recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Akustisk behandling af rummet fra helvede.
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Akustisk behandling af rummet fra helvede.

Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked
007 Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 12-December-2016
Sted: Midtjylland
Status: Offline
Point: 91
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér 007 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Juni-2024 kl. 14:54
@Hessidude jeg har en stor affaldssæk med acoustic skum du må få hvis du vil prøve at lege med det. Bor i Åbyhøj så der er da ikke så langt 
Til top
sd Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 09-Marts-2012
Point: 282
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér sd Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Juni-2024 kl. 09:26
Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Der er ellers et rigtigt flot eksempel her på bastraps der ikke ødelægger stuen, men er integreret vha akustikpaneler, med 80 mm rockwool bag ved, som er frygteligt moderne for tiden.

8 cm rockwool vil være uden effekt for frekvenser under 200 Hz, og således helt virkningsløst som basstrap. Der er uden tvivl et marked for små indretningsvenlige basfælder, ligesom der er et marked for forskelliige kabler med hokus-pokus effekt. Man kommer ikke uden om fysikken, og hvis en absorber skal have målbar virkning, så skal den i tykkelsen svare til en halv bølgelængde eller mere af den absorberede lyd. Ved 100 Hz er bølgelængden over 3 meter.
Powered by beer and chips
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Point: 4664
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Juni-2024 kl. 10:24
Oprindeligt skrevet af sd sd skrev:

Der er ellers et rigtigt flot eksempel her på bastraps der ikke ødelægger stuen, men er integreret vha akustikpaneler, med 80 mm rockwool bag ved, som er frygteligt moderne for tiden.

8 cm rockwool vil være uden effekt for frekvenser under 200 Hz, og således helt virkningsløst som basstrap. Der er uden tvivl et marked for små indretningsvenlige basfælder, ligesom der er et marked for forskelliige kabler med hokus-pokus effekt. Man kommer ikke uden om fysikken, og hvis en absorber skal have målbar virkning, så skal den i tykkelsen svare til en halv bølgelængde eller mere af den absorberede lyd. Ved 100 Hz er bølgelængden over 3 meter.
Og lige som med alt andet, nøjes de fleste med det næstbedste. 80 mm HAR en virkning, men fjerner ikke det hele. Du får ikke en eneste til at sætte en 3000 mm basstrap op i stuen Shocked
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
Til top
HessiDude Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 07-Oktober-2022
Sted: Skovby, Galten
Point: 467
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HessiDude Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Juni-2024 kl. 20:57

Oprindeligt skrevet af HessiDude HessiDude skrev:

No offence, men synes ikke det er kønt at det stikker så meget ud af væggen (80mm). Og hvis jeg ikke synes det, så gør konen det bestemt heller ikke. LOL
Det er noget pænere end at have et halvt “køleskab” stående i hvert hjørne. For det er normalt sådan basstraps ser ud Shocked

Efter min mening er ingen af delene favorable, så jeg vil sige det er den mindre grimme løsning. Så ved jeg ikke om vi er enige på det punkt. LOL

Men bas er som sagt ikke et problem hos os lige nu. Det er i hvert fald ikke dominerende, nok mere det modsatte. Smile
Til top
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HessiDude Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Juni-2024 kl. 21:05
Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

@HessiDude, prøv at lave en rum simulation med programmet REW så får du hurtig en idé om evt. hvilke udfordringer du kan være op i mod på dine frekvenskurver etc.

Hos mig var det 4 subs der skulle til, for at får en rimelig lineær frekvens fra ca.18/20hz til 100hz.
Jeg deler dog ved 90hz. og har et rum volume/ rumfang, på lige over100m3.

BTW: Buchardt rum korrektion er det ikke kun op til 350hz.?
Tak for forslaget. Er det et gratis program, REW? Og evaluere det hele frekvensgangen? Som sagt fortæller mine øre mig at bas ikke er dominerende, måske det omvendte nogle steder, men det er ikke et problem der irritere mig nok til at jeg vil takle det lige nu. Problemet er genklang, som forstærker hele mellemtoneområdet, og det er bredt, meget bredt (det bliver irriterende fra ca. 500/600 hz til 6000 mod 8000 hz).

Tror buchardt’s rumkorrektion evaluere hele frekvensbåndet. Ellers ville Mads have sagt det. Smile

Redigeret af HessiDude - 21-Juni-2024 kl. 21:08
Til top
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HessiDude Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Juni-2024 kl. 21:10
Oprindeligt skrevet af 007 007 skrev:

@Hessidude jeg har en stor affaldssæk med acoustic skum du må få hvis du vil prøve at lege med det. Bor i Åbyhøj så der er da ikke så langt 
Det tror jeg gerne jeg vil tage imod. Skriver lige til dig direkte i morgen, så kan vi aftale noget. Thumbs Up
Til top
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HessiDude Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Juni-2024 kl. 21:18

Oprindeligt skrevet af sd sd skrev:

Og lige som med alt andet, nøjes de fleste med det næstbedste. 80 mm HAR en virkning, men fjerner ikke det hele. Du får ikke en eneste til at sætte en 3000 mm basstrap op i stuen Shocked
Heldigvis (for mit vedkommende) er det ikke noget jeg behøver at gruble over, da jeg ikke synes jeg har et basproblem hvor det er vigtigt. Jeg synes som sagt at begge løsninger (80 og 3000mm) er ufavorable, så jeg vil ikke benytte mig af det, omend begge dele vil have en eller anden effekt. Jeg vil dog sige, at jeg godt kunne finde på at lave hulrummet bag akustikpanelerne 80mm. Smile
Til top
jsh662 Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 17-August-2013
Point: 55
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jsh662 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Juni-2024 kl. 02:16
jeg har en Buchardt I150 og den napper kun indtil 400 hz. Så med det dU beskriver, kan den ikke gøre det automatisk. Den har dog en rigtig god PEQ.
Hvis du måler efter rumkorrektion, har du som oftest stadig ikke en flad linje.
Der bruger jeg eq til det sidste.
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Point: 3353
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Juni-2024 kl. 08:19

@HessiDude, prøv at lave en rum simulation med programmet REW så får du hurtig en idé om evt. hvilke udfordringer du kan være op i mod på dine frekvenskurver etc.

Hos mig var det 4 subs der skulle til, for at får en rimelig lineær frekvens fra ca.18/20hz til 100hz.

Tak for forslaget. Er det et gratis program, REW? Og evaluere det hele frekvensgangen? Som sagt fortæller mine øre mig at bas ikke er dominerende, måske det omvendte nogle steder, men det er ikke et problem der irritere mig nok til at jeg vil takle det lige nu. Problemet er genklang, som forstærker hele mellemtoneområdet, og det er bredt, meget bredt (det bliver irriterende fra ca. 500/600 hz til 6000 mod 8000 hz).

Tror buchardt’s rumkorrektion evaluere hele frekvensbåndet. Ellers ville Mads have sagt det. Smile
Ja, det er gratis og det virker! I den del der hedder Room Simulator får du et direkte billede af hvordan dine frekvenser ser ud med dips og peaks etc. 20 til 200z. når du har anvist størrelse på dit rum, samt placeringerne af højtalerne kan du flytte rundt på højtalere, indsætte delay gain og følge frekvensgangen.

Men programmet, kan dog meget mere end detteWink

Du kan dog tilkøbe en upgrade, men får du nok ikke brug for.

Redigeret af Potter - 22-Juni-2024 kl. 08:53
4 stk.JLAudio Fathom F113v2 SUBWOOFERE| LG OLED 83 | OPPO UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 4 stk. SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |2 stk. Primare A60 Effektrin
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Point: 3353
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Juni-2024 kl. 08:37

Send en mail til Mads og evt. få nedenstående bekræftetSmile

iflg. denne, testede man på en Buchardt A500 og her går room correction desværre ikke højre end til 350hz.

Sakset: Buchardt/Platin room correction system targets only bass and changes nothing above 350Hz: not the frequency response and especially not the RT60

4 stk.JLAudio Fathom F113v2 SUBWOOFERE| LG OLED 83 | OPPO UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 4 stk. SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |2 stk. Primare A60 Effektrin
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 11-Marts-2011
Point: 4446
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Juni-2024 kl. 21:54
Du har ikke gjort det nemt for dig selv med den placering :)

Mine inputs, som kan være modstridende med noget af det du har skrevet, men der var for meget "rumforklaring" fremfor billeder til at jeg er sikker på, at jeg forstod det.

1. Drop REW-simulering. Det kan kun simulere et rektangulært rum og det vil ikke være repræsentativt for dit rum

2. Da din højre side af stueområde er "åbent" vil du ikke få nogle reflektioner fra højre væg side. For symmetriens skyld, skal du derfor koncentrere dig om, at få noget absorbering på venstre væg for hhv. højre, venstre og centerhøjttaler, så du heller ikke får reflektioner fra den væg. (Brug et spejl). Jeg ville ikke bruge diffusorer her - måske i den reflektion fra højre surroundhøjttaler, men ikke LCR.

3. Du SKAL have EQ. Din venstre højttaler vil opføre sig helt anderledes end højre f.eks.

4. God plan med absorb på bagvæg. Du skal indstille dig på, at sofa helt op ad bagvæggen er skidt uagtet hvad du gør akustisk. Men din plan vil hjælpe på det. Du vil aldrig kunne opnå fornuftig lyd både på sofaens "normale" sæder og for dem der sidder på chaiselongen. Så én af disse placeringer skal prioriteres.

5. Ift. bas, skal du betragte hele dit rum, som rummet. Du skal derfor have godt med membranareal hvis bassen skal kunne følge med da der er mange kvadratmeter

6. Efterklang kan aldrig korrigeres af nogen former for rumkorrektion. Hvis du synes mellemtonen/diskanten "hænger" for meget ud i tid, så er eneste løsning at du også smider absorbering i det tilstørende åbne rum. I det tilstødende rum er det ikke så vigtigt præcist hvor du placerer det.

Redigeret af Jonas_h - 22-Juni-2024 kl. 21:59
Til top
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HessiDude Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Juni-2024 kl. 22:08

Ja, det er gratis og det virker! I den del der hedder Room Simulator får du et direkte billede af hvordan dine frekvenser ser ud med dips og peaks etc. 20 til 200z. når du har anvist størrelse på dit rum, samt placeringerne af højtalerne kan du flytte rundt på højtalere, indsætte delay gain og følge frekvensgangen.

Men programmet, kan dog meget mere end detteWink

Du kan dog tilkøbe en upgrade, men får du nok ikke brug for.
Måske det er mig der er forvirret mere end hvad godt er. Mener du reelt at programmet kun virker i 20 til 200 hz, eller svare du ja til at det kigger på hele frekvensbåndet fra 20 til 20k hz? Smile

Jeg skal i hvert fald lige tjekke det ud. Thumbs Up

Redigeret af HessiDude - 22-Juni-2024 kl. 22:09
Til top

Besvar Besvar Side  <1234>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu