recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Allerede forældede 2014 receivere (HDCP 2.2)
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Allerede forældede 2014 receivere (HDCP 2.2)

Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked
wernermeyer Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 09-December-2013
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 239
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér wernermeyer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-April-2014 kl. 02:00
Oprindeligt skrevet af avemestr avemestr skrev:

Oprindeligt skrevet af wernermeyer wernermeyer skrev:

Problemet er manglen på kilder.

Tjaeh. Sony har jo lanceret en 4K streamer kaldet FMPX1.

Antallet af 4K kilder er dog, som du siger, begrænset på nuværende tidspunkt, og som jeg skrev i det første indlæg, så er det ikke sikkert at manglen på HDCP2.2 kommer til at påvirke en de næste par år. Omvendt så ER det da trist at give mange penge for en AVR i dag, hvis 4K faktisk slår igennem hurtigere end vi regner med - især når der faktisk allerede eksisterer en 4K kilde som helt åbenlyst kræver HDCP2.2.

Kan se du misforstod mig. Mente ikke manglen på kilder på den måde som du tænker. Mente bare at du ingen kilder har på dine informationer. Så lige nu ligner det bare rent gætværk :) Husk at smide kilder på, hvor du har dine informationer fra.
Til top
dpny Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-Juli-2013
Point: 570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dpny Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-April-2014 kl. 07:20
Hvad er det du ikke tror på eller vil have en kilde på? Jeg synes egentlig avemestr gør en hæderlig indsats for at informere om hvad der er op og ned i forhold til HDMI 2.0 og HDCP 2.2.

Vær opmærksom på at HDCP 2.2 ikke er obligatorisk i produkter med HDMI 2.0, så hvis HDCP 2.2 ikke er nævnt i specifikationerne ville jeg da gå stærkt ud fra at det er fordi det ikke er indeholdt i det pågældende produkt. Tager du f.eks Onkyos nye recievere så er HDCP 2.2 specifikt nævnt i specs til de større modeller, mens der ikke står noget ved de mindre. I teorien kunne det da godt være med alligevel, men mon ikke der er ønsketænkning.

http://www.eu.onkyo.com/en/products/tx-nr838-116900.html

http://www.eu.onkyo.com/en/products/tx-nr535-97585.html

Her er hvad Onkyo skriver om HDCP 2.2 i tx-nr838

"Supports HDCP 2.2 for 4K Streaming and TV
With Hollywood studios, satellite TV broadcasters, and
video streaming services moving to HDCP 2.2 for future
premium releases, it’s important that your A/V receiver can
handle this new copy protection standard. The TX-NR838 is
HDCP 2.2-compliant to handle the next generation of home
entertainment."

Redigeret af dpny - 26-April-2014 kl. 07:47
Til top
TeddyM Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 02-Juni-2014
Sted: KBH N
Point: 7
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TeddyM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Juni-2014 kl. 21:17
Jeg forstår vigtigheden af dokumentation, men der er tider hvor selv QA medarbejdere "kan huske de har læst noget om..." Hvis blot der står at følgende info er u-dokumenterbart, ser jeg ikke noget problem. Hellere en hypotese end slet ingen info.

Så tak for en god gennemgang.

Så hvis jeg forstår det korrekt så...:

Afspiller (HDCP 2.2) -> Reciever (HDCP 2.2) -> TV (HDCP 2.2) = ingen problemer alle er glade.
Afspiller (HDCP 2.2) -> Reciever (HDCP 2.1) -> TV (HDCP 2.2) = uha uha intet fungere.
Afspiller (HDCP 2.2) -> TV (HDCP 2.2) -> (non HDMI) Reciever (HDCP 2.1) = ingen problemer alle er glade.
Afspiller (HDCP 2.2) -> Reciever (HDCP 2.2) -> TV (HDCP 2.1) = afføring til halsen.
Afspiller (HDCP 2.2) -> TV (HDCP 2.1) -> Reciever (HDCP 2.2) = afføring til halsen.
Afspiller (HDCP 2.2) -> Reciever (HDCP 2.1) -> TV (HDCP 2.1) = afføring til halsen.

Er dette rigtigt forstået?

Grunden til jeg spørger, er fordi jeg står og skal anskaffe mig mig et nyt TV & receiver. Jeg ved nu hvor vigtigt det er, med HDCP 2.2 i receiveren takket være avemestr.

Men hvad med TV'et hvis det "kun" er 1080p vil jeg stadig kunne få fuld lyd (5.1, 7.2, 9.2 eller hvad source nu er), men reduceret billede (læs 1080p) selvom source er 4K.

TV'et jeg har tænkt mig at købe er Sonys 50W828. Jeg venter lidt tid med 4K, men jeg skal have det indenfor overskuelig fremtid.
Reciveren jeg har tænkt mig at købe er enten en Yamaha aventage 2014 model når de kommer eller en denon AVR-3100W / AVR-4100W når de kommer.

Gode råd modtages gerne. :)

/Teddy

Nobody is perfect.
I'm a nobody. :P
Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Point: 6062
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Juni-2014 kl. 01:37
Rigtig forstået.
Og hvis du har 1080p TV, så skulle din HDMI 2.0 forstærker kunne skallere ned til 1080p eller også kan din afspiller. Frit valg.

Redigeret af Nagash - 03-Juni-2014 kl. 01:39
Til top
Kimbo Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 24-April-2005
Point: 118
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kimbo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Juni-2014 kl. 07:56
Hvis man vælger at opdatere TV'et til 4K og samtidig køber en 4K afspiller (hvis de kommer), hvad så med lyden..? Vil man kunne køre:
Afspiller (HDMI 2,0) -> TV (HDMI 2,0) -> TV ARC ud -> Reciever (HDMI 1,4) eller går det galt..?
Til top
vasen Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 12-April-2005
Sted: Denmark
Point: 185
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér vasen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-August-2014 kl. 10:23
Her er lidt mere info hvorfor Denon og Yamaha IKKE understøtter HDCP 2.2:
http://digitalt.tv/derfor-har-denon-yamaha-med-flere-ikke-hdcp-2-2-receivere/
http://www.techradar.com/news/television/hdtv/everything-you-know-about-4k-ultra-hd-is-probably-wrong-thanks-to-hdcp-2-2-1256763

Det forholder sig sådan at den chip som skal afkode 2.2 ikke er at finde i Yamaha's og Denon's receivere og det lader ikke til at de kan firmware opdateres. Så mit bud er at skal du have en receiver der har begge dele (2.2 OG Atmos understøttelse) ja så skal du enten købe en Onkyo nu eller vente til næste generation (hvilket jeg personligt vil gøre)

Redigeret af vasen - 18-August-2014 kl. 10:24
Til top
cwk-dk Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 31-Marts-2009
Sted: Denmark
Point: 2
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér cwk-dk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-August-2014 kl. 14:07
Overvejer også lidt nyt TV og receiver.
Men er sagen ikke den at hvis man skal have et 4K TV nu med lidt indhold så er Netflix næsten den eneste mulighed. Hvis man nu antager at man køber et af de ny 4K TV med HDMI 2.0, HEVC og HDCP 2.2 (LG, Samsung etc.) så har de vel typisk et netstik og noget sofware så man får direkte Netflix i TV'et uden om alle andre bokse etc!?
Kan man så køre lyden fra TV'et gennem HDMI "ARC" over til en receiver uden at denne skal have HDCP 2.2?
TV'et afkoder vel HDCP 2.2 og fortæller at det er ok, og må så selv om hvad det gør med lyden (f.eks. sende det til en receiver). Eller afhænger det måske om lyden kommer til receiveren fra TV'ets HDMI eller måske en optisk udgang!?

Til top
Sloppy Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 16-November-2011
Point: 60
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Sloppy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-September-2014 kl. 12:54
Jeg overvejer lidt at købe en Pioneer SC-LX78, men kan ikke se i specifikationerne om den understøtter HDCP 2.2, kan faktisk ikke engang se hvilken hdmi version den har hvilket jeg syntes er lidt underligt.

Er der nogen der har erfaring med denne receiver

Link til specifikationerne:

http://www.pioneer.eu/eur/products/25/131/405/SC-LX78-S/page.html

Redigeret af Sloppy - 27-September-2014 kl. 12:56
Til top
Jørgensen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 02-Februar-2008
Sted: Holstebro
Point: 886
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jørgensen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-September-2014 kl. 11:27
@Sloppy

Avforums.com skriver følgende om HDMi-versionen.

"All models use Pioneer's exclusive Class D amplifier platform and feature 4K/60p upscaling, HDMI 2.0, Hi-Res audio file playback, AirPlay, Apt-X enabled Bluetooth and Wi-Fi capability. A new subwoofer EQ is also included plus Atmos comes to higher end models (SC-LX88, SC-LX78 and SC-LX58) through a firmware update later this summer."

https://www.avforums.com/news/pioneer-announce-dolby-atmos-av-receivers.10462

Mvh. Jørgensen
Til top
Jørgensen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 02-Februar-2008
Sted: Holstebro
Point: 886
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jørgensen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-September-2014 kl. 13:00
@Sloppy

I denne tyske tråd fremgår det, at bl.a. Pioneer SC-LX78 ikke får HDCP 2.2. Faktisk får ingen Pioneer receivere det i år, som det fremgår af det engelske udklip herunder.

http://www.hifi-forum.de/viewthread-273-2951.html

Blandt andet er der et engelsk klip, som jeg gengiver herunder.

"Yep 17 pages... Alot of marketing speak in the front, however towards the back there is some good technical information....

Regarding HDCP 2.2, none of our AVR's support it this year. Pioneer (As well as Denon and Yamaha) opted for full bandwidth HDMI 2.0 (18gbps) so that we can support 4:4:4 content as well as high dynamic range and expanded color gamut signals which require more that 10.2gbps. There currently is not a single chip solution that offers both 18gbps and HDCP 2.2. Onkyo decided to go with HDCP 2.2 by using a different brand HDMI repeater, however there HDMI 2.0 solution only offers 10.2gbps of bandwidth (Same has HDMI 1.4).

Another reason was the lack of HDCP 2.2 source hardware. The only piece I am aware of is the Sony 4K server which also does additional checks to make sure it is connected to a Sony TV in order to work.

Chris Walker
Pioneer Electronics"

Det får en af forumdeltagerne til at ytre, at hans aldrende Pioneer får lov at forblive et år mere, da han gerne vil have både HDMI 2.0 og HDCP 2.2 i samme enhed.

Mvh. Jørgensen

Redigeret af Jørgensen - 28-September-2014 kl. 13:01
Til top
dpny Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-Juli-2013
Point: 570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dpny Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-September-2014 kl. 14:02
Oprindeligt skrevet af Jørgensen Jørgensen skrev:

...

Det får en af forumdeltagerne til at ytre, at hans aldrende Pioneer får lov at forblive et år mere, da han gerne vil have både HDMI 2.0 og HDCP 2.2 i samme enhed.

Mvh. Jørgensen

Hvilket nok er meget fornuftigt, da både de amerikanske og europæiske minimums-specifikationer for for UHD/4K kræver HDCP 2.2, for at man kan skilte med kompatibilitet. Der blev for nylig linket til specifikationerne ude på forsiden, hvis i gider lede efter det.
Til top
Sloppy Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 16-November-2011
Point: 60
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Sloppy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-September-2014 kl. 16:47
...

Redigeret af Sloppy - 28-September-2014 kl. 18:10
Til top

Besvar Besvar Side  <1234>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu