recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Akustisk behandling af rummet fra helvede.
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Akustisk behandling af rummet fra helvede.

Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked
HessiDude Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 07-Oktober-2022
Sted: Skovby, Galten
Status: Offline
Point: 467
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HessiDude Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Juni-2024 kl. 22:14
Oprindeligt skrevet af jsh662 jsh662 skrev:

jeg har en Buchardt I150 og den napper kun indtil 400 hz. Så med det dU beskriver, kan den ikke gøre det automatisk. Den har dog en rigtig god PEQ.
Hvis du måler efter rumkorrektion, har du som oftest stadig ikke en flad linje.
Der bruger jeg eq til det sidste.
Tak for infoen. Det er en meget vigtig detalje. Jeg må lige høre buchardt ad. Det kan godt være de har ment, at jeg kan EQ’e mig ud af problemet manuelt. Vi prøvede i hvert fald at lege lidt med frekvenserne i EQ’en, og det var ret effektivt.
Til top
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HessiDude Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Juni-2024 kl. 22:16
Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

Oprindeligt skrevet af HessiDude HessiDude skrev:

Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

@HessiDude, prøv at lave en rum simulation med programmet REW så får du hurtig en idé om evt. hvilke udfordringer du kan være op i mod på dine frekvenskurver etc.

Hos mig var det 4 subs der skulle til, for at får en rimelig lineær frekvens fra ca.18/20hz til 100hz.
Jeg deler dog ved 90hz. og har et rum volume/ rumfang, på lige over100m3.

BTW: Buchardt rum korrektion er det ikke kun op til 350hz.?

Tror buchardt’s rumkorrektion evaluere hele frekvensbåndet. Ellers ville Mads have sagt det. Smile
Send en mail til Mads og evt. få nedenstående bekræftetSmile

iflg. denne, testede man på en Buchardt A500 og her går room correction desværre ikke højre end til 350hz.

Sakset: Buchardt/Platin room correction system targets only bass and changes nothing above 350Hz: not the frequency response and especially not the RT60

Tror ikke det nødvendigt at få det bekræftet. En anden har også skrevet at vedkommendes I150 korrigere på frekvenser op til 400 hz. Så det er nok nærmere mig der har misforstået noget. Men tak alligevel. Smile

Redigeret af HessiDude - 22-Juni-2024 kl. 22:16
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 11-Marts-2011
Point: 4446
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Juni-2024 kl. 22:22

Måske det er mig der er forvirret mere end hvad godt er. Mener du reelt at programmet kun virker i 20 til 200 hz, eller svare du ja til at det kigger på hele frekvensbåndet fra 20 til 20k hz? Smile
Det er et program hvor du kan taste dimensionerne på dit rum ind og så kan det vise dig hvordan den forventer bassen i rummet ift. hvor du placerer subs/højttalere. Men det antager et rektangulært rum, så du får ikke meget ud af det.
Til top
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HessiDude Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Juni-2024 kl. 22:53
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Du har ikke gjort det nemt for dig selv med den placering :)

Mine inputs, som kan være modstridende med noget af det du har skrevet, men der var for meget "rumforklaring" fremfor billeder til at jeg er sikker på, at jeg forstod det.

1. Drop REW-simulering. Det kan kun simulere et rektangulært rum og det vil ikke være repræsentativt for dit rum

2. Da din højre side af stueområde er "åbent" vil du ikke få nogle reflektioner fra højre væg side. For symmetriens skyld, skal du derfor koncentrere dig om, at få noget absorbering på venstre væg for hhv. højre, venstre og centerhøjttaler, så du heller ikke får reflektioner fra den væg. (Brug et spejl). Jeg ville ikke bruge diffusorer her - måske i den reflektion fra højre surroundhøjttaler, men ikke LCR.

3. Du SKAL have EQ. Din venstre højttaler vil opføre sig helt anderledes end højre f.eks.

4. God plan med absorb på bagvæg. Du skal indstille dig på, at sofa helt op ad bagvæggen er skidt uagtet hvad du gør akustisk. Men din plan vil hjælpe på det. Du vil aldrig kunne opnå fornuftig lyd både på sofaens "normale" sæder og for dem der sidder på chaiselongen. Så én af disse placeringer skal prioriteres.

5. Ift. bas, skal du betragte hele dit rum, som rummet. Du skal derfor have godt med membranareal hvis bassen skal kunne følge med da der er mange kvadratmeter

6. Efterklang kan aldrig korrigeres af nogen former for rumkorrektion. Hvis du synes mellemtonen/diskanten "hænger" for meget ud i tid, så er eneste løsning at du også smider absorbering i det tilstørende åbne rum. I det tilstødende rum er det ikke så vigtigt præcist hvor du placerer det.
Wow, mange tak for input. Det værdsætter jeg. Nej, placeringen gør det ikke bedre. Men tidligere ejere trak kabler og kabelrør i hulrummet, så alteret skulle være der. Det magter vi ikke lige at lave om på, og jeg tænkte faktisk ikke over det da vi købte huset. Men er lidt tvunget til at have det sådan. Ouch

Jeg har overvejet om døren skulle flyttes, men hustruen er ikke solgt på idéen.

1. Æv. Havde lidt på fornemmelsen at det ikke kunne benyttes til ikke-rektangulære rum. Måske man kan lave en “uendelig” højre side, så på den måde bliver lidt retvisende?

2. Jeg havde bare forstået det sådan, at man helst ikke skal absorbere for meget fra en reflekterende væg. Den eneste grund til jeg vil absorbere så meget som muligt fra væggen bag sofaen er, at den er så tæt på ens hovede/ører. Men jeg kan godt følge at for balancens skyld burde jeg absorbere mere end jeg vil reflektere (med en diffuser). Jeg havde forestillet mig ratio på 80% absorbere og 20% diffusere, og så hænge dem asymmetrisk.

3. Ja, der er nok ikke nogen vej uden om at jeg bliver nødt til at eq. Synes bare det hurtigt bliver så besværligt og bøvlet.

4. Der sidder faktisk sjældent nogen i chaiselongen, så vi er enige om at denne placering er mindst vigtig, konen og jeg. Dog tænker jeg at det næsten kun kan blive bedre end hvad det er nu.

5. Ja, jeg forestiller mig at de to 10” subs er ok. Men måske de skal skiftes ud med to 12”, eller fire, hvis hustruen er med på den. Big smile

6. Hmmm… okay, jeg har ikke prøvet noget rumkorrektion endnu, men buchardt P300 højttaleren, som er ret mørk i lyden, har gjort ok-stor forskel, synes jeg. Så jeg tænker EQ også kan hjælpe lidt, skulle det blive nødvendigt. Jeg må indrømme jeg har ikke lyst til at have mere af den slags hængende “der ude”, og det tror jeg heller ikke hustruen har, af gode grunde.

Tænker du der skal gøres noget med fladerne bag højttalerne? Umiddelbart er jeg ikke meget for det, men lidt kunne vi måske godt overtales til. Big smile

Mange tak.

Redigeret af HessiDude - 22-Juni-2024 kl. 23:49
Til top
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HessiDude Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Juni-2024 kl. 22:55

Måske det er mig der er forvirret mere end hvad godt er. Mener du reelt at programmet kun virker i 20 til 200 hz, eller svare du ja til at det kigger på hele frekvensbåndet fra 20 til 20k hz? Smile
Det er et program hvor du kan taste dimensionerne på dit rum ind og så kan det vise dig hvordan den forventer bassen i rummet ift. hvor du placerer subs/højttalere. Men det antager et rektangulært rum, så du får ikke meget ud af det.
OK, så kun bas og kun rektangulære rum?

Redigeret af HessiDude - 22-Juni-2024 kl. 23:47
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Point: 3353
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Juni-2024 kl. 09:11

OK, så kun bas og kun rektangulære rum?
Jeg er sådan set enig med Jonas med at det tager udgangspunkt i et rektangulært rum, men ikke desto mindre var min simulation på placeringerne og den frekvenskurven den viser i simuleringen, var så tæt på den/ de virkelig målinger i virkeligheden. Meget positivt.

Min stue måler i dag ca. 6.2x6.5m med lidt loft til kip ca.3.30m meget modsat af et rektangulært rumTongue

Jeg prøvet forskellige dsp enheder, herunder mini dsp, men jeg blev aldrig tilfreds. Men det indbygget DSP i mine subs DARO virkede bedre, og her benytter jeg 2 og 2 subs i daisy chain med en master og en slave i serie. Desværre kan man ikke selv justere på parameterne, så man er låst her. 
Men det virker overraskende godt.

Det er korrekt i selve simuleringen at det er 20 til 200hz. 

Redigeret af Potter - 23-Juni-2024 kl. 10:44
4 stk.JLAudio Fathom F113v2 SUBWOOFERE| LG OLED 83 | OPPO UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 4 stk. SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |2 stk. Primare A60 Effektrin
Til top
sd Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 09-Marts-2012
Point: 282
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér sd Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Juni-2024 kl. 22:21
HessiDude, du skriver at bas ikke er et problem. Så glem alt om REW og rumkorrektion og equalizing. Det virker kun i bassen. Sæt dæmpning op på væggen bag sofaen, det er det, der skal til.