|
Akustisk behandling af rummet fra helvede. |
Besvar | Side <1234> |
Forfatter | |||
HessiDude
Super bruger Oprettet: 07-Oktober-2022 Sted: Skovby, Galten Status: Offline Point: 467 |
Funktioner
Tak(0)
|
||
|
|||
HessiDude
Super bruger Oprettet: 07-Oktober-2022 Sted: Skovby, Galten Status: Offline Point: 467 |
Funktioner
Tak(0)
|
||
Redigeret af HessiDude - 22-Juni-2024 kl. 22:16 |
|||
Jonas_h
Guld medlem Oprettet: 11-Marts-2011 Status: Offline Point: 4446 |
Funktioner
Tak(0)
|
||
Det er et program hvor du kan taste dimensionerne på dit rum ind og så kan det vise dig hvordan den forventer bassen i rummet ift. hvor du placerer subs/højttalere. Men det antager et rektangulært rum, så du får ikke meget ud af det.
|
|||
HessiDude
Funktioner
Tak(0)
|
||
Jeg har overvejet om døren skulle flyttes, men hustruen er ikke solgt på idéen. 1. Æv. Havde lidt på fornemmelsen at det ikke kunne benyttes til ikke-rektangulære rum. Måske man kan lave en “uendelig” højre side, så på den måde bliver lidt retvisende? 2. Jeg havde bare forstået det sådan, at man helst ikke skal absorbere for meget fra en reflekterende væg. Den eneste grund til jeg vil absorbere så meget som muligt fra væggen bag sofaen er, at den er så tæt på ens hovede/ører. Men jeg kan godt følge at for balancens skyld burde jeg absorbere mere end jeg vil reflektere (med en diffuser). Jeg havde forestillet mig ratio på 80% absorbere og 20% diffusere, og så hænge dem asymmetrisk. 3. Ja, der er nok ikke nogen vej uden om at jeg bliver nødt til at eq. Synes bare det hurtigt bliver så besværligt og bøvlet. 4. Der sidder faktisk sjældent nogen i chaiselongen, så vi er enige om at denne placering er mindst vigtig, konen og jeg. Dog tænker jeg at det næsten kun kan blive bedre end hvad det er nu. 5. Ja, jeg forestiller mig at de to 10” subs er ok. Men måske de skal skiftes ud med to 12”, eller fire, hvis hustruen er med på den. 6. Hmmm… okay, jeg har ikke prøvet noget rumkorrektion endnu, men buchardt P300 højttaleren, som er ret mørk i lyden, har gjort ok-stor forskel, synes jeg. Så jeg tænker EQ også kan hjælpe lidt, skulle det blive nødvendigt. Jeg må indrømme jeg har ikke lyst til at have mere af den slags hængende “der ude”, og det tror jeg heller ikke hustruen har, af gode grunde. Tænker du der skal gøres noget med fladerne bag højttalerne? Umiddelbart er jeg ikke meget for det, men lidt kunne vi måske godt overtales til. Mange tak.
Redigeret af HessiDude - 22-Juni-2024 kl. 23:49 |
|||
HessiDude
Funktioner
Tak(0)
|
||
Redigeret af HessiDude - 22-Juni-2024 kl. 23:47 |
|||
Potter
Guld medlem Oprettet: 23-Juni-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 3353 |
Funktioner
Tak(0)
|
||
Jeg er sådan set enig med Jonas med at det tager udgangspunkt i et rektangulært rum, men ikke desto mindre var min simulation på placeringerne og den frekvenskurven den viser i simuleringen, var så tæt på den/ de virkelig målinger i virkeligheden. Meget positivt. Min stue måler i dag ca. 6.2x6.5m med lidt loft til kip ca.3.30m meget modsat af et rektangulært rum Jeg prøvet forskellige dsp enheder, herunder mini dsp, men jeg blev aldrig tilfreds. Men det indbygget DSP i mine subs DARO virkede bedre, og her benytter jeg 2 og 2 subs i daisy chain med en master og en slave i serie. Desværre kan man ikke selv justere på parameterne, så man er låst her. Men det virker overraskende godt. Det er korrekt i selve simuleringen at det er 20 til 200hz.
Redigeret af Potter - 23-Juni-2024 kl. 10:44 |
|||
4 stk.JLAudio Fathom F113v2 SUBWOOFERE| LG OLED 83 | OPPO UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 4 stk. SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |2 stk. Primare A60 Effektrin
|
|||
sd
Super bruger Oprettet: 09-Marts-2012 Status: Offline Point: 282 |
Funktioner
Tak(0)
|
||
HessiDude, du skriver at bas ikke er et problem. Så glem alt om REW og rumkorrektion og equalizing. Det virker kun i bassen. Sæt dæmpning op på væggen bag sofaen, det er det, der skal til.
|
|||