvis stor grund med hestefolde (op til 100 m fra stuehuset). Hvilket access point vil I anbefale - med kabel, selvfølgelig? AP kan sætte på loftet, taget eller bare udenfor.

Det gør ikke noget, hvis der finder en router, som kan klare både indendørs i 100 m2 hus, og udendørs, men det er måske for meget at forlange Embarrassed

Pt. har vi bare en halvgammel router midt i huset i forlængelse af udbyderens helt igennem elendige router.


Redigeret af ThomasP - 24-August-2019 kl. 23:10
Til top
jacobask Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-Februar-2011
Sted: DK, Langå
Status: Offline
Point: 1201
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér jacobask Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-August-2019 kl. 19:35
det nytter ikke rigtigt noget at finde et accespoint med 100m rækkevidde hvis dine enheder alligevel ikke kan sende så langt. 
Til top
Clemen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 05-Februar-2006
Status: Offline
Point: 605
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Clemen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-August-2019 kl. 19:38
Accesspunkt op der hvor dine enheder befinder sig, som skrevet så nytter det intet med et accespunkt med kraftig sendestyrke hvis dine enheder ikke kan sende lige så langt den anden vej.

Det kan sagtens lade sig gøre at dække det med wifi, men for ikke at kaste en masse penge efter noget der ikke vil fungere så vil jeg anbefale at du får nogle ud der ved noget om det.
Til top
Branchekender Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 20-Juni-2014
Status: Offline
Point: 353
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Branchekender Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-August-2019 kl. 11:27
Oprindeligt skrevet af ThomasP ThomasP skrev:

Hej

Vi bor på en forholdsvis stor grund med hestefolde (op til 100 m fra stuehuset). Hvilket access point vil I anbefale - med kabel, selvfølgelig? AP kan sætte på loftet, taget eller bare udenfor.

Det gør ikke noget, hvis der finder en router, som kan klare både indendørs i 100 m2 hus, og udendørs, men det er måske for meget at forlange Embarrassed

Pt. har vi bare en halvgammel router midt i huset i forlængelse af udbyderens helt igennem elendige router.


Som andre har skrevet, så er det et problem, at dine enheder ikke kan sende 100 meter. Derfor bør et accesspunkt placeres tæt på folden. Er der 220 volt strøm i nærheden, for så er løsningen let - alternativ så kan man trække et netkabel op til 100 meter til nærmeste strømstik.

Der findes flere løsninger, men jeg kan godt lide at anbefale en løsning fra Grandstream, fordi det virker, og fordi det kan sættes op, hvis man blot ved lidt om Wifi.

To stk. Grandstream GWN7600LR bør kunne løse opgaven. De sættes op til at køre med MESH som fallaback.

Den ene sættes på stuehuset, og der trækkes et netkabel tilbage til din eksisterende router (husk at slutte Wifi på din router). Den anden sættes i nærheden af folden og kobles til strøm.

Wupti wapti og du er kørende med Wifi både i hus og på fold.



Redigeret af Branchekender - 26-August-2019 kl. 11:45
Til top
SuneKeller Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 13-Maj-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 64
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér SuneKeller Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-August-2019 kl. 14:38
Til top
Branchekender Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 20-Juni-2014
Status: Offline
Point: 353
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Branchekender Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-August-2019 kl. 14:57
Oprindeligt skrevet af SuneKeller SuneKeller skrev:

Måske kan dette link hjælpe?



Jeg er sikkert på, at det er velment, men hvad skal han dog bruge den til?

Udover at man skal være rimelige dygtig til det med netværk, så er en sådan løsning ligesom at skyde gråspurve med kanoner, og total ubrugeligt i en case, hvor vi taler om en fold ~100 meter fra et stuehus.
Til top
SuneKeller Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 13-Maj-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 64
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér SuneKeller Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-August-2019 kl. 09:01
Fair nok, men han nævner jo netop anneks eller lignende i videoen og løsningen er ikke specielt dyr synes jeg? 

Jeg tror ikke at du med en almindelig consumer ruter kan opnå hvad du ønsker.

100 meter er "langt" for en almindelig router. Hvis det er de 30 km du hænger dig i? Så har de også mindre versioner. Jeg vil blot mene at du skal have noget i den stil... Ikke nødvendigvis den pågældende model.






Redigeret af SuneKeller - 27-August-2019 kl. 09:04
Til top
Branchekender Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 20-Juni-2014
Status: Offline
Point: 353
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Branchekender Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-August-2019 kl. 10:58
Oprindeligt skrevet af SuneKeller SuneKeller skrev:

Fair nok, men han nævner jo netop anneks eller lignende i videoen og løsningen er ikke specielt dyr synes jeg? 

Jeg tror ikke at du med en almindelig consumer ruter kan opnå hvad du ønsker.

100 meter er "langt" for en almindelig router. Hvis det er de 30 km du hænger dig i? Så har de også mindre versioner. Jeg vil blot mene at du skal have noget i den stil... Ikke nødvendigvis den pågældende model.


Jo, men den løsning er en point-to-point løsning, som man benytter, hvis man skal koble f.eks. to bygninger sammen. Man kan ikke koble en mobiltelefon eller bærbar-pc direkte til et sådan point-to-point accesspoint. Det bruges til at sende et signal fra A til B, og der skal være et accesspoint i hver ende.

Man kan sagtens opnå det som trådstarter ønsker med almindelig "consumerudstyr", men det er vigtigt, at man køber det rigtige, og opsætter det rigtigt. Hvis vi skal hjælpe trådstarten med problemet, så skal vi dog huske på, at være så specifik som muligt - eller hjælper vi ham ikke.

Et almindeligt MESH system som Obi outdoor kan også løse problemet, men det er bare en ekstra dyr consumerenhed.
https://mobil.nu/internet-tele/netgear-orbi-outdoor-router-wifi-daekning-uden-hjemmet-94377


Redigeret af Branchekender - 27-August-2019 kl. 10:58
Til top
ThomasP Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 26-Februar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 472
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ThomasP Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-September-2019 kl. 12:45
Mange tak for jeres råd.

Det er selvfølgelig rigtigt, at mobiltelefoner o.l. alligevel ikke har lang rækkevidde.

Jeg vil nok starte med fx ét stk Grandstream GWN7600LR ved selve gården (som Branchekender skriver, har jeg brugt for et lidt konkret råd om router, og det var det mest konkrete, der blev nævnt.) Og så evt. udvide med en mere ved stalden ved foldene senere.

Mht. til at få net ned til stalden 60 m væk, er det letteste mon at bruge adaptere, hvor selve netsignalet går gennem 230 V (samme fase)? Eller bør jeg hellere grave et Cat. 5/6 kabel ned? Eller kan den anden Grandstream simpelthen hente signalet fra den første (så kunne jeg godt forstå den tidligere post)?
Til top
Branchekender Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 20-Juni-2014
Status: Offline
Point: 353
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Branchekender Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-September-2019 kl. 12:04
Oprindeligt skrevet af ThomasP ThomasP skrev:

Mange tak for jeres råd.

Det er selvfølgelig rigtigt, at mobiltelefoner o.l. alligevel ikke har lang rækkevidde.

Jeg vil nok starte med fx ét stk Grandstream GWN7600LR ved selve gården (som Branchekender skriver, har jeg brugt for et lidt konkret råd om router, og det var det mest konkrete, der blev nævnt.) Og så evt. udvide med en mere ved stalden ved foldene senere.

Mht. til at få net ned til stalden 60 m væk, er det letteste mon at bruge adaptere, hvor selve netsignalet går gennem 230 V (samme fase)? Eller bør jeg hellere grave et Cat. 5/6 kabel ned? Eller kan den anden Grandstream simpelthen hente signalet fra den første (så kunne jeg godt forstå den tidligere post)?


Grandstream enhederne har alle sammen fallback til MESH (slået til under punktet MESH i indstillingerne - husk at lave indstillingerne med kabel på enhederne, før du sætter dem op ude på gården). Forstået på den måde, at kan accespointet ikke fange internet via ethernetkabelet, så skiftes der automatisk til et MESH netværk, som trækker internettet fra en anden Grandstream enhed.

Hvis der er tale om 2 stk. GWN7600LR og hvis der er line-of-light, så bør det ikke være noget problem, at række 300 meter mellem enhederne med MESH, og så er det helt unødvendigt at trække kabel.

Grandstream benytter normalt altid med Power-over-ethernet, så strøm og internet kører altid i samme kabel - selv de enheder som kun skal køre MESH, de får normalt strøm via Power-over-ethernet.

Alle how-to guides kan læses her: http://www.grandstream.com/support/resources/?title=GWN7600%20LR

Der er også en fin Youtube guide her - bemærk dog, at de viser hvordan man laver en lokal opsætning, hvilket ikke er nødvendig, hvis man i stedet for bruger www.gwn.cloud, som på alle punktet er hurtigere og lettere at bruge selvom grundprincipperne er helt de samme: https://www.youtube.com/watch?v=jJUnV5RBaFg

Grandstream har indbygget en lokal controller (ligesom en Unify cloudkey - bare indbygget i alle accesspoint), så man kan vælge mellem den gratis cloudløsning eller at bruge den lokale controller. Begge dele virker, men cloud delen er så meget letter at bruge til hverdag.
Til top
Deschain Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-August-2017
Sted: San Junipero
Status: Offline
Point: 960
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Deschain Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-September-2019 kl. 12:37
Oprindeligt skrevet af ThomasP ThomasP skrev:

Mht. til at få net ned til stalden 60 m væk, er det letteste mon at bruge adaptere, hvor selve netsignalet går gennem 230 V (samme fase)? 

Det vi da være klart det nemmeste, hvis du har muligheden. Adaptere og så et WiFi AP forbundet til adapteren (man kan vist endda få adaptere med indbygget WiFi(?))

Jeg bruger selv en 230V adapterløsning i mit skur/værksted og det fungerer glimrende med fuld hastighed. Sørg blot for at købe nogle ordentlige adaptere fra et af de kendte mærker.
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu