recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Akustik
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketAkustik

Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
kim olsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 13-April-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1384
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-September-2011 kl. 21:48
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Oprindeligt skrevet af kim olsen kim olsen skrev:

alt hvad der er erflekterende skal fjernes, elimineres eller tildækkes med dæmpemateriale. alt efter hvordan din højttaler spreder, gælder dette også loft og gulv.

Det er altså lidt noget vrøvl - for det første så er det forkert at sige at alt skal dækkes med dæmpemateriale, man kan nemt overdæmpe et rum.

Det er da ikke forkert, under forudsætning af at man ikke overdæmper, hvilket er årsagen til at jeg også nævner antireflektive plader. Hvis du vil have perfekt akkustik, så skal alle plane flader og alle refelktioner elimineres. At det så er meget få der vil kunne lide rummet bagefter er en anden historie.

For det andet så behøver man jo ikke indrette sit rum til et lydstudie hvor alle vægge består af hhv. dæmpeplader og diffusorer - mindre har også ret. Jeg vil påstå at de første forbedringer er de største.

Det er vi skam helt enige i, men som jeg læser trådstarters indlæg, så er der tale om et totalt udæmpet firkantet rum, så der skal altså noget til for at få en god akkustik., at man så kan nøjes med god, og ikke nødvendigvis vil have perfekt akkustik, det er så noget andet, men med den beskrivelse der er, så vil jeg mene at man netop bør gå i lydstudie tanker, det ligner noget der er løgn, men eftersom trådstarter ikke har defineret hvor meget eller lidt han vil gå efter perfekt akkustik, så er man nød til at gøre sig antagelser hvis man vil besvarer.

Crown - there is no substitute.
Til top
Irenicus Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 02-December-2009
Point: 1020
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-September-2011 kl. 22:19

Det er vi skam helt enige i, men som jeg læser trådstarters indlæg, så er der tale om et totalt udæmpet firkantet rum, [...] men med den beskrivelse der er, så vil jeg mene at man netop bør gå i lydstudie tanker, det ligner noget der er løgn, men eftersom trådstarter ikke har defineret hvor meget eller lidt han vil gå efter perfekt akkustik, så er man nød til at gøre sig antagelser hvis man vil besvarer.

True that.
For at uddybe så ønsker jeg en fleksibel løsning da det er (leje) lejlighed, således at det kan bruges det næste sted, samt stuen som et rum bevares, da der bl.a. er et skrivebord som flittigt bruges. Jeg er på SU, så en økonomisk foretrækkes, men hvis jeg ser fornuften i at ligge mere mønt i projektet, gør jeg det.
Sidst kan det nævnes at WAF ikke er en prioritering som sådan, men det gør bestemt ikke noget hvis kæresten syntes at det pynter.
Konklusionen må være at jeg ikke søger den perfekte akustik, men søger en markant bedre en, som kan betegnes som value.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-September-2011 kl. 22:19

Det er vi skam helt enige i, men som jeg læser trådstarters indlæg, så er der tale om et totalt udæmpet firkantet rum, så der skal altså noget til for at få en god akkustik.

Enig, men der skal ikke ret meget til for at få en BEDRE akustik (eller mindre ringe om man vil). Dét jeg bare prøver at sige er, at jeg oplever mange have dén oplevelse at hvis de ikke vil indrette deres stue som et lydstudie, så kan det hele være lige meget. Og det synes jeg er meget forkert.
Til top
p.las Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-November-2007
Point: 4156
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-September-2011 kl. 22:59

Det er vi skam helt enige i, men som jeg læser trådstarters indlæg, så er der tale om et totalt udæmpet firkantet rum, så der skal altså noget til for at få en god akkustik.

Enig, men der skal ikke ret meget til for at få en BEDRE akustik (eller mindre ringe om man vil). Dét jeg bare prøver at sige er, at jeg oplever mange have dén oplevelse at hvis de ikke vil indrette deres stue som et lydstudie, så kan det hele være lige meget. Og det synes jeg er meget forkert.

Jeg er delv på kanten til at lave nogle ændringer i min stue. Det bliver i første omgang et billed på 2x1m , som skal hænge bag ved lytte pos. Et gardin som skal trækkes for ca 4 meter vindue, med akustiske gode egenskaber. Billedet bliver ca8 cm tyk ,med Rockwool terænbatt bag stoffet.
Jeg skal nok udtale mig om resultatet
Til top
Toebs Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 23-December-2007
Point: 221
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-September-2011 kl. 11:45
Du kan få nogle ideer fra denne video (Ethan Winer er ikke helt grøn inden for akustik, for at sige det på Jysk):
http://www.youtube.com/watch?v=lbLVjHfHahg

Køb eller lån evt. Master Handbook of Acoustics, hvis du vil have lidt mere indsigt. Den er rimeligt let forståelig, men giver alligevel et ok indbil, i øvrigt kan den også gøre en i stand til at måle og behandle rum.

Btw. Glædeligt at der er nogen som går igang med akustikken! Smile
Til top
Sploink Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-April-2007
Sted: Vestegnen
Point: 3215
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-September-2011 kl. 12:17
Oprindeligt skrevet af Aim Aim skrev:

Hvis jeg lige må være med uden at ødelægge din tråd ;)

Jeg går nemlig også også pynser på at få lavet lidt akustisk forbedring uden det bliver 100% da det helst skal falde ind i rummet uden det kommer ligne et lyd laboratorium fra DTU.

I den forbindelse har jeg kigget på disse moduler http://www.customaudiodesigns.co.uk/absorbers/woolbubbles.htm som muligvis kunne være en meget fornem løsning. Kender ikke prisen men kunne forstille mig de ikke var helt billige, men måske man selv kan lave noget lign. til en billig penge.
Hvilket materiale er billigt og godt til at skære/forme figurer med ?

De er super fede de woolbubbles, har lige fået pris listen mailen fra dem. The Rose kombinationen koster 721 £. Så det er også en sjat penge Smile
Til top
JBtv Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 10-Oktober-2008
Point: 92
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-September-2011 kl. 12:55
Hej,

Prøv at checke denne side:

Her er en billigere udgave af Woolbubbles, men de kræver så noget håndarbejde af dig...

/JBtv
Til top
Sploink Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-April-2007
Sted: Vestegnen
Point: 3215
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-September-2011 kl. 13:11
Har set den side, og har den faktisk i min favorites, da jeg selv overvejer at kaste mig ud i det. Ved dog ikke lige hvor man for fat i de paprør henne ? Smile
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-September-2011 kl. 15:29
Der blev sagt nej!
Til top
kim olsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 13-April-2008
Point: 1384
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-September-2011 kl. 17:41
siden er ved at blive opdateret kampus, kommer online senere i dag

Otto, enig, de første forbedringer kræver ikke det store. ofte er det nok at fjerne sofabordet foran lyttepositionen, smække et par puder om bag sofaen til at tage reflektioner fra væggen, og så ellers kaster en pude over radiatoren og bagved højttalerne.  med lidt snilde og hjælp fra ikea kan det det gøres både billigt og enkelt
Crown - there is no substitute.
Til top
Irenicus Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 02-December-2009
Point: 1020
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Oktober-2011 kl. 08:57
En lille update på den nuværende situation.
Tankerne og overvejelserne går på at afskaffe TV'et i stuen, ved salg eller ved at flytte det ind i et andet rum, dette vil give en hård flade der ikke kan dæmpes mindre, samt at der er større indretnings frihed.. Jeg spiller pt. på tværs af rummet, men vil prøve at lege med indretningen, således at der bliver spillet på tværs, og finde første reflektionerne hvor der vil blive sat nogle diffusere op. Herefter vil jeg så begynde at kigge på dæmpning og deslige.
Det overvejes også om mine DLS reelt er for store til rummet, og om man burde opgradere til en stander HT. Men det kommer lidt an på brugt markedet, håber på en sæt M60 kommer op til overfladen.
Det nye stue tæppe er stadig ikke fundet, men der ledes videre.
Er jeg den eneste der oplever at nerds links ikke virker efter opdateringen af HP?
Til top

Besvar Besvar Side  <12

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu