recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Akustisk behandling af rummet fra helvede.
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Akustisk behandling af rummet fra helvede.

 Besvar Besvar Side  <1 234
Forfatter
Besked
HessiDude Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-Oktober-2022
Sted: Skovby, Galten
Status: Offline
Point: 461
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HessiDude Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Juni-2024 kl. 07:44
Oprindeligt skrevet af John Bach John Bach skrev:

hvad med en skydedør / væg, så kan du lukke af efter behov! 
hmmm... det var faktisk værd at overveje. Det eneste jeg er lidt bekymret for er, at det kan komme til at føles lidt lukket. Tror også det bliver svært at overtale hustruen. Tak for forslaget, vil gå og tygge lidt på det. Smile
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4440
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Juni-2024 kl. 11:41
Oprindeligt skrevet af sd sd skrev:

Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Oprindeligt skrevet af sd sd skrev:

HessiDude, du skriver at bas ikke er et problem. Så glem alt om REW og rumkorrektion og equalizing. Det virker kun i bassen. Sæt dæmpning op på væggen bag sofaen, det er det, der skal til.
Med venstre højttaler i et hjørne og højre højttaler "fri", så bliver bas et problem uanset hvad der skrivesSmile

Hvor har du det fra?
En ekstra flade vil, med meget meget høj sandsynlighed, giver 6db ekstra i bassen. 
Til top
HessiDude Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-Oktober-2022
Sted: Skovby, Galten
Status: Offline
Point: 461
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HessiDude Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Juni-2024 kl. 12:26
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Oprindeligt skrevet af sd sd skrev:

Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Oprindeligt skrevet af sd sd skrev:

HessiDude, du skriver at bas ikke er et problem. Så glem alt om REW og rumkorrektion og equalizing. Det virker kun i bassen. Sæt dæmpning op på væggen bag sofaen, det er det, der skal til.
Med venstre højttaler i et hjørne og højre højttaler "fri", så bliver bas et problem uanset hvad der skrivesSmile

Hvor har du det fra?
En ekstra flade vil, med meget meget høj sandsynlighed, giver 6db ekstra i bassen. 
Jeg vil lige sige hverken jeg eller hustruen hører ekstra bas når vi sidder i sofaen. Vi har sammenlignet med samme setup, blot med ca. 1,5 meters afstand fra væggene til højttalerne, og siddende i sofaen. Faktisk vil jeg påstå at vi får en smule mindre bas når vi sidder i sofaen, og højttalerne er i tættere på væggene. Tror dog det er fordi at højttalerne kommer ret tæt på os i sofaen når de skal have afstand til væggene, og mellemtone og diskant bliver lidt dominerende pga. genklang. Jeg tror også sofaen tager en del af bassen når den står helt op ad væggen. F.eks. så hører vi betragtelig mere bas når vi står tæt på TV'et og TV-bordet, mellem højttalerne. Det må være fordi vi får både fra højttalerne og væggen. Smile

Redigeret af HessiDude - 26-Juni-2024 kl. 10:02
Til top
Cool Blade Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 21-Oktober-2017
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cool Blade Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Juni-2024 kl. 21:25
Har du overvejet at "vende" din TV afdeling? Altså placere TVet på væggen ind til dit/Jeres soveværelse.
Så vil dine højtalere spille på langs af rummet og mange af dine problemer vil forsvinde eller blive enormt reduceret.
Bare en tanke...
Til top
HessiDude Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-Oktober-2022
Sted: Skovby, Galten
Status: Offline
Point: 461
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HessiDude Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Juli-2024 kl. 08:10
Oprindeligt skrevet af Cool Blade Cool Blade skrev:

Har du overvejet at "vende" din TV afdeling? Altså placere TVet på væggen ind til dit/Jeres soveværelse.
Så vil dine højtalere spille på langs af rummet og mange af dine problemer vil forsvinde eller blive enormt reduceret.
Bare en tanke...
Ja, det har vi, og vi overvejer det igen og igen. Indtil videre er vi ikke gået med det primært af 2 årsager. Først, fordi vi ikke helt kan lide, at det skaber en indretning der ikke harmonerer. Det ødelægger balancen i hele rummet, og det får "TV-afdelingen" til at føles indelukket. Desuden skaber det en meget smal gennemgang mellem sofaen og væggen, som vi heller ikke bryder os om. Dernæst, fordi vi (læs: jeg) brugte AAAAAAALT for lang tid, og meget energi, på at lægge store kabelrør i hulrummet, samt spartle og male, til at det skal "gå til spilde". Der er heller ikke trukket kabler i den foreslåede væg til stikkontakter. Ja, jeg kunne trække kabler og rør i væggen (hader fritlagte kabler, og kabelskinner er heller ikke noget jeg finder kønt), men tror ikke det er ok, da den væg er stabiliserende, og min bedre halvdel ville blive rigtig ærgerlig over det.
Til top
HessiDude Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-Oktober-2022
Sted: Skovby, Galten
Status: Offline
Point: 461
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HessiDude Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juli-2024 kl. 13:45
Jeg er kommet lidt i tvivl om hvorvidt det skal være akustikpaneler bag sofaen eller ren absorbere. Jeg er i tvivl om træbjælkerne reflekterer frekvenser jeg ikke bryder mig om. Jeg er overhovedet ikke ekspert på fysikken/teknikken i det, men de kan fås ned til 2,5 cm. i bredden, og så skulle det vist absorbere helt op til +13Khz. Noget med at bølgerne vikler sig om bjælkerne og bliver absorberet fordi de er længere end bjælkernes bredde.

Men vi overvejer også sådan noget...

Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 234
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu