|
Afkobling |
Besvar ![]() |
Side 123> |
Forfatter | ||
Nexeren ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 14-August-2005 Sted: Nørresundby Status: Offline Point: 605 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 09-Oktober-2014 kl. 02:02 |
|
Jeg kunne godt bruge lidt input fra brugere herinde som har erfaring med at afkoble lidt større gulvhøjttalere fra et trægulv.
Jeg har et sæt Canton Chrono gulvhøjttalere, som jeg er ganske tilfreds med men døjer lidt med at at mit gulv spiller med, så har overvejet at afkoble dem så de står lidt strammere. Har prøvet med to gange fliser under hver højtaler og så spikes for at tilkoble, men synes jeg mister en hel del dynamik. Lige pt. står de på 4 meget små gummidutter under hver højttaler som faktisk gør det bedre end fliserne og spikes, men tænker at der må være en bedre løsning så højttalerne kommer til sin ret.
|
||
![]() |
||
Nagash ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 24-Oktober-2007 Sted: Hillerød, DK Status: Offline Point: 6062 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Nu er jeg på ingen måder ekspert på området, men er spikes på fliser som står direkte på gulvet ikke bare tilkobling hele vejen? Som jeg har hørt det, så skal højttalerne rigtig nok tilkobles fliserne med spikes, men fliserne skal så frakobles med gummidutter. Prøv evt. det, når du har alle delene til det.
Men som sagt, jeg er ikke ekspert, så det kan nemt være, at jeg har misforstået noget. Men om ikke andet, tager det jo ikke lang tid at prøve.
|
||
![]() |
||
Bruger udmeldt 35 ![]() -- ![]() Oprettet: 28-Juli-2008 Status: Offline Point: 3673 |
|
![]() |
||
armani-thomas ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 16-September-2013 Status: Offline Point: 1724 |
|
Mange syntes de får mindre bas når de får højttalerne afkoblet, ved ikke om det er det du kalder for mindre dynamik?
Men det er bare fordi du er vant til at gulvet blævrer med, og fejlagtigt tror der mangler noget når det så ikke længere spiller med. Prøv og spil med det i 14 dage, og så gå tilbage til det gamle, så vil du syntes det lyder af h til, og det buldrer alt for meget. Det var hvert fald sådan jeg oplevede det i sin tid. Hos mig virker Spikes og damping feet ca lige godt, med en lille fordel til damping feet fra hifiklubben. |
||
![]() |
||
André S ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 13-December-2013 Sted: Danmark Status: Offline Point: 745 |
|
Brug Strecker's afkoblingsfødder. Jeg har brugt dem i nogen år på både subwoofer og højtaler/HT-stander med stor succes.
|
||
![]() |
||
elendil ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 20-Juni-2010 Sted: Lille skensved Status: Offline Point: 467 |
|
Af en eller anden grund er det smaddersvært at søge efter ting i dette forum, så jeg prøver lige tråden her, selvom jeg ved det har været oppe at vende utallige gange.
Jeg har nu fået mig en stor subwoofer (45kg), og den går direkte i gulvet, der så går i døre og vægge, og det er temmelig træls. Streckers link virker ikke længere, så det er ikke så let at gætte sig til, hvad han anbefaler. Der er enkelte fortalere for store fliser, men uden jeg helt har kunne lure det tekniske fundament. Jeg forsøger at tænke mig til et 3-masse dæmper-fjeder-system, og det kan jeg sådan nogenlunde få til at give mening, med den store tunge masse (flisen) i midten. Er det teorien? Store havefliser er i sig selv æstetik i høj klasse, men findes der måske en lidt kønnere og lige så effektiv metode til at afkoble wooferens bevægelser fra gulvets? |
||
![]() |
||
JeTex ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 18-Februar-2011 Sted: Nordsjælland Status: Offline Point: 3802 |
|
Jeg bruger afkobling til stort set alt mit udstyr, afkoblingspladerne skal blot passe til enhedens vægt. Mine gamle 802s3 stod på disse plader, og de nye Audiovector SR3 AA ligeså, subwoofer, cd afspiller samt gulv og center i surroundsetup.
På højttalerne giver det en langt bedre bas, og dermed også en bedre detaljering. Jeg havde lidt det samme problem, for mange år siden, da mine store B&W'er stod på spikes. Et flydende trælaminatgulv ( Pergo )på et betongulv, og højttalere på spikes, og du har teoretisk set nogle meget store stemmegafler samt et medspillende gulv. Det blev løst med afkoblingspuder, og vil aldrig vende tilbage til spikes. Afkoblingspuder = damping feet, HiFi klubben og en hifi forhandler i det jyske ( eller var det fyn ) fører dem ( hans er nogle svensk produceret ), og til tunge enheder er hans billigere end HFK's. Redigeret af JeTex - 16-November-2015 kl. 22:17 |
||
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101 Rega P8 Apheta3 Aria MK3 RIAA Dynaudio Confidence 50 Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS B&W ASW650 |
||
![]() |
||
armani-thomas ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 16-September-2013 Status: Offline Point: 1724 |
|
Jeg bruger hifiklubbens damping feet, og har ingen/meget få problemer med bulder eller vibrationer i inventar. Ved absolut max volume kan glassene i vitrine skabet dog nogle gange klirre en smule. Og går man uden for huset kan træværket på carporten også finde på og knage en smule. Det er dog 2 væsentligt mindre sub's (Dali Ikon 12").
På mine fronter som er mere potente (4x10" basser) fungerer det glimrende med almindelige spikes og "tablets" under. Har valgt spikes på dem da de generelt giver mere stabilitet, og fordi damping feet'ne ikke er beregnet til 70kg. |
||
![]() |
||
|
Heh, kan så se JeTex ikke har gode erfaringer med spikes. Jeg har også flydende trægulv dog ikke pergo, men egeplank med kork under, på betongulv. Men måske de B&W generelt generere flere vibrationer nedenud end mine.
|
||
![]() |
||
Stoffer1987 ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 25-April-2008 Status: Offline Point: 658 |
|
Hvordan er den korrekte rækkefølge når man så også bruger en flise? Højtaler - Flise - Damping Feet?
|
||
![]() |
||
JeTex ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 18-Februar-2011 Sted: Nordsjælland Status: Offline Point: 3802 |
|
Den version prøvede jeg med mine Audiovectors, og det bragte intet godt med sig. Er muligt, at afkobling fra gulvet finder sted, men flisens egen resonans er ikke fjernet fra ligningen. |
||
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101 Rega P8 Apheta3 Aria MK3 RIAA Dynaudio Confidence 50 Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS B&W ASW650 |
||
![]() |
||
Bruger udmeldt 35 ![]() -- ![]() Oprettet: 28-Juli-2008 Status: Offline Point: 3673 |
|
her er et nyt link..
|
||
![]() |
Besvar ![]() |
Side 123> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |