|
Akustik eksperthjælp! |
Besvar | Side <1234 5> |
Forfatter | |
KlausDM
Platin medlem Oprettet: 12-Marts-2010 Sted: Hammel, Jylland Status: Offline Point: 19466 |
Funktioner
Tak(0)
|
Mit bud er at du skal til at lege med dyner.
Først og fremmest lige bag lyttepositionen, herefter midt på sidevæggene. Et stort megatykt gardin til vinduet vil hjælpe og en kæmpe bogreol på modsatte væg med læsevis af bøger i forskellige størrelser. Klaus |
|
rene49
Guld medlem Oprettet: 25-Marts-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 871 |
Funktioner
Tak(0)
|
Lige prøvet at smide alustikbilledet bagved lytte position. Hjalp en del. Overvejer nu at lave en plade med noget dæmpning på, som jeg så kan stille på sofaen når jeg skal lytte. Vil være en ok løsning indtil vi skal have hus, hvor der kan tages bedre hånd og situationen. Står i den situation som de fleste, at man har en kæreste som ikke er begrejstre for akustik tiltag..
|
|
KlausDM
Platin medlem Oprettet: 12-Marts-2010 Sted: Hammel, Jylland Status: Offline Point: 19466 |
Funktioner
Tak(0)
|
Blander du dig i kærestens indretning og dekoration?
Nej vel? Så kan du vel for fanden (ja undskyld mig) vel også få lov til at dæmpe rummet. Du har udstyr for flere hundrede tusinde kroner (nypriser), som ødelægges af hendes begejstring. Faktisk vil jeg tro at dine akustiklofter er mindre værd rent akustisk, end dæmpning af bagvæggen ville gøre. Klaus |
|
Totoronto
Super bruger Oprettet: 27-Maj-2006 Sted: Midt-jylland Status: Offline Point: 395 |
Funktioner
Tak(0)
|
Har du prøvet at spille på tværs af rummet (hjørne-hjørne)? Det er naturligvis et longshot, men så er det da prøvet? Et par blade toiletpapir foran diskanten, kan også dæmpe den hårde lyd en smule.
|
|
jonlanghoff
Bruger Oprettet: 11-Juni-2008 Sted: Danmark Status: Offline Point: 241 |
Funktioner
Tak(0)
|
Udfra din tegning kan jeg se at du kun behandler førsterefleksioner i loftet. Jeg kan godt have mistanke til at den skarpe lyd skyldes refleksionen fra vinduespartiet til venstre, da dette godt kan resultere i dét fænomen.
Trods at du mener at dit problem ligger i de højere registre, vil jeg derudover også mene at du vil være tjent med en corner bass trap i venstre hjørne bag sofaen, da meget "rod" vil akkumulere sig deromme som det altid vil være rigtig godt at få håndteret. I forhold til direktionalitet, så er min erfaring: 1) at du kan vinde en hel del ved at behandle førsterefleksionerne på frontvæggene (altså på hver side af TV'et) 2) at man bør gå ret målrettet efter at opfylde "den goe gamle" med at afstanden mellem højttalerne skal være den samme som ortogonalen ud til lyttepositionen.
|
|
rene49
Funktioner
Tak(0)
|
Redigeret af rene49 - 06-Februar-2017 kl. 17:05 |
|
rene49
Funktioner
Tak(0)
|
Vi er ret enig om indretning, og har begge den indstilling at det godt på se fornuftigt ud. Sagen er den at vi er lige flyttet, i den gamle lejligheden var lyden rigtig god, nu er den desværre ikke så god i den nye. Hvor vi bor nu er relativ midlertidligt 1-2 år. indtil vi skal i hus, så derfor leder jeg efter en løsning ikke er dyr og ikke ødelægger lejligheden. Jeg har ikke selv et ønske om store paneler på væggene, så derfor har jeg valgt akustikbilleder. – Hun acceptere min hobby, rigtig pænt, langt bedre end den gennemsnitlig danske kvinde gør :)
Det hjalp rigtig meget at få dæmpet bagvæggen ja, så det vil jeg arbejde videre i, skal bare lige i tænkeboks med hvad jeg præcis vil gøre. Akustikloften har hjulpet rigtig meget, da jeg fik bragt efterklang tiden meget ned, så lige hvilken løsning der er bedst holdt op imod hinanden kan man nok ikke lige sige, men en god blanding, vil nok give et godt resultat :) |
|
rene49
Funktioner
Tak(0)
|
jeg har ikke interesse i at lave basstraps, da jeg har korrigeret bassen meget elektronisk. Har målt ud, og fundet det værste peaks, vi snakker 19db ved 40hz, 15, ved 30hz, osv. der har jeg justeret de enkelte peaks ind med ialt 9 filtre op til 250hz. Så der er styre på bassen på trods af de store højtaler i et relativt lille rum. har taget reflektion på begge sider af tv'et med de to akustikbilleder. der er ret dødt omkring tvet og hvor højtalerne står. højtalerne står i en ligebenet trekant allerede :) |
|
rene49
Funktioner
Tak(0)
|
det er desværre ikke en mulighed at spille på andre leder, pga. vindue og døre. Papir foran diskanterne tager jeg som en dårlig joke. , det er desuden heller ikke diskant området som genere, men mere mellemtone/øvre område.
|
|
Bruger udmeldt 43
-- Oprettet: 18-April-2007 Status: Offline Point: 0 |
Funktioner
Tak(0)
|
Du kan EQ'e dig ud af en for kraftig mellemtone. Har selv skruet ned for 1000-2000 Hz af samme årsag.
|
|
FLarsen
Guld medlem Oprettet: 31-Maj-2006 Sted: Østjylland Status: Offline Point: 1473 |
Funktioner
Tak(0)
|
Det virker mere som om at det er efterklang, og det kan man ikke EQ sig ud af. |
|
Hvad er forskellen på en musikelsker og en audiofil?
En musikelsker har et anlæg for at høre sin musik. En audiofil har musik for at høre sit anlæg. |
|
armani-thomas
Guld medlem Oprettet: 16-September-2013 Status: Offline Point: 1724 |
Funktioner
Tak(0)
|
Hvordan har du indstillet filteret i din Classé? Har du selv måleudstyr? Hvis ja, så prøv og tag et screenshot af et sweep fra 20-20000hz og upload her.
|
|
Besvar | Side <1234 5> |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |