recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Aktuel Windows opdatering - bliver ikke færdig?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Aktuel Windows opdatering - bliver ikke færdig?

 Besvar Besvar Side  <1234 5>
Forfatter
Besked
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem


Oprettet: 04-Februar-2004
Status: Offline
Point: 10278
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fltk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Marts-2021 kl. 17:02
Oprindeligt skrevet af Thorvald Thorvald skrev:

Tja, hvis jeg kigger på den partition, der hedder OS (C:), så har jeg 18,4 GB ledig ud af 124 GB, hvilket vel svare til omkring 85%.


Det var dog vildt som du har overfyldt dit C drev. Jeg har formentlig installeret langt flere programmer end de fleste, og der er "kun" ca 55 GB brugt på mit C drev. Tømmer du aldrig din papirkurv eller kører en diskoprydning?

Flemming
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top
Jespus Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 16-Oktober-2015
Sted: Gelsted
Status: Offline
Point: 238
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jespus Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Marts-2021 kl. 20:11
Bare som eksempel: En million billeder, der aldrig er blevet kategoriseret eller overført til ekstern harddisk, kan godt fylde en sjat ;-)
Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem


Oprettet: 04-Februar-2004
Status: Offline
Point: 10278
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér fltk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Marts-2021 kl. 23:18
Oprindeligt skrevet af Jespus Jespus skrev:

Bare som eksempel: En million billeder, der aldrig er blevet kategoriseret eller overført til ekstern harddisk, kan godt fylde en sjat ;-)


Det har du ret i, men C drevet er til Windows og programmer, ikke lagerplads. Bare min mening.
Man er lidt på skideren hvis der sker noget med Windows og man bruger drevet til lager.

Flemming
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7870
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thorvald Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Marts-2021 kl. 23:41
Oprindeligt skrevet af fltk fltk skrev:

Det har du ret i, men C drevet er til Windows og programmer, ikke lagerplads. Bare min mening.
Man er lidt på skideren hvis der sker noget med Windows og man bruger drevet til lager.

Flemming

Sådan har jeg det også. Jeg har i rigtigt mange år, kørt mine computere (og andres som jeg måtte have sat op), sådan at der er en C-drev partition, kun til program installationer og windows. Mens data ikke gemmes på C-drevet.
Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4933
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Marts-2021 kl. 00:25
Oprindeligt skrevet af fltk fltk skrev:

Oprindeligt skrevet af Jespus Jespus skrev:

Bare som eksempel: En million billeder, der aldrig er blevet kategoriseret eller overført til ekstern harddisk, kan godt fylde en sjat ;-)


Det har du ret i, men C drevet er til Windows og programmer, ikke lagerplads. Bare min mening.
Man er lidt på skideren hvis der sker noget med Windows og man bruger drevet til lager.

Flemming
C-drevet et jo standardplacering for brugerprofilen.
Hvad skulle der ske som gør at man ikke bare kan kopiere sine data ud af sin profil inden man installerer windows igen?
Langt størstedelen af maskiner har ikke flere fysiske drev og det er bøvlet for de fleste brugere at resize en partition og lave en ekstra til data.
Ofte vil det også være mere usikkert da de færreste kan sætte rigtige fil-rettigheder på det ekstra drev og sikre sig imod utilsigtet adgang.
Antivirus programmerne skal også ændres, så de kan beskytte dine data på den nye placering, så man er beskyttet imod ransomware.
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
Til top
mnielsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Maj-2017
Status: Offline
Point: 1932
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mnielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Marts-2021 kl. 07:48
Når du klikker på "Opdater og luk", så gør computeren jo det, du har sat den til - altså, at lukke, når den er færdig med første halvleg i opdateringen... Det burde jo være klart!Big smile

Klikker du derimod "Opdater og genstart", ja - så vil den stå klar til brug næste morgen...

Men har du prøvet at rydde op i de midlertidige mapper, som beskrevet på side 1? Der kan sagten lige meget. Ikke slette selve mapperne, men blot tømme dem for hvad der måtte være i dem, og lad evt. rester blive tilbage. Der VIL være nogle ting, der ikke kan slettes.

Og, næste gang, deaktivér dit antivirusprogram. Dette plejer også at hjælpe på skidtet. Om ikke andet, så går det hurtigere, synes jeg at kunne mærke.
TV-kanaler: "PS-pakken" + Betal pr. kanal via Norlys, på "gammel TV2-antenne".
Radiokanaler: DAB og FM
Internet: YouSee Bredbånd via Kabel-TV-stikket
Favoritradiostationer: Radio ABC og Classic Rock
Til top
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7870
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thorvald Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Marts-2021 kl. 11:19
Oprindeligt skrevet af mnielsen mnielsen skrev:

I Opdatering og Sikkerhed, kan du se, om den er røget ind. Du skal klikke på Vis opdateringsoversigt, og så ellers gå listen igennem.

Lykkedes det ikke denne gang heller, så prøv at deaktivér dit antivirusprogram, og så prøv nok en gang.

Der er desuden en R*Vfuld indlæg på det engelske Microsoft-forum, angående denne problematiske opdatering. Så, du er ikke alene...

Ok, jeg kan se at der under "Funktionsopdateringer" er en "Funktionsopdatering til Windows 10, version 20H2 (2)", der senest er forsøgt men ikke gennemført d. 10-03. Mens der under kvalitetsopdateringer er en d. 11-03 der er gennemført - som jeg nok troede var den, men det er så en anden opdatering.

Ja, jeg kan overveje at slå antivirus fra og prøve igen. Men jeg kan vel også bare afvente om ikke det løser sig af sig selv. Hvis der er andre end mig der oplever et problem, kan det jo være at Microsoft finder ud af at gøre et eller andet ved opdateringen, så den virker. Jeg har aldrig før, mig bekendt, haft problemer med windows opdateringer - at de ikke kører igennem.  :-)
Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7870
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thorvald Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Marts-2021 kl. 11:25
Oprindeligt skrevet af fltk fltk skrev:

Det var dog vildt som du har overfyldt dit C drev. Jeg har formentlig installeret langt flere programmer end de fleste, og der er "kun" ca 55 GB brugt på mit C drev. Tømmer du aldrig din papirkurv eller kører en diskoprydning?

Flemming

Ved ikke om det er overfyldt. Jeg har en del programmer installeret og måske også reelt flere end jeg bruger. Så hvis jeg fik tid en dag, kunne jeg sikkert godt afinstallere en del programmer som jeg måske aldrig kommer til at bruge igen. Men korrekt - jeg tror ikke at jeg i de ca. 2½ år jeg har haft denne computer har kørt en diskoprydning (eller måske en enkelt gang, husker det ikke) eller tømt papirkurven før den anden dag.  :-)

Men igen, hvis jeg fik tid til det, kunne jeg sikkert godt få ryddet lidt op på C-drevet. Og sikkert også på mine datadrev. Men det er langhåret og tidskrævende at rydde op i måske henved 24 års data af forskellig art.  :-)  Så er C-drevet lidt nemmere at overskue og måske også vigtigere.
Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7870
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thorvald Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Marts-2021 kl. 11:31
Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:

C-drevet et jo standardplacering for brugerprofilen.
Hvad skulle der ske som gør at man ikke bare kan kopiere sine data ud af sin profil inden man installerer windows igen?
Langt størstedelen af maskiner har ikke flere fysiske drev og det er bøvlet for de fleste brugere at resize en partition og lave en ekstra til data.
Ofte vil det også være mere usikkert da de færreste kan sætte rigtige fil-rettigheder på det ekstra drev og sikre sig imod utilsigtet adgang.
Antivirus programmerne skal også ændres, så de kan beskytte dine data på den nye placering, så man er beskyttet imod ransomware.

Det er også rigtigt. Langt de fleste computere har kun én harddisk og jeg synes at jeg kun én gang har oplevet at man under den grundlæggende installation blev spurgt om man ville dele den op i to partitioner. Så jeg vil give dig ret i at for hr og fru Jensen, er det nemmere at bruge de af windows udstukne mapper "dokumenter", "billeder" osv. Selv hvis man så faktisk på deres computer laver en data partition og forklarer hvorfor, er det ikke altid de bruger det i det daglige.

Fordelen ved partitioner er jo at hvis C-drevet bliver ramt af virus, eller man bare gerne vil re-installere computeren, så kan man gøre noget ved det, uden at tænke på at man har data, man skal gøre noget ved først.
Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7870
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thorvald Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Marts-2021 kl. 11:35
Oprindeligt skrevet af mnielsen mnielsen skrev:

Når du klikker på "Opdater og luk", så gør computeren jo det, du har sat den til - altså, at lukke, når den er færdig med første halvleg i opdateringen... Det burde jo være klart!Big smile

Klikker du derimod "Opdater og genstart", ja - så vil den stå klar til brug næste morgen...

Men har du prøvet at rydde op i de midlertidige mapper, som beskrevet på side 1? Der kan sagten lige meget. Ikke slette selve mapperne, men blot tømme dem for hvad der måtte være i dem, og lad evt. rester blive tilbage. Der VIL være nogle ting, der ikke kan slettes.

Og, næste gang, deaktivér dit antivirusprogram. Dette plejer også at hjælpe på skidtet. Om ikke andet, så går det hurtigere, synes jeg at kunne mærke.

De to første ting du siger er jeg helt med på. Men der plejer altid at være begge muligheder, ikke kun "opdater og genstart". Og ja, jeg tænkte også ok - så er computeren bare tændt og klar næste morgen. Men det var den så bare ikke fordi opdateringen af en endnu uvis årsag ikke var gennemført.

Nej, jeg har endnu ikke prøvet en oprydning i midlertidige mapper osv. Det har jeg ikke haft tid til. Der er andet der er vigtigere. Men en dag, hvis jeg får tid til det.  :-)
Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
mnielsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Maj-2017
Status: Offline
Point: 1932
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mnielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Marts-2021 kl. 12:06
Oprindeligt skrevet af Thorvald Thorvald skrev:

Oprindeligt skrevet af mnielsen mnielsen skrev:

Når du klikker på "Opdater og luk", så gør computeren jo det, du har sat den til - altså, at lukke, når den er færdig med første halvleg i opdateringen... Det burde jo være klart!Big smile

Klikker du derimod "Opdater og genstart", ja - så vil den stå klar til brug næste morgen...

Men har du prøvet at rydde op i de midlertidige mapper, som beskrevet på side 1? Der kan sagten lige meget. Ikke slette selve mapperne, men blot tømme dem for hvad der måtte være i dem, og lad evt. rester blive tilbage. Der VIL være nogle ting, der ikke kan slettes.

Og, næste gang, deaktivér dit antivirusprogram. Dette plejer også at hjælpe på skidtet. Om ikke andet, så går det hurtigere, synes jeg at kunne mærke.

De to første ting du siger er jeg helt med på. Men der plejer altid at være begge muligheder, ikke kun "opdater og genstart". Og ja, jeg tænkte også ok - så er computeren bare tændt og klar næste morgen. Men det var den så bare ikke fordi opdateringen af en endnu uvis årsag ikke var gennemført.

Nej, jeg har endnu ikke prøvet en oprydning i midlertidige mapper osv. Det har jeg ikke haft tid til. Der er andet der er vigtigere. Men en dag, hvis jeg får tid til det.  :-)

Jeg kan fortælle noget dybt åndssvagt... Angående en computer, som kun har Windows' eget antiviruaprogram - Windows Defender. Dette kører normalt uden opdateringsbøvl. MEN!!! Det KAN ske, at man skal deaktivere.... Ja - rigtigt gættet! Windows Defender, for at opdatere det!! LOLLOL
TV-kanaler: "PS-pakken" + Betal pr. kanal via Norlys, på "gammel TV2-antenne".
Radiokanaler: DAB og FM
Internet: YouSee Bredbånd via Kabel-TV-stikket
Favoritradiostationer: Radio ABC og Classic Rock
Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Status: Offline
Point: 5196
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JørgenT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Marts-2021 kl. 12:08
Oprindeligt skrevet af Thorvald Thorvald skrev:

..
Ok, jeg kan se at der under "Funktionsopdateringer" er en "Funktionsopdatering til Windows 10, version 20H2 (2)", der senest er forsøgt men ikke gennemført d. 10-03. 
Hvis det er hele Version 20H2 den forsøger at opdatere til kan det godt tage lidt tid, det er en af de store.
Du kan se din aktuelle windows 10 build udgave ved at skrive "winver" i søgefeltet og køre app. Wink
Mvh. JørgenT
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234 5>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu