|
Akustisk behandling af rummet fra helvede. |
Besvar | Side <1234> |
Forfatter | |||
007
Bruger Oprettet: 12-December-2016 Sted: Midtjylland Status: Offline Point: 91 |
Funktioner
Tak(0)
|
||
@Hessidude jeg har en stor affaldssæk med acoustic skum du må få hvis du vil prøve at lege med det. Bor i Åbyhøj så der er da ikke så langt
|
|||
sd
Super bruger Oprettet: 09-Marts-2012 Status: Offline Point: 282 |
Funktioner
Tak(0)
|
||
8 cm rockwool vil være uden effekt for frekvenser under 200 Hz, og således helt virkningsløst som basstrap. Der er uden tvivl et marked for små indretningsvenlige basfælder, ligesom der er et marked for forskelliige kabler med hokus-pokus effekt. Man kommer ikke uden om fysikken, og hvis en absorber skal have målbar virkning, så skal den i tykkelsen svare til en halv bølgelængde eller mere af den absorberede lyd. Ved 100 Hz er bølgelængden over 3 meter.
|
|||
Powered by beer and chips
|
|||
Munch
Guld medlem Oprettet: 23-Juni-2018 Sted: Vejle Status: Offline Point: 4664 |
Funktioner
Tak(0)
|
||
Og lige som med alt andet, nøjes de fleste med det næstbedste. 80 mm HAR en virkning, men fjerner ikke det hele. Du får ikke en eneste til at sætte en 3000 mm basstrap op i stuen
|
|||
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
|
|||
HessiDude
Super bruger Oprettet: 07-Oktober-2022 Sted: Skovby, Galten Status: Offline Point: 467 |
Funktioner
Tak(0)
|
||
Men bas er som sagt ikke et problem hos os lige nu. Det er i hvert fald ikke dominerende, nok mere det modsatte.
|
|||
HessiDude
Super bruger Oprettet: 07-Oktober-2022 Sted: Skovby, Galten Status: Offline Point: 467 |
Funktioner
Tak(0)
|
||
Tror buchardt’s rumkorrektion evaluere hele frekvensbåndet. Ellers ville Mads have sagt det. Redigeret af HessiDude - 21-Juni-2024 kl. 21:08 |
|||
HessiDude
Funktioner
Tak(0)
|
||
|
|||
HessiDude
Funktioner
Tak(0)
|
||
|
|||
jsh662
Bruger Oprettet: 17-August-2013 Status: Offline Point: 55 |
Funktioner
Tak(0)
|
||
jeg har en Buchardt I150 og den napper kun indtil 400 hz. Så med det dU beskriver, kan den ikke gøre det automatisk. Den har dog en rigtig god PEQ.
Hvis du måler efter rumkorrektion, har du som oftest stadig ikke en flad linje. Der bruger jeg eq til det sidste.
|
|||
Potter
Guld medlem Oprettet: 23-Juni-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 3353 |
Funktioner
Tak(0)
|
||
Ja, det er gratis og det virker! I den del der hedder Room Simulator får du et direkte billede af hvordan dine frekvenser ser ud med dips og peaks etc. 20 til 200z. når du har anvist størrelse på dit rum, samt placeringerne af højtalerne kan du flytte rundt på højtalere, indsætte delay gain og følge frekvensgangen. Men programmet, kan dog meget mere end dette Link til download:https://www.roomeqwizard.com/index.html#downloads Du kan dog tilkøbe en upgrade, men får du nok ikke brug for.
Redigeret af Potter - 22-Juni-2024 kl. 08:53 |
|||
4 stk.JLAudio Fathom F113v2 SUBWOOFERE| LG OLED 83 | OPPO UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 4 stk. SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |2 stk. Primare A60 Effektrin
|
|||
Potter
Guld medlem Oprettet: 23-Juni-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 3353 |
Funktioner
Tak(0)
|
||
Send en mail til Mads og evt. få nedenstående bekræftet iflg. denne, testede man på en Buchardt A500 og her går room correction desværre ikke højre end til 350hz. Sakset: Buchardt/Platin room correction system targets only bass and changes nothing above 350Hz: not the frequency response and especially not the RT60 |
|||
4 stk.JLAudio Fathom F113v2 SUBWOOFERE| LG OLED 83 | OPPO UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 4 stk. SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |2 stk. Primare A60 Effektrin
|
|||
Jonas_h
Guld medlem Oprettet: 11-Marts-2011 Status: Offline Point: 4446 |
Funktioner
Tak(0)
|
||
Du har ikke gjort det nemt for dig selv med den placering :)
Mine inputs, som kan være modstridende med noget af det du har skrevet, men der var for meget "rumforklaring" fremfor billeder til at jeg er sikker på, at jeg forstod det. 1. Drop REW-simulering. Det kan kun simulere et rektangulært rum og det vil ikke være repræsentativt for dit rum 2. Da din højre side af stueområde er "åbent" vil du ikke få nogle reflektioner fra højre væg side. For symmetriens skyld, skal du derfor koncentrere dig om, at få noget absorbering på venstre væg for hhv. højre, venstre og centerhøjttaler, så du heller ikke får reflektioner fra den væg. (Brug et spejl). Jeg ville ikke bruge diffusorer her - måske i den reflektion fra højre surroundhøjttaler, men ikke LCR. 3. Du SKAL have EQ. Din venstre højttaler vil opføre sig helt anderledes end højre f.eks. 4. God plan med absorb på bagvæg. Du skal indstille dig på, at sofa helt op ad bagvæggen er skidt uagtet hvad du gør akustisk. Men din plan vil hjælpe på det. Du vil aldrig kunne opnå fornuftig lyd både på sofaens "normale" sæder og for dem der sidder på chaiselongen. Så én af disse placeringer skal prioriteres. 5. Ift. bas, skal du betragte hele dit rum, som rummet. Du skal derfor have godt med membranareal hvis bassen skal kunne følge med da der er mange kvadratmeter 6. Efterklang kan aldrig korrigeres af nogen former for rumkorrektion. Hvis du synes mellemtonen/diskanten "hænger" for meget ud i tid, så er eneste løsning at du også smider absorbering i det tilstørende åbne rum. I det tilstødende rum er det ikke så vigtigt præcist hvor du placerer det.
Redigeret af Jonas_h - 22-Juni-2024 kl. 21:59 |
|||
HessiDude
Funktioner
Tak(0)
|
||
Jeg skal i hvert fald lige tjekke det ud. Redigeret af HessiDude - 22-Juni-2024 kl. 22:09 |
|||
Besvar | Side <1234> |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |