recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Brugergrupper > Bruger til bruger
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Aiways U5
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Aiways U5

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Benjamin7 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-Marts-2007
Sted: 8740,Denmark
Status: Offline
Point: 1755
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Benjamin7 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Aiways U5
    Sendt: 12-December-2021 kl. 17:18
Hej.

Jeg er blevet meget forelsket i Aiways U5, men bliver nød til at høre om der er nogen af jer der ejer en, og har for og imod?, er afklaret med det er el osv :), men om der har være nået der driller osv. :)


Hilsen

Benjamin D. Simonsen
8740 - Brædstrup
Til top
kim.t Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-Juli-2004
Sted: Silkeborg
Status: Offline
Point: 3835
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kim.t Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-December-2021 kl. 19:17
Der er kun indreg. 281 i DK - så det er ikke mange. Så du må nok ty til youtube m.m. Eller kikke hos FDEL.
Tesla Bjørn har lavet en test af den for et par måneder siden kan jeg se - han tester alt hvad han kan få fingre i : https://www.youtube.com/watch?v=FflRasrGkds
Til top
Fisher65 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 16-Januar-2021
Status: Offline
Point: 80
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Fisher65 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-December-2021 kl. 23:37
Har du læst denne artikel på FDM?

Nu har vi selve ejet en Kia Niro 100 % elektrisk i et års tid, så jeg har lidt erfaring med el-bil.
Det jeg hæfter mig ved i artiklen, som et stort minus med Aiways US, er:
- høj støjniveau
- køreoplevelsen
- betjening af udstyr (man skal f.eks ind i undermenuer for at tænde sædevarme)

Og, mest vigtig
- den kan kun trække strøm fra en enkelt fase i elnettet, og det betyder, at man maksimalt kan oplade bilen med 3,7 kW. Dermed tager det 17 timer at få fuld strøm på batteriet derhjemme, og selv efter otte timer har man blot fået 140 km på batteriet.
På farten kan den ladde med op til 90 kw, men der findes ganske få ladere i Danmark, på nuværende tidspunkt, der tilbyder over 40-50 kw.

Tip: meld dig ind i Facebook-gruppen “danske elbil-ejere” og stil dit spørgsmål der.


Redigeret af Fisher65 - 13-December-2021 kl. 23:48
Til top
mortenkn Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 30-December-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 323
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mortenkn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-December-2021 kl. 08:39
Jeg har haft en Aiways U5 i 2 måneder (leaset). Jeg tror, at jeg har læst og set alle anmeldelser af den bil, inden jeg besluttede mig.
Og anmelderne modsiger direkte hinanden. Én siger den kører godt, en anden at den kører dårligt. Derfor er det i sidste ende nok et spørgsmål om personlige præferencer. Så tag 1-2 prøveture inden du beslutter dig.

Jeg vil fremhæve:
-Lavt støjniveau
-God køreoplevelse
-Nem betjening af udstyr. Eks. direkte betjening af sædevarme i den store udegave, samt meget brugervenlig menu/skærm.
;-)

Én-fastet opladning for mig er ikke et problem. Derimod er jeg træt af, at der kun er CarPlay og ikke Android Auto. Du kan dog spejle eks. Google Maps fra din Android op på skærmen, men det er besværligt. DAB driller også, men mon ikke det bliver rettet med en software-opdatering.
MVH Morten

Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-December-2021 kl. 10:20
Oprindeligt skrevet af mortenkn mortenkn skrev:

Jeg vil fremhæve:
-Lavt støjniveau
-God køreoplevelse
-Nem betjening af udstyr. Eks. direkte betjening af sædevarme i den store udegave, samt meget brugervenlig menu/skærm.

Det er jo i høj grad subjektive vurderinger. Hvad sammenligner du med?

Mine forældre skiftede sidste år deres 21 år gamle Mazda Demio ud med en brugt Seat Arona. De vil skrive det samme om Aronaen som du skriver om din U5
Jeg kører en tre år gammel Golf med sportsundervogn og syntes at deres Arona larmer lidt rigeligt og køreoplevelsen er sådan lidt sejlende.

Min kollega der lige er skiftet fra en Fiat Tipo (ja, du læste rigtigt) til en brugt VW Polo er dybt begejstret……. :-)


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Benjamin7 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-Marts-2007
Sted: 8740,Denmark
Status: Offline
Point: 1755
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Benjamin7 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-December-2021 kl. 10:28
Det jeg ikke kan forstå med at den kun kan lade på en fase kommer vel an på selve laderen til bilen jeg har personligt end 22 kW lader fra ABB type 2 hvor der er trukket en 5x10mm2 hvilket gør det muligt og hive 32A ud

Er det den lader som følger med som er begrænsningen? Eller skal der ved bare en Type2 til CTS stik på og så er det klaret? :/


Hilsen

Benjamin D. Simonsen
8740 - Brædstrup
Til top
j8544 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 13-Januar-2016
Status: Offline
Point: 172
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér j8544 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-December-2021 kl. 10:30
Lyt eventuelt til Jyllands-Postens podcast "bilradio" fra den 3.12., hvor der er en del om ladetider med kun én fase:

Til top
kim.t Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-Juli-2004
Sted: Silkeborg
Status: Offline
Point: 3835
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kim.t Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-December-2021 kl. 11:13
Nej det er ikke laderen TIL bilen der bestemmer det. Det er hvad der er monteret I bilen der bestemmer. Og her har de sparet, så AC kun tillader 32A på en fase. Den "mormor lader" der følger med bilen er garanteret endnu langsomere da de er beregnet til at trække fra et alm. 240V stik som ikke må belastes kontinuerligt med mere end 6A.

Men i DK er det i en privat hustand ikke lovligt at trække mere end 16A på 1 fase. (mange huse har kun en 25A sikring ude ved vejen)

Clever har en traffo som samler 2 fase til 1 så du kan få ca. 7kWh ud. Men den har stort standby forbrug og et stort ladetab.

Konen's 2019 Kona har også kun 1 faset opladning, den lader med ca 20km/h på en 11kWh lader (ca 3,6kWh). Selv ude i byen hvor de skriver det er 22kWh AC oplader er det samme "problem" For det er ikke 32A lader, men 2x11kWh laderstander (Den lader så med op-til 77kWh på DC hurtiglader). De nyere modeller af Kona'en kunne man tilkøbe 3 faset opladning - og tror næsten det er standard på 2021.

Det er kun i udladet - f.ex tyskland du kan være heldig at finde en 32A ladestander som kan levere 7,4kWh



Redigeret af kim.t - 14-December-2021 kl. 13:15
Til top
kim.t Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-Juli-2004
Sted: Silkeborg
Status: Offline
Point: 3835
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kim.t Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-December-2021 kl. 11:24
.

Redigeret af kim.t - 14-December-2021 kl. 11:25
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4256
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-December-2021 kl. 12:29
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
Til top
Fisher65 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 16-Januar-2021
Status: Offline
Point: 80
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Fisher65 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-December-2021 kl. 12:50
Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Samme pris meget mere elbil.

Efter et hurtigt kig på linket til bilen, synes jeg den virker meget fin. Specielt med det store batteri og en rækkevidde på 500 km.

Her lidt norsk humor om “Rækkeviddeangst” til dem som har lystSmile

Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4256
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-December-2021 kl. 12:59
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu