Irenicus skrev:
Fanastril skrev:
Den vil være overkill i det tilfelde, men den kan da godt bruges. Poenget med en blindtest ville være at bestemme, om der skal en ekstern DAC på eller ikke. Hvis brugerne af et anlæg ikke kan høre forskel mellom AE og en DacMagic el. lign., har blindtesten gjort stor nytte for sig: man har sparet 2-3000 kr. Om den eksterne DAC teknisk er bedre eller kan høres som bedre i andre setups, er komplet ligegyldig. | Delvist enig. Problematikken ved dette er at det kun gælder det præcise opstilling, og med den præcise DAC. Det kunne være at man dagen efter flytter på højttalerne, og forskellen så vil være hørbar, men man har allerede lavet en blindtest som udelukker en bestemt del. Derfor vil det være nødvendigt at blindteste alle muligheder hver gang man laver noget om. Derfor er jeg kun delvist enig, for det skal selvfølgelig heller ikke handle om en anlæg man måske aldrig får. Dertil vil der også være ærgerligt at udelukke samtlige DACs i prisklassen, på baggrund af 1 enkelt, f.eks. er der meget forskellige meninger om den omtalte DacMagics kvaliteter. |
Jeg så ingen grund til at teste en ekstern DAC, da min CDP (Denon CX3) burde være god nok som reference vis a vis AE. Den dagen jeg kan høre forskel på CX3 og AE, kunne det være interessant at bringe ulige DACs på banen. Dersom det er højttalerpladsering der skal afgøre om en DAC lyder bedre end en anden, er det vel højttalerpositionen der er gal, og ikke DAC'en? Vist findes der et uendlig antal potensielle variabler, men nogle er bare mer sandsynlige end andre.
Irenicus skrev:
Fanastril skrev:
Forudintaget: jo, da er det kun en blindtest der kan afgøre sagen. Ved hvad du lytter på: Så er det ingen blindtest. Har jeg misforstået dig? | Tror det beror på en misforståelse.Ved en blindtest som du omtaler, kender du stadig de omtalte produkter der skal testes, og er derfor forudindtaget. |
Hele poenget med en blindtest er at eliminere forudintathed. Jeg gjorde en blindtest i går, mellem Årstidernes jordbær, Føtex' økologiske jordbær, og Føtex tilbudsjordbær fra Spanien. Der var ingen større forskel i smagen mellom Årstiderne og Føtex øko, mens tilbudsjordbærene faldt fullstendig igennem, totalt uden smag. Årstidernes Prosecco, derimod, som jeg har blindtestet mod bl.a. Aldi's til under halv pris, er penger ud af viduet. Så blindtest er ikke dumt, hvis en har mod til at vedkende sig resultatet.
Irenicus skrev:
Fanastril skrev:
For at opsummere min posisjon: En ABX blindtest, i det autentiske brugermiljø, er den bedste måde at afgøre om man har behov for en ekstern DAC til en AE eller ej. Og den kan godt laves av amatører, bare man er nøiaktig nok. Så har man et solidt grundlag til at afgøre om de 2-3000 skal bruges til en DAC eller ikke.
|
Men det er ikke en ABX test du har foretaget, blot en A-B blindtest. |
Dersom jeg fortsat hadde vært i tvivl efter min test af Denon CX3 spilleren vs Airport Express, hadde jeg gennemført en ABX efter bedste evne. Det er når man mener at høre en forskel der i henhold til videnskapen er usandsynlig, at man skal benytte ABX. Det er som sagt den bedste metode til at afgøre sagen. De der er uenig, må gerne foreslå en bedre metode.