recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Agurktid: 3D eller Drop D
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketAgurktid: 3D eller Drop D

Besvar Besvar Side  <12345 15>
Forfatter
Besked
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4628
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Juli-2010 kl. 13:42
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

Jeg mener det er forkert at se fladskærme som "fladskærme med 2D kontra fladskærme med 3D". 3D er bare en feature som automatiske følger med, når man køber en dyrere skærm.

Dette er jeg helt enig i, og netop derfor er der ikke rigtigt nogen egentlig grund til at have en krig for og imod 3D. Hvis man ikke kan se det fede i det, så kan man bare lade være med at investere i det. Synes man det er fedt, så kan man bruge det uden at skulle give afkald på 2D af den grund. Problematikken opstår når der er nogle der tror at 3D kommer blæsende ind fra højre og vælter hele markedet. Det kommer ikke til at ske, men om måske 5 år fra nu, vil det være en interessant, ekstra mulighed éns udstyr har, som man kan bruge ind imellem. Hvis man vil investere i udstyr for at se 3D "hele tiden", så er det efter min mening det forkerte tidspunkt at hoppe på.

Tjo, jeg ved nu ikke. Som sagt tror jeg det er spilverdenen der bliver driveren, og der findes allerede masser af veludførste 3D titler til Nvidia 3D Vision. Spillene er allerede produceret og optimeret til 3D, så det er bare et spøgsmål om at flytte dem over til konsolplatformen. Jeg tror eksplosionen i 3D spiltitler er tættere på end eksplosionen i 3D film.
Til top
musicus Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 10-Juli-2006
Sted: Østjylland
Point: 2149
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Juli-2010 kl. 13:46

Vær nu ærlig. Hvor mange har mon købt Planet Earth fordi det er en flot blu-ray, og ikke fordi det er en interessant natur-udsendelse?
Hehe. Skyldig, høje dommer. LOL
LG 50PK250N (ISF-kalibreret), Optoma HD200X

2x Denon DVD-2930

2x Toshiba HD-XE1,

Panasonic DMP-BD45, Philips BDP-9500

Strong SRT 8410, Sony HT-DDWG800

2x DVDO Edge
Til top
RogueAgent Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Maj-2009
Point: 859
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Juli-2010 kl. 13:49
Oprindeligt skrevet af musicus musicus skrev:

Vær nu ærlig. Hvor mange har mon købt Planet Earth fordi det er en flot blu-ray, og ikke fordi det er en interessant natur-udsendelse?
Hehe. Skyldig, høje dommer. LOL
I virkeligheden nok ikke så forskelligt fra hifi-entusiaster der køber "reference" indspilninger af musik der måske ikke siger dem så meget, men som har åååh så klar lyd, alle overtonerne på guitarstrengene er med og man føler man sidder helt nede i flyglet... Smile

Edit: Og det er en grøft jeg indimellem selv falder i... Embarrassed

Redigeret af RogueAgent - 15-Juli-2010 kl. 13:50
LG 50PS8000
Panasonic PT-AE500
Pioneer VSX-859
Carver 753X
Energy RVS/RVSS
Panasonic BD35
Toshiba HD-XE1
Pioneer CLD-D704
Til top
bruger udmeldt 5 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 15-April-2006
Sted: lolland
Point: 3584
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Juli-2010 kl. 13:58
Burde folk ikke heller stille sig spørgsmålet, hvorfor 50" 3D? når de hele kun ses igennem et sæt briller.

teknologien med billed i små 2-3" skærme som sidder på et sæt briller, har jo været til stede længe og 3D løsningen vistnok ude til PC for nogle år siden..
Hvorfor skal vi have TV skærme med 3D , som kun kan opleves igennem briller?

Det vil klart være at foretrække at købe et sæt briller med 2 skærme indbygget som alligevel vil opleves som X tommer når de alligevel skal "flimre" foran ens øjne..så skaden sker nok selvom billed er enten 1cm eller 3meter væk, oplevelsen er sikkert den samme, sålænge man ikke kan se til siderne alligevel..

Så nej tak. jeg venter til brillerne bare er tilbehør med indbygget skærme.. for den løsning giver sikkert en størrere oplevelse.. for ens 50" skærm er jo egentlig ret lille set igennem 3D brillerne, hvor skærme som sidder 1cm foran øjnene sikkert vil virke 1000% bedre og give mere 3D effekt..
Og de kom vist for et årti siden? måske ikke i 120hz, men tæt på..

Redigeret af pendec - 15-Juli-2010 kl. 13:59
Til top
Guld medlem
Guld medlem
FlatpanelsDK

Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Juli-2010 kl. 13:59

Jeg mener det er forkert at se fladskærme som "fladskærme med 2D kontra fladskærme med 3D". 3D er bare en feature som automatiske følger med, når man køber en dyrere skærm.

Dette er jeg helt enig i, og netop derfor er der ikke rigtigt nogen egentlig grund til at have en krig for og imod 3D. Hvis man ikke kan se det fede i det, så kan man bare lade være med at investere i det. Synes man det er fedt, så kan man bruge det uden at skulle give afkald på 2D af den grund. Problematikken opstår når der er nogle der tror at 3D kommer blæsende ind fra højre og vælter hele markedet. Det kommer ikke til at ske, men om måske 5 år fra nu, vil det være en interessant, ekstra mulighed éns udstyr har, som man kan bruge ind imellem. Hvis man vil investere i udstyr for at se 3D "hele tiden", så er det efter min mening det forkerte tidspunkt at hoppe på.

Men hvem vil også se 3D hele tiden? Jeg tror da ikke der er nogen der køber 3DTV på den hensigt. (eller er der?) Og hvad er nok indhold? Jeg er enig i, at vi ikke har nok 3D film og formentlig heller ikek får det i år eller næste år, men personligt er nok 3D indhold for mig Gran Turismo 5 og et par supplerende spil.
Jeg behøver ikke et større grundlag end det, og på den måde er "nok 3D indhold" jo en meget personlig ting.

Redigeret af Rasmus Larsen - 15-Juli-2010 kl. 16:09
Til top
Guld medlem
Guld medlem
FlatpanelsDK

Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Juli-2010 kl. 14:01
Oprindeligt skrevet af pendec pendec skrev:

Hvor skærme som sidder 1cm foran øjnene sikkert vil virke 1000% bedre og give mere 3D effekt..

Du tænker på "virtual reality briller". Det var et helt forfærdeligt system, der faktisk også er meget skadeligt for øjnene - det kunne tilmed give permanente øjenskader. Så det var da heldigt at det kom ud til højre med det samme.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Juli-2010 kl. 14:08

teknologien med billed i små 2-3" skærme som sidder på et sæt briller, har jo været til stede længe og 3D løsningen vistnok ude til PC for nogle år siden..

Som Rasmus er inde på, er det en meget skidt løsning da øjet ikke er designet til at fokusere på et objekt 2 cm foran øjenæblet.
Til top
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Juli-2010 kl. 14:19

Hvor skærme som sidder 1cm foran øjnene sikkert vil virke 1000% bedre og give mere 3D effekt..

Du tænker på "virtual reality briller". Det var et helt forfærdeligt system, der faktisk også er meget skadeligt for øjnene - det kunne tilmed give permanente øjenskader. Så det var da heldigt at det kom ud til højre med det samme.
:-) jeg taler ikke 1980 brillerne, dem som man så her på recordere.dk for nogle år siden?
og ikke nogen VR-3D Amiga løsning..

Til top
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Juli-2010 kl. 14:21

Som Rasmus er inde på, er det en meget skidt løsning da øjet ikke er designet til at fokusere på et objekt 2 cm foran øjenæblet.
men hvori ligger fornuften i at se sin stue rundt omkring billed, som er 3+ meter væk, og igennem brillerne fylder måske minimalt af hvad ens øjne dækker af område...

Hvis 3D 2cm foran ens øjne gør skade, hvad vil 3D briller som flimrer i flere timer så ikke gør på helt normale mennesker efter et par års brug... Brillebranchen må da juble i øjeblikket, med de muligheder for nye kunder som er forude...

Redigeret af pendec - 15-Juli-2010 kl. 14:22
Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Februar-2009
Point: 2007
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Juli-2010 kl. 14:48

Mon ikke der findes nogle optiske trick der gør at øjet skal fokusere som om det var f.eks 2 meter væk?

Redigeret af TBC1 - 15-Juli-2010 kl. 14:49
Til top
mkirkelund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-Januar-2008
Sted: 2635 Ishøj
Point: 2358
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Juli-2010 kl. 14:58
Oprindeligt skrevet af TBC1 TBC1 skrev:

Mon ikke der findes nogle optiske trick der gør at øjet skal fokusere som om det var f.eks 2 meter væk?

Øjet kan i hvert fald meget nemt snydes!

http://www.echalk.co.uk/amusements/OpticalIllusions/illusions.aspx
Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Februar-2009
Point: 2007
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Juli-2010 kl. 15:00

Spillene er allerede produceret og optimeret til 3D, så det er bare et spøgsmål om at flytte dem over til konsolplatformen. Jeg tror eksplosionen i 3D spiltitler er tættere på end eksplosionen i 3D film.

Det er muligt at vi misforstår/taler forbi hinanden/siger det samme. Men [de ældre] PC spiltitler er for så vidt ikke produceret med 3D fremvisning for øje. Så jeg vil [også?] bare påpege at det at de er født med- og har 3D engine og simulation i de 3 dimensioner for at spillet overhovedet kan køre (selv om de oprindeligt var tiltænkt at vises på en 2D skærm) gør dem oplagte til 3D fremvisning da udregningerne jo lægger i deres engine i forvejen, og det således bare er et spørgsmål om driveropdateringer der udnytter disse eksisterende udregninger ifbm 3D fremvisningen af grafikkortet. Det er derfor man i dag kan spille hundredevis af titler i 3D på PC'en, også så mange gamle titler, selv om der oprindeligt aldrig var tænkt på 3D fremvisning den gang de blev producerede.

Aktuelt er jeg f.eks igang med at genspille en 3 år gammel titel i 3D (Mass effect 1)

Redigeret af TBC1 - 15-Juli-2010 kl. 15:44
Til top

Besvar Besvar Side  <12345 15>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu