recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - afsplning af MP4 filer
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketafsplning af MP4 filer

Besvar Besvar Side  <1 891011>
Forfatter
Besked
ehelmer Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 06-Januar-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 333
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Juli-2010 kl. 00:03
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

Som før forklaret (prøvet), ...  så skal man før det kan afspille på DVD/BD, igennem en konvertering til et format ...  AVCHD eller andet understøttet format.
Hvis Jensen optager i f.eks. 1920*1080 pixel så kan videoindholdet i mp4 filen let og lynhurtigt lægges ind i AVCHD format. Det kræver ingen langvarig omkodning.
Hvis der er også er lyd i optagelsen, så skal lyden omkodes til AC3 af hensyn til AVCHD standarden. Det er en hurtig proces, som tager meget kort tid.

Erik Helmer Nielsen
Til top
Supergris Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 10-December-2006
Sted: Esbjerg
Point: 1474
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Juli-2010 kl. 00:29
ALT hvad manden har brug for at vide, har jeg oplyst om tidligere, også at nogle nye modeller tv understøtter direkte via USB. Ellers køb en mediaplayer, som nævnt tidligere, og der er INGEN problemer!!!
Til top
tjensen02 Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 15-December-2005
Point: 244
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juli-2010 kl. 11:35
Nu skal jeg lige høre.

jeg har både kikket på nettet og i butikkerne efter medieafspiller men når jeg kikker på havd den kan afspille står der selvfølgelig mange formater men af de nok 20 som jeg har set på står der ikke MP4 men MPEG4 men er det samme format siden der ikke er nogle der står MP4 ved nogle af dem
Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 04-Februar-2004
Point: 10479
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juli-2010 kl. 11:45
Oprindeligt skrevet af tjensen02 tjensen02 skrev:

Nu skal jeg lige høre.

jeg har både kikket på nettet og i butikkerne efter medieafspiller men når jeg kikker på havd den kan afspille står der selvfølgelig mange formater men af de nok 20 som jeg har set på står der ikke MP4 men MPEG4 men er det samme format siden der ikke er nogle der står MP4 ved nogle af dem

http://en.wikipedia.org/wiki/MP4_player

Flemming
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top
ehelmer Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juli-2010 kl. 17:37
Oprindeligt skrevet af tjensen02 tjensen02 skrev:

Du er ude på et vildspor.  MP4 er et format der er baseret på Apples mov format. MPEG4 kan være to forskellige codec, dels H263 (divx) og del H264.
En speciel afspiller til dine MP4 filer vil næppe være nogen god investering, derudover vil du få svært ved at finde en.
Men du kan da se på denne fra JVC,   http://www.jvc.eu/cu-vs100
Den kan formodentlig overføre indholdet på dine SD kort til dit TV i fuld kvalitet over HDMI, men garantere for det kan jeg ikke.

Det er billigere og ganske nemt at lave en DVD skive til at overføre optagelsen med. Dine mp4 filer har en så ringe billedkvalitet at du ganske sikkert ikke vil kunne se forskel på DVD'en og den originale mp4 fil. Jeg kan i hvert fald ikke.
Har du iøvrigt selv prøvet at lave en direkte sammenligning med samme opsætning og billedstørrelse på din PC?

Erik Helmer Nielsen
Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juli-2010 kl. 18:44
ok men der var bare tidligere skrevet at en medieafspiller kan afspille dem og ellers husker jeg forkert.
har heller ikke nået og se på om nogle blue ray kan spille dem.

jo der er rimelig forskel på dvd og den originale fil.  fx.  når der er buske står linierne mellem bladene skarpe men det på dvd'en står uskarpt og jeg vil også optage i det de kalder full HD for ellers er det at det bliver uskarpt og så er mit gamle kamera lige så godt med 0.8 MP.
det giver lige et lille bitte extra til det er mere klart når jeg kører i Full HD og ellers svarer HD på det nye her til mit gamle kamera.
at lave en dvd er jo en midlertidig løsning til det kan lade sig gøre og overføre filerne i full format til en skive og se det på tv'et.

Det sidste forstod jeg ikke helt
Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Juli-2010 kl. 18:36
nu skal jeg lige høre.

jeg får og vide at en medeafspiller kan spille MP4 filer men nu leder jeg efter en men der står ikke noget om MP4 på de mange jeg har kikket på og får så og vide at jeg er på vildspor.

godt nok er det svært for mig og forstå men nu forstår jeg slet ingen ting.
efter hvad der står på alle dem jeg har kikket står der ikke noget om MP4 filer så de kan i hvert fald ikke så det er nok blue ray afspilleren jeg må satse på når det skal over på skiver men først senere.

jeg køber nu et langt HDMi kabel til min computer så den er konstant sat til mit tv, så er der ingen proglemer med noget men så mangler jeg familien som også skal kunne se det men de må nøjes med en kopiereing med AV ledning.

Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-August-2008
Point: 5570
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Juli-2010 kl. 20:38
ehelmer - det er ikke helt rigtigt - mpeg4 er det overordnede "format", men de er begge ISO-certificerede. og er grundlaget for den kompressionsteknologi der anvendes hovedsageligt i dag. H.264 er en del af MPEG4 (nærmere bestemt version10 af mpeg4 standarden og beskriver advanced video coding. MP4 er blot en filendelse som bruges til mpeg4 filer (hvad enten de er med h.264 eller vc1 som er MS's version!) Det er i virkeligheden blot "forkortelsen" for at angive at filen er encodet med mpeg4 værktøjer. - MKV er en "kasse" hvor man kan smide eksempelvis h.264 komprimeret video i sammen med forskellige lydformater og undertekster i forskellige udgaver. Apple's .mov er blot deres eget format hvori de propper h.264 komprimeret video. (i dag - i gamle dage var det mpeg2 man proppede i)
ENHVER moderne medieafspiller der bliver solgt i dag understøtter afspilning af mpeg4 - men om den understøtter mkv-kassen som rigtigt mange hjemmebrugere anvender når de ripper deres bluerays er en anden side af sagen.
Der er meget stor begrebsforvirring også fra producenternes side når de forsøger at markedsføre sig.  MEN hvis der står den understøtter enten MPEG4, h.264 eller mp4 så er det egentlig fuldkommen lige fedt. de dækker over de samme ting. (idag i hvert fald)
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Juli-2010 kl. 20:59
Korrekt!!!
Du kan bare købe én af de, som jeg TIDLIGERE har anbefalet. De er blandt de mest populære, og afspiller helt sikkert dine filer!!!
Til top
ehelmer Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-August-2010 kl. 17:08
Oprindeligt skrevet af claus_jac claus_jac skrev:

... mpeg4 er det overordnede "format", ... H.264 er en del af MPEG4. ...
MP4 er blot en filendelse som bruges til mpeg4 filer (hvad enten de er med h.264 eller vc1 som er MS's version!) ... Apple's .mov er blot deres eget format hvori de propper h.264 komprimeret video.
ENHVER moderne medieafspiller der bliver solgt i dag understøtter afspilning af mpeg4 ... hvis der står den understøtter enten MPEG4, h.264 eller mp4 så er det egentlig fuldkommen lige fedt. de dækker over de samme ting. (idag i hvert fald)

Betegnelsen MPEG4 bruges om både format og codec og det kan være forvirrende. Jeg skrev derfor udtrykkeligt " KAN være to forskellige codec".

MP4 er selvfølgelig en filendelse, men det er ikke nogen fyldestgørende beskrivelse.
MP4 er et veldefineret formet, hvis fulde navn er ISO/IEC 14496-14. Det er baseret på Apples MOV format. De to formater er grundlæggende identiske, med den forskel at MP4 tillader mange ekstra faciliteter. Man kan således sige at MOV er et MP4 format, men ikke omvendt.
MP4 formatet kan indeholde mange forskellige codec (se  http://mp4ra.org/codecs.html), men Microsofts VC1 er netop -IKKE- imellem dem.

Meget udstyr (f.eks. DVD og TV) reklamerer med at understøtte MPEG4 filer. Det drejer sig imidlertid ofte kun om MPEG4 i H263 codec (DivX, Xvid) og ikke om MPEG4 i H264 codec eller MP4 format. Det forhold er det stadig vigtigt at være opmærksom på.

Du nævner MKV formatet sammen med MP4. Jeg synes det forvirrer læseren, de to ting har meget lidt med hinanden at gøre.

Erik Helmer Nielsen

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-August-2010 kl. 17:31
Al den snak gør blot trådstarter mere forvirret...
Blot er det vigtigt for ham at vide, at én af de afspillere, jeg tidligere har foreslået, uden problemer vil kunne afspille hans filer!!!
Og det garanterer jeg for, at de kan!!!
Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-August-2010 kl. 19:17
jeg har fået købt et nyt alm. videokamera da det var på tilbud.
det skulle være full hd.
et JVC GZ-HM300se og et tilhørende program son er købt ved siden af.
det er pinnacle studio ultimate HD som åbenbart tager rigtg mange filer.

det ville gerne lave hak fri dvd både fra mit bloggie og nu også det nye så det er bare fint at det virker.

jeg vil gerne have samlet alle filer fra en optalse da kameraer laver en ny hver gang man stopper optagelsen og tænder igen men hvilken filtype er bedst til og lave det?
jeg skulle gerne have dem liggende så jeg senere kan få dem på blue ray i full format.

det nye kamera optager i MTS filer så det var derfor at nu måtte jeg have fat i noget der kunne klare det da min computer hakker voldsomt når de afspilles men når dvd'en er lavet virker det fint så det må bare være computeren eller media player det ikke rigtigt kan håntere de filer.

Til top

Besvar Besvar Side  <1 891011>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu