recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Køb og salg > Jura
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Aftale bindende? HASTER
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Aftale bindende? HASTER

Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
mortenstryhn Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 02-Marts-2006
Status: Offline
Point: 140
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mortenstryhn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Juli-2016 kl. 19:00
I købeloven gøres der forskel på standardvarer, som er på lager eller bestilles hos en distributør, som har den på lager, og så varer, som er bygget efter bestilling - og dette kan også være standardvarer som f.eks. højttalere, møbler, reoler, osv.

Jeg har selv været i en sag, hvor jeg havde bestilt nogle møbler (standardmøbler) og da leverandøren trak leveringstiden ud, ville jeg fortryde købet, men kunne ikke gøre det da det produceret efter ordre. Heldigvis kunne leverandøren ikke levere og efter 26 uger fik jeg pengene tilbage igennem kreditkort-selskabet - men ikke før, da aftalen var bindende.
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Juli-2016 kl. 19:14
Lagre minimeres fordi de er for dyre. Så selv standardvarer bliver bestilt efter ordre. Sælger bør sikre sig betaling ved bestilling, som det sker ved ovennævnte køb. Har selv købt møbler i forretning med 6 ugers leveringstid, fordi møblerne først blir sat i produktion ved bestillingen. Og her skulle betalingen falde med det samme.
Til top
Flash! Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 03-Februar-2016
Point: 444
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Flash! Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Juli-2016 kl. 19:14
@ morten

Bindende ifølge hvem? Forhandleren?

Der er vel heller ingen der tror på at de pågældende højttalere er bygget specielt til ordre. Det er da bare en ganske almindelig, om end dyr, bestillingsvare.

Edit.
Ved en af de danske forhandlere er samtlige procella modeller tilgængelige fra fjernlager, 2-5 dage. Det passer meget dårligt med det forhandleren har sagt til OP.

Redigeret af Flash! - 06-Juli-2016 kl. 19:37
Til top
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mortenstryhn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Juli-2016 kl. 20:52
Oprindeligt skrevet af Flash! Flash! skrev:

@ morten

Bindende ifølge hvem? Forhandleren?

Der er vel heller ingen der tror på at de pågældende højttalere er bygget specielt til ordre.

Jeg havde sagen forbi Forbrugerrådet og de kunne ikke hjælpe, da reglerne var fulgt fra forhandlerens side. Hvis forhandleren påstår at varen bygges efter bestilling, kan de fraskrive sig fortrydelsesretten/returretten. Jeg synes også at det er mærkeligt at selv standardvarer kan sælges som built-to-order!
Til top
Flash! Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 03-Februar-2016
Point: 444
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Flash! Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Juli-2016 kl. 21:05
Der lyder godt nok bizart. Der er selvfølgelig også den ikke uvæsentlige forskel at du havde betalt i forvejen og må formodes af have været klar over at der var tale om en bestilling af en vare buily to order, hvor OP har bestilt en vare der først skal betales ved levering, som nu påstås at være en specielbestilling på trods af at mindst en dansk forretning kan skaffe den fra lager. Det tror jeg ikke på at forhandleren kan hænge sin hat på. Det der kommer til at afgøre det er om højttalerne er bestilt som fjernsalg. Det kan forhandleren ikke knibe sig uden om med sådan en søforklaring. Så må resten være op til OPs samvittighed som nok ikke behøver være så dårlig som det bliver gjort til. Kan ikke forestille mig at forhandleren brænder inde med noget som helst. Så ville procella jo ikke være til at handle med hvis de behandlede deres forhandlere sådan.

Redigeret af Flash! - 06-Juli-2016 kl. 21:15
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Point: 4908
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Juli-2016 kl. 21:55

Mufti. Er forhandleren så ikke moralsk forpligtet til at levere en service så der ingen tvivl var omkring de højtaler så kunden ikke havde bestilt dem.

Det kan Man godt sige. Vi kender kun historien fra en side. Måske har forhandler sagt mere end historien melder.

En højttaler serie hvor priserne starter omkring 6000 stykket er bekostelig.

Hvorfor har trådstarter ikke tænkt sådant et køb igennem?

For mig er det dårlig stil uanset hvad købeloven siger.
Til top
kharder Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 26-December-2007
Sted: Denmark
Point: 191
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kharder Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Juli-2016 kl. 22:33
Jeg går ud fra, at de er bestilt hos en dansk forhandler.

Det som mange glemmer er, at en mundtlig aftale er lige så bindende som en skriftlig. Det er aftaleloven der regulerer dette og nærmere specifikt AFTL §1, hvor der bla. står: Tilbud og svar på tilbud er bindende for afgiveren.". Dette betyder, at der ikke gælder en generel returret, men at det er en service, som sælger kan vælge at yde.

Det er korrekt, at der er 14 dages returret på internetkøb, men dette gælder ikke hvis varen specialfremstilles, men det skal man være informeret om når man accepterer tilbudet. Det er derfor, at det er vigtigt, at få noget på skrift, da det ellers bliver påstand mod påstand.

Hvis ikke du har betalt eller afleveret kreditkortinformationer, så kan du i princippet være ligeglad, da det er sælger der står med risikoen, da han ikke har bedt om depositum.
Til top
moremusic Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 04-November-2013
Point: 580
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér moremusic Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Juli-2016 kl. 23:16
Til OP:
Spørg Forbrugerrådet. Med al respekt for folk herinde der forsøger at give dig et svar, så er det kun eksperter der kan udtale sig om gældende lovgivning, og det er deres udlægning af reglerne du skal læne dig op af.
Til top
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mortenstryhn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Juli-2016 kl. 23:35
Helt enig - kontakt de professionelle. Ikke kun fordi de kender juraen, men også fordi de ved hjælp af nogle få afklarende spørgsmål kan fortælle dig hvad der er op og ned i rettigheder og pligter.

Jeg brugte denne mulighed og det var gratis at få hjælp og da de først var i gang med at undersøge sagen var de både effektive og ærlige mht råd (de kalder en spade for en spade!). Husk at gemme alt hvad du har fra forhandleren, da det skal bruges i deres vurdering.
Til top
Jonas Baadsgaard Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 21-Januar-2012
Sted: Allerød
Point: 473
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas Baadsgaard Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Juli-2016 kl. 10:48
Man kommer faktisk langt ved at læse på forbrugerstyrelsens hjemmeside. Der kan findes både fortolkninger, jura og afgjorte sager.

Forbrugeraftaleloven (daglig tale "købeloven") er ikke atom fysik.
Vh Jonas Baadsgaard Petersen

Nad C390DD2 | Jamo Concert VII | Xbox One X | Panasonic TX65EX700 | Metz DE-81 CD/DVD
Til top
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mortenstryhn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Juli-2016 kl. 10:57
Oprindeligt skrevet af Jonas Baadsgaard Jonas Baadsgaard skrev:

Man kommer faktisk langt ved at læse på forbrugerstyrelsens hjemmeside. Der kan findes både fortolkninger, jura og afgjorte sager.

Forbrugeraftaleloven (daglig tale "købeloven") er ikke atom fysik.

En tilføjelse til ovenstående gode forslag:

De har også en Facebook side, hvor de svarer på de mest almindelige spørgsmål via opslag og beskeder. Herudover kan de også her henvise til andre steder, hvor man kan få hjælp.
Til top
Steffen32 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 26-Juli-2006
Sted: Hadsten Denmark
Point: 771
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Steffen32 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Juli-2016 kl. 11:07
Du har vel bestilt dem, så er det vel også dit problem at skaffe pengene.

Hvorfor skal det gå ud over et andet menneske, at du ikke tænkte dig godt nok om. Tag ansvar..

Ønsker du ikke at tage ansvar for egne handlinger, kan du vel bare sige, at du ikke har pengene.. Man kan jo ikke plukke håret af en skaldet :-)

Til top

Besvar Besvar Side  <123>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu