recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - ADVARSEL! - Windows 8.1 Update.
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

ADVARSEL! - Windows 8.1 Update.

Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
Muffeh Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-December-2009
Sted: Gilleleje
Status: Offline
Point: 1040
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Muffeh Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Oktober-2013 kl. 13:29
Oprindeligt skrevet af Grymok Grymok skrev:

Det har jeg ikke hørt om. 
Har windows 8.1 på en lenovo w520, 7 år gammel hp, min stationær, mine forældres pc. 
Der har ikke været noget?.

Snakker vi en direkte 'update' fra windows 8 til 8.1. Eller fresh install af 8.1

For mit vedkommende er det en alm update fra Win 8 Pro, til Win 8.1 Pro.

Oprindeligt skrevet af pfugl pfugl skrev:

Tror kun at problemet opstår på nyere maskiner med UEFI bios.

Yep, det er det os. <- har da i hvert fald ikke hørt om folk uden UEFI bios med problemet.
LG 55LB561V (TV) | Onkyo TX-NR626 | DALI Blue 8008, C1000LE, DALI Zensor 1 & DALI Concept SUB | Sonos ZP90 | Synology DS211J & DS411J | WDTV Live 3.Gen. | PlayStation 4
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Oktober-2013 kl. 12:28
Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:

Efter min mening, så er det fint at køre med secureboot for alm. brugere, men der kan opstå problemer som gør at det bliver svært at løse dem.

Efter min mening er det direkte destruktivt at skabe et system, som almindelige brugere alligevel ikke forstår, der i bund og grund ikke gavner noget alligevel, og som på et eller andet tidspunkt vil være en hæmsko, selv for den almindelige brugere. Som det ser ud lige nu, så ved de det bare ikke.

Et aspekt i Secureboot er, at det kan sammenlignes med køb af en mobiltelefon med lås på. Udbyderen (Microsoft) sikre sig, at du som forbruger ikke "flytter" telefonen til et andet selskab, ihvertfald ikke før der evt. er gået en rum tid, og du lige betaler for det. Og hvis du gør, så skal du starte helt forfra, (så gør DE det lige så besværligt som muligt for dig).

Du kan som forbruger ikke komme uden om begrænsningen, hvis du vælger secureboot, (UEFI aktiveret i BIOS). Her overlader du fuld kontrol til udbyderen (Microsoft i forbindelse med windows 8) og muligvis andre udbydere. Det gælder ALT, inkl. hvilke apps/programmer du kan/må køre med. Er de ikke certificeret, så er det no-go! Lige nu ser i blot et vandmærke, men det er der fordi der bruges apps eller en driver, der ikke er certificeret.

At tro det handler om sikkerhed (deraf ordet secure), det er simpelthen at narre sig selv. Det handler om kontrol fra producenternes side, og intet som helst andet. Faktisk var Microsoft´s oprindelige intentioner, at det kun skulle handle om ARM processorene. Men med windows 8 har det nu bredt sig til x86, hvilket vil sige praktisk talt alle almindelige computere, bærbare osv.

Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:

Til superbrugere vil jeg mene at secure boot hurtigt går hen og bliver en hændring.

Er man superbruger, så ved man at fænomener som Secureboot skal undgås og bør forbydes!

Jeg hverken kan eller vil anbefale folk at bruge secureboot (UEFI). Tværtimod bør alle kæmpe imod med næb og klør, indtil producenterne på en overbevisende måde kan vise, at de ikke har til hensigt at misbruge det. Og da det ikke kan lade sig gøre, da det nærmest er fysisk umuligt. Jamen så bør det slås fra.

Jeg understreger igen - Det har INTET med sikkerhed at gøre. Det er kontrol, kontrol og atter kontrol.

Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Oktober-2013 kl. 12:44
Oprindeligt skrevet af Jever Jever skrev:

Har skrevet til Asus support, og de skriver tilbage at da den bærbar jeg har købt, ikke er leveret med Win8 "Så er det bare sådan det er".

Man kan jo undre sig over hvordan det er lykkedes Windows at have kompabilitet som det primære salgsargument...
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Oktober-2013 kl. 12:58
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Oprindeligt skrevet af Jever Jever skrev:

Har skrevet til Asus support, og de skriver tilbage at da den bærbar jeg har købt, ikke er leveret med Win8 "Så er det bare sådan det er".

Man kan jo undre sig over hvordan det er lykkedes Windows at have kompabilitet som det primære salgsargument...

I det konkrete tilfælde slipper Microsoft jo fri. Det er Asus der har problemet, fordi DE ikke har kompabilitet med Windows 8 (Microsoft). Og hvis de ikke har sinde at skabe det, ja så er forbrugeren overladt til sig selv. Microsoft hjælper i hvert fald ikke.
Men hans problem er sådan set ikke atypisk. Det skete også med windows 7 i sin tid specielt på mange ældre maskiner/bærbare, som ikke fik opdateret bios.

At det så med forbrugermæssige øjne er ragende ligegyldigt, hvem der har aben. Det ændre ikke på problemet. 

Secureboot/UEFI skal nok gøre fremtiden meget værre, ikke kun i disse relative få eksempler, med BIOS der ikke kan køre nye OSér.

Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Oktober-2013 kl. 15:11
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

I det konkrete tilfælde slipper Microsoft jo fri. Det er Asus der har problemet, fordi DE ikke har kompabilitet med Windows 8 (Microsoft). Og hvis de ikke har sinde at skabe det, ja så er forbrugeren overladt til sig selv. Microsoft hjælper i hvert fald ikke.

Det har vi diskuteret før, og du er selv inde på det - hvem der er årsagen til problemet ændrer ikke på at det er et problem for platformen som helhed.

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Men hans problem er sådan set ikke atypisk. 

Hvilket jo netop er min pointe. 
Til top

Besvar Besvar Side  <12

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu